יום חמישי , 28 מרץ 2024
לוקחים את האופניים לחופשה? זה מה שאתם חייבים לדעת! צילום: rhino rack
לוקחים את האופניים לחופשה? זה מה שאתם חייבים לדעת! צילום: rhino rack

מנשאי אופניים – טיפים וסודות

מאת: רוני נאק צילומים: נאק/rhino rack/JEEP

מאות אלפי ישראלים רוכבים על אופניים. זו כבר מזמן עובדה. עדיין מתווכים אם מדובר ב-300 או 400 אלפים, בכל מקרה מספר הרוכבים עצום. וזה לא יעצור כאן מכיוון שיבואני האופניים הגדולים מדווחים על עליה של כ-15% במכירות של אופניים חדשים מזה כשלוש שנים ועוד לא ספרנו את האופניים החשמליים אשר פשטו על רחובות ערינו (עוד כ-40 אלף זוגות אופניים מדי שנה) והפכו (לצד הבעיות שנוצרו) לתחליף לגיטימי לתחבורה אורבאנית.

לרוכבים רבים, לצד האופניים יש עולם תוכן מלא של אביזרים, טיולים, אתרי אינטרנט, המון אירועים ותחרויות – על בסיס שבועי כמעט. גם הלך המחשבה השתנה, עבר אבולוציה מסוג מאד ספציפי. רוצים דוגמה? האשה: "הזמנתי לנו צימר רומנטי באמירים". אתה: (בקול) "איזה כיף" (בלב) "אימון עליות!!!"). ברור שרוב אותו סופ"ש אשתך תבלה לבד מול הנוף בזמן שאתה מדווש בעליזות בשבילי המירון לסיום מופלא בג'קוזי של הצימר פלוס חרופ עמוק לפני החזרה הביתה. ואם במקרה לא לקחתם את האופניים, כדי בכל זאת לבלות זמן איכות זוגי, אתם תאכלו בסתר את הלב שאינכם מדוושים ובמקום זה מבלים שלוש שעות בארוחת בוקר נצחית. ואל תספרו לי סיפורים – כולכם/כן עברתם את זה.

בתוך עולם התוכן של האופניים, יש מקום של כבוד למנשאי האופניים לרכב. מכל האיבזור ההיקפי שיש, למנשא האופניים יש משקל-יתר של חשיבות בזכות היכולת שלו להביא את הכיף, החוויה והספורט (והתחבורה הסביבתית) של האופניים לכל מקום אליו תגיעו עם המכונית. וזו יכולה להיות גיחה מהירה לסינגל הרצל בבן שמן, או סופשבוע מדברי על צוקי עובדה. מגוון האפשרויות רחב מאד, כך גם משרעת המחירים וכמו בכל דבר יש מותגים נחשבים יותר ופחות עם מחירים בהתאם.

 

איך מובילים אופניים?

בעיקרון יש ארבע דרכים, נגע בכולן, נספק עצות וסדר גודל של מחירים.

להכניס לתוך האוטו? לא תמיד הפתרון האידיאלי בוודאי ברכב מלא ילדים וציוד קמפינג...צילום: רוני נאק
להכניס לתוך האוטו? לא תמיד הפתרון האידיאלי בוודאי ברכב מלא ילדים וציוד קמפינג…צילום: רוני נאק

להכניס לתוך האוטו – לשיטה הזו יש יתרונות רבים. האופניים מוגנים בתוך חלל הרכב, אין סכנה כי ייגנבו בחניית ביניים והם לא ישפיעו על הדינאמיות של המכונית או על צריכת הדלק. החסרונות גם רבים למדי. נותר פחות מקום בתוך המכונית לנוסעים וציוד, מספר האופניים שניתן להוביל מוגבל, להכניס אופניים מלוכלכים עם בוץ, אבק ושמן שרשרת לתוך הרכב על ריפודיו ודיפוניו לא תמיד אפשרי מנטאלית. אם יש לכם גישה לרכב מסחרי או טנדר, זו תהיה האופציה העדיפה, אבל אנו מתייחסים למכנה המשותף הרחב ביותר – משפחתומטית.

