יום שבת , 3 דצמבר 2016
דף הבית » מבחני דרכים » מבחן רכב סוזוקי ג'ימני
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני
מבחן רכב סוזוקי ג'ימני. הקמבק של השנה - עדיין עם יכולת בשטח ומבנה חסון. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני

כתב וצילם: ניר בן זקן

● 1.3 ל' הספק 85 כ"ס

● 17.2 שניות ל-100 קמ"ש

● אוטומטי 4 הילוכים

● יחס העברה קצר 1:2.64

● מחיר: 120,000 שקלים

4 שנים שהוא נעדר מאז שר התחבורה דאז, שאול מופז, גזר עליו להישאר בגלות בעקבות התקנה לחייב מערכת בקרת יציבות מ-2010 בכל הרכבים החדשים. רק עכשיו הוא צוייד במערכת המתבקשת שאפשרה את חזרתו ארצה ואנחנו, כמו אמא הפוגשת את הבן האובד חיבקנו אותו באהבה גדולה שהשכיחה את כל הגעגועים. אולי זה קצת מוגזם, אבל לסוזוקי ג'ימיני יש אופי ייחודי, לא סתם עוד קרוסאובר במבול ששוטף את הכבישים, אלא אחד מרכבי השטח האמיתיים, זן הולך ונעלם שנמצא על סף סכנת הכחדה בעולם הפוליטיקליקורקט מוצף חיקויים מזויפים לחווית ה-4X4 המסורתית והרומנטית. רצה הגורל ואת רכב השטח הקטן ביותר שנמכר כיום בישראל נאלצנו לבחון במהלך הסופה הקשה ביותר בחורף האחרון, שהעלו חששות ביכולתו לשרוד במזג האוויר הקיצוני. אבל ככל שנצברו הקילומטרים הבנו שזו הייתה הבחירה הנכונה ביותר לתנאים אלה והוא התמודד כמו גדול עם כל מה שהצבנו בפניו. בתום 48 שעות במחיצתו, היה כמעט בלתי אפשרי להפריד אותנו ממנו.

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני. 85 כוחות סוס בלבד. זה לא מה שימנע ממנו להגיע הרבה יותר רחוק מכל קרוסאובר. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני. 85 כוחות סוס בלבד. זה לא מה שימנע ממנו להגיע הרבה יותר רחוק מכל קרוסאובר. צילום: ניר בן זקן

מה השתנה?
18 שנים חלפו מאז החליף את הסמוראי ולשמחתנו הגרסה המחודשת זהה כמעט לחלוטין לזו שאתם מכירים. גריל הפסים גדל מעט וקיבל ציפוי ניקל (שנראה מעט מצועצע) וכונס אוויר שאינו מוביל לשום מקום ניצב במרכז מכסה המנוע, שינוים שמעט פוגמים בפרצוף החמוד. גם בפנים אין חדשות מרעישות, הפלסטיקה מסגירה את מוצאה היפני ואת גילה המתקדם ואל תצפו למצוא פרטים שהפכו אלמנטאריים במכוניות מודרניות כמו שליטה על מערכת השמע מההגה, USB, בקרת אקלים או מחשב דרך. פרט למערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מסך מגע בגודל 6.2" ולוח השעונים שקיבל צג דיגיטאלי במרכזו אין כל חדש. מהעבר השני ניתן לציין שריפודי המושבים דמויי עור איכותיים לא פחות מאלה של מכוניות יקרות בהרבה ויש תאי אכסון ברמה מספקת יחסית לגודל התא. מרווח הפנים מאפשר אומנם הסעת ארבע נוסעים, אבל בפועל הוא מתאים יותר לזוג; המושב האחורי יאכלס בצפיפות ילדים עד גילאי העשרה המוקדמים וכשהוא בשימוש תא המטען קטן עד כדי גיחוך (113 ליטר שגדלים ל-324 ליטרים כשהמושב מקופל). גם הנוסעים מלפנים יושבים בקרבה אינטימית, בין המושב לדלת אין יותר מידי מרווח והיעדר כיוון מרחק להגה ומדרס לרגל שמאל פוגעים בתנוחת הנהיגה.
המכאניקה נותרה על כנה; מנוע 1.3 ליטר שבסיוע תזמון שסתומים משתנה מפיק כבעבר 85 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-11.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד בשידוך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 יחסים או אוטומטית כמו ברכב המבחן עם 4 יחסים ולתיבת העברה שמציעה הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח והילוך כוח. כך גם שלדת הסולם וצמד הסרנים החיים עם קפיצי סליל, תצורה נדירה ברכבי השטח המודרניים שתהווה את הבסיס לג'ימיני לפחות לשנתיים הקרובות.

