יום חמישי , 28 מרץ 2024

ראלי תדהר – חזון העצמות היבשות

זה למעלה משישה חודשים שמכוניות המרוץ מעלות אבק במחסנים אפלוליים; השילוב הקטלני של מצוקה תקציבית, חום יולי-אוגוסט וחוק הספורט המוטורי, כמעט חיסלו את ענף המרוצים בישראל. אבל בעזרת תשוקתם הבוערת של המתחרים, עקשנותו הבלתי נלאית של המארגן נועם היימן, ורסיסי תקציב שנותרו מפורמולה ירושלים, התרומם לנו אירוע תחרותי לתפארת.

ראלי תדהר 2013. הבלחה רגעית של קומה תחרותית. באדום נעם הימן המכבש שמאחרי האירוע - לידו באפור גבי סרוגו, מבכירי הנהגים. צילום: רמי גלבוע
ראלי תדהר 2013. הבלחה רגעית של קומה תחרותית. באדום נעם הימן המכבש שמאחרי האירוע – לידו באפור גבי סרוגו, מבכירי הנהגים. צילום: רמי גלבוע

ערב המרוץ שוחחתי עם נועם, והוא נשמע הזוי כמו מערכון של הגששים: "סוף סוף גמרתי עם הביורוקרטיה, התאפסתי מול רשות הטבע והגנים, סגרתי עניינים עם קציני בטיחות, אפילו הצלחתי להגדיר את המרוץ כ'אירוע ללא קהל'; עכשיו פתאום דורשים ממני התחייבות אישית, שלא ייפתחו בשטח המרוץ… דוכנים לממכר מזון"! נועם לא ידע שזוהי רק ההתחלה, ולמחרת היום יידחה הזינוק במחצית השעה – מכיוון שקצין כבאות החליט לפתע 'להסדיר ולנטרל' את כל גזיות הקפה של הנוכחים בחניון… אתה הבנת את זה, ברוך? הם עוד ייקבעו לנו כמה סוכר לשים בקפה! לא יאומן, בראלי מונטה-קרלו זה בטח לא היה קורה!

אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק, אבל זה בעיקר יקר להפליא; הדרישות המנהלתיות של חוק הספורט המוטורי הגדילו את הוצאות הארגון פי 3 או 4 מהתקציבים שהיו דרושים טרם כניסת החוק! אירוע שעלה בזמנו 20,000 שקל, עולה היום 80,000 שקלים, וכמובן – כמעט ואין מקורות חדשים למימון. בנוסף לעליית הוצאות המארגנים, גם הנהגים נדרשו להוצאות כבירות, כדי להתאים את רכבי המרוץ לתקנות שלחלקן הגדול אין הצדקה של ממש. האם יהיה מרוץ הסיום של 2013, "הצגת הקולנוע האחרונה"?

ראלי תדהר 2013. למרות הקשיים, הראלי התקיים. בזכות העקשנות של נעם היימן ושל המשתתפים שלא מסכימים לוותר על חלק מקוד ה-ד.נ.א שבגופם. צילום: רמי גלבוע
ראלי תדהר 2013. למרות הקשיים, הראלי התקיים. בזכות העקשנות של נעם היימן ושל המשתתפים שלא מסכימים לוותר על חלק מקוד ה-ד.נ.א שבגופם. צילום: רמי גלבוע

ובכל זאת, נוע ינוע

אז הזינוק נדחה כדי שנספיק לפרק את ערכות הקפה אבל ב-09:56 העלה יובל מלמד סל"ד באימפרזה "ספארקו" גרופ-N הלבנה, שחרר קלאץ' והמריא בענני אבק. בניווטו המדויק של מיקי יוחאי טסה אימפרזה מספר 24 ללא תקלה, עד לניצחון מוחץ בקטגוריה ומקום שני בדירוג הכללי (זמן מצטבר של שלושת ההקפות, 31:27 דקות). בדרך עוד ראינו את צוות הסיוע דוחס קוביות קרח לכונס האוויר של המנוע, כנראה שזה עשה את ההבדל…

חמאדה עודה הגיע שני בגרופ-N, נוהג את הסובארו השחורה באגרסיביות ובמהירות מרשימה (32:21). מקום שלישי אצל יקירנו ניר בן ארי ודובי מילר, בסובארו "דרך השטח" הירוקה (33:39). בכל אחת מההקפות גילח ניר 12 שניות מזמן ההקפה, עבודה מקצועית ונקייה. יצוין שהמרוץ כלל שלוש הקפות של 12.5 ק"מ, סך הכל כ-37 קילומטרים טכניים, תובעניים, ומאובקים להחריד.

