יום חמישי , 8 דצמבר 2016
דף הבית » מטוסים ותעופה » מטוס מבניה עצמית LANCAIR 360
מטוס מבניה עצמית  LANCAIR 360

מטוס מבניה עצמית LANCAIR 360

צילום הפתיחה: רון גפני SkyPics.co.il

 

עולם ה"תעופה הכללית" שונה מאד מזה של המכוניות. ראשית נפחי היצור בו מוגבלים למדי, הוא סובל מתנודתיות רבה ומושפע מאד מעליות ומורדות בכלכלה העולמית. המוצרים שבו – כלי הטיס – מיוצרים על ידי קומץ מותגים ואלו לרוב שולטים – כל אחד בסגמנט מסויים ואפילו פלח ממנו. כך למשל ססנה – המזוהה אולי יותר מכל כיצרנית של מטוסי מדחף חד-מנועיים – היא השולטת בסגמנט מטוסי המנהלים. אחרים כמו "צירוס" תפסו את ההובלה בשוק החד-מנועי, וביצ'קראפט מייצרת את הטורבו-פרופ הנמכרים ביותר בעולם התעופה. אפילו יצרנים וותיקים כמו פייפר, וותיקים פחות כמו דיאמונד – שלהם כלי טיס ראויים בהחלט – מתקשים להשאר פעילים וממש לאחרונה גילינו שדיאמונד נמכרה לקבוצת השקעות מדובאי. ואי אפשר בלי פינה ישראלית. שני דגמים מקו מטוסי המנהלים של גולפסטרים האמריקאית (לה הבכורה בפלח מטוסי המנהלים הגדולים יותר), מפותחים ומיוצרים כאן אצלנו בתעשיה האווירית.

מטוס מבניה עצמית LANCAIR 360. זול יותר ויעיל יותר ממטוס סדרתי - כאב ראש לבנות את זה! צילום: בעלים

מטוס מבניה עצמית LANCAIR 360. זול יותר ויעיל יותר ממטוס סדרתי – כאב ראש לבנות את זה! צילום: בעלים

כך נוצר מצב שסף הכניסה לעולם הזה הוא מאד גבוה (מעל 300,000 דולרים לססנה 172 חדשה) ומצד שני, הביצועים של המטוסים הסדרתיים – לא מאד מלהיבים טייסים מנוסים. כאן נכנסים לעולם המופלא של ה-EAA או Experimental Aircraft Association (ויש לו סניף ישראלי). מדובר בארגון של טייסים אשר רוצים לטוס בכלי-טיס שהם בונים בעצמם. האגון הוקם ב-1953 וכיום הוא מונה מעל 160 אלף חברים במדינות רבות ברחבי העולם. כיום מאגד הארגון הזה תחת כנפיו את כל מה שמגניב בתעופה האזרחית: מטוסים קלאסיים, מטוסים מבניה עצמית, מטוסים אמפיביים, אולטרלייטים, מטוסים אירובאטיים, מטוסי קרב קלאסיים, מסוקים ועוד. ה-EAA עובד בצמוד לגופים רגולטוריים – כמו רת"א אצלנו – כדי לתקף את הכלים היחודיים שתחת אחריותו ויותר מזה הוא מעודד את היצירתיות וכשר ההמצאה של יחידים כדי לשמור על הגחלת של "חלוצי התעופה" אשר נדמה כי אבדה בעולם הנשלט בידי תאגידי ענק (והנה פריט טרוויה: צבר ההזמנות של איירבס גדול יותר מסך כל המטוסים אשר החברה יצרה מיום הווסדה).

מטוס מבניה עצמית LANCAIR 360. לא פרוייקט של סופשבוע. הרבה זמן פנוי, משאבים וידע נדרשים להשלים פרויקט כזה. התגמול שווה את זה! צילום: בעלים

מטוס מבניה עצמית LANCAIR 360. לא פרוייקט של סופשבוע. הרבה זמן פנוי, משאבים וידע נדרשים להשלים פרויקט כזה. התגמול שווה את זה! צילום: בעלים

מה שאתם רואים בצילומים נקרא Lancair 360 וזה מטוס שמגיע כקיט מחברה הנושאת את אותו השם ונחשבת לאחת מיצרניות הקיטים הטובה ביותר. מעל 2,000 ערכות סופקו על ידה לחובבי טיסה במדינות רבות בעולם ושני קיטים כאלו הגיעו גם לישראל. באחד מהם הייתה לנו ההזדמנות הנדירה להצטרף לטיסה אינטנסיבית מאד.

ומה התועלת של פרוייקט כזה? מחיר זול ביותר ממחצית מזה של מטוס "מן המדף", ביצועים יוצאי דופן, וסיפוק שאין שני לו יחד עם גאוות בעלות. ולא מדובר במיזם של שבוע, או חודש. המטוס שאתם רואים בצילומים כאן דרש עשר שנות עבודה משלושת בעליו. אז נכון שעם עבודה אינטנסיבית יותר (ואם אתם בארה"ב יש אפשרות לבנות את המטוס במפעל עצמו עם סיוע מהצוות שבמקום) אפשר לסיים פרוייקט כזה בכמה חודשים. ובכל זאת, מדובר במשימה בקנה מידה גרנדיאוזי – בוודאי לאדם יחיד.