 

מנשא לתא המטען. פתרון קל ויחסית זול. מנעד המחירים בין 200 ל-2,000 שקלים. כאן על מאזדה 3 החדשה. צילום: רוני נאק
מנשא לתא המטען. פתרון קל ויחסית זול. מנעד המחירים בין 200 ל-2,000 שקלים. כאן על מאזדה 3 החדשה. צילום: רוני נאק

מנשא אחורי – הכוונה למנשא המתחבר עם רצועות לתא המטען של המכונית. מבנה המנשא מאפשר התאמה לרוב המכוניות: הצ'בק, סדאן, סטיישן ומיניוואן (לתוך זה אכניס גם מנשא לגלגל ספייר שמתאים לרכבי שטח גדולים בעלי גלגל על הדלת האחורית מבחוץ). אלו המנשאים הזולים יותר שניתן לרכוש ומחירם מתחיל מכ-200 שקלים ברשתות הגדולות למנשאים בסיסיים ועד לקרוב ל-2,000 שקלים למנשאים המעוצבים והממותגים. ההבדלים נעוצים באיכות החומרים, בהנדסת המוצר וגם בקלות ההתאמה והחיבור למכונית.

למנשא האחורי יתרונות רבים: הוא מפנה חלל ברכב, הוא מתאים כמעט לכל מכונית (יהיה עליכם להיפרד מספויילרים או לחשוב על פתרון אחר), מחירו סביר יחסית וכשאינו בשימוש הוא מתקפל לתוך עצמו לאחסנה חלה במחסן או בתא המטען. לצד זה יש גם חסרונות: יהיה עליכם לתלות לוחית רישוי נוספת מכיוון שהאופניים יסתירו כמעט תמיד את לוחית הרישוי של הרכב (קנס מיותר של כ-250 שקלים), אם אתם רגילים להשתמש במצלמת חניה וחיישני חניה – אלו לא יהיו יעילים והחיישנים יטריפו אתכם בכל נסיעה לאחור. האופניים והמנשא עצמו לא חסינים מגניבה, צבע הרכב עשוי להשתפשף בנקודות המגע של המנשא עם הפח וכן אם חלק של האופניים (שאינו צמיג) נוגע. גם האופניים עצמם עשויים להשתפשף בנקודות המגע – יש לך פתרונות אבל ובעיקר צריך לקחת את הזמן ולהקפיד על קשירה מוקפדת ויסודית.

 

מנשא לוו גרירה. פתרון נאה אך יקר. מחייב גם הסטה של לוחית הרישוי. צילום: רוני נאק
מנשא לוו גרירה. פתרון נאה אך יקר. מחייב גם הסטה של לוחית הרישוי. צילום: רוני נאק

מנשא לוו הגרירה – זו פתרון נהדר – בן-דוד של המנשא האחורי – אשר מנצל את וו הגרירה של הרכב או את הקולטן של וו-גרירה נשלף. כאן תמצאו מנשאים לשניים עד חמשה זוגות אופניים על מנשאים המכונים "מגשים". טווח המחירים נע מכ-1,000 שקלים למנשאים הבסיסיים ועד כ-6,000 שקלים למגשים הגדולים ביותר.

למנשא הוו יתרונות רבים: הוא מסוגל לשאת מספר רב של אופניים, לא צריך להניף את האופניים גבוה כדי להעמיס, מצויד כבר עם פנסים אחוריים, מקום ללוחית רישוי ועיגון יציב ובטוח ובר נעילה לאופניים. אין בעיה להעמיס אופני הרים מטונפים.

