שבת , 20 אפריל 2024
קסדה לאופניים. אם אתם רוכבי שבילים, מחבקי עצים או טייסי פיתולים - אתם חייבים קסדה תקנית. צילום: רוני נאק
קסדה לאופניים. אם אתם רוכבי שבילים, מחבקי עצים או טייסי פיתולים - אתם חייבים קסדה תקנית. צילום: רוני נאק

קסדה לאופניים – למה ואיך?

הסיפור פשוט מאד. אם אתם רוכבים על אופניים, אתם חייבים קסדה. נקודה. וזה לא בגלל חוק עזר עירוני כזה או אחר, או חובה מכוח חוק. אלא כדי למנוע פגיעה, ייתכן אפילו שקטלנית בגולגולת שלכם. נפילה במהירות של 5 קמ"ש, קצב של ריצה קלה, על מדרכה יש בה מספיק אנרגיה כדי לסדוק את גולגלתכם. כל שכן אם אתם דוהרים ברחובת העיר על אופניים חשמליים, מתאמנים לטריאטלון בכבישי השפלה בשעת בוקר מוקדמת או מפחידים ינשופים באמצע הלילה בסינגלים – קסדה היא הכרחית.

רק לפני שבועות בודדים הייתה לי ההזדמנות הלא נעימה להזכר עד כמה קסדה חשובה. התאמנתי למירוץ האנדורות האחרון, ובעודף מוטיבציה, יחד עם המראה לא מדוייקת מדרופ לא-מאד-גבוה, נחתתי על העוקם ועפתי מעל לכידון. בגלגול שהגיע נחבט ראשי בעוצמה בסלע גירני, ג'נרי לגמרי, כמוהו יש רבים בין מצפה מודיעין לבן שמן. לא נרשמו נזקים למעט אגו פצוע וצלעות חבוטות. אני נחרד מהמחשבה מה עלול היה לקרות ללא הקסדה.

 

קסדת נג"ש של CARTONI (מיובא לארץ על ידי רוק&רואד). פרופיל אירודינאמי, מבנה מחומרים מרוכבים ומשקפי רוח. הטופ לרוכבי הכביש. צילום: CARTONI
קסדת נג"ש של CARTONI (מיובא לארץ על ידי רוק&רואד). פרופיל אירודינאמי, מבנה מחומרים מרוכבים ומשקפי רוח. הטופ לרוכבי הכביש. צילום: CARTONI

הראה לי את הקסדה אומר לך מי אתה

קסדות וסוגי קסדות יש רבות לפחות באותה הרזולוציה ההזויה של עולם האופניים. רק בתחום אופני ההרים אני יכול למנות ארבע סוגים מרכזיים – לפי דיסציפילינות ודרישותיהן: קסדות קרוס קאנטרי – קלות ומאווררות, קסדות אול-מאונטיין, מכוסות יותר מאסיביות יותר ועם מצחיה, קסדות אנדורו/פרי רייד המכסות עוד יותר וגם חלק מהפנים וקסדות דאון היל שדומות מאד לקסדות מוטוקרוס.

תחום הכביש צר יותר בו רוב הקסדות דומות למעט הקסדות האירודינאמיות שמיועדות לדיסציפלינה של "נגד השעון" או נג"ש, אלו זוכות לשימוש גם בטריאתלון על-ידי מי שיכול להרשות לעצמו אופני נג"ש עם קסדה תואמת (עולה בערך כמו סוזוקי אלטו חדשה).

חוץ מאלו יש גם קסדות BMX וקסדות עירוניות שהן מעוגלות יותר, יש קסדות לילדים במידות וצבעים מתאימים וגם קסדות מעוצבות להיפסטרים שבכל זאת מעדיפים לחבוש.

 

קסדה עירונית/BMX - לא מחריבה את הסטייל ומספקת הגנה מצויינת. חפשו חורי איוורור רבים, הגנה על החלק האחורי של הראש ורכיסה איתנה. צילום: רונן טופלברג
קסדה עירונית/BMX – לא מחריבה את הסטייל ומספקת הגנה מצויינת. חפשו חורי איוורור רבים, הגנה על החלק האחורי של הראש ורכיסה איתנה. צילום: רונן טופלברג

מה לחפש

לקסדות יש תקן. תקן בטיחות הכוונה זה יכול להיות תקן אירופאי שיסומן באותיות CE המעידות על Conformité Européenne וכי המוצר נבחן ואושר שהוא עומד בתקני הבטיחות, הבריאות ואפילו הסביבה אשר נקבעו באירופה. תקן Snell לקסדות גם הוא מעיד על רמת הבטיחות של המוצר כאשר תקן B-90C מתייחס לקסדות לילדים עד גיל 4. קסדות המיועדות לשיווק בארה"ב ומגיעות גם אלינו עשויות להיות מסומנות עם CPSC שזו סוכנות לבטיחות במוצרי צריכה של ממשלת ארה"ב. או Consumer Product Safety Commission. נדירים יותר הם תקני AS\NZS של אוסטרליה וניו-זילנד – אבל גם כאלו אפשר למצא אצלנו.

כל אחד מהסימונים האלו "יכשיר" את הקסדה ויגדיר אותה כבטוחה ותקנית. כזו שבאמת תהיה מסוגלת להגן עליכם אם יקרה הבלתי נמנע ותפלו מהאופניים. בכל מקרה, אל תתפתו לקנות קסדות חסרות תקן – אפילו שייבואן אסור – אפשר למצא בשווקים.

