יום חמישי , 28 מרץ 2024

תערוכת פרנקפורט 2013: עלייתו של הקרוסאובר

יצרני הרכב מתרככים. זוכרים את ניסאן X טרייל הקובייתי-בלוק-קשוח? זוכרים את הקווים הקשוחים סוזוקי ג'ימני? אז כל אלו מוחלפים אסטרטגית בקרוסאוברים רכים ונעימים. ומה עם יגואר שהתרגל להניח גלגלים רק על אספלט? גם הוא מתרכך והולך על קרוסאובר. אבל דווקא לקסוס שהתרגלנו לקבל ממנו קרוסאובר רכרוכי – מחדד לנו את האווירה. אגב, הייתם נכנסים עם סיטרואן DS לשטח?

תערוכת הרכב של פרנקפורט 2013 - מאששת את מה שאנו כבר ידענו - מגיפת הקרוסאוברים מתפשטת! צילום: IAA
תערוכת הרכב של פרנקפורט 2013 – מאששת את מה שאנו כבר ידענו – מגיפת הקרוסאוברים מתפשטת! צילום: IAA

אאודי: קבלו את קוואטרו!

אימת רכבי הראלי של שנות השמונים, אאודי קוואטרו, זוכה להחריד מתחרים שוב, שלושים שנה מאוחר יותר. אבל הפעם לא מדובר במפלצת ראלי אחת פוטנציאלית, אלא בשתיים. והן מפלצות, תאמינו לנו: האחת נקראת פשוט "אאודי ספורט קוואטרו קונספט" (Audi Sport Quattro Concept) והיא מזכירה בקווי העיצוב שלה ובפרופורציות באופן מובהק את הקוואטרו האגדית ההיא. כדי ליצוק טכנולוגיה עדכנית לקוואטרו הקונספטואלית היא זוכה למערך הנעה היברידי נטען (Plug-in hybrid), שמייצר 700 כ"ס ומומנט של 81.5 קג"מ. ההצהרה היא כי אאודי ספורט קוואטרו קונספט מגיעה למאה קמ"ש ב-3.7 שניות בלבד ולמהירות מרבית (אתם יושבים?) של 302 קמ"ש. חתיכת היברידית.

Audi Nanuk. קונספט עתיר טסטוסטרון עם דיזל V10 כפול מגדשים וזכרונות מגרופ-B האימתני של פעם. צילום:IAA
Audi Nanuk. קונספט עתיר טסטוסטרון עם דיזל V10 כפול מגדשים וזכרונות מגרופ-B האימתני של פעם. צילום:IAA

מכונית הקונספט השנייה עוצרת נשימה עוד יותר והיא מפתיעה וגם קצת לא מפתיעה. קוראים לה אאודי נאנוק (Audi Nanuk) והיא משלבת, לא פחות ולא יותר, בין מכונית על ובין רכב שטח או ראלי. החזות שלה והביצועים שלה, למרות שהם מבוססי מנוע דיזל, לקוחים מעולם מכוניות העל, מעין המשכיות לאאודי R8 האימתנית (שמבוססת במידה רבה על למבורגיני גיארדו): מנוע V10 טווין-טורבו דיזל בנפח 5 ליטר מייצר 544 כ"ס וכמעט 102 קג"מ. הביצועים דומים מאוד לאלו של אאודי ספורט קוואטרו קונספט: 3.8 שניות למאה קמ"ש ומהירות מרבית של 303 קמ"ש. אז למה היא קצת לא מפתיעה? כי למבורגיני, ששייכת לאאודי, השיקה השנה קונספט דומה מאוד לדגם אאודי נאנוק בשם איטלדיזיין ג'וג'ארו למבורגיני פארקור קונספט.