לאחר קבוצת N והאימפרזות הפחות משופרות של קטגוריית WRX, הגיע זמנם של רכבי ה-4X4 1T. הייצוג היה קטן אך איכותי – רז היימן / הלל סגל בצוללת "פוינטר" הנצחית, שי שמעוני/ליטבק ב-האנטר "גתוס כל-גדר", וגל שחם/לאוטרבך שהגיעו עם 'זיבאר' חדש לגמרי, מבוסס על המכאניקה הקיימת. החלפת מרכב ה'שברולט קרוז' הכחול במרכב האלומיניום (תוצרת עדו כהן) חסכה 140 ק"ג חשובים ממשקל הרכב. 'קוקה-קולה ZERO' העניקה מימון נכסף, וגל הביע אופטימיות זהירה.

ראלי תדהר 2013. חזון החלונות השבורים והחלומות היבשים. מצב הספורט המוטורי עגום - לא מעט בזכות אותו חוק שאמור היה להרים אותו. צילום: רמי גלבוע
ראלי תדהר 2013. חזון החלונות השבורים והחלומות היבשים. מצב הספורט המוטורי עגום – לא מעט בזכות אותו חוק שאמור היה להרים אותו. צילום: רמי גלבוע

האופטימיות התפוגגה מהר מאוד, עם תקלה טכנית שהשביתה את זיבאר החדש במהלך ההקפה השנייה. קרב איתנים נערך בין שי שמעוני לרז היימן; רז נהג מהר ורהוט, מנסה להגיע למקום הראשון על הפודיום (עם 32:20). שי זינק למסלול עם רצח בעיניים, מנועו הבשרני נוהם, רוטן וזועק לאחיזה. בסופו של דבר ניצח שי את קטגוריית 1T, עם זמן מצוין של 31:51 (כולל 10 שניות עונש!).

הכל בגלל מחבר קטן

המסלול הטכני לא היה קל לרכבי 1T המהירים, אבל הוא היה קטסטרופאלי לטרופי טראק החזקים ומסורבלים. ה-TT מייצרים הספקים של 600-500 כ"ס, הרבה יותר מכפי שאפשר לנצל במסלול האיטי. הנעה אחורית וסרנים נעולים הכבידו על ההיגוי, והיה זה מתסכל לראות אותם מתמרנים בכבדות סביב הפניות החדות.

לירן סברוב יצא לדרך עם גלגל תנופה משוחרר במנוע, ומהר מאוד פרש מהמרוץ. צוות 'רוק-סוליד' עם ירון כהן/יואב שיטאי זינקו בחדווה, אבל מחבר קטן השתחרר ורוקן את שמן תיבת ההילוכים על הפודרה הטובענית… בעיה כל כך קטנה, נזק כזה גדול! צוות 'רוק סוליד' גרר את הרכב אל פינת הטיפולים, אלתר תיקון זמני, והצוות השלים שתי הקפות אחרונות. זה השאיר את הבימה לבאגי קלאס-1 של אייל לביא / נמרוד 'קיד' אופיר. הם טיגנו את המסלול המאובק ולחצו עד הסוף, כדי להגיע לתוצאה של 32:37, הישג מרשים על מסלול הדוק כל כך.

ההפך המוחלט מהבאגי המוחצן של אייל לביא, הייתה הפיג'ו 106 ראלי של ירון כהן; רכב מיושן וחלש, הנעה קדמית בלבד ומרווח גחון בגובה דשא… אבל ירון בא כדי להשתתף ולא לנצח, והוא צלח את ערימות הפודרה כמו גולש סקי מיומן. הוא לא סיים את שלושת ההקפות, אבל זוכה בפרס 'המשתתף המתעקש'… כמוהו גם אילן פטורי עם הבאגי המיושנת; אל מול עינינו השתחרר לו הגלגל האחורי. שמחנו להשאיל לו 'היי-ליפט', כדי שיוכל לתקן את הבאגי ולהמשיך בדרכו.