 

פירוק מייצד של קסדת כביש איכותית מ-SMITH. אפשר בבירור לראות את השכבות סופגות האנרגיה הפנימיות. איור: SMITH
פירוק מייצד של קסדת כביש איכותית מ-SMITH. אפשר בבירור לראות את השכבות סופגות האנרגיה הפנימיות. איור: SMITH

מבנה

הרוב המכריע של הקסדות עשוי משני חלקים מרכזיים: ליבה מחומר שנראה EPS שזה סוג של קלקר דחוס. ה-EPS הוא שמקנה לקסדה את צורתה ויתרונו במשקל נמוך ויכולת ספיגת אנרגיה גבוהה. על ה-EPS יש ציפוי קשיח ומבריק, כמו קליפה דקה וקשה, אשר מקנה לקסדה את המראה האסטטי והאירודינאמי שלה. זה המבנה הבסיסי כאשר יצרנים ומותגים שונים מוסיפים את שלהם כמו למשל אזורים סופגי אנרגיה מחומר שלישי, רשת חוטי קבלאר כדי לאחוז ב-EPS שלא יתפורר בהתרסקות, ציפוי חלקי של ה-EPS וכמובן אלפי דוגמאות של פתחי אוורור, עיצובים וצבעים.

בתוך הקסדה תמצאו ריפוד ורצועות קשירה. על הריפוד להיות היפו אלרגני כדי שלא לגרות את הקרקפת המיוזעת שלכם ואם הוא פריק וכביס – זה נהדר. מערכת הרכיסה מורכבת משני חלקים: הראשונה חובקת את הכתר ואפשר להדק או להרפות אותה (לרוב סוג של ראצ'ט בעורף), וכמובן רצועות סנטר לראש הרוכב.

תוספות ייעודיות לדיסציפלינות שונות יכולת להיות: משקפיים בקסדת נג"ש, מצחיות בקסדות שטח, לאחרונה ראינו גם תושבות למצלמות אקסטרים. קסדות הרים אגרסיביות יוסיפו על הגנה מורחבת לרכות ולחלק האחורי של הגולגולת.

 

ההתאמה של קסדת האופניים לראש חשובה מאד. יש להדק את הכתר סביב הראש ולהדק רצועות כנדרש. ריפוד כביס זה בונוס. צילום: רוני נאק
ההתאמה של קסדת האופניים לראש חשובה מאד. יש להדק את הכתר סביב הראש ולהדק רצועות כנדרש. ריפוד כביס זה בונוס. קסדה GIRO מיובאת ע"י רוזן ומינץ. צילום: רוני נאק

התאמה

קסדות מגיעות במידות. מדדו כמה מידות שתמצאו בחנות. לפעמים תופתעו מההבדלים. קסדות זולות תהיינה כבדות יחסית ועם אפשרויות התאמה וכביסה מוגבלות. הטובות יותר תהיינה קלות משקל ויאחזו איתנה בראשכם. אחרי ההתאמה הראשונה, עשו כוונים עדינים עם חבק הראש. אם אתם נוהגים לרכוב עם בנדנה או באף, קחו זאת בחשבון והשאירו מקום. כדי לבדוק את ההתאמה, דחפו את הקסדה לאחור. אם היא זזה יותר מ-2.0 ס"מ, היא גדולה מדי.

בשלב הבא כוונו את רצועות הסנטר. הן לא צריכות להיות סופר מהודקות, אבל מהודקות מספיק כדי שאצבע לא תכנס ברווח. בשלב הבא כוונו את מצליבי הרצועות כך שיהיו ממש מתחת לתנוך האוזן. בידקו את ההתאמה על-ידי דחיפת הקסדה לפנים. זזה יותר מ-2.0 ס"מ? כוונו שוב את מצליבי הרצועות באופן מהודק יותר.

רצועות ואבזמים נוטים להשתחרר ולהשתנות עם הזמן, האשימו את ספיגת הזיעה, האקלים הים תיכוני או את מוחמד דף. זה לא משנה – בידקו את הרצועות ואת ההתאמה תדיר.

משקל הוא דבר רגיש מאד באופניים בטח על הראש שלך. קסדה קלה היא ייתרון. צפו למשקל של כ-250 עד 350 גרם לקסדת הרים טובה. קסדת כביש ממש קלה תשקול כ-200 גרמים.

לצד ההגנה איוורור הוא מרכיב חשוב מאד – בטח במזג אוויר שלנו. יותר פתחים שווה יותר אוורור. יש קסדות שבפתחים תמצאו רשתות – כדי למנוע כניסה של ברחשים ודבורים – מתחשב.


מחירים

קסדה איכותית אינה דבר זול. צפו להוציא משהו בין 250 ל-1600 שקלים. כאשר תמצאו את רוב הקסדות האיכויות באיזור ה-500 שקלים. יש מותגי קסדות שזו התמחותם (BELL, GIRO), ויש מותגי אביזרים ואופניים (dainese, Fox, specialized) שמייצרים גם קסדות (לרוב אצל הראשונים) ואז תוכלו להתאים טוב יותר את הקסדה לביגוד ולאופניים – סטייל זה בכל זאת מקדם דיווש חשוב.

Check Also

בארי וכיסופים בעטיפה אחת

52 קילומטרים של כל הטוב שיש בסינגלים של הנגב המערבי. חיבור אורגני של שלושה סינגלים לשרשרת בלתי נגמרת של כיף על אופני הרים חשמליים. אפשרי בהחלט גם על אנטומיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × one =