יום שבת , 3 דצמבר 2016
דף הבית » מבחני דרכים » מבחן רכב סאנגיונג רקסטון
מבחן רכב סאנגיונג רקסטון

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון

"זה לא הג'יפ עם המנוע של מרצדס?". אם הייתי מקבל שקל בכל פעם ששמעתי את המשפט הזה ביומיים שהסאנגיונג רקסטון החדש היה אצלי במבחן, הייתי אדם עשיר. עשיר יותר במנת פלאפל, אבל בכל מקרה הייתי עושה כסף. וזה מעניין איך שדברים נצרבים לפעמים בתודעה הקולקטיבית של הציבור הישראלי. אפשר להביא המון דוגמאות לזה – רק מעולם הרכב – ואני בטוח שאתם חושבים עכשיו על מכוניות צרפתיות או אולי על כאלו שיוצרו ברומניה.

היום סאנגיונג רקסטון מוביל את הטרידנט התלת-דגמי במאמץ ההחדרה החדש של סאנגיונג. וזה מעניין איך שכל שלושת הדגמים שבהיצע, כולם, שחקני-נישה. רודיוס: מיניוואן דיזל עם שבעה מושבים, אקטיון ספורט טנדר עבודה כפול-הנעה ועם קפיצי סליל ונושא הכתבה: רקסטון – רכב שטח "כמו שצריך" עם שלדת סולם, סרן חי, תיבת העברה כמו של פעם ושבעה מושבים.

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. מנוע דיזל חדש, חסכוני, יעיל ושקט מאד. יכולת שטח טובה ומחיר הגיוני אשר מאפיל על מחסור באיבזור. צילום: רוני נאק

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. מנוע דיזל חדש, חסכוני, יעיל ושקט מאד. יכולת שטח טובה ומחיר הגיוני אשר מאפיל על מחסור באיבזור. צילום: רוני נאק

לא מאמינים לנו? נתאם לכם מבחן דרכים פרטי על סאנגיונג רקסטון

• למבחן רכב יונדאי סנטה פה החדש

רקסטון

אהבתי בשעתו את הרקסטון, כשעוד היה חלק משלישיית רכבי שטח קוריאניים קשוחה לצד יונדאי טראקן וקיה סורנטו. והרקסטון ניצח את המבחנים ההשוואתיים דאז בעיקר מפני שהיה הראשון עם בקרת יציבות, עם שבעה מושבים ועם מזגן אחורי. וכן, היה לו חלק במנוע שיוצר ברישיון ממרצדס ולכן נשא (שם מתחת למכסה המנוע) תווית קטנה עם סמל מרצדס המוכר (המוסו שקדם לו צויד במנוע שיוצר ברישיון ממרצדס).

עם הזמן יונדאי טראקן חלף מהעולם, וגם קיה סורנטו המצוינת של פעם התחלפה בסורנטו חדשה מרוככת מאד נטולת יכולת השטח הטובה של הדור הקודם (אבל מובילת נוסעים הרבה יותר טובה ללא ספק). הרקסטון יצר לעצמו מוניטין אמינות טובים, לא מעט בזכות המיסקונספציה כי מדובר במנוע גרמני אבל יותר בזכות רכיבי הנעה חסונים של בורג-וורנר (דבר העו"ד "אין באמור לעיל לאמור על כל הרקסטונים אשר עברו מסכת חולגניזם בשבילי הארץ. לכל כלל יש יוצא מן הכלל – וכיו"ב"). לאחר שאמרנו את זה, הסטטיסטיקה אמרה את שלה ואם לא איתרע מזלכם ליפול על רקסטון "רע", היה סיכוי יותר מסביר שתיהנו מכלי רכב אמין ויעיל.

אבל עכשיו יש רקסטון חדש. אחרי שהיצרן הקטן נקלע לקשיים גדולים ונרכש על ידי קונצרן "מהינדרה" ההודי (לא להילחץ רבותיי! "טאטא" הענקית מחזיקה בלנד רובר וביגואר ואלו עושים חיל). לצד העדכונים הקוסמטיים, בחזית ובירכתיים ושילוב פסי ה-LED המתבקשים, השינויים מינוריים למדי. יש חלונות כהים, חישוקי סגסוגת ואופציה מקומית למיגון גחון והגבהה-דרך-תותבים שאני לא מת עליה.

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. הגבהה באמצעות תותבים היא פתרון אשר תורם רק להגדלת מרווח הגחון. במקרה הזה כ-4.0 ס"מ. לצד זה יש חסרונות רבים ואנו מתקשים להמליץ על התקנתה. צילום: רוני נאק

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. הגבהה באמצעות תותבים היא פתרון אשר תורם רק להגדלת מרווח הגחון. במקרה הזה כ-4.0 ס"מ. לצד זה יש חסרונות רבים ואנו מתקשים להמליץ על התקנתה. צילום: רוני נאק

סביבת הנהג החדשה מעוצבת אבל מעט אנכרוניסטית. מצד אחד עשויה "בסדר" אבל מצד שני המגע במשטחים ובמיתוג מותיר מקום לשיפור. רכב המבחן אובזר בדיפוני דמוי-עץ שחור – וכשזה הגיע על רקע פלסטיק שחור מקבלים תא נהג וסביבת נוסעים קודרת למדי. היתרון היחסי של הרקסטון, לאמור שורת המושבים השלישית, מבוצעת לא באופן שממצה את האפשרויות. והכוונה היא שהשורה השניה לא זחה ותהיה צפופה לארוכי רגליים כל העת והשורה השלישית נמוכה לא נוחה להשתחל וכשכבר תגיעו אליה תגלו חלל מרווח אבל נטול חלונות או פתחי מיזוג. בעייתי לנוסעים בוגרים פחות לילדים שאייפד יפתור שם את רוב התלונות.