לצד זאת גם חסרונות: הסרח העודף באחוריים של הרכב ארוך מאד ומקשה בחנייה. חיישני החניה "מתעוורים", המנשא עצמו גדול, כבד וקשה לאחסנה כשאינו מותקן על הרכב. אם אין וו-גרירה צריך להוסיף לעלויות עוד כ-1,000 שקלים להתקנה, ושינוי רשיון הרכב וגם תוספת של כ-25 ק"ג לכל מערך העגינה של הוו לשלדת הרכב – משקל אותו תסחבו כל העת. המנשא עשוי להגביל את הגישה לתא המטען אם אינו רוכן.

 

מנשא הגג הוא פתרון נהדר עם חסרונות של הנפה קשה של האופניים לגובה והתקנה ופירוק מורכבים. צילום: rhino rack
מנשא הגג הוא פתרון נהדר עם חסרונות של הנפה קשה של האופניים לגובה והתקנה ופירוק מורכבים. צילום: rhino rack

מנשא גג – זהו אחד הפתרונות הנפוצים ביותר ויש לו מקדם "מגניבות" שהוא מעבר לפרקטיות של נשיאת האופניים. בעיניי, מנשא גג משפר את המראה של כל מכונית ויוצר מייד חיבור קוגניטיבי לגבי האדם שבתוך המכונית. עובדה שמנשאים כאלו מופיעים תדיר בפרסומות למכוניות.

מנשא האופניים לא מגיע לבדו. יהיה עליכם לרכוש קורות רוחב אשר מצד אחת מתחברות לגג הרכב ומצידן האחר משמשות כבסיס למנשא האופניים. יש בעיקרון שלוש שיטות לחבר את קורות הרוחב לגג: האחת חיבור אוניברסאלי על בסיס תעלות שלאורך הגג, השניה חיבור "פיקספוינט" בנקודות שבהן יש נקודות עיגון מוכנות ממפעל הרכב. והחיבור השלישי הוא למכוניות בעלות קורות אורך (סטיישנים, רכבי פנאי ושטח) עם רגל החובקת בעוצמה את הקורה. גם לקורות אורך יש סוגים שונים: מלבניות, עגולות, אירודינאמיות. יש כאלו "הווי דיוטי" המסוגלות לשאת משקל רב יותר ויש מכוניות שמגיעות עם קורות כאלו כבר מהבית (קרייזלר גרנד וויאג'ר למשל).

קורות אורך שהופכות לקורות רוחב. פריט מקורי בקרייזלק גראנד וויאג'ר. צילום: רוני נאק
קורות אורך שהופכות לקורות רוחב. פריט מקורי בקרייזלק גראנד וויאג'ר. צילום: רוני נאק

מנשאי האופניים מתחברים לקורות הרוחב או בעצמאות חבקים חזקים או על-ידי בורג המשתלב בקורת הרוחב. כמעט כל המנשאים האלו עשויים אלומיניום ומחירם עשוי לנוע מכ-500 שקלים ועד לכ-1,000 שקלים. לזה יש להוסיף את העלות של קורות הרוחב: עוד כ-1,800 שקלים. בקיצור, מנשא אופניים מוכן הכולל שתי קורות רוחב ושני מנשאי אופניים עשוי להגיע לכ-4,000 שקלים.

יתרונות: מרחיק את האופניים מהכביש ומפגעים. אינו משפיע על היקף הרכב או דורש מודעות יוצאת דופן (למעט כניסה לחניה מקורה כמובן). המתקנים ברי נעילה. הן קורות הרוחב לגג הרכב והן האופניים למנשא. השפעה קטנה על הדינאמיות של המכונית. האוטו יחד עם האופניים נראים נפלא. קורות הרוחב יכולות לשמש למגוון רב של גגונים ומנשאים אחרים.

חסרונות: להרים אופני הרים לגג זה לא תמיד קל (כ-15 ק"ג). ההשפעה על צריכת הדלק משמעותית, יש הגבלה של מהירות מירבית, יש מגבלת משקל לגג (לרוב עד 100 ק"ג), לא כל צמיגי השטח הרחבים נכנסים לתעלות של המנשא. חלק ממנגנוני העגינה עשויים לפצוע שלדות קרבון או אלומיניום דקות דופן. פירוק והרכבה הדורשים לרוב כלי עבודה. השפעה על צריכת הדלק ורעשי רוח כשאין אופניים.