ראלי תדהר 2013. כל הספורט המוטורי על מובילית אחת. החלת הספורט העלתה את עלות האירועים בכפולות של 4 - אפילו באירוע "ללא קהל" או קפה. צילום: רמי גלבוע
ראלי תדהר 2013. כל הספורט המוטורי על מובילית אחת. החלת הספורט העלתה את עלות האירועים בכפולות של 4 – אפילו באירוע "ללא קהל" או קפה. צילום: רמי גלבוע

אחרון אחרון חביב

את פרס 'הרכב המדליק ביותר' אנו מעניקים לבאגי 2X4 של ארז אברמוב. בהופעת בכורה מרשימה השיק ארז באגי אדום ומעוצב להפליא, מחוות רטרו ל'הוט-רוד' אמריקני. את המרכב האדמוני עיצב (במחשבה רבה ובכישרון גדול!) אייל קרמר, וארז שתל מתחת לקליפה מכלולים איכותיים: מנוע 8V 4.2 ליטר של טויוטה, המזרים 280 כוח סוס לגלגלים האחוריים. בהופעת הבכורה של הבאגי, בלע ארז את המסלול כאילו לא היה כלום. עם זמן כולל של 34:05 ניתן להעריך כי לבאגי הזה צפוי עתיד מזהיר, כולנו מחכים לראות אותו במצב גמור ומושלם!

קרב הדוק מאוד התרחש בין רכבי ה-RZR, אווופס, סליחה – כפי שטרח לציין יובל שרון, זו כבר לא קטגוריית RZR, כי הוא משתתף עם קומאנדר CAN-AM 1000 סמ"ק… כדרכו בקודש נתן יובל את כל מה שיש לו, אבל הקומאנדר אינו מספיק תחרותי; זהו רכב כבד למדי, שנדרש ל-32:24 דקות כדי לסיים את שלושת ההקפות. תום בריל חרך את המסלול עם ה-RZR 900 סמ"ק; הוא התאבד על המסלול, נהג בזרימה ובסחיפות מענגות להפליא. עם זמן מצטבר של 30:45 דקות הפך בריל ג'וניור ל'אלוף האלופים' והוכיח שדווקא הקטגוריה הזולה יחסית של ה'דו מושביים', טומנת בחובה פוטנציאל ענק.

ראלי תדהר 2013. אין קהל יש גביעים. העדר הקהל הייתה אחת מהדרישות הרשויות לקיום האירוע. מחפיר. צילום: רמי גלבוע
ראלי תדהר 2013. אין קהל יש גביעים. העדר הקהל הייתה אחת מהדרישות הרשויות לקיום האירוע. מחפיר. צילום: רמי גלבוע

שובו של עוף החול

כפי שכבר אמר מישהו לפנינו, מסתבר שההספדים על הספורט המוטורי היו מוקדמים מדי; נכון, ההפקות הפכו למורכבות יותר, התקציבים כבדים, תהליכי הביורוקרטיה גוזלים זמן ואנרגיה. נעם היימן משער שלא נראה בקרוב מרוצים ארוכים דוגמת 'חרמון אילת', הם הפכו לכמעט בלתי אפשריים. יהיה גם קשה לקיים מרוצי מדבר עם כל כך מעט רכבי מרוץ ולכן נראה יותר אירועי הקפות, עם עירוב של כמה קטגוריות באותו אירוע; רק כך נוכל להמשיך ולקיים פעילות מוטורית ראויה. וכאשר  הכל ילך טוב, והכלכלה תתאושש, אולי עוד נחזור לראות את אירועי המרתון רבי המשתתפים. בינתיים, היינו שם ואהבנו לשמוע את צרחות המפלטים!

Check Also

ג'נסיס GV70 עולה להרים

מועמד לא צפוי לחבילת שיפורי שטח. ג'נסיס GV70 מקבל קיט נאה מסדנה גרמנית וגם מגלשי סקי בקאסטומציה ייעודית לג'נסיס

One comment

  1. יובל שרון

    התגעגענו לאבק, לגביעים ולמפגש הבשרי והבשרני .
    היה נהדר.
    תודה למארגנים ולצוות הסיוע !!!
    תודה לחב' עופר אבניר -can-am.
    היה אירוע מקצועי ומוצלח מאוד.
    מקווים לחזק את ידך נועם כי נזכה לאירועים נוספים בקרוב.
    בהצלחה
    יובל צ'ופלה שרון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 − three =