יום שלישי , 6 דצמבר 2016
דף הבית » מבחני דרכים » מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6
מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6
מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. פער ביצועים ואיבזור קטנים. תחלופה ראויה למשפחתית. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6

כתב וצילם: ניר בן זקן

• קרוסאובר 5 מקומות
• הושק 2010
• מיוצר בסלובקיה
•מתחרה בסוזוקי קרוסאובר, סקודה אוקטביה ספייס
• 135,000 שקלים

זה קורה רק לעיתים רחוקות, מספר כל כך מועט של פעמים שניתן אולי לספור על יד אחת, שמכונית המגיעה לאחד מהשווקים השמרניים ביותר משנה את כללי המשחק. בהיסטוריה זכורה סובארו DL כמנפצת האמברגו וזו שהרגילה את הישראלים לצרוך את תוצרת יפן, ה-626 שב-1997 הייתה מכונית מנהלים במחיר של משפחתית והאלטו שב-2009 הוכיחה שניתן למכור מכונית חדשה ב-60 אלף שקלים וגם שהישראלים מוכנים לעשות ביד – במחיר הזה. בדומה להן נחתה לפני כחודש גרסה חדשה לקיה ספורטאז' שעשויה להשאיר חותם משלה על השוק המקומי ולנפץ את הקטגוריה הפופולארית ביותר, משפחתית-סדאן-אוטומטית ש"מר ישראלי" (עדיין) כל כך אוהב. הרכב אשר ברחוב אוהבים לכנות "היופיוף של קיה" מוצע כעת עם מנוע 1.6 ליטר במחיר 135 אלף שקלים, כמעט כמו דגמי הסגמנט שמהווה כ-40 אחוזים משוק הרכב הישראלי.

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. פער ביצועים ואיבזור קטנים. תחלופה ראויה למשפחתית. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. פער ביצועים ואיבזור קטנים. תחלופה ראויה למשפחתית. צילום: ניר בן זקן

מאחרי הקלעים
גם בערוב ימיו, חמש שנים לאחר השקתו, עדיין מדובר בקרוסאובר הנאה בקטגוריה – וזה הקונצנזוס. המהלך של היבואנית בארץ נועד להאריך את הרמה בעקומת חיי הדגם וה-1.6 הוא תוצר של לחץ מקומי מתמשך כדי לשכנע את היצרן לבנות גרסה ייחודית לשוק הישראלי (ה-1.6 ליטר נמכר עד כה באירופה רק עם תיבת הילוכים ידנית). עיקר המאמץ היה למנוע את הקרבת הביצועים על מזבח הקטנת נפח המנוע כמו בחלק מהמתחרים, ועל כן התיבה האוטומטית עם שישה הילוכים מגיעה מהפורטה ובעלת יחסי העברה שונים מדגם ה-2.0 ליטר המוכר. באופן מפתיע גם האבזור לא הוקרב כדי להגיע למחיר האטרקטיבי והוא זהה לגרסת אורבן 2.0 ליטר למעט היעדרה של בקרת שיוט. האיבזור כולל שליטה מההגה במערכת השמע, USB, בלוטות', חיישני גשם ותאורה, ציפוי עור להגה ולידית ההילוכים, פנסי ערפל עם תאורה עוקבת פניה, חישוקים קלים בקוטר 16" ו-6 כריות אוויר. לתקופת ההשקה מוצעת מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מסך מגע בגודל 7", מערכת ניווט ומצלמת חניה.

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. הפנים כמעט זהה לגרסת "אורבן" 2.0ל' פחות בקרת השיוט. עדיין אפרורי וקודר. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. הפנים כמעט זהה לגרסת "אורבן" 2.0ל' פחות בקרת השיוט. עדיין אפרורי וקודר. צילום: ניר בן זקן

השאר נותר כשהיה: תא נוסעים איכותי ברובו אך שילוב צבעים שחור ואפור מעניקים תחושה קודרת, המושבים לפנים נוחים ומציעים תמיכה סבירה ויש תאי אכסון בשפע כולל תא למשקפי שמש. שטחי החלונות קטנים ויחד עם קורה A רחבה למדי מזכירים נהיגה ברכב ממוגן ודורשים מהנהג לרכון קדימה בפניות שמאלה כדי לוודא שהוא לא "אוסף" משהו על הפגוש הקדמי. עוד ביקורת נוגעת לנעילת הדלתות האוטומטית שדורשת בכל פעם לשחררה באמצעות מתג בדלת הנהג ואינה נפתחת אוטומטית בשילוב תיבת ההילוכים ל-P. המרווח לנוסעים מאחור טוב למדי, (264 ס"מ בסיס גלגלים) בהשוואה למשפחתיות או לקרוסאוברים הקטנים הנמצאים באותה קבוצת המחיר. גם תא המטען גדול (564 ליטר), אם כי הוא בעל סף הטענה גבוהה מעט.

על הכביש
החדשה הגדולה כאמור היא מנוע 1.6 ליטר בעלת הזרקת דלק ישירה המפיק 133 כ"ס ב-6,300 סל"ד ו-16.5 קג"מ ב-4,850 סל"ד – מה שעל הנייר מעלה חשש למחסור בזמינות הכוח נוכח רצועה צרה המתקבלת בסל"ד גבוהה. בפועל הביצועים טובים למדי, הוא מרגיש זריז בעיקר בזינוק וספק רב אם תבחינו בנחיתות מגרסת ה-2.0 ליטר וזאת תודות לתיבת ההילוכים בעלת יחסי העברה קצרים יותר וגם יחס העברה סופי קצר יותר. רק במחוזות פליליים או בהאצות ביניים בכביש הררי, מורגשת נחיתות והגיר עסוק בהורדות הילוכים תכופות כדי לשמור על קצב הנסיעה. בידוד הרעשים טוב למדי בשיוט, המנוע שקט יחסית (2,500 סל"ד ב-110 קמ"ש) ורק רעשי רוח חודרים מעט לתא.