Jaguar CX17. גם יגואר "נשברה" ומעלה את מרווח הגחון של מכוניות הכביש שלה כדי לענות על הביקוש. צילום: IAA
Jaguar CX17. גם יגואר "נשברה" ומעלה את מרווח הגחון של מכוניות הכביש שלה כדי לענות על הביקוש. צילום: IAA

יגואר: הלחץ החברתי פעל

קחו יצרן יוקרה בעל מוניטין עשירים במיוחד (יגואר). עכשיו תשלבו באותה בעלות עסקית יצרן שטח בעל מוניטין עשירים במיוחד (לנד רובר). הגיוני שישלבו ידיים וייצרו רכב שהיוקרה ויכולת הכביש שלו באים מיגואר ותצורת השטח תגיע מלנד רובר, נכון? אז זהו, שרכב הקונספט החדש, יגואר C-X17 ספורטס קרוסאובר קונספט שנחשף בתערוכת פרנקפורט 2013, לא מבוסס על פלטפורמה של לנד רובר.

ביגואר מדברים על מרכב מסוג חדש, קשוח וקליל, שלא נועד בהכרח לשטח אלא יבסס דווקא דור שלם של רכבי יגואר לצד מערך מנועים חדש ויעיל משמעותית מבעבר. ראשון הדור, כך יצא, הוא קרוסאובר שמוצג בינתיים בגרסת תצוגה (פנים הרכב, למשל, לא נראה אפילו קרוב לגרסת ייצור, ונשמח לאכול את הכובע עם ההצהרה הזאת), אבל ביגואר מצהירים חד וחלק: בתוך שנתיים (2015) יוצג קרוסאובר אמיתי על בסיס המרכב הזה. אפשר להעריך שחיצונית הוא יהיה דומה מאוד לקונספט שלפנינו.

Lexus Crossover Concept. האם ה-LF-NX מבשר את המראה של ה-RX הבא? ואם הבנתם את המשפט הקודם כנראה שמגיע לכם לקסוס. צילום: IAA
Lexus Crossover Concept. האם ה-LF-NX מבשר את המראה של ה-RX הבא? ואם הבנתם את המשפט הקודם כנראה שמגיע לכם לקסוס. צילום: IAA

לקסוס: הרובוטריקים בשירות לקסוס

כל חמש-שש שנים מחליפים היפנים דור בסדרת רכבי הקרוסאובר המפונקים, לקסוס RX. הדור החדש בפתח ובלקסוס – עם קשר או בלעדיו – חושפים קונספט לדור חדש של קרוסאובר בממדים דומים לאלו של לקסוס RX. קוראים לו: לקסוס LF-NX קרוסאובר קונספט. כפי שאפשר להניח, מערכת ההנעה היברידית ותא הנוסעים עתיר בגאדג'טים עתידניים. אבל שום דבר לא מכין אותך לעיצוב הרובוטריקי. מעניין עד כמה בלקסוס ימתנו אותו בדרך לגרסת הייצור.

Niisan XTrail. כבר לא יוצא מהקופסה - ולא נראה כמוה. אקסטרייל חדש ומעוצב מצטרף לקו הקרוסאוברים הרחב של ניסאן. צילום: IAA
Niisan XTrail. כבר לא יוצא מהקופסה – ולא נראה כמוה. אקסטרייל חדש ומעוצב מצטרף לקו הקרוסאוברים הרחב של ניסאן. צילום: IAA

ניסאן: X טרייל וקשקאי לנצח

תראו איזה קטע, לניסאן יש שני רכבי סמי-שטח ברפרטואר, אפילו בממדים די דומים, וברמות מחיר לא רחוקות זו מזו. הכוונה היא לדגמי ניסאן קשקאי ולצידו ניסאן X טרייל. ותראו איזה קטע – שניהם מתחלפים באותו זמן, פחות או יותר. אז ניסאן קשקאי החדש טרם הוצג – דבר שאמור לקרות ממש בשבועות הקרובים, אבל ניסאן X טרייל נחשף לרגל תערוכת פרנקפורט.

