יום חמישי , 28 מרץ 2024
מה לוקח? איסוזו דימקס בסיסי או סאנגיונג אקטיון ספורטס? יצאנו לעמק לגלות. צילום: ניר בן זקן
מה לוקח? איסוזו דימקס בסיסי או סאנגיונג אקטיון ספורטס? יצאנו לעמק לגלות. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב סאנגיונג אקטיון ספורטס

מאת: ניר בן זקן

בשונה משאר היצרניות הקוריאניות שהפכו לענקיות בתעשיית הרכב הגלובאלית, סאנגיונג נותרה בנישה מצומצמת רק עם שבעה דגמים בפרוטפוליו, מאלו שלושה מגיעים ארצה; רקסטוןרכב שטח עם שבע מקומות. רודיוס – מיניוואן גדול ומושא הכתבה:אקטיון ספורטס. המאפיין המרכזי במשפחת סאנגיונג הוא מפרט בסיסי נטול טכנולוגיה מתקדמת או אבזור מפנק בתמורה למחיר אטרקטיבי, העומד במקרה דנן על 205 אלף שקלים, נמוך ביותר מ-10 אחוז ממתחריו היפניים.
אקטיון ספורטס החליף את המוסו ספורטס ב-2006 ולפני כשנתיים עבר מתיחת פנים מקיפה. אך השיווק בישראל החל רק בשנה האחרונה. הוא שומר על אופי דומה לאביו הרוחני, מתבסס על רכב השטח של החברה – אקטיון – שיבואו ארצה הופסק. הספורטס מצויד בקפיצי סליל אחוריים, פריט ייחודי בקטגוריה, שאמורים להטיב עם נוחות נסיעה על חשבון יכולת העמסה וקבינה מרווחת על חשבון גודל שטח המטען, שכן רק מעטים מבעלי הטנדרים באמת מנצלים את תכולת הארגז במלואה. אבל האם בקטגוריה ששינתה את פניה מאז ביטול מפלט המס והסמכות על לקוחותיה מוסדיים בעיקר, מצדיק הספורטס את יתרונותיו על הנייר. יצאנו ליום עבודה בשדה, בשטח וחזרנו לעיר הגדולה עם כמה תובנות.

מבחן רכב סאנגיונג אקטיון ספורטס. ניר חושב שהוא כבר לא מכוער. מה דעתכם? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג אקטיון ספורטס. ניר חושב שהוא כבר לא מכוער. מה דעתכם? צילום: ניר בן זקן

כבר לא מכוער
עיצוב מוקפד מעולם לא היה אבן דרך של היצרן הקוריאני ולמעשה נראה שמעצבי סאנגיונג עשו מאמץ ניכר להקנות למגוון הדגמים חזות ייחודית ושונה בנוף שהייתה פשוטה, גסה, קשה לעיקול ויש ייאמרו אף מכוערת. מתיחת הפנים של הטנדר הפכה את החרטום לנורמטיבי יותר, אבל האחוריים עדיין מגושמים כבעבר והיציבה נותרה נמוכה. טנדרים אומנם לא נועדו להיות מטופחים כמו קרוסאוברים, אבל לספורטס חסרה המסוקסות של היי-לקס, דימקס או נאברה כשאפילו ההאנטר נראה קשוח לידו.

[pro_ad_display_adzone id="74"]

תא הנוסעים עבר שדרוג מבורך; הפלסטיקה איכותית ובעלת שילוב צבעים נאה ביחס לרכב עבודה, הקונסולה המרכזית פונה לכיוון הנהג וכוללת מערכת שמע מקורית עם בלוטות' ו-USB. שאר המוזרויות לא נעלמו, כמו מתגי השליטה מההגה, כפתור זעיר לתפעול ידנית של תיבת ההילוכים שמותקן על הבורר, שעון זמן דיגיטאלי שמציג באופן ווירדי את שורת הדקות מתחת לשורת השעות ודלת אחורית עם מגרעת בולטת בחלקה התחתון שפגעה לעיתים בידיים בעת סגירתה.

מבחן רכב סאנגיונג אקטיון ספורטס. הטנדר נמוך, הירכתיים נראים "כבדים" וסלילי המתלה מגבילים את נשיאת המטען. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג אקטיון ספורטס. הטנדר נמוך, הירכתיים נראים "כבדים" וסלילי המתלה מגבילים את נשיאת המטען. צילום: ניר בן זקן

אולי בכל זאת תבחרו בפולקסווגן אמארוק?

