יום שישי , 19 אפריל 2024
נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. צילום: רוני נאק
נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. צילום: רוני נאק

סובארו B4 – בזכות ה-DNA

 

  • דור שישי לדגם
  • 175 כ"ס 24 קג"מ
  • הנעה כפולה קבועה
  • 7 כריות אוויר
  • החל מ-168,000 שקלים

רוני נאק

נדמה לנו שקצת הלכנו לאיבוד. הטרנד שרק הולך ומתגבר של רכבי פנאי/ג'יפונים/קרוסאוברים מכרסם יותר ויותר בקבוצות הרכב האחרות, ובאחת במיוחד, זו של רכבי המנהלים או "משפחתית גדולה" לפי המינוח המדויק. בחרנו את המשפחתית ממותג שיש לו לא רק מורשת ראויה אלא גם נציגות דומיננטית גם בצד של הקרוסאוברים האופנתיים, כך שלצד XV, פורסטר ואאוטבק יש לסובארו גם את ה-B4 אשר מכיל הרבה מאותו DNA ייחודי של סובארו.

B4

ב-2015 החלה סובארו לשווק את הדור השישי של הדגם אשר מיוצר ברציפות מסוף שנות ה-80'. אחרי קפיצת הדרך הגדולה אשר עשה הדור הקודם – בעיקר בכל האמור בממדים ובאיכות הכללית, מגיע הדור השישי, הנוכחי, ועולה לא רק במדרגת איכות נוספת אלא מוסיף לה עידון, תחכום ודינאמיות שכה נעדרה מקודמה.

נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. צילום: רוני נאק
נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. צילום: רוני נאק

בסיס הגלגלים ללא שינוי עם 275 ס"מ בין הטבורים של חישוקי 18 אינץ' בגרסת "פרימיום" אשר התייצבה לנהיגה. האורך הכללי ניצב עם 479,5 ס"מ והרוחב על 184 ס"מ נוכחים למדי. המידות מקבלות משנה תוקף דרך עיצוב אשר מדגיש אותן ומחזק עוד יותר את תחושת העוצמה והנוכחות של הרכב. מהחזית המותגית החדשה של סובארו – ממנה נראה עוד בעתיד – דרך מערך של מסיטי רוח, חצאיות וספויילרים אשר מוסיפים למסה הוויזואלית של המכונית הזו. התוצאה היא רכב מנהלים עם נוכחות מרשימה הנושאת בתוכה מסר של עוצמה וייחוד. וותיקי סובארו אף יהיו מסוגלים לגלות "ניחוחות" של מכוניות הטורבו ההן של פעם אשר הביאו את סובארו לאינספור גביעים בספורט המוטורי.

נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. תא הנהג והנוסעים מרשים באיכותו וחווית הנסיעה שהוא מייצר. צילום: רוני נאק
נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. תא הנהג והנוסעים מרשים באיכותו וחווית הנסיעה שהוא מייצר. צילום: רוני נאק

תא הנהג מרשים מאד. הוא אחת מהתצוגות היכולת המרשימות ביותר של סובארו בוודאי בכל האמור לאיכות ולעליונות הביצוע. רוב רובו של הדשבורד עשוי מחומר רך ונעים למגע – בעצם עד ההגעה לעומק הרגליים רוב המשטחים יהיו רכים. דוגמה נוספת להקפדה תגלו בדיפוני הדלתות – יש בהן לא פחות מ-5 חומרים שונים בצבע שחור כשלכל אחד מהם טקסטורה וברק אחרים. היי. יש אפילו תאורת אמביאנס! מסר האיכות ממשיך עם מרבית המיתוג ואפילו למשקל של כל מנוף, ידית וכפתור שבתא – שכאילו לקוח מעולמות הפרימיום של גרמניה. גלגל ההגה שמנמן ועוטה עור תמצאו עליו גודש רב של מיתוג – אולי רב מדי לאחדים מאיתנו – המאפשרים לשלוט בפונקציות של המולטימדיה, בקרת השיוט, חיווי צגי המידע – דילוג בין הילוכים עם המשוטים שמאחור – ואפילו שינוי אופי הרכב דרך מערכת Si דרייב הייחודית לסובארו. העיצוב תכליתי ומאד מכוון נהג וגם הוא מעביר מסר של דינאמיות שלא היה בעבר בדגם הזה. לוח השעונים משולב בתוך שני עיגולים כחולים בגוון כחול WRC ישר ממדף ה-DNA של המותג. במרכז מחשב דרך עם המון מידע המוצג בצפיפות רבה ודורש הסתגלות.

נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. מולטימדיה מצויינת, עם רזולוציה טובה ומעבר מהיר בין תפריטים. בקרת האקלים שקטה ופתחי המיזוג ממוקמים מצויין. צילום: רוני נאק
נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. מולטימדיה מצויינת, עם רזולוציה טובה ומעבר מהיר בין תפריטים. בקרת האקלים שקטה ופתחי המיזוג ממוקמים מצויין. צילום: רוני נאק

למולטימדיה מסך 7 אינץ' ברזולוציה גבוהה אשר משולב תוך משטח זכוכית גדול ונהדר. התפעול של המערכת מתבצע מגלגל ההגה או באמצעות מגע. התפעול אינטואיטיבי ונהיר מאד, המעבר בין התפריטים מהיר וחד ויש ממשק לכל הסמארטפונים החדשים בשוק. זו אחת המערכות המקוריות היחידות שיש בסגמנט הזה שלא גורם לך לחוש כאילו הטלפון שלך חכם יותר מהמכונית.

המושבים הקדמיים רחבים ונוחים. מושב הנהג זח חשמלית ואני מצאתי אותו תומך היטב בגב וברגליים וכי ריפוד הבד רך-וקשה במידה הנכונה. הכניסה למושבים האחוריים דרך מפער דלת גדול וגג המשהה את שיפולו מספיק כדי לפנות מקום למעבר נוח תחת המשקוף. המושבים האחוריים מציעים משענות נוחות, ובסיס רך אך מעט קצר. מצד שני יש המון מקום לרגליים, מרווח ראוי לראש (אנוכי 181 ס"מ) ורק המנהרה לגל ההנעה גונבת מעט מרצפת הרכב. יש פתח מיזוג למושב האחורי כמו גם משענת יד, ואפשרות קיפול 60:40. לתא המטען נפח גדול של 506ל'. מפתח העמסה רחב מאד ורצפה מונמכת כדי להגדיל את החלל.

נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. הירכתיים המכובדים מסתירים תא מטען ענקי עם נפח העולה על 500 ליטרים. פס הכסף מאחור מפרגן יותר כאשר הצבע של הרכב שחור. צילום: רוני נאק
נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. הירכתיים המכובדים מסתירים תא מטען ענקי עם נפח העולה על 500 ליטרים. פס הכסף מאחור מפרגן יותר כאשר הצבע של הרכב שחור. צילום: רוני נאק

תחת מכסה המנוע תמצאו את הדור החדש של מנועי סובארו מסדרת FB. מדובר בבוקסר שטוח עם 4 צילינדרים (שניים מול שניים) אשר מפיק 175 כ"ס ו-24 קג"מ מנפח של 2.5ל'. למנוע מהלך בוכנה ארוך יותר ומערכת תזמון שסתומים משתנה חדשה. אלו יחד לא רק שמשפרים את צריכת הדלק אלא יוצרים גם עקומת מומנט שטוחה וזמינות כוח עדיפה. המנוע מחובר לתיבת הילוכים רציפה אשר כמו אצל יצרנית גרמנית מסוימת, עושה שימוש בשרשרת פנימית כדי להעביר את הכוח. ויש לזה יתרונות של עמידות ודיוק בפעולה. הורדת הכוח לקרקע נעשית באמצעות ההנעה הכפולה הסימטרית של סובארו – אחת ממערכות ההנעה הוותיקות והמוכחות ביותר בעולם הרכב – עתה עם פיקוד אלקטרוני ועם גיבוי נוסף של בקרת משיכה. ברירת המחדל היא 60% מהכוח שעובר לגלגלים הקדמיים אבל המערכת מסוגלת לנתב כוח אפילו לגלגל יחיד או לחילופין לכל הארבעה בחלוקה שווה כאשר התנאים חלקלקים במיוחד.

נהיגה

בעשור וחצי האחרונים הצטיינה סובארו במערכות המתלים הטובות ביותר של כל מכונית סטנדרטית. והדור הזה לקח את כיול המתלים והביא אותו בדיוק לאן שצריך. רך מספיק כדי להתמודד עם אי נוחות שבעיר, מוצק מספיק כדי לתמוך במרכב בנהיגה נמרצת יותר – וה"סט אפ" החדש הזה מתאים במדויק לאופי של המכונית. המתלים מוותרים מעט בעיר כדי לתת הרבה יותר בכבישים הפתוחים שם חווית הנסיעה מרשימה מאד עם NHV מצוין, רעש רוח מינורי, ובידוד רעשי כביש טוב מאד. חבל רק שאין כאן שמץ מהבריטון הגרוני של מנוע הבוקסר אשר מעומם עד זרא כדי לעמוד בתקנות הפוליטיקלי קורקט.

נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. המהירות והנוחות שבה תגיעו לכלניות של חניון רעים יפתיעו אתכם. צילום: רוני נאק
נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. המהירות והנוחות שבה תגיעו לכלניות של חניון רעים יפתיעו אתכם. צילום: רוני נאק

מבחן רכב סובארו פורסטר טורבו

מבחן רכב סובארו אאוטבק

האופי הדינאמי של המכונית מפתיע. היא לא סופר-חזקה, (אפילו שהשלדה מרגישה כי תוכל לספוג עד 100 כ"ס ללא בעיה) אבל היא מספיק חזקה כדי שלא תרגישו שחסר לכם כוח בשום מצב. השילוב בין המנוע הגמיש לבין תיבת הילוכים רציפה אשר מותאמת נהדר למנוע הזה – יוצר זמינות כוח מרשימה מאד – כאילו יש יותר מ-24 קג"מ ו-175 סוסים תחת הדוושה. אלו אחד המופעים המרשימים יותר של תיבת CVT אשר עושה "עבודה" נהדרת בלהסתוות לתיבה אוטומטית רגילה באופי פעולתה. יחד עם זאת תקבלו אינסוף יחסי עברה וחסכון משמעותי בדלק – עד 14 ק"מ לליטר מחוץ לעיר וכ-10 ק"מ לליטר בעיר. אגב, לסובארו יש ניסיון עם תיבות הילוכים רציפות עוד מהג'אסטי של סוף שנות ה-80'.

נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. מאד מתגמלת לנהיגה בכזות כיול מתלים, שלדה ובלמים נהדרים. זמינות הכוח טובה מאד וההיגוי חד. יש לצפות לכ-14 קילומטרים לליטר בנסיעה מתונה. צילום: רוני נאק
נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. מאד מתגמלת לנהיגה בכזות כיול מתלים, שלדה ובלמים נהדרים. זמינות הכוח טובה מאד וההיגוי חד. יש לצפות לכ-14 קילומטרים לליטר בנסיעה מתונה. צילום: רוני נאק

לסובארו B4 יש יכולת לשנות את אופיה דרך מערכת SI דרייב. לחיצה על מתג בגלגל ההגה משנה את מפות ניהול המנוע, רגישות המצערת ונקודות החלפה ההילוכים כמו גם בחירה ביחסי העברה אגרסיביים יותר. זה הופך את ה-B4 למהירה באופן מפתיע ומתגמלת מאד לנהיגה בכביש מפותל. תפעול ידני של תיבת ההילוכים אפשרי ומעלה בשלב נוסף את האסרטיביות של החוויה. היינו רוצים לקבל מעט יותר משוב מההיגוי המוגבר חשמלית של הרכב אבל כיול המתלים, איזון השלדה, אפילו הבלימה וכמובן העברת הכוח הרמת האחיזה הגבוהה הופכים את הרכב הזה לפינוק אמיתי בידיים של נהג שיודע להעריך את האיכויות הללו.

נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. מהודרת בעיר, מתענגת על הכביש הפתוח. איכויות פרימיום ללא תג המחיר. צילום: רוני נאק
נסיעה חוויתית ברכב המנהלים סובארו B4. מהודרת בעיר, מתענגת על הכביש הפתוח. איכויות פרימיום ללא תג המחיר. צילום: רוני נאק

סיכום

הדור השישי של סובארו B4 מרכז בתוכו המון מה-DNA הייחודי של המותג. הוא מוצר בוגר אשר מביא עימו איכויות של מותגי פרימיום מבלי לשלם פרמיה של סמל על החרטום. למכונית נוכחות מרשימה על הכביש וברחוב אבל היא מרשימה עוד יותר בתנועה. בין אם בעיר או בכיסוי קילומטרים ארוכים בשיוט ואפילו בגיחת נהיגה על כביש הררי מרוחק ושטוף גשם. ללא מגדשי טורבו, תיבות רובוטיות בעייתיות או פילוסופיות עיצוב ריקות מתוכן – סובארו בונה על הבסיס השורשי והמוכר של המותג ונוסכת עליו מצקת של רוטב "איכות" לוהט אשר מרים את הדגם הזה למחוזות אחרים לגמרי.

Check Also

סובארו פורסטר החדש – החל ב-206 אלפי שקלים

סובאר פורסטר כמעט כל-חדש בישראל (למעט המנוע) ומציע יותר מהכל - גם מחיר כניסה גבוה יותר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × two =