יום שלישי , 19 מרץ 2024
מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל. יותר דינאמי וחסכוני מגרסת הבנזין. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל. יותר דינאמי וחסכוני מגרסת הבנזין. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל

ניר בן זקן

  • דיזל 1.6ל' 130 כ"ס ו-33 קג"מ
  • החל מ-172 אלף שקלים
  • צריכת דלק 20.8 ק"מ/ל' במבחן
  • שוקל 120 ק"ג יותר מגרסת הבנזין
  • דור שני לדגם

כלל לא בטוח שהציבור הישראלי, ש"איום הגרעין האירני" מרחף מעל ראשו, מודע לכך שאחד הקרוסאוברים הפופולארים והנחשקים ביותר נקרא על שם שבט נוודים החי בהרים שבדרום מערב אירן. אחרי שפולקסוואגן אימצה את שבט הנוודים מהסהרה "טוארג" לרכב השטח שלה, ניסאן ניסתה לבצע מהלך דומה כשהשיקה את הקרוסאובר שלה ב-2006. בפועל הקשקאי הרבה יותר בריטי מאירני; תוכנן בבדפורדשייר ומיוצר בסנדרלנד ולמרות שהוא לא הקרוסאובר הראשון הוא הצליח יותר מכל קודמיו בשוק האירופאי השמרני שסולד מתוצרת זרה בכלל ורכבי פנאי-שטח בפרט. למעשה הוא הרכב הנמכר ביותר של ניסאן באירופה וגם הקרוסאובר היחיד והדגם היפני היחיד ברשימת 10 הדגמים הנמכרים שם. כיום כל 62 שניות יוצא קשקאי מהמפעל שעובד 24 שעות ביממה כך שלמרות התוכניות לייצר כ-100 אלף יחידות בשנה, מאז הושק נמכרו יותר משני מיליון יחידות.

מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל. קשקאי לא מפנה את הגב למתחרים ומציע את הקרוסאובר-דיזל הזול בישראל. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל. קשקאי לא מפנה את הגב לשוק הרכב ומציע את הקרוסאובר-דיזל הזול בישראל. צילום: ניר בן זקן

הדור השני של הקשקאי כבר נבחן אצלנו וזכה לתשבחות רבות כמעט בכל התחומים; תא הנוסעים האיכותי והמאובזר, נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש שהשתפרו רבות ובעיקר העיצוב המרשים והנאה. עקב אכילס שלו היה המנוע. בהתאם לצו האופנה גם ניסאן עברה למנועי טורבו בנזין קטנים; את מנוע 1.6 ליטר (שווק בארץ ב-2012 עם תיבה ידנית) החליף מנוע 1.2 עם 115 כ"ס בעוד את מנוע ה-2.0 המוכר והפופולארי החליף מנוע 1.6 ליטר טורבו עם 163 כ"ס. באופן תמוהה ובשונה מהדור הקודם, דווקא הגרסה החלשה היא היחידה שמוצעת עם תיבת הילוכים אוטומטית רציפה מה ש"זיכה" את הקשקאי בביקורת על ביצועים פושרים, שלא לומר עצלים. אומנם לוגמי סולר אינם פופולאריים בקטגוריה, אבל הקשקאי הוא מהבודדים בסגמנט שמשווק גם עם מנוע טורבו דיזל שאמור לפצח את כשל הדינאמיות.

פרולוג
אין כל עדות לסוג הדלק אותו שותה הקשקאי, אפילו לא סמל קטן על הישבן. ההבדל היחיד הוא במד סל"ד בלוח השעונים עם קו אדום שמתחיל בספרה 5. ניסאן השכילו לשמור על הקשר העיצובי לדור הקודם כשעיקר השינוי הוא בחזית עם יחידות תאורה מחודדות משוכות לאחור ומשולבות לד (המרשימות בעיקר בהגעה או בעזיבה לילית), גריל V בולט המאפיין את דגמי החברה החדשים ותפיחות על מכסה המנוע. פסי פלסטיק שחורים סביב למרכב, פסי גגון מסיביים, ואחוריים המשתפלים בחדות לאחור עם יחידות תאורה גדולות משלימים מראה אופנתי יותר מכל קרוסאובר בגזרה שמתחת ל-200 אלף שקלים.

מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל. יותר כוח, פחות דלק ועוד 15 אלף שקלים למחיר. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל. יותר כוח, פחות דלק ועוד 15 אלף שקלים למחיר. צילום: ניר בן זקן

גם עיצוב הפנים של הקשקאי מושקע ברובו ומהווה מהפך לעומת הדור הקודם. גימור שחור פיאנו ופלסטיקה איכותית ברוב המקומות, צגי מידע צבעוניים במרכז הקונסולה ובלוח השעונים שמכילים מידע רב משרים אווירת "פרימיום". פחות אהבנו את מתג כיוון המראות ותאורת הפנים שנראים מיושנים, תפעול הפקדים מגלגל ההגה שאינו אינטואיטיבי ומאכזב לגלות שרק חלון הנהג בעל פתיחה וסגירה אוטומטית בנגיעה אחת. יש תאי אכסון רבים והמושבים שעוצבו בהשראת סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, נוחים למדי אך פחות תומכים בגוף. גם ההגה דק מידי, בעל תווך כיוון מוגבל למרחק וזוויתו אופקית. הדשבורד וקו החלונות נמוכים ומקנים תחושה של ישיבה גבוה.