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני. 85 כוחות סוס בלבד. זה לא מה שימנע ממנו להגיע הרבה יותר רחוק מכל קרוסאובר. גם בנהיגת חולות. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני. 85 כוחות סוס בלבד. זה לא מה שימנע ממנו להגיע הרבה יותר רחוק מכל קרוסאובר. גם בנהיגת חולות. צילום: ניר בן זקן

עם הפנים צפונה
קרני שמש אחרונות, רגע לפני שענני הסערה במערב מכסים את השמיים, מלטפות את הג'ימיני שיוצא מחניית היבואן המקורה. תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת, מימדיו המיניאטוריים ורדיוס סיבוב קטן (4.9 מטר) הופכים אותו לרכב האידיאלי להתמודדות עם התנועה הצפופה ומיעוט מקומות החניה של גוש דן. רק ההגה בעל משקל כבד מידי, מחייב להפעיל את שירי הידיים כדי לתמרן במרחב האורבאני. מחוץ לעיר לעומת זאת הג'ימיני דורש מהנהג הרבה ריכוז, הוא פגיעה לרוחות צד שמסיתות אותו בפתאומיות לצדדים וגם היעדר בידוד רעשי רוח ודרך מזכירים את הג'פ"ס מהמילואים. מהירות שיוט האופטימאלית היא 90 קמ"ש ועם 17.2 שניות במאוץ ל-100 קמ"ש (14.1 עם תיבה ידנית) ביצוע עקיפה דורש תכנון מוקדם ומשנה זהירות, בעיקר כשהקבינה בתפוסה מלאה. גם צריכת הדלק מתקשה להרשים עם 8.5 ק"מ ליטר בממוצע המבחן.
אבל הג'ימיני מעולם לא התיימר להיות "קרוזר" מפנק לגמיאת מרחקים. בזכות מכלוליו החסונים הוא חי טוב הרבה יותר בשטח ובדיוק כשהשמיים מתחלפים מכחול לאפור אני מאותת ימינה במחלף קיסריה וקופץ לבדוק מה מצב הדיונה. למרות הביצועים הפושרים, משקל הנוצה (1,105 ק"ג) מאפשר לטפס ללא בעיות לפסגת החול היחידה באזור החיוג הצפוני מבלי אפילו להוציא אוויר, ולהשקיף אל הים הסוער. ניתוק בקרת היציבות ב-4H אפשרי רק עד מהירות של 35 קמ"ש ובסביבה החולית היא מסרסת את מעט הסוסים שיש במנוע. הפתרון הוא לשלב להילוך כוח שמנתק לחלוטין את הבקרה ומאפשר את סחרור הגלגלים הנדרש כדי להתקדם בחול. יש לציין שהשילוב החשמלי באמצעות מתגים במרכז הקונסולה איטי למדי.

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני. 85 כוחות סוס בלבד. זה לא מה שימנע ממנו להגיע הרבה יותר רחוק מכל קרוסאובר. גם בנהיגת חולות או שלג. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני. 85 כוחות סוס בלבד. זה לא מה שימנע ממנו להגיע הרבה יותר רחוק מכל קרוסאובר. גם בנהיגת חולות או שלג. צילום: ניר בן זקן