כוונון גובה המושב באמצעות צמד ברזים בשילוב הגה ענק שאינו מתכוון למרחק מקשים על מציאת תנוחת נהיגה וגם בסיס הגלגלים (שנותר כבעבר 306 ס"מ) קצר משל מרבית מתחריו ולא משאיר מרווח מספק לרגלי הנוסעים בשורה האחורית כמי שמיועד גם לשימוש משפחתי. עוד נציין את החוסר בתאי האכסון גדולים, רק שקע 12V בודד, צמד כריות אוויר בלבד ואפילו חגורת בטיחות רק למותניים במושב האמצעי בספסל האחורי, פריט שהחשבנו לנחלת העבר כבר בעשור הקודם.
מידות הארגז נותרו צנומות (ר/א 127.5/160 ס"מ) והוא יתקשה להכיל טרקטורון אבל יאכלס משטח סטנדרטי. ובנוסף דלת התא המסיבית מקשה על העמסה ואמבטיית הפלסטיק המקורית לא מגנה באופן מלא על ספי הארגז. בשל קפיצי הסליל יכולת העמסה מוגבלת ל-630 ק"ג הנמוכה משמעותית ממתחריו הנושקים ל-1,000 ק"ג.

על הכביש
בחזית שוכן כבעבר מנוע בנפח 2.0 ל' טורבו דיזל שמגיע ממרצדס, אך בסיוע מגדש טורבו בגיאומטריית מניפה משתנה מניין הסוסים עלה ל-155 (14 יותר) וזמינות הכוח שופרה עם 36.7 קג"מ ב-1,500 סל"ד (5.1 קג"מ יותר ב-300 סל"ד פחות). יחידת הכוח משודכת לתיבת הילוכים אוטומטית עם שישה יחסים ולתיבת העברה של "בורג וורנר" עם הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח והילוך כוח קצר. הביצועים בספורטס לא ממש ספורטיביים וגם את מתחריו בעלי הארגז הוא לא ינצח במאוצי רמזורים או בתחרות משיכת חבל. אבל עדכון יחידת הכוח עמעם את השהיית הטורבו המעצבנת מהדגם הקודם והיא מספקת דחף טוב גם תחת עומס משקל בארגז ושיפוע כביש תלול. בידוד הרעשים השתפר, המנוע שקט בשיוט (2,050 סל"ד ב-110 קמ"ש) וגם רעשי רוח ודרך חודרים לקבינה פחות מבעבר.

מבחן רכב סאנגיונג אקטיון ספורטס. תא הנהג וסביבתו איכותיים מבעבר. כפתורציה רבה על גלגל ההגה שאינו מתכוון לעומק. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג אקטיון ספורטס. תא הנהג וסביבתו איכותיים מבעבר. כפתורציה רבה על גלגל ההגה שאינו מתכוון לעומק. צילום: ניר בן זקן

עם 499 ס"מ בין הפגושים (כ-20 עד 30 ס"מ פחות ממתחריו), רדיוס סיבוב מצויין (6.2 מטר) וראות טובה תודות לסף חלונות נמוך, התניידות אורבאנית ומציאת חניה ברחובות המטרופולין הצפופים קלה מכל טנדר אחר. המיתלים הרכים והצמיגים עבי הבשר (225/75R16) תורמים לנוחות טובה במהירות נמוכה, במיוחד מהציר האחורי בעל קפיצי סליל, אבל ברצף שיבושים ומהירות מעט גבוה יותר הוא מתנדנד ומתלתל יתר על המידה בשל היעדר ריסון מספק מבולמי הזעזועים.
בכביש המפותל לספורטס זוויות גלגול גדולות, הגה ארוך ומעורפל אך הבלמים טובים יחסית (דיסקים מאחור לעומת בלמי תוף ברוב המתחרים) והאחיזה בציר האחורי גבוהה, במיוחד בהשוואה לעצבנות אחוריים שמאפיינת טנדרים ללא מטען בארגז, כך שההתנהגות הכביש טובה ובטוחה באופן יחסי.
[pro_ad_display_adzone id="65"] בשטח
האקטיון פחות אהב את גיחת השטח. בשבילים משובשים המיתלים מתקשים לרסן את המרכב שמתלתל הרבה יותר מהרצוי וככל שהמהירות עולה כך המצב נהיה גרוע יותר. למרות שהאחוריים לא בועטים בצורה האופיינית לטנדרים, הנוחות בינונית בלבד, בעיקר כתוצאה מהיעדר ריסון מספק וחלק מהשיבושים אף גורמים לרעידות בהגה (באמפ סטיר).