[pro_ad_display_adzone id="83"] הקשקאי הוא הדגם הראשון לעשות שימוש בפלטפורמה CMF המודולארית החדשה של ניסאן ורנו ובעל בבסיס גלגלים גדול יותר (264.6 ס"מ, 1.6 ס"מ יותר) שיחד עם הנמכת המושב האחורי מציע מרווח משופר מבעבר. תא המטען שהיה נקודת התורפה העיקרית בקשקאי הקודם גדל ב-20 ליטר (ל-401 ליטרים) והדלת נפתחת 15 ס"מ גבוה יותר.

מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל. למעט החיווי של לוח המחוונים חלל הפנים וחבילות האיבזור זהות לגרסת הבנזין. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל. למעט החיווי של לוח המחוונים חלל הפנים וחבילות האיבזור זהות לגרסת הבנזין. צילום: ניר בן זקן

כמו הבנזין גם הדיזל מוצע בשלוש גרסאות אבזור "אסנטה" הבסיסית (172 אלף שקלים) כוללת מסך מגע בגודל 7" עם מצלמת רוורס, שליטה מההגה, בלטות' המעתיק את ספר הטלפונים בעברית ו-USB, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, חיישני גשם ותאורה, מראות מתקפלות חשמלית, בלם יד חשמלי, חישוקים קלים בקוטר 17" ו-6 כריות אוויר. רכב המבחן ברמת האבזור "אסנטה SV" (184 אלף שקלים) מוסיף לרשימה גג זכוכית פנוראמי (שאינו נפתח), שמשות אחוריות כהות, מפתח חכם, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חישוקים קלים בקוטר 18" בצביעה חלקית שחורה ומערכת בטיחות מתקדמת הכוללת מצלמות היקפיות, תאורה אדפטיבית (עוברת לאורות מעבר כשמגיע רכב מלפנים), זיהוי תמרורים, התראה על אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב, ובלימה אוטונומית המגבירה את עוצמת הבלימה במצבי חירום. מעליה נמצאת גרסת "טקנה" (195 אלף שקלים) הבכירה שמוסיפה ריפודי עור, מושב נהג מתכוון חשמלית, חימום למושבים הקדמיים, חישוקים קלים בקוטר 19" ומערכות בטיחות נוספות הכוללת התראה על עייפות, התראה על עצמים בשטחים מתים, זיהוי הולכי רגל וחניה אוטומטית במקביל או במאונך.

דרינק סולר
מנוע טורבו דיזל בנפח 1.6 ליטר מפיק 130 כ"ס ב-4,000 סל"ד ו-32.6 קג"מ ב-1,750 סל"ד המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה. אלו 15 סוסים יותר מהבנזין בעוד מספר הקג"מים כמעט כפול. יתרון הכוח של הדיזל בנהיגה מוחשי הרבה יותר מדף הנתונים שמספר על קיצוץ 1.8 שניות מזמן התאוצה ל-100 קמ"ש (11.1 שניות) ותוספת 10 קמ"ש למהירות המרבית (183 קמ"ש) לעומת גרסת הבנזין. זמינות הכוח העדיפה מקנה תאוצה נחושה, בעיקר תאוצות ביניים שעדיפות משמעותית ועשויות לגרום לכם לשיוט במהירויות שמתאימות יותר לאוטובאן גרמני. יחד עם זאת מורגשת מדרגת כוח ב-2,000 סל"ד שפוגעת בתאוצה לינאריות ביציאה מהמקום. רעש הדיזל לא חודר את שכבות הבידוד, המנוע חרישי בשיוט (1,900 סל"ד ב-110 קמ"ש) ורק כמושכים אותו לכיוון הקו האדום הוא מסגיר את מוצאו. גם בידוד רעשי דרך ורוח טובים למדי.

מתלי הקשקאי כוילו מחדש ומשפרים משמעותית את נוחות הנסיעה בעיקר במהירות גבוהה. בכביש משובש ובמהירות איטית הוא מעט נוקשה וחלק מהאשמה נעוץ בחישוקי ה-18" הגדולים של רכב המבחן. הקשקאי הקודם סלד מכבישים מפותלים וזה החדש השתפר משמעותית; זוויות הגלגול קטנו משמעותית ואחיזת הכביש גבוהה יותר אך ההגה נותר קל וחסר תחושה. בהשוואה לבנזין, תוספת של 120 ק"ג – רובם על הציר הקדמי, גורמת למעט יותר תת היגוי במגבלות.

