יום שלישי , 19 מרץ 2024
מבחן רכב מרצדס GL350AMG. ייקה בנחל שחק. איכות מרשימה, מחיר מרשים וביצוע מרשים - ובמילה אחת "התרשמתי". צילום: רוני נאק
מבחן רכב מרצדס GL350AMG. ייקה בנחל שחק. איכות מרשימה, מחיר מרשים וביצוע מרשים - ובמילה אחת "התרשמתי". צילום: רוני נאק

מבחן רכב מרצדס GL 350 AMG

בכל מבחן דרכים יש מן רגע כזה, רגע של "הארה", יוריקה. רגע כזה שבו אני "מבין את האוטו" יורד לסוף דעתם של האנשים אשר הפכו רעיון ושרטוט על דף נייר לכלי רכב שמסוגל לייצר רגשות אצל אנשים ולהיות ביטוי לאגו של אחדים. ורגע ה"יוריקה" הזה הגיע בבוקר היום השני למבחן הדרכים של מרצדס GL350AMG – כשהורדתי את שתי בנותיי הצעירות מול שער בית הספר. שתי אלו כבר למודות מכוניות מבחן רבות, ותמיד ששות להתפלח לשורת המושבים השלישית – אם יש כזו. כמקבלות אוטונומיה בירכתיים של אותן מכוניות גדולות שהן אוהבות. וה-GL קיבל אותן לתוכו עם קיפול מושבים אוטומטי של השורה האמצעית, ופינק אותן עם מושבי עור ריחניים ואיזור אקלים משלהן (מספיק גדול אגב כדי שיקבל גם איזור זמן משלו). ימים רבים אחר כך הן עוד שאלו מתי הג'יפ הגדול יחזור אלינו – ואני  מודה. קצת מתגעגע.

מערכה שלישית

ההסעה לבית ספר הייתה האקט השלישי המשמעותי של מבחן הדרכים. אבל קודם מעט על המכונית. ה-GL של מרצדס נוצר לטובת המשפחות ברוכות הילדים של המשפחות העמידות בארה"ב. הוא מתבסס על פלטפורמה מוארכת של ML וכמוהו מיוצר במפעל בטסקלוסה ארה"ב. ה-GL הנוכחי הוא כבר בן הדור השני של הדגם אשר עבר חידוש משמעותי ברבעון השלישי של 2012 ועתה, אחרי עוד עידכון קטן מגיע אלינו לבחינה.

[pro_ad_display_adzone id="79"]

רכב המבחן כולל חבילת איבזור AMG וזה אמור בעיקר כ"ערכת נושא" למראה של ה-GL. תקבלו כאן פגושים שונים ואסרטיביים יותר, חישוקי גלגל 21 אינץ' (שנראים קטנים בקונטקסט הזה), ריפודי עור מלאים ועוד.

מבחן רכב מרצדס GL350AMG. איכות הפנים ברמה מאד גבוהה ויש גם תאורת אמביאנס חביבה ומערכת שמע מצויינת. צילום: רוני נאק
מבחן רכב מרצדס GL350AMG. איכות הפנים ברמה מאד גבוהה ויש גם תאורת אמביאנס חביבה ומערכת שמע מצויינת. צילום: רוני נאק

על ההנעה מופקד מנוע טורבו דיזל 6V אשר מפיק 258 כ"ס ו-62 קג"מ וזה מניע את כל הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 7 הילוכים ומערכת הנעה כפולה-קבועה 4-Matic של מרצדס אשר מחלקת את מומנט המנוע באופן שווה בין הקצוות.

עוד ראוי לציין את מערכת מתלי האוויר אשר לא רק מספקת נוחות נסיעה מעולה אלא גם מאפשרת שינוי גובה לטובת נסיעה בשטח ואף יודעת להשתופף כשמהירות הנסיעה בכביש מתקרבת לאלו שבאוטו בהן.

כצפוי חבילת האיבזור והבטיחות ברכב כזה מאד מקיפה. יש מערכת שמע סופר איכותית עם 8 רמקולים (אופציה למערכת הרמן קרדון טובה עוד יותר), מסך מולטימדיה 5.8 אינץ' ומערכת "קומאנד" השולטת מחוגה על ההגדרות הרבות של הרכב הזה – החל מצימוד בלוטות' ועד העוצמה של תאורת האמביאנס בדיפוני הדלתות.

