יום שלישי , 16 אפריל 2024
מטוס העפרוני בחיל האוויר. דור חדש של בטיחות? צילום תומר פדר

מטוס העפרוני – מדריך לשורד

אחרי הצוקית המזדקנת, שאחזקתה הפכה בלתי כלכלית וצברה, החליף סופסוף חיל האוויר את מטוסי ההדרכה שלו. הבחירה נפלה על ה- T2A של ביצ'קראפט אשר התמודד מול מטוסי הדרכה אחרים (וביניהם הסופר-טוקאנו של אמבאייר ופילאטוס PC21). היתרון של ה"עפרוני" כפי שכונה בחיל הוא שהמטוס הינו רק חלק אחד ממערך הדרכה שלם אשר כולל גם דמיינים (סימולטורים) משוכללים ומערכי הדרכה נוספים.

מטוס העפרוני על רקע קיר לא מוכר אי-כאן בדרום צילום: דו"צ

בנוסף, מציע העפרוני רמת בטיחות גבוהה הרבה יותר משל הצוקית. ראשית מדובר בפלטפורמה חדשה לגמרי אשר יוצרה במיוחד לחיל האוויר. המטוסים עצמם מצוידים במושבי מפלט וכן במערכת TCAS המזהה קרבה מסוכנת של מטוסים הנעים במרחב (מערכת זו – אגב – זמינה גם בשוק האזרחי ומשולבת לאחרונה בקוקפיט "זכוכית" במטוסי תעופה כללית קלים). בעוד שלצוקית היו שני מנועי סילון קטנים, מצויד העפרוני בטורבו-פרופ של פראט-אנד-וויטני המפיק 1000 כ"ס. זה מנוע מאד נפוץ בעולם התעופה אשר צבר מיליונים רבים של שעות עבודה בעשרות שנים וכמעט בכל נקודה על פני הגלובוס. מרווחי הטיפולים בו גדולים ואחזקתו השעתית נמוכה משמעותית – אפילו צריכת הדס"ל עדיפה.

המטוס הוא פרי פיתוח של חברת ביצ'קראפט האמריקאית אשר רכשה את רשיון הייצור של ה-PC9 מפילאטוס. מאז היא שילבה שינויים מבניים רבים כך שיתאים לזירת ההדרכה המודרנית הנדרשת בחילות אוויר רבים בעולם. המטוס קיבל את הכינוי "טקסאן 2" בעקבות אחד ממטוסי האימון הנפוצים ביותר ממלחמת העולם השניה – טקסאן – שאפילו שירת גם בחיל האוויר הישראלי הצעיר.

תאונה שהתרחשה לא מכבר בחצרים, שבה הופעל כסא המפלט, הוכיחה היטב את בטיחותו העדיפה של המטוס – ובכל מקרה – יד על ידית הפליטה מומלצת.

Check Also

200% סוללה! פריצת הדרך לה חיכינו

amprius האמריקאית מציגה סוללה עם דחיסות אנרגטית כפולה מזו שאנו מכירים. 500 וואט/שעה לק"ג. המשמעות היא הכפלת הטווח החשמלי בסוללה במשקל רגיל או שימוש בסוללה קטנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five + 13 =