יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן רכב מיצובישי האנטר משופר בסדנת גתוס - לשפר את הטוב ביותר. צילום: פז בר
מבחן רכב מיצובישי האנטר משופר בסדנת גתוס - לשפר את הטוב ביותר. צילום: פז בר

מיצובישי האנטר משופר

כבר במבט הראשון במיצובישי האנטר הלבן של "י" קל לראות שמדובר בכלי אחר לגמרי. נכון, להדיוטות הוא ייראה כמעט כמו כל האנטר דאקר מבציר 2012 אבל מבינים יראו בבירור את "בליטות השרירים" המטאפוריות של מערך השיפורים הנרחב שהטנדר כפול ההנעה עבר. אבל קודם מעט רקע.

מיצובישי האנטר משופר גתוס. הגרסה החזקה יותר של הטנדר 4X4 מקבלת חיזוקים ושיפורים. צילום: פז בר

ל"י" יש עבר ג'יפאי עשיר מאד, רשימת רכבי השטח שעברו תחת ידיו ארוכה ומרשימה והוא הגיע לשלב כזה בחייו שהוא יודע בדיוק מה רוצה שיהיה ברכב השטח שלו ולאילו יכולות או ביצועים הוא מצפה. כמו רבים מאיתנו גם הוא התלבט בשאלה האם על הרכב היחידי בבית להיות "ג'יפ" או שאולי שילוב של רכב משפחתי יחד עם ג'יפ סיקס ישן או סופה יתנו את תנאי הסף של הבטיחות בכביש והעבירות בשטח. אולם, ככל ש"י" טחן את המספרים בגיליון EXCEL הוא הגיע למסקנה שטנדר מודרני ומשופר יתן את המענה בשני העולמות ובסופו של דבר יתגלה גם כזול יותר לאורך זמן.

בטח תתעניין גם באולר לדרמן החדש!

הכלי שנבחר – אחרי סקר שוק – היה הדור האחרון של הטנדר ממיצובישי: האנטר בגרסת דקאר. זו הגרסה הבכירה בהיצע של מיצובישי (מחיר של כ-230 אלף שקלים) וביחס לגרסאות האחרות של ההאנטר היא מציעה כמה דברים חשובים נוספים: מנוע חזק יותר עם 178 כ"ס, תיבת הילוכים אוטומטית עם 5 הילוכים, טרנספר "סופר סלקט" מעולה של מיצובישי, בקרת יציבות, בקרת משיכה, עיגוני ISOFIX למושבי הילדים, שלוש חגורות מוצלבות מאחור ועוד. בזמן ש"י" ערך את הסקר שוק שלו, ההאנטר דקאר היה היחיד להציע בקרת יציבות, 6 כריות אוויר, ושלוש חגורות בטיחות מוצלבות מאחור – הפור נפל. (למען הצדק ההיסטורי נציין שבינתיים החל שיווק האיסוזו דימקס החדש, טויוטה היילקס המחודש, ובקרוב גם פולקסווגן אמארוק – כולם מציעים חבילות בטיחות דומות).

השיפורים

רוב העבודה על ההאנטר של "י" נעשתה בסדנת גתוס (למעט פריט יחיד שנציין בהמשך) אליו הגיע הטנדר מייד עם הרכשו. בין הדברים הראשונים שטופלו היה להתקין נעילת דיפרנציאל אחורית של ARB.  בהמשך הותקנה כננת וורן 9000 ליב' בתוך פגוש פלדה של גתוס. כדי לאחוז במשקל הנוסף על החזית הרכיבו בגתוס בולמי זעזועים וקפיצים מחוזקים. בהיצע שלוש רמות "קושי" לשילוב ולאחר סדרת ניסוי קצרה הוחלט לבחור דווקא בסט הרך יותר עבור המתלה האחורי. וזה כולל לא רק בולמי זעזועים אלא גם קפיצי עלה מרוככים מאחור, וקפיצי סליל מוקשחים בחזית. כך לפי "י" מתקבל איזון טוב ונוחות נסיעה משופרת. עוד על הפגוש תראו פנסי שטף LED קטנים-אך-עוצמתיים. עוד תראו את השנורקל של TJM אשר מוודא שמנוע הטורבו דיזל החזק ינשום אוויר נקי מאבק וצונן ככל הניתן (בוודאי ביחם לאוור שבתא המנוע…). ההתקנה כללה גם העתקה של מיכלי נוזלים מסויימים בתא המנוע וייצור תושבות מיוחדות כדי לעגנם בנקודות חלופיות.

מיצובישי האנטר משופר גתוס. ערכת מתלים של אולד מן ממקסמת את יכולת המתלים הטובה של ההאנטר. צילום: פז בר

תחום המיגונים – התמחות הבית של גתוס – מקבל כאן ביטוי מלא עם מיגון מנוע, תיבת הילוכים, טרנספר, ומיכל דלק. כל החלקים הנ"ל עשויים מאלומיניום תעופתי ומותאמים במיוחד להאנטר. בנוסף בחר "י" גם במדרגות צד מחוזקות המשמשות גם כמגיני סף ומסוגלות לתמוך במשקל הטנדר לחילוץ עם מגבהה הייליפט.