והתוצאה של כל-כך הרבה עבודה היא מטוס קטן וחכם המיועד לטייס ונוסע, אשר מפיק ביצועים מדהימים ממנוע קטן יחסית של 200 כ"ס. מהירות שיוט של 200 קשרים (360 קמ"ש), שיעור טיפוס של 2,500 רגל/דקה וטווח של מעל אלף מילין. כל הנתונים האלו כפולים בערכם מכל נתון ביצועים של מטוס סדרתי בעל מנוע בהספק זהה אשר עולה יותר מכפול! וזו לבדה סיבה מספיק טובה להתחיל לבנות מטוס.

מטוס מבניה עצמית LANCAIR 360. לא לטייסים דלי שעות. המטוס מורכב עם כן נסע מתקפל, מדחף משתנה-פסיעה ומדפים. ראינו 190 קשר על השעון בישרה ואופקית. צילום: בעלים

מטוס מבניה עצמית LANCAIR 360. לא לטייסים דלי שעות. המטוס מורכב עם כן נסע מתקפל, מדחף משתנה-פסיעה ומדפים. ראינו 190 קשר על השעון בישרה ואופקית. צילום: בעלים

מרסל דאסוד (האיש שבנה את המיראז'ים של פעם) אמר שכדי שמטוס יטוס טוב הוא חייב להיות יפה. והלאנסאייר מהמם. מעין גרסה מכונפת של לוטוס אליז. קטן, קמור, דק כנפיים ואם יש לך מספיק מזל לשבת ולהחגר בתוכו, מהר מאד מתקבלת התחושה שאתה "לובש" את המטוס כמו שכבת עור שניה. הלאנסאיר נכנס לקטגוריה של "מטוס מורכב" וזה אומר גלגלים מתקפלים, מדחף עם פסיעת להבים משתנה וסטיק קטן בין הרגליים.

וכדאי מאד להיות מוכנים למהירות שבה הכל קורה. כאילו סרט שמואץ בקצב X2 מכל טיסה בססנה יגעה של בית ספר לטיסה. המהירות שבה המטוס מאיץ, צובר גובה, מטפס, צולל ופונה, עולה בהרבה על המטוסים ש"ישרה ואופקית" היא דרך התנהלותם הרגילה והאופי הוא יותר אירובאטי ונמרץ. מכונית ספורט תלת-ממדית שבה שינויי הכיוון יכולים להיעשות על ציר X, Y או Z. המהירות כה גדולה עד כי מד שינוי הגובה (שתמיד מפגר גם כך), נראה כמעט כלא רלוונטי ויותר מתמיד חשוב להטיס את הכלי לפי כללי הראיה הקאלסיים: אופק, חרטום ומבט מחוץ למטוס כל הזמן.

מטוס מבניה עצמית LANCAIR 360. קוקפיט עמוס וצפוף מאד. הסטיק הזה אלוהי במשוב ובתגובות שהוא מספק. הכי קרוב ללבוש כנפיים. צילום: בעלים

מטוס מבניה עצמית LANCAIR 360. קוקפיט עמוס וצפוף מאד. הסטיק הזה אלוהי במשוב ובתגובות שהוא מספק. הכי קרוב ללבוש כנפיים. צילום: בעלים

קחו את הסטיק לידיים ותגלו פקד רגיש, ומדוייק מאין כמוהו. כזה שלא דורש יותר מתנועה זעירה כדי לגרום לשינוי והמשוב ממנו מספר לך, דרך קצות האצבעות, מה בדיוק קורה בקצות הכנפיים. הסטה חדה של הסטיק תניב סבסוב במהירות של 120 מעלות לשניה – מספיק כדי להפתיע גם טייסים וותיקים. המטוס הקטן יכול לעמוד בעומסים של עד 9 G + ו-4.5 G – (וזה הרבה יותר ממה שאתם תוכלו לעמוד בו בלי אימון קודם והכנה). התנועה במרחב מעולם לא הייתה כה קלה ונטולת מאמץ ועושה רושם שתוספת המהירות לא גורמת לסטיק להיות כבד או קשה בכל משרעת המהירות. וזו – 190 קשרים בישרה ואופקים – היא בתחום של מטוסי טורבו-פרופ. ההאטה לקראת נחיתה מגיעה במהירות בזכות התנע הקטן של המטוס הקל, ומדפים אשר נפתחים ומספקים האטה כמעט מיידית למהירות נחיתה איטית של כ-70 קשרים. המטוס מציף על כרית אוויר שנוצרת באפקט קרקע תחת כנפיו הנמוכות, ונוגע בעדינות במסלול לעצירה מלאה.


בניה עצמית של מטוס אינה דבר שכל אחד יכול לקחת על עצמו. לפי הסטטיסקה של ה-EAA יותר ממחצית הפרוייקטים נזנחים בשלב כזה או אחר. ובכל זאת, מספר המטוסים מבניה עצמית עולה על אלו הסדרתיים ביחס של אחד ל-3. זה לבדו נתון שלא יאמן. תחשבו שמתוך 230,000 המכוניות שנמכרו בישראל בשנה שעברה 173 אלף מהן היו מבניה עצמית…

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*