טיול שטח לגלות את הסודות של הצפון

• מנשאי אופניים לרכב – כל מה שצריך לדעת!
עם הנעה לגלגלים הקדמיים בלבד הקשקאי יעדיף לעלות על מדרכות בכיכר המדינה מאשר לטפס בשביל מצומת מגדל לתצפית בפסגת הארבל אבל למרות זאת הוא הביא אותנו לשם. זאת בשל יתרון המומנט שמאפשר לו קצב זחילה איטי ובקרת משיכה אפקטיבית שמאפשרים התגברות על מצבי איבוד אחיזה שספק עם גרסת הבנזין או כל קרוסאובר בעל הנעה קדמית אחר היה יכול להן.

סיכום
הקשקאי החדש טוב מקודמו בכל סעיף; במראה החיצוני, בתא הנוסעים האיכותי והמאובזר שהופכים אותו נחשק מתמיד וגם נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש עברו ליטוש מחייב. גרסת הדיזל פותרת את התלונה העיקרית; היא מספקת ביצועים עדיפים משמעותית ומציעה צריכת דלק חסכונית בהרבה; 20.8 ק"מ לליטר בשיוט ו-13.3 ק"מ לליטר  בעומס, פער של כ-40 אחוזים מ-12.3 ק"מ לליטר בשיוט ו-8.5 ק"מ לליטר בעומס ששתה הבנזין. אבל הדיזל גם יקר ב-15 אלף שקל מה שהופך אותו לקרוסאובר דיזל הזול בישראל. מדובר פער קטן מאשר בקרוסאוברים אחרים (במיצובישי אאוטלנדר הפער בין הבנזין לדיזל הוא 25 אלף שקלים) וזאת בשל העובדה שבשונה מלוגמי סולר אחרים הקשקאי הדיזל נמצא בקבוצת זיהום נמוכה מהבנזין (4 לעומת 6).

מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל. למרות תוספת המחיר זו הגרסה העדיפה בעינינו. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן קשקאי דיזל. למרות תוספת המחיר זו הגרסה העדיפה בעינינו. צילום: ניר בן זקן

בהתחשב בפער מחיר הדלק כיום של כחצי שקל לרעת הסולר, הדיזל יעלה לכם כ-3,700 שקלים פחות בכל שנה בחישוב של 20,000 קילומטר שנה, כך שאת הפער במחיר הרכישה תתקשו להחזיר בתום שלוש שנים ומרבית לקוחות הקטגוריה גומאים פחות קילומטרז' מכך. הוסיפו את העובדה שמרבית הלקוחות פוחדים מטרטור הדיזל מה שמסביר מדוע מתוך 2,150 קשקאים שנמכרו מאז ההשקה בסוף השנה שעברה, רק 310 לוגמים סולר. ולמרות זאת קשקאי דיזל הוא הגרסה העדיפה מבין השניים שלדעתנו שווה את תוספת המחיר ולא רק למיטיבי נסועה.

Check Also

ניסאן והונדה שוקלים להכנס יחד תחת שמיכה חשמלית

תחרות יוצרת מצוינות. הלחץ שענקיות סין מפעילה על שוקי אסיה מדרבן את ניסאן והונדה לשתף פעולה כדי להוזיל את עלויות הפיתוח של רכב חשמלי ולחזור להיות תחרותיים

3 comments

  1. ,,ולמרות זאת קשקאי דיזל הוא הגרסה העדיפה מבין השניים שלדעתנו שווה את תוספת המחיר ולא רק למיטיבי נסועה,.

    השאלה מה קורה במכירה? יהיה ביקוש לאוטו או שעדיין יחששו לקנות אותו בגלל סיבה לא ברורה? מצד אחד, יכול להיות יתרון גדול למכור אוטו יד שניה דיזל אוטומט עם קילומטראז נמוך, מצד שני, עלולים להיתקע איתו בגלל שהוא דיזל. מה דעתך?

    • הי ירון
      רכב צריך לקנות לפי הצרכים שלך ולא של הבעלים הבאים אחריך. אם הפרמטרים מתאימים קנה. שמירת ערך כיום היא מאד בעייתית לכל רוחב השדרה

  2. יש לי קאשקאי 2016 טורבו דיזל טקנה מנוע בנפח 1.6.וגיר אוטומטי (לא רציף). רכשתי אותו משומש עם 40,000 ק"מ ויש לו עכשיו 90,000. רכב מדהים בכל המובנים. התאוצה שלו פחות מ 8 שניות ל 100 קמ"ש. מהירות מקסימלית קרוב ל 200 קמ"ש כאשר התאוצה בכל מהירות מדהימה כולל בעליות לירושלים. צריכת הדלק הממוצעת היא 15.3 ק"מ לליטר סולר אבל בהנהיגה מתונה עד 100 קמ"ש כמעט 20 ק"מ לליטר.
    עד לרגע זה לא היו תקלות מכניות. הבעיה היחידה זה שאין שרות למערכות המתוחכמות. אין בעלי מקצוע במוסכי ניסאן שיאתרו תקלות עם מחשב בצורה מהירה ורק מציעים להחליף חלקם בלי הסבר מקצועי. חבל!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen − 1 =