יום שישי , 29 מרץ 2024

ראלי באחה ישראל 2012

כארבעים רכבי שטח יצאו לצלוח את שלוליות הענק ולשרוד את אבק המדבר, בדרכם מהחרמון לאילת; גדולים היו הקשיים, אבל הרוח הספורטיבית ניצחה

מירוץ ראלי באחה ישראל 2012. רז היימן והלל סגל - האטו בפרולוג והאצו בהמשך לניצחון כללי בקטגוריית המכוניות. צילום: רמי גלבוע

סדרת מרוצי 'חרמון-אילת' התחילו לפני כעשר שנים, כיוזמה פרטיזנית של חבר'ה שרצו לבדוק כמה זמן לוקח לחצות את מדינתנו הקטנטונת, כ-650 קילומטרים מצפון לדרום. בשנים האחרונות מארגנת את האירוע חברת "באחה ישראל" בראשות נועם היימן, והשנה הייתה זו הפעם הראשונה לקיום המרוץ תחת כנפי רשות הספורט המוטורי. חוק הספורט המוטורי מעניק למשתתפים ולמארגן מטרייה ביטוחית ומנהלית; זה מצוין, אבל ההתאמה לדרישות החוק תובעת מהמעורבים השקעת זמן וכסף למכביר.

זו אחת הסיבות להיקף המצומצם של צוותים במרוץ 2012 – 40 משתתפים בלבד, בהשוואה לכ-115 בשנה שעברה. יום לפני הזינוק נערך ה'פרולוג', קטע דירוג קצרצר שמטרתו לקבוע את סדר הזינוק למחרת היום. שמש חורפית ודשא ירוק יצרו תחושה של גן עדן, אבל מאחורי החזות הנעימה התחבא גהינום מוטורי. מי שהשכילו לקרוא את התמונה היו רז כהן והלל סגל (פוינטר-ליוגב); הם צלחו את הפרולוג במתינות יחסית, ואפילו עצרו לכ-30 שניות לפני הסיום… רז הסביר כי במסלול בוץ קיצוני, הוא לא רוצה לזנק ראשון; הוא מעדיף לזנק אחרי 3-4 מתחרים ואז קל לו למצוא נתיב אופטימלי, בין שלוליות הענק.

מירוץ ראלי באחה ישראל 2012. יוני לוי על ההוסקוורנה קבע את הזמן הכללי המהיר ביותר וכמובן ראשון מבין האופנועים. צילום: רמי גלבוע

סטייג' 1, רמת הגולן, 41 ק"מ

ואמנם, אגני הבוץ גבו מחיר יקר מהמתחרים שלא השכילו לצלוח אותם באיטיות נאותה. התקשו במיוחד הטרופי טראק בעלי הנעה אחורית, שקשה להם לנוע לאט. המנוע של 'עידן הגז' שאב מים צוננים והתפוצץ באחת. אייל לביא צלח את הצונאמי, לאחר שבפרולוג התהפך והמשיך בדרכו. ל'שברולט' של גל שחם יש 4X4 אבל רצועת המנוע בגדה בו, והוא פרש מהמרוץ; "במותו ציווה להם את החיים" והוא תרם את הרדיאטור ל-Zibar הפצוע של עדו כהן, את האלטרנטור נתן לאייל לביא ואת המגב העניק לשי שמעוני, שנלחם באדים שהצטברו על השמשה הקדמית…

האם נכון היה לקיים את קטע הדירוג הצפוני, בתנאים אלה? תשובתנו היא כי הגשם והבוץ הציקו במידה שווה לכל המתחרים, ועובדה היא כי רובם צלחו את המים והבוץ בלא פגע. האחרים נפגעו מנהיגה שגוייה ומהירה מדי, או משרביטה הבוגדני של אלת המזל.

מירוץ ראלי באחה ישראל 2012. צילום מהמסוק של אתר שטח...עידו כהן נאבק במידות הכבירות של הזיבר פיק-אפ דיזל. צילום: רמי "קפטן" גלבוע

סטייג' 2, הבקעה, כ-15 ק"מ

קטע קישור ארוך הביא את המתחרים אל גשר אדם שבבקעת הירדן. חציו הראשון של הסטייג' נמתח בשביל כורכר מהיר ומפולס, המזכיר ראליWRC  יותר מאשר מרוץ מדברי. שי שמעוני (גתוס-כל גדר) טס את קטע הדירוג במהירות שיא, 9:59 דקות; הנווט שלו היה מיקי יוחאי, המארגן לשעבר של ליגת העבירות אליה כולנו מתגעגעים. במושב הנווט היה מיקי חופשי ומאושר, שמח להחליף את שרביט המארגן במקלדת הנווט… עדו כהן יצא למרוץ עם טנדר Zibar, חמוש במנוע דיזל 600 כוח סוס; הטנדר הכבד לא מתאים לשטח משובש אבל על הכורכר הוא טס בקלילות מדהימה, עוצר את השעון על 10:30 דקות, 3 שניות מהר יותר מרז היימן! יובל שרון וצחי כפרי התקוטטו על הובלת ה-RZR'ים, יונתן לוי שלט בקטגוריית האופנוענים.