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. תא הנהג וסביבת הנוסעים קודרים, יש מיתוג רב על ההגה, ובלטו בחסרונם מערכות מולטימדיה ומחשב דרך. להגה המתכוון רק לגובה יש שלושה מצבים מוגדרים זהו. בידוד הרעשים מצויין. צילום: תומר פדר

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. תא הנהג וסביבת הנוסעים קודרים, יש מיתוג רב על ההגה, ובלטו בחסרונם מערכות מולטימדיה ומחשב דרך. להגה המתכוון רק לגובה יש שלושה מצבים מוגדרים זהו. בידוד הרעשים מצויין. צילום: תומר פדר

בלטה בחסרונה מערכת מולטימדיה שכבר התרגלנו לקבל היום בקוריאניות מסגמנט A (יונדאי I10) ומכוניות עממיות כמו מיצובישי אטראז שלא חוצה את הרף הדמיוני של 100 אלף שקלים. מסאנגיונג הבטיחו לי שכבר בעתיד הקרוב תהיה מערכת מולטימדיה מקומית עם ניווט וכל מה שצריך – בינתיים זה היה מאד חסר. אהבתי את שקע הכוח ליד רגלי הנוסע שליד הנהג (אחד מארבעה שברכב), את בקרת האקלים ואת התפעול האינטואיטיבי של בקרת השיוט.

בתחום הבטיחות אציין ארבע כריות אוויר (בלבד!), עיגוני איזופיקס, וכמובן מערכות בקרת משיכה ויציבות.

החידוש המשמעותי ביותר נמצא תחת מכסה המנוע. מדובר במנוע טורבו דיזל בנפח 2.0ל' המפיק 155 כ"ס ו-כמעט 38 קג"מ. זה מנוע חדש העומד בתקני יורו העדכניים (ולכן ניתן לייבאו גם אלינו). המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם חמישה הילוכים וזו מצידה משודכת לתיבת העברה המפצלת את הכוח (הללויה כמו פעם!) לגלגלים האחוריים בלבד, לכל הארבעה ולכל הארבעה עם יחס "כוח". (1:2.48 אם אתם מוכרחים לדעת). הפיקוד על הטרנספר נעשה על-ידי בורר סיבובי ולתיבת ההילוכים יש פקד-אגודל זעיר על המנוף ומתג "חורף"/"ספורט" על הקונסולה.

המשקל העצמי של סאנגיונג רקסטון החדש עומד על כ-2,100 ק"ג, מרווח הגחון של 22 ס"מ (ללא הגבהה) וזוויות מרכב שאפשר לעבוד איתם. המחיר: 225,000 שקלים.

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. לא פוחד מהשטח - מצויד היטב להתמודד עם כמעט כל שביל הגיוני ומספק נוחות נסיעה טובה וטווח גדול. צילום: רוני נאק

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. לא פוחד מהשטח – מצויד היטב להתמודד עם כמעט כל שביל הגיוני ומספק נוחות נסיעה טובה וטווח גדול. צילום: רוני נאק

לדרך

סעו ברסקטון החדש ולא תזכרו כלל איך היה קודמו. חששות ראשוניים של חולשת המנוע קטן הנפח (הקודם היה 2.7ל'), מתפוגגים מול האצות טובות מהמקום ובתחום הביניים (80 עד 120). הוא לא חיית רמזורים אבל בטח שלא יעכב את הזקנה כחולת השיער בפריוס. גם בידוד רעשי המנוע מצוין ואין זכר לחספוס שהייתה מנת חלקו של המנוע הקודם. בכלל, סעיף ה-NVH מקבל ציונים גבוהים בזכות בידוד טוב של רעשים אלו כמו גם של רעשי דרך, צמיגים וכביש. דווקא רחשי רוח נשמעו בשיוט במהירות גבוהה – אבל לא משהו שמערכת שמע טובה לא יכולה להתגבר עליו.

בתוך העיר תגלו הגה עם המון סיבובים בין נעילות – כמעט 4.0. משקלו טוב – ומתגבר בתלות המהירות – אבל הוא "ארוך" ודורש עבודה רבה כדי לבצע פניית פרסה למשל או לתמרן בחנייה. עם ההגבהה היו לו פידבקים מוזרים אשר נעלמו כשזו הוסרה בפעם השניה שהרקסון הגיע אליי. הכניסה לשורה השלישית מעט קשה לבוגרים ואפילו שהישיבה מאחור לא מאד מענישה עדיף שצעירי המשפחה ישבו שם – לרוב הם כבר מזנקים לשם מעצמם.