מבחן רכב מרצדס GL350AMG. איכות הפנים ברמה מאד גבוהה ויש גם תאורת אמביאנס חביבה ומערכת שמע מצויינת. שורת המושבים המרכזית מתרוממת מעצמה ומרווחת בפני עצמה. צילום: מרצדס
מבחן רכב מרצדס GL350AMG. איכות הפנים ברמה מאד גבוהה ויש גם תאורת אמביאנס חביבה ומערכת שמע מצויינת. שורת המושבים המרכזית מתרוממת מעצמה ומרווחת בפני עצמה. צילום: מרצדס

בתחום הבטיחות נציין כי לצד בקרת היציבות והמשיכה המתבקשות תמצאו גם התראה על סטיה מנתיב דרך רעד גלגל ההגה, מערך מצלמות חניה היקפי אשר נותן מבט על בחניה, מערכת PRE SAFE המסוגלת לזהות מצב חירום ומכינה את יושבי הרכב לספיגת המכה ועוד.

ה-GL רחוק מלהיות רכב קטן וגם נתון המשקל – 2,500 ק"ג – מאשש זאת. בסיס הגלגלים עומד על 307 ס"מ, האורך הכללי חוצה את קו חמשת המטרים ב-23 ס"מ, הרוחב 193 ס"מ והגובה 185 ס"מ. בהחלט בריה בעלת נוכחות משמעותי על הכביש ועם המראה המעודכן של מרצדס ו-GL יש לו אפקט הגעה חזק מאד.

מבחן רכב מרצדס ML

מבחן רכב מרצדס GLK

מבחן רכב מרצדס GLA

נסיעה

אני מאד אוהב את הדור האחרון של מנועי הדיזל. וגם כאן מצליח המנוע הזה להעלים את המסה של ה-GL ולגרום לו להרגיש, גם אם לא קל רגליים, לא גמלוני, מסורבל או חלילה "כבד". התנועה עימו בעיר נעימה מאד כשרק הגלגלים הגדולים ומעט הגומי שעליהן מתקשים להעלים לגמרי כבישים משובשים. הראות החוצה טובה מאד, וההיגוי החשמלי המשתנה הופך לקל ככל שהמהירות איטית יותר. קוטר הסיבוב משמעותי, 12.4 מטרים וכך גם הגובה, וזה יהיה מאתגר להשתחל בחניונים תת-קרקעיים צפופים. אם בכל זאת נשלחתם לקניות תגלו תא מטען בנפח 630 ל' ודלת אחורית חשמלית אשר פוערת פתח העמסה רחב ונוח מאד.

אבל המרחבים שמחוץ לכרך הם אופן ההתנהלות שה-GL מעדיף. כך מצאתי עצמי שם פעמיים לעבר שמורת טבע קטנה ומקסימה בין חצבה לעין יהב. ההילוכים עוברים באופן חלק בין 7 יחסי ההעברה ועם הילוך גבוה ארוך מאד אפשר לשייט במהירות גבוהה וסל"ד נמוך וחסכוני בדלק. כאן גיליתי נוחות נסיעה מצויינת, מערכת מיזוג יעילה מאוד אשר טיפלה בחלל הגדול מצויין למרות החום הכבד אשר שרר בחוץ, ובעיקר מצאתי ב-GL שותף מצויין לנסיעה כה ארוכה.

כמה קטעים מפותלים גילו לי את מה שכבר יכולתי לנחש. אפשר לנסות ולרסן ולשלוט במסה עד רמה מסויימת אבל אז 2.5 טונות שמתנשאים לגובה של 185, תובעים את שלהם. זו אינה מכונית נהיגה, אין לה יומרות כאלו. היא תהיה מהירה ולא תעשה דברים מפחידים אבל תגלו שמערכות הבטיחות תתערבנה כדי להציל אתכם מעצמכם אם תגזימו.