 

סטייג' 3, מדבר יהודה, 104 ק"מ

קטע קישור ארוך וקפוא הוליך את המתחרים אל קטע הדירוג הבא, צומת הלידו בצפון ים המלח. קטע הדירוג לאורך מצוק ההעתקים היה טכני וקופצני, מאמץ עליון לאדם ולמכונה. בכלי הרכב הפתוחים הקפיאה הרוח את הנהגים שנאלצו להתמודד עם שטח טכני, בתוואי שאינו מתאים לטרופי טראק'ס מגודלי הפרא. ב- Wildcat של אסף ארצי נתלש המתלה האחורי וצוות הסיוע של סדנת רוק-סוליד, תיקן את התקלה בעיצומו של ערב קרררררר… משם השיירה הדרימה לחניון הלילה בחוות האנטילופות.

 מירוץ ראלי באחה ישראל 2012. הופעת בכורה משכנעת! צילום: רמי גלבוע

סטייג' 4, באר מנוחה, 85 ק"מ

שלושת קטעי הדירוג הראשונים לא ייצגו ראלי מדברי קלאסי: ברמה היה מסלול עבירות מבוצבץ, בבקעה מקצה קצרצר ומהיר, מדבר יהודה טכני ואיטי. הסטייג' הרביעי היה מדברי למהדרין עם שבילים מהירים ומרווחים, הזדמנות אחרונה לתת בגז. האופנוענים יצאו ראשונים, טסים על פני מצע החצץ הבוגדני. יובל שרון דהר בעקבותיהם עם ה-900 RZR בחסות סדנת 'רסטה', ואחריהם הכלים הכבדים. ה-Zibar של עדו לא אהב את השטח המשובש, אבל סחב עד הסוף. באגי "ליידי D" גיהץ בקלילות את השבילים המהירים, מנופף בגלגליו, מקסים. צוות 'רוק-סוליד', ירון כהן ויואב שיטאי, הובילו את דירוג ה-TT בבטחה והיו רק צריכים להגיע בשלום אל קו הסיום; ה-TT שלהם זכה לתמיכה נדיבה של צמיגי TOYO והדרך אל דגל השחמט נראתה מובטחת. אבל נפלאות הן דרכי האל ובקצהו הדרומי של המסלול, נתלש המתלה הקדמי-ימני. רפי וארנון מיהרו להושיט עזרה אבל הזמן האבוד היה יקר מדי, ואל קו הסיום לא הגיעו בזמן. ה-TT של דור חסון שבר תושבת מוט היגוי, וזכה לריתוך שדה פוטוגני. בקטע הקישור לאילת, ה-RZR של תום בריל ודובי מילר איבד מתלה אחורי; הם המשיכו בדרכם על שלושה גלגלים, עד שנתקעו על ציר המערכת. יוסי סנדלר וגדי צוקר הופיעו עם הדיסקו הלבן, ובידידות ספורטיבית גררו אותם 60 קילומטרים, עד נקודת הסיום… End.

 מירוץ ראלי באחה ישראל 2012. יובל שרון מוביל את קטגוריית הרייזרים על ה-RZR900 של רסטה. צילום: רמי גלבוע

באה מנוחה ליגע

עייפים ומאובקים, מצולקים ומרותכים, הגיעו הניצולים אל העיר הדרומית. במונחי פריס-דקאר או באחה-1000, 250 הקילומטרים המדורגים של "באחה חוצה ישראל" היו לא יותר מסטייג' יומי ממוצע. אבל אנחנו לא הם, והתנאים כאן קשים, ועוד לא הסתגלנו לחוק הספורט המוטורי… ומצד שני, ארבעים צוותים הסתערו לדרך, חלק מהקבוצות השקיעו במרוץ 25-20 אלף שקלים ואף יותר, בנוסף לעלות רכב מרוץ העשויה להגיע למאות אלפי שקלים.

"באחה חוצה ישראל" היה סיום מעולה לעונת 2012 ולהחלת חוק הספורט המוטורי, והטובים ביותר ניצחו: כמעט כמו תמיד, אלוף האלופים הוא האופנוען יוני לוי עם ה'הוסקוורנה', בזמן כולל של 3:23:22 שעות. הרכב המהיר ביותר היה ה'פוינטר' של רז היימן והלל סגל, 3:42:30 (ממוצע של כ-80 קמ"ש, מהירות מרבית בשטח כ-150). הטרקטורון המהיר ביותר היה ה-RZR של יובל שרון (רסטה), 3:53:00, והטרופי טראק'ס? המסלול הזה לא בא להם טוב עם בוץ ומים בצפון, טכניקה במדבר יהודה… 6:05:18 כולל תקלות וקנסות, זה הזמן הטוב ביותר שהצליחו להוציא אלירן יפרח ודור שפט עם ה-TT המנצח. ברוח ספורטיבית טהורה נהנו כולם מה'חוצה', והבטיחו לחזור ולשפר במרוץ הבא. להתראות ב'באחה ירוחם', פברואר 2013!

Check Also

רוביקון 392 הסוף

אדיוס ל-המי V8 ברנגלר רוביקון. שלום להוריקן הטורי וכפול המגדשים. JEEP מוציאה מהדורת סיום לרנגלר 392 כשבאופק כבר נראה ההוריקן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen + eighteen =