ובכן, לא סתם כרכנו אותם בחבילה אחת. מלבד העובדה שהם צפויים להיחשף בסמוך זה לזה, הם חולקים פלטפורמה אחת של קבוצת רנו-ניסאן. מלבד השניים האלה, הפלטפורמה הזו תשמש כמה כלי רכב גדולים יחסית, כמו המיניוואן רנו אספאס החדש, המכונית המשפחתית הגדולה רנו לגונה וגם רנו סניק המיניוואני. היות שהגדול מהשניים, ניסאן X טרייל, יוצע גם בגרסת שבעה מושבים, הרי שבחברה היפנית מתכוונים לגנוז את ניסאן קשקאי+2 בעל שבעת המושבים.

Suzuki IV4. מכיר סוזוקי? הקיסם הבא למדורה מגיע מיפן מיצרנית מובהקת של מכוניות קטנות חלקן ממש קשוחות. הנ"ל יכנס לקבוצת הקרוסאובירם הקטנים לצד פיזו 2008, ניסן ג'וק ורנו קפצ'ור. צילום: סוזוקי
Suzuki IV4. מכיר סוזוקי? הקיסם הבא למדורה מגיע מיפן מיצרנית מובהקת של מכוניות קטנות חלקן ממש קשוחות. הנ"ל יכנס לקבוצת הקרוסאובירם הקטנים לצד פיזו 2008, ניסן ג'וק ורנו קפצ'ור. צילום: סוזוקי

סוזוקי: קרוסאובר-סופר-מיני

כולנו מכירים את הרעיון של ניסאן ג'וק, שברולט טראקס, רנו קפטור, פיז'ו 2008 ושאר החברה מסוגם: הם מבוססים על מכוניות סופר-מיני ומיועדים, בגדול, לשלב בין יכולת כביש ובין "לוק" של שטח. אצל סוזוקי, שיודעים לייצר רכבי כביש עם יכולת שטח אמיתית, רוצים לקחת את ההתמחות שלהם לעולם התחרותי של ג'וק ושות' ולהציע בהתאם מעין קרוסאובר-סופר-מיני, אבל הפעם עם יכולת שטח אמיתית. סוזוקי iV-4 קונספט אמור לאותת לקראת דגם שעומד לקראת ייצור קרוב. איך הוא יהיה במציאות? נראה שלא נצטרך לחכות זמן רב עד שזה יקרה.

Citroen DS Wild Rubis. מאז הפריז דאקר הראשונים לא היו DS בשטח - לסיטרואן יש כוונות לחזור לאבק. צילום: IAA
Citroen DS Wild Rubis. מאז הפריז דאקר הראשונים לא היו DS בשטח – לסיטרואן יש כוונות לחזור לאבק. צילום: IAA

סיטרואן: להיכנס עם DS לשטח

זה לא שמתכנני סיטרואן DS המקורית מתהפכים בקרבם למראה קרוסאובר מודרני עם חזית בסגנון שטח: האגדה המוטורית הצרפתית-איטלקית ההיא דווקא ידעה דבר או שניים בהלכות שטח, לא מעט בזכות מערכת המתלים המתכיילת ובזכות הגוף העמיד. ובכל זאת, המותג DS, מותג פרימיום של החברה הצרפתית, מכוון קצת אחרת עם סיטרואן DS Wild Rubis. הקרוסאובר האלגנטי, שמגיע לפרנקפורט אחרי חשיפה בסין, הוא גדול למדי וצפוי להיות מרווח מאוד. האם כך יצליחו הצרפתים לצלוח את האוקיינוס האטלנטי ולהגיע לאמריקה?

Check Also

הרכב הנמכר באירופה – אינו חשמלי

האירופאים מפנים עורף לרכב חשמלי? דאצ'יה סנדרו העממית היא המכונית הנמכרת ביותר באירופה מזה חודשיים ברצף, טסלה Y במקום השני ופולקסווגן גולף בשלישי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × two =