 

מנוע: 3.0ל' 6V טורבו דיזל משקל: 2455 ק"ג
הספק/מומנט: 258 כ"ס/62 קג"מ 0ל-100 קמ"ש: 7.9 שניות
אXרXג: 512X193X185 ס"מ מיכל דלק: 100 ל'
מרווח גחון: 216 מ"מ בטיחות: 5 כוכבים NCAP
תא מטען: 680ל' מחיר: 830,000 שקלים (רכב מבחן)

ל-AMG אין חבילת שטח (הכוללת תוכנות ניהול ייחודיות, LOW, מתלים ארוכי מהלך וחבילת מיגון ונעילות דיפ'). ובכל זאת אפשר להגביהה את הגחון, להודיע בלחיצת כפתור כי אנחנו בשטח ולרדת בזהירות לשבילים. כאן בנחל שחק, התמודדנו בעיקר עם זיפזיפ רך וטובעני, ומעט חריצי מים והצלבות. והבנץ הגדול העביר אותנו בין עצי השיטה הפורחים וחרדוני הצב, בלי דרמות או קושי מיוחד. אפילו רעש המנוע נראה היה סביר בהקשר הזה עובדה שהצלחנו להפתיע משפחות צבאים ממרחקים קצרים. בקרת המשיכה עבדה נהדר על הקרקע אשר דרשה סחרור גלגלים כמעט תמידי כדי להתקדם ובקרת היציבות בוטלה כדי שלא לבלבל את הכל.

עוד באותו היום חזרתי את הדרך הארוכה לגוש דן. מנוחה קצרה, מקלחת, החלפת בגדים וה-GL יוצא לארוחת ערב בעיר. כאילו השיל מעליו את הקילומטרים ואת אבק השטח, והפך ללימוזינה יוקרתית ראויה ליציאה לבילוי בכרך הנוצץ. ולמרות הקילומטרים הרבים ושעות הנהיגה הארוכות לא הייתי עייף מדי כדי לוותר על היציאה הזו. מה שככל הנראה היה קורה עם רכבי שטח רבים אחרים. וכך, בניצנוץ פנסי קסנון עוקבי פניה, כשהמזגן היעיל מונע מזיעה להכתים את חולצתי המכופתרת או לעמם את ריחו של אפטרשייב "מרצדס" הפלגתי העירה.

 

מבחן רכב מרצדס GL350AMG. ובשורה התחתונה? אם יש לך את הכסף, לך על זה! מכונית מאד איכותית, רב-תחומית ורבת יכולת. אהבנו. צילום: רוני נאק - שמורת שיזף
מבחן רכב מרצדס GL350AMG. ובשורה התחתונה? אם יש לך את הכסף, לך על זה! מכונית מאד איכותית, רב-תחומית ורבת יכולת. אהבנו. צילום: רוני נאק – שמורת שיזף

סיכום

ה-GL הרשים מאד בעיקר בזכות מנעד יכולת רחב מאד וביצוע טוב מאד בכל תחום בין אם זה החיים בעיר, כיסוי קילומטרים מחוצה לה ואפילו נסיעה בשטח. כמוצר "פרימיום" הוא מעביר את המגע והמראה המתבקשים ויש אפילו את ריח העור הממכר כל-כך בעוצמה מהממת חושים (מת על זה). המראה המעודכן מרחיק אותו מ-ML ומקנה לו זהות משלו ואיכשהו גם הפרופורציות נכונות יותר. מהעבר השני חשוב לזכור כי בכל זאת מדובר בכלי רכב גדול מאד אשר יקשה על מי שמבלה את רוב זמנו בעיר וכי מדובר במחזור החיים השני של הדגם. מיכל דלק של 100 ל' מקנה טווח נסיעה מעולה (לפי צריכה משולבת של 11 ק"מ/ל' במבחן) אבל מנגד תידלוק מלא שלו במחירי סולר מלא יגיע ל-1,500 שקלים. זה אולי נשמע הרבה אבל מביא אותנו למחיר של ה-GL אשר בגרסה זו עומד על 830,000 שקלים – וזה בעייתי כשהמתחרים הקרובים ביותר, אודי Q7, ולנד רובר דיסקברי בגרסאות המאובזרות עולים כ-200,000 שקלים פחות – וגם שני אלו "לא רעים". שמתם לב להעדר ביקורת מהותית? גם אני. זו לבדה עובדה מרשימה מאד.

Check Also

הביטוח ממשיך להתייקר בחדות

הפעם הטבלה של WOBI ממשיכה להראות את מגמת ההתייקרות המהירה של עלות הביטוח למכוניות שבכבישים. בעתיד גם החשמליות יצורפו

3 comments

  1. 100 ליטר זה 700 ש"ח , חוץ מזה הכל נכון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 + 19 =