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. לא פוחד משבילי אש וסלעים. טרנספר עם LOW, בקרת משיכה ומהלכי מתלה שימושיים מאד. יש גם בקרת מהירות במורד והראות החוצה מצויינת. צילום: רוני נאק

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. לא פוחד משבילי אש וסלעים. טרנספר עם LOW, בקרת משיכה ומהלכי מתלה שימושיים מאד. יש גם בקרת מהירות במורד והראות החוצה מצויינת. צילום: רוני נאק

בשיוט בינעירוני הרקסטון מצטיין. הוא ישייט על כ-2,000 סל"ד או פחות במהירות המצוינת על התמרורים ויפיק חווית נסיעה טובה ונעימה מאד. במצב הזה צריכת הדלק תהיה כ-12 ק"מ/ל' ואף יותר (ממוצע המבחן – שכלל גם שטח וקטעי נהיגה נמרצים – עמד על כ-10 ק"מ/ל'). להפתעתי אין לרקסטון מחשב דרך. במעט הפיתולים שפגשנו הוא לא עשה דבר מה מסוכן – וזה מספק בסגמנט הזה.

לשטח

נסיעת השטח כללה כמה קילומטרים של שבילי קק"ל ביער יתיר, וגיחה דרומית נוספת בה עברנו את ערוץ נחל ניצנה, טיפסנו את נחל עקרב לסיום ברום של 1,000 מטרים מעל לפני הים בהר רמון. את השבילים של יתיר הרקסטון גיהץ יפה כשרק מדי פעם זכינו לקבל בעיטה בישבן כדי להזכיר שבכל זאת אנו נוהגים ברכב עם סרן חי מאחור. בהקשר הזה לא נתקלנו בבעיות מיוחדות והקסטון התמודד כמצופה. סעו מהר ותגלו מחסור מה בריסון – אבל בקצב של טיול הוא היה נוח ונעים מאד.

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. לא פוחד משבילי אש וסלעים. טרנספר עם LOW, בקרת משיכה ומהלכי מתלה שימושיים מאד. יש גם בקרת מהירות במורד והראות החוצה מצויינת. צילום: רוני נאק

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. לא פוחד משבילי אש וסלעים. טרנספר עם LOW, בקרת משיכה ומהלכי מתלה שימושיים מאד. יש גם בקרת מהירות במורד והראות החוצה מצויינת. צילום: רוני נאק

בניצנה כבר איתגרנו אותו עם שדות של בולדרים, שבילי חצץ טובעני, מדרגות והצלבות. הוא התגבר על הכל עם יותר או פחות מאמץ. התרשמנו מאוד מעבודת המתלים – ומחסור בקרקושים – אשר התמודדו נהדר עם הסלעים הרבים והצליחו ליצור נסיעה נעימה. תיבת ההעברה וההילוכים תפקדו ללא דופי והורדת הכוח לקרקע הייתה יעילה כל עוד כל הגלגלים היו במגע. בהצלבות גילינו שלבקרת המשיכה לוקח מעט זמן להבין ו"להתעורר" אבל מרגע שזה קורה הרקסטון ממשיך בתנועה בלי בעיה. בניגוד ה-ABS היה היסטרי, בטח כשהגלגלים מצופים בבוץ, והוא יצר לנו כמה מצבי בלימה גבוליים. את ניצנה עברנו ללא הגבהה – עם כמה נגיעות קלות במיגון הגחון של סדנת רסטה. עם ההגבהה גם אלו לא היו קורות.

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. פעם אנדרדוג לרכבי השטח היפניים, היום השורד האחרון בסגמנט ועם יחס יכולת/תמורה מאד אטרקטיבי. מומלץ בכל פה. צילום: תומר פדר

מבחן רכב סאנגיונג רקסטון. פעם אנדרדוג לרכבי השטח היפניים, היום השורד האחרון בסגמנט ועם יחס יכולת/תמורה מאד אטרקטיבי. מומלץ בכל פה. צילום: תומר פדר

 – שחזרו את נסיעת המבחן בשטח

סיכום

במשפט אחד: אהבנו את סאנגיונג רקסטון החדש. הוא נותר האחרון מסוגו והוא יושב על משבצת מחיר אשר מותירה אותו כשחקן היחיד בנישה. הוא מציע נוחות של 7 מושבים, חווית נסיעה נעימה מאד ואפילו ביצועים סבירים וצריכת דלק טובה. היינו רוצים במחיר הזה לקבל גם מזגן אחורי, יותר כריות אוויר ומולטימדיה ואז הוא היה מושלם. מצד שני ב-225 אלפי שקלים קשה לבוא בטענות…

2 comments

  1. הנה כמה דברים שגיליתי על הרקסטון שלי לאחר שקניתי:
    http://thenewrexton.wordpress.com/
    https://www.youtube.com/watch?v=3RhkScPz3os

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*