בעין הסערה
אורי הלה, חזאי גל"צ, מדווח שהשלג יתחיל לרדת בצפון הרמה ובחרמון בשעות הקרובות ואנחנו ממשיכים צפונה לעין הסערה. בעליה למבוא חמה, הג'ימיני מתאמץ ומזיע למרות שהטמפרטורה בחוץ 6 מעלות צלזיוס. יחידת הכוח מתקשה לספק דחף ראוי בשיפוע התלול ועם מרכז כובד גבוה אין לי את האומץ לבדוק היכן מצויה מגבלת האחיזה למרות התווספות רשת הבטיחות בדמות בקרת היציבות. בכביש הררי אולי תהיו איטיים יותר מ"נהגי שבת", אבל אנחנו לא ממהרים והג'ימיני בדרך לכבוש פסגה שרק מעטים יכולים במזג אוויר כזה.
על כביש 98, קצת לפני מושב קשת פתיתי שלג יורדים מהשמיים בעוצמה אדירה, והחומר הלבן מתחיל להיאסף בכמויות גדולות, רגע לפני חניית הלילה. בבוקר שלמחרת על הג'ימיני לפלס את דרכו בשלג הבתולי מהחניה בקיבוץ אורטל משימה לא פשוטה לצמיגי הכביש הסטנדרטיים. סוזוקי מציעה חבילת שטח הכוללת צמיגים קרביים יותר (GoodYear Wrangler AT/SA) באותה מידה (205/70R15) שוודאי היו עושים עבודה טובה יותר כאן וגם מיגון לסרן הקדמי, לתיבת העברה ולמיכל הדלק תוצרת סדנת "רסטה". אבל גם עם סוליות הגומי האלה הג'ימיני מצליח לפלס את דרכו בחומר הלבן ללא בעיות מיוחדות, מתקדם בנחישות כששום דבר אחר פרט לחתולי השלג באתר החרמון משותקים.

מבחן רכב סוזוקי קרוסאובר נגד כל העולם

טיול שטח חפוז ביער עופר

בדרך חזרה אנחנו עוצרים לבדיקת עבירות קצרה ב"מעבדות" הר חורשן. מרווח הגחון אינו מרשים (19 ס"מ בין ביצת הדיפרנציאל לקרקע) אבל המכלולים הרגישים מוגנים בין קורות השלדה, זוויות המרכב טובות (46/34 גישה/נטישה) ובקרת המשיכה שנוספה פועלת ביעילות ומונעת סחרור גלגלים, כשמהלך המתלה נגמר. היא מאפשרת את המשך ההתקדמות היכן שהדגם הקודם היה מסחרר את גלגליו לדעת או מחייב את הנהג לתנופה הגונה.

 

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני. 85 כוחות סוס בלבד. זה לא מה שימנע ממנו להגיע הרבה יותר רחוק מכל קרוסאובר. גם בנהיגת חולות או שלג. הפנים בסיסי ומצויד במולטימדיה מקומית. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב סוזוקי ג'ימני. 85 כוחות סוס בלבד. זה לא מה שימנע ממנו להגיע הרבה יותר רחוק מכל קרוסאובר. גם בנהיגת חולות או שלג. הפנים בסיסי ומצויד במולטימדיה מקומית. צילום: ניר בן זקן

חזרה לתל אביב
סוזוקי ג'ימיני לא חף ממגרעות. הנסיעה בו קופצנית רועשת ומעייפת בעיקר בכביש בינעירוני, הביצועים שלו ברי השוואה אולי לקורקינט חשמלי וגם צריכת הדלק מתקשה להרשים. אבל דווקא החספוס והגסות הזו היא זו שקנתה לו במהלך השנים עדת מעריצים גדולה כל כך וגרמה גם לעבדכם הנאמן לסלוח לו על הכל ופשוט להתאהב בו מחדש. יש בו בדיוק את הקסם של רכבי השטח של פעם, תחושות שעברו מהעולם המודרני ושכל כך התגעגענו אליהם, מזכירים לנו חוויות נעורים נוסטלגיות. הפעם אני מרשה לעצמי לא להיות אובייקטיבי, פשוט כי הג'ימיני העלה על פני חיוך גדול יותר מכל רכב אחר בו נהגתי לאחרונה, גם כאלה שעולים פי עשרה יותר מ-120 אלף שקלים שתדרשו עליו בסוכנות (100 אלף שקלים לידני). נפרדנו בדמעות, אבל אני סמוך ובטוח שניפגש בקרוב להיכרות מעמיקה יותר מהמפגש החפוז, אבל רק עם גיר ידני.

מפרט טכני סוזוקי ג'ימני 1.3ל' אוטומטי

מנוע: 1.3 ל' בנזין משקל עצמי: 1105 ק"ג
הספק/מומנט: 85כ"ס/11.2 קג"מ 0 ל-100 קמ"ש: 17.2 ש'
אXרXג: 369X160X170 ס"מ מיכל דלק: 40ל'
מרווח גחון: 19 ס"מ בטיחות: 2 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה
תא מטען: 113 ל' מחיר: 120,000 שקלים

 

 

One comment

  1. מעדיף את הטריוס של דייהטסו. מנוע חזק יותר (1500) שמתאים גם לעיר. עיצוב מוצלח יותר ונוחות גבוהה יותר

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*