 

אפשר גם וגם. אם יש לכם אוטו כמו וולוו XC70 תוכלו להעמיס אופניים בחוץ וגם בפנים. צילום: רוני נאק
אפשר גם וגם. אם יש לכם אוטו כמו וולוו XC70 תוכלו להעמיס אופניים בחוץ וגם בפנים. צילום: רוני נאק

טיפים

אם אתם משתמשים במנשא אחורי שימוש לב לנקודות המגע בין המנשא לרכב ובין האופניים למנשא. רפדו אותם היטב כדי למנוע נזקי צבע ופחחות למכונית או לאופניים. פעמים רבות עוצמת הרוח כה חזקה עד כי היא מסיטה את האופניים לאחור – ממש לקצה למנשא וגורמת להארכת המנוף והגברת העומס על המנשא. לכן יש להקפיד לא רק על הקשירה של האופניים בתושבת אלא גם להצמיד את השלדה לגוף המנשא עם רצועה קצרה. עוד בהקשר המנשא האחורי, הצטיידו בגומיות מטען ארוכות (הצבעוניות עם הוו בקצותן), השחילו אותן מתחתית פגוש הרכב, דרך הגלגלים של האופניים וחזרה לפגוש. זה ימנע מהגלגלים לסוב ברוח ויצמיד טוב יותר את האופניים למכונית.

jeep trailseeker. קונספט סביב נושא הובלת האופניים לשטח. צילום: JEEP
jeep trailseeker. קונספט סביב נושא הובלת האופניים לשטח. צילום: JEEP

אם אתם בעלי מכונית ספורטיבית או מכונית קטנה ושוקלים התקנת וו גרירה רק כדי לשאת אופניים. תוותרו על זה. וו הגרירה עצמו שוקל כ-25 ק"ג. אופן חיבורו המוצק לקצה השלדה האחורי משפיע באופן מואד קיצוני על התנהגות הרכב דרך פיתול השלדה ואפילו יצירת אפקט מטוטלת.

בעלי מנשא גג. עליכם להגביל את האחיזה אם לאופניים שלדת קרבון יקרה אך פריכה. אובססיבי מזה שאתה לא רואה את האופניים בעת הנהיגה. אפשר להדביק מראה קטנה (מאלו החצי-עגולות שמוסיפים למראת הצד) בצד הקרוב של מכסה המנוע. זה יספק זווית פאנורמית לאופניים.

אם אתם מעמיסים שלושה זוגות אופניים על הגג, תכננו כך שהאמצעי יהיה עם הכידון לאחור. שני הקיצוניים יפנו לחזית. הדבק פתק גדול ובולט על גלגל ההגה "אופניים!" כדי שלא תשכח כשאתה נכנס לחניון בבניין.

בנסיעה ארוכה רצוי לעצור מדי פעם לבחון את איתנות הקשירה, והידוק החיבורים.

 

הסוד הכמוס של מנשאי האופניים

הגענו לחלק ש"הם" לא רוצים שתדעו. למנשאי האופניים השפעה דרמטית למדי על צריכת הדלק. גם כשאינם עמוסים כלל. עם אופניים צריכת הדלק משתנה הרבה יותר ועשויה לעלות בעשרות אחוזים ביחס לצריכת הדלק הרגילה כשצללית הרכב "נקיה" מהפרעות אירודינאמיות.

לפני שנכנס לפרטים הנה כמה הנחות יסוד: ככל שהמכונית קטנה יותר כך להעמס האופניים תהיה השפעה גדולה יותר על צריכת הדלק. אנו עוסקים בגרר אירודינאמית ולפי נוסחאת הגרר זו תעלה בריבוע ביחס למהירות. ובמילים אחרות עם תסעו קצת יותר מהר, תשרפו הרבה יותר דלק.