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. על הכביש תתקלו ברעשי רוח וצריכת דלק גבוהה. איכות הנסיעה טובה וכך גם הביצועים בהסתייגות מתאוצות ביניים. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. על הכביש תתקלו ברעשי רוח וצריכת דלק גבוהה. איכות הנסיעה טובה וכך גם הביצועים בהסתייגות מתאוצות ביניים. צילום: ניר בן זקן

כחלק ממתיחת הפנים שעבר לפני כשנה, המיתלים כוילו מחדש ולכך נוספים גם צמיגים צרים וחישוקים קטנים יותר מהגרסאות המפוארות (215/70R16) שתורמים לנוחות נסיעה טובה מבעבר. גם היכולת הדינמית טובה למדי; במתיכת הפנים ההגה החשמלי כוייל מחדש הפך מהיר יותר ובעל משקל טבעי יותר ויחד עם 75 ק"ג פחות מגרסת 2.0 ליטר שמורדים בעיקר מהציר הקדמי התנהגות הכביש טובה יותר בעיקר הנכונות לשינויי כיוון. לא אהבנו את המצב הידני בתיבת ההילוכים בו מסך התצוגה בלוח השעונים מראה את ההילוך הגבוה אותו יש לשלב כשסל"ד המנוע מתקרב לקו האדום, במקום להציג את ההילוך בו נמצאים ומבלבל למדי.

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. יש בקרת ירידה במורד ומרווח גחון המאפשרים נסיעת שטח זהירה. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. יש בקרת ירידה במורד ומרווח גחון המאפשרים נסיעת שטח זהירה. צילום: ניר בן זקן

עוד ג'יפונים ב-130,000 שקלים

אוזניות בלוטות' שמדברות ללב שלך

שטח אינו טריטוריה טבעית לקרוסאובר בעל הנעה קדמית אבל לספורטאז' יכולת לא מבוטלת בשבילים כבושים בזכות כיול המיתלים המוצק שבולע שיבושים בשקט מופתי (אחלה בושינגים) ומעניק תחושת חוסן, בקרת משיכה יעילה ואפילו בקרת ירידה במורד שאינה מנת חלקם של דגמי הקטגוריה. יתרה מכך, הספורטאז' הצליח לנסוע גם בעיצומה של סופת השלגים שהתחוללה בירושלים, כמעט כמו רכב בעל הנעה כפולה וזאת ניתן לזקוף בעיקר לזכות צמיגי המישלין לאטידוד Tour HP האיכותיים שמצליחים להוריד את הכוח לקרקע גם בתנאי האחיזה הנמוכים.
בסיום המבחן צריכת הדלק הממוצעת גבוהה יחסית ועמדה על 6.9 קילומטר לליטר שעשויה להגיע ל-9.5 קילומטר לליטר בשיוט נינוח.

משנה את כללי המשחק?
הספורטאז' 1.6 החדש משנה את כללי המשחק בשוק הרכב הישראלי. בניגוד לקרוסאוברים הקטנים שגם הציעו תחליף למשפחתית הקלאסית דוגמת רנו קפצ'ור, שברולט טראקס וניסאן ג'וק אבל דרשו בתמורה פשרות גדולות, בספורטאז' הם כמעט ולא קיימות. במחיר 135 אלף שקלים מקבלים קרוסאובר אופנתי ומעוצב בגודל מלא, מרווח עם ישיבה מורמת מעם, מאובזר בצורה מכובדת וכל זאת מבלי לשלם מחיר בנוחות הנסיעה, בהתנהגות הכביש ובעיקר (למרות החשש מהמנוע הקטן) בביצועים. הנקודה הבעייתית היחידה היא צריכת הדלק הגבוהה.

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. יש בקרת ירידה במורד ומרווח גחון המאפשרים נסיעת שטח זהירה. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב קיה ספורטאז' 1.6. יש בקרת ירידה במורד ומרווח גחון המאפשרים נסיעת שטח זהירה. צילום: ניר בן זקן

רגע אחרי הנחיתה בארץ הפך הספורטאז' 1.6 לסיפור הצלחה והתורים באולמות קיה התארכו כפי שלא היו מעולם עם כאלף הזמנות בחודש אחד. אבל האם הוא יכול כעת להדיח את טויוטה קורולה ולהפוך לדגם הנמכר ביותר בישראל ב-2015? קיה כבר עשו זאת עם הפיקנטו שקטפה את התואר ב-2013, אחת מהפעמים הבודדות שמשפחתית לא התמקמה בראשות הטבלה, וכעת גם לספורטאז' יש את הכלים והפוטנציאל לעשות זאת נוכח חיבת הלקוח הישראלי לג'יפונים. אלא שבדרך לשם צריך לפנות גם ללקוחות מוסדיים ולחברות הליסינג, המהוות כמחצית משוק הרכב הישראלי, ולא בטוח שזהו מגרש ש"טלקאר" היבואנית מעוניינת לשחק בו. אבל אם אתם לא נמנים עם מקבלי רכב צמוד ממקום העבודה, הספורטאז' החדש הוא אחת מהעסקאות האטרקטיביות ביותר בשוק הרכב כיום, אלטרנטיבה אופנתית ונחשקת.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*