מבחן רכב סאנגיונג אקטיון ספורטס. מוגבל בשטח למרות ה-LOW ובזכות מרווח גחון מוגבל וזויות מרכב שטוחות. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סאנגיונג אקטיון ספורטס. מוגבל בשטח למרות ה-LOW ובזכות מרווח גחון מוגבל וזויות מרכב שטוחות. צילום: ניר בן זקן

משטח טכני יותר עדיף להימנע. למרות הילוך כוח קצר המאפשר קצב זחילה, זווית המרכב קטנות (זווית גישה נטישה 25/25 מעלות), מרווח הגחון נמוך יותר אפילו מקרוסאוברים (18.8 ס"מ) באשמת גשר תיבת העברה שלא הפסיק להתגרד באדמה, מהלכי המתלה קצרים ובקרת המשיכה לא מצליחה למנוע את סחרור הגלגלים בהצלבת צירים ולהעביר את הכוח לאלה האוחזים. הנקודה החיובית היחידה היא צמיגים עבי הבשר שפגיעים פחות לצביטות מאבנים או סלעים ושבנסיעה בחול ניתן יהיה להפחית מהם הרבה אוויר ללא חשש.

מבחן רכב סנאיונג אקטיון ספורטס. אז מה? נקח דימקס בכל זאת? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב סנאיונג אקטיון ספורטס. אז מה? נקח דימקס בכל זאת? צילום: ניר בן זקן

אלטרנטיבה כלכלית לדימקס?
כדי לכתוב את שורת הסיכום החלטנו להפגיש את הספורטס עם המלך הבלתי מעורער של הקטגוריה, המחזיק ב-50 אחוז מנתח השוק, איסוזו דימקס. הדימקס ברמת הגימור S שהתייצב למבחן מציע מעט פחות אבזור מותרות מהאקטיון (מערכת שמע מקורית עם בלוטות') וזאת למרות שבמחיר 229 אלף שקלים הוא יקר ממנו ב-24 אלף שקלים. אבל פרט לכך הדימקס עדיף כמעט בכל פרמטר; תא הנוסעים שלו מעט מרווח יותר (309.5 ס"מ בסיס גלגלים), יש לו 6 כריות אוויר לעומת 2 ובעיקר הארגז גדול משמעותית ויכולת העמסה עומדת על 1,050 ק"ג וגם יחידת הכוח (2.5 ליטר טווין טורבו 163 כ"ס, תיבה אוטומטית עם 5 הילוכים) מספק ביצועים טובים יותר. יכולת השטח טובה משמעותית תודות למרווח גחון נדיב (22.5 ס"מ) מהלכי מתלה גדולים יותר ובקרת משיכה אפקטיבית שמונעת סחרור גלגלים בהצלבת צירים. לא רק בשטח טכני הוא מפגין עליונות, גם בגיחת שבילים קצרה בעמק יזרעאל הדימקס מבודד שיבושים טוב משמעותית, מאפשר "לקצר דרך השדות" במהירות גבוה הרבה יותר מבלי לשמוע מחאות מצד הנוסעים. צריכת הדלק הייתה כמעט זהה; 11.1 קילומטר לליטר באיסוזו לעומת 11.5 קילומטר לליטר בסאנגיונג בנהיגת שיוט.
בשונה מבעבר, פער המחיר כיום בין האקטיון ספורט לשאר הטנדרים לא מספיק גדול בכדי להצדיק את הפשרות הרבות שדורש הקוריאני כמו תא הנוסעים הצפוף והמיושן, נוחות הנסיעה הבינונית ובהתחשב באופי השימוש של לקוחות הטנדרים כיום בעיקר לצרכי עבודה ופחות כרכבים משפחתיים הארגז הקטן ויכולת העמסה הנמוכה עומדים בעוכריו. אם מחירו היה נמוך יותר, יכול היה האקטיון ספורטס להוות אופוזיציה, אבל במחיר הרשמי של 205 אלף שקלים הוא לא מצליח להיות מספיק אטרקטיבי ומפסיד בעיקר לעצמו. הדימקס מוכיח שבמקרה זה הבחירה של הרוב היא גם הבחירה העדיפה.

Check Also

טויוטה ממריאה – טסלה מקרטעת

ממשל ביידן לוקח צעד אחורה בחישמול הרכב הפרטי ונותן את המסלול המהיר לטויוטה שתמשיך לעשות קופה. בינתיים טסלה ו-BYD הסינית מתמודדות מול ביקוש יורד לרכב חשמלי

2 comments

  1. תודה, עזרת לי מאוד

להגיב על ולד לפיד לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 − 8 =