הניסוי כלל שתי מכוניות: קיה ריו הצ'בק ידנית עם מנוע 1.25ל' (אותו מנוע בדיוק כמו בקיה פיקנטו), וטויוטה קורולה 1.6ל' שמובילה את מצעד המשפחתיות. שתי המכוניות חסכוניות מטבען והציבו נתוני צריכת דלק בסיסיים של 17.4 ק"מ/ל' לקיה ו-12 ק"מ/ל' לקורולה. המבחן אגב התקיים על כביש פתוח במצב שיוט. הילוך חמישי ו-110 קמ"ש בקיה ו-100 קמ"ש עם בקרת שיוט בקורולה.

תוספת צריכת הדלק של הטויוטה הייתה מהותית רק עם המנשא ויותר קיצונית יחד עם אופניים. צילום: רוני נאק
תוספת צריכת הדלק של הטויוטה הייתה מהותית רק עם המנשא ויותר קיצונית יחד עם אופניים. צילום: רוני נאק

הקורולה צרכה 12.5% יותר דלק רק עם מנשא אחורי על תא המטען (ללא אופניים) ו- 16% יותר דלק עם אופניים לרוחב תא המטען.

רק עם מנשא גג (קורות רוחב ומנשא לאורך) עלתה צריכת הדלק של הקורולה ב-12.5% ועם זוג אופניים יחיד על הגג קפצה צריכת הדלק ב-25% מדהימים.

מנשא אופניים בסיסי לתא המטען. צילום: רוני נאק
מנשא אופניים בסיסי לתא המטען. רק המנשא – ללא אופניים – הוסיף 13% לצריכת הדלק של קיה ריו. צילום: רוני נאק

בקיה ריו קיבלנו נתונים דומים. מנשא תא המטען לבדו הוסיף 12.6% לצריכת הדלק. וכשהעמסנו אופני הרים לתוך זרם הרוח, עלתה צריכת הדלק ב-24%. במקרה של קיה ריו נסענו כמעט 4.0 ק"מ פחות על כל ליטר דלק. ועם הקורולה נסענו 3 ק"מ פחות על כל ליטר.

 

סיכום

לצד ההשפעה הדרמטית של המנשאים על צריכת הדלק, לא יכולנו שלא להתרשם מהיעילות האירודינאמית של המכוניות בהן השתמשנו. התצורה כה יעילה כדי לשלכל הפרעה לזרם האוויר – ולו המזערית – תהיה השפעה מיידית על צריכת הדלק (ומכאן גם על פליטת המזהמים).

והמסקנה החד משמעית היא שכדאי להוריד את המנשאים מהמכונית כל אימת שאינכם באמת צריכים אותם. כדי למנוע מעצמכם תשלום מיותר על דלק ועלינו ליהנות מזיהום אוויר נוסף. אפילו אם מדובר במנשא אחורי שנדמה לכם כי אינו משפיע כלל – אתם עשויים להרע את הצריכה בכ-12% בכל נסיעה. זו דלתא דרמטית.

וכשאתם יוצאים לדרך ארוכה עמוסים באופניים לקראת הרפתקה, קחו בחשבון את טווח הנסיעה המקוצר, האטו את הקצב, כדי להקטין גרר אירודיאנמי ולחסוך דלק, ולזהם פחות את האוויר.

rhino rack מיוצגים בישראל על ידי אאוטבק טכנולוגיות

הכתבה התפרסמה ב"ממון" של ידיעות אחרונות

Check Also

החל הקמפיין לטנדר כל חדש של קיה

קיה אוסטרליה פותחת בקמפיין מודעות לטנדר 4X4 הראשון מתוצרתה. השם עדיין לא פורסם רשמית אך עתיד להיות TASMAN. קיה מצידה רומזת כל יכולות ועמידות ברמת טויוטה היילקס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × 4 =