יש לך ג'יפ? סע לטייל במדבר!

מאחור תראו פגוש נוסף של גתוס. לכאורה פגוש רגיל אבל חכם בתכנונו. הפגוש המקורי של המיצובישי האנטר הוא לא יותר מצינור קטן וצנוע הנחבא כ-7 ס"מ מתחת (!) לארגז המטען. הפגוש של גתוס מאריך את התושבות ועם עיצוב חכם לא פוגע בזווית הנטישה אשר הפכה לשטוחה יותר מאז שמיצובישי האריכה את הארגז של ההאנטר. הפגוש מכיל פנס ערפל – כפי שמחייב החוק וכן מקלט לוו גרירה נשלף.

ארגז המטען של ההאנטר כפי שהוא מסודר בטנדר של "י" יכול להיות בית ספר לאריזה. מערכת של קרגו מאנג'ר תוחמת ומפלחת את הארגז לכמה איזורי מטען גמישים, כיסוי גלילה של "רול אנד לוק" מספק סגירה הרמטית של הארגז מבלי לשלם מחיר גבוה מדי במונחים של משקל נוסף או מבנה מסורבל. בגתוס התקינו שלוש מסילות מטען לרצפת הארגז ואלו מצטרפות לנקודות עיגון קבועות להייליפט. ההשקעה הרבה הזו בארגז המטען מקנה ל"י" את האפשרות לשאת מגוון רחב של ציוד (הקבוע הוא כ-200 ק"ג ציוד חילוץ לדבריו) מבלי שזה יטולטל בנסיעה. הכיסוי של רול-אנד-לוק פותר גם בעייה מובנית של ההאנטר – אין לו נעילה מקורית לדלת הארגז. וזה מאפשר להשאיר את הציוד מאחור על הטנדר ללא חשש שייעלם. בגתוס ישבו ויחד עם "י" תכננו את הפריסה של זיווד הארגז ואת ההתאמה לצרכים היחודיים שלו. לדברי "י" הם:"פשוט לא ידעו להגיד לא – אלא רק יגעו ומצאו פתרון לכל אחת מהדרישות המיוחדות שלי".

נהיגה

ללא שיפורי מנוע או בלמים, ההאנטר של "י" מתנהל לרוב כמו כל דקאר אחר בו נהגתי. וכאן אין חדשות. המתלים לעומת זאת מאפשרים לטנדר לגהץ טוב יותר מגוון מהמורות על פני קשת מהירויות רחבה וזאת מבלי להיות רך מדי או נוקשה מדי. כל זאת תקבלו התנהגות "טנדרית" עם קיפוץ ישבן מזדמן אבל התחושה מאחרי ההגה, נעימה מאד ונוסכת בטחון. המיצובישי האנטר נהנה – מאז הצגתו – ממהלך המתלים הארוך ביותר בקבוצה, ועם ערכת המתלים של אולד מן, הוא מנצל את המהלך הזה טוב יותר בזכות עקיבה עדיפה של פני הקרקע. הרגשנו זאת בנהיגה מהירה על דרך עפר לבנה וגלית, כמו גם על שבילי סלעים איטיים יותר ומעט טכניים.

מיצובישי האנטר משופר גתוס. ערכת המתלים מאפשרת גיהוץ נוח יותר, לבקרת המשיכה יש יתרונות רבים. צילום: פז בר

לבקרת המשיכה יתרונות רבים מאד, בוודאי כשמדובר בטנדר כה חזק כמו ההנטר אשר נוטה לסחרר גלגלים די בקלות אם תלחצו. וחוץ מהתרומה לבטיחות יש תרומה בולטת בעבירות – שם מתגייסת הנעילה האחורית של ARB (וותיקה ומוכחת) כדי להתגבר על המכשולים.

למערכת של "רול-אנד-לוק" יש ל-"י" שבחים לרוב. המסילות לא נסתמות באבק, הארגז נותר יבש בגשם ורסס מכביש רטוב, והציוד נותר במקומו ונקי. מצד שני יש למערכת הגלילה מגבלת גובה (בינה לבין הארגז) אשר מגבילה את הגובה של הציוד אותו ניתן להערים בארגז.

סיכום

הדרישות של "י" מכלי הרכב שלו מקוטבות לכאורה. מצד אחד שיהיה רכב משפחתי נוח ובטיחותי, מצד שני שיהיה גרזן טיולים שלא יגביל את בחירת הצירים. והוא מצא את מבוקשו בטנדר האנטר של מיצובישי וביכולת של סדנת גתוס להתאים אותו בדיוק לדרישות אותן קבע. התוצאה היא האנטר שהוא טוב יותר בכל פרמטר של עבודת השטח, אך גם מסיע את הילדודס מדי יום לגנים ולחוגים. מושבי הבטיחות המאובקים שמאחור הם אולי העדות הטובה ביותר לדואליות של הטנדר הזה. כל החבילה שלפניכם, כך לפי הערכת "י" עולה כ-50,000 שקלים. וזה מציב את המחיר של הטנדר המשופר הזה כ-10 עד 15 אחוזים מתחת למחירה של גרסת בסיס של פאג'רו או לנדקרוזר סטנדרטיים אשר נושקים ל-300 אלף שקלים.

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × three =