שבת , 20 אפריל 2024
1965 Citroen 2CV Sahara רק 60 אלף לישט אחרי שיפוץ לרמת הבורג. מכלי הרכב הנדירים שיש. צילום: סיטרואן
1965 Citroen 2CV Sahara רק 60 אלף לישט אחרי שיפוץ לרמת הבורג. מכלי הרכב הנדירים שיש. צילום: סיטרואן

למכירה: סיטרואן סהרה עם סיפור מרגש


תומר הדר

רק לפני כמה ימים סיפרנו לכם על הקאמבק של סיטרואן כפולות הנעה בתערוכת ז'נבה הקרובה, וגם זרקנו חצי משפט על הסיטרואן דה שבו סהרה. למי שלא מכיר: הדה שבו סהרה היתה דה שבו בעלת שני מנועים, שסיטרואן יצרה במיוחד בשנות השישים לטובת הרפתקנים צרפתים וחברות צרפתיות שעסקו בחיפושי נפט באפריקה וסירבו לנסוע על משהו נורמאלי כמו לדוגמה לנד רובר, או ג'יפ. וכך נולדה הסהרה: סיטרואן 2CV או דה שבו כפולת מנועים: אחד מקדימה, ואחד מאחור, שהפכו אותה בפועל לסיטרואן בעלת הנעה כפולה. למרות שעל פניו מדובר כביכול בפתרון פשוט למדי, בפועל הסהרה היתה הישג הנדסי אמיתי: כדי לסנכרן את צמד המנועים לפעול באותה מהירות, שלא לדבר כמובן על התמסורת וצמד מיכלי הדלק, נדרשה גאונות הנדסית מסוימת, מהסוג שאנדרה סיטרואן, זכרון צדיק לברכה, בטח היה אוהב. דרך אגב, הסהרה לא שוטטה רק במשעולי הסהרה: גם בישראל ידוע על אקזמפלר אחד לפחות ששוטט בעבר במשעולי הנגב בחיפוש אחר נפט. האקזמפלר האמור ככל הנראה יוצא מן הארץ לפני כמה שנים במצב גרוטאה ונמכר לאספנים.

1965 Citroen 2CV Sahara רק 60 אלף לישט אחרי שיפוץ לרמת הבורג. מכלי הרכב הנדירים שיש. צילום: סיטרואן
1965 Citroen 2CV Sahara רק 60 אלף לישט אחרי שיפוץ לרמת הבורג. מכלי הרכב הנדירים שיש. צילום: סיטרואן

מדוע כל סיפור הדה שבו סהרה? מכיוון שכעת אחת עומדת למכירה: במצב מעולה. הסהרה, מודל 1965 מתוארת על ידי classic car auctions כאחת ממאה מכוניות בלבד ששרדו בעולם מדגם הדה שבו סהרה- והדה שבו הספציפית הזאת חצתה את מדבר הסהרה. פעמיים. מדובר בדה שבו שנמכרה כחדשה על ידי סיטרואן ניגריה לבעליה הראשון-שהיה אנתרופולוג בריטי. מדוע בריטי רוכש סיטרואן ולא לנד רובר? התשובה, לפי האנתרופולוג עצמו, היתה שפקידי הממשל באפריקה העדיפו בשנות השישים לנסוע בלנד רובר   ולא, לדוגמה, בטויוטה FJ והאפריקאים התרגלו שכאשר חיוורי העור לבקרם בלנד רובר, סימן שכנראה שזה יגמר ברע, או לאפריקאים או ללבנים.

בשנת 1967, עם פרוץ מלחמת האזרחים בניגריה החל הסיפור היותר מעניין: במקום להעמיס את הדה שבו כפולת המנועים העדיף האנתרופולוג לנהוג. לא לנמל הסמוך, אלא לאורך הסהרה. כך חצתה הדה שבו הלבנבנה את הסהרה תוך מאבק שתיעד האנתרופולוג (נו טוב, אנתרופולוג) בסופות חול וגם בכשל הידראולי (נו טוב, סיטרואן). עם תום המלחמה חזר האנתרופולוג לניגריה בדיוק כפי שיצא: דרך הסהרה-שוב תוך מאבק באיתני הטבע. וב-1970 נמכרה הדה שבו לרופא שנטש אותה לאחר כשנתיים לאנחות. עקרונית, כאן אמור הסיפור להסתיים, אך למעשה הוא רק מגיע לאמצע הדרך: מי שאיתר את הסיטרואן הנטושה – 15 שנים במורד הדרך (ב-1980) היה לא אחר מהאנתרופולוג שרכש אותה כחדשה ב-1965.

סיטרואן CV2 סהרה. שני מנועים ולכן שתי מפתחות לשני סוויצ'ים. מדליק. צילום: סיטרואן
סיטרואן CV2 סהרה. שני מנועים ולכן שתי מפתחות לשני סוויצ'ים. מדליק. צילום: סיטרואן

הפעם בחר האנתרופולוג לוותר על חציית הסהרה בסיטרואן שגילה הגיע כבר ל15 והעדיף להטיס אותה לבריטניה לשחזור. אך כאשר הגיעה הסיטרואן לבריטניה גילה האנתרופולוג שבבריטניה יודעים כיצד לשחזר לנד רובר, לא סיטרואן – והסיטרואן שוב נמכרה לבעליה הנוכחי, שהמתין עד לשנת 2012 כדי לבצע שחזור מקיף במיוחד עד לרמת הבורג. בפועל, על פי רישומי סיטרואן יוצרו בכל העולם רק 694 דה שבו סהרה-וזוהי מכונית מספר 657. המחיר המבוקש, כפי שיוצג בשבוע הבא במכירה פומבית של classic car auctions יהיה 60 אלף לירות סטרלינג. מחיר יחסית שפוי בשביל מכונית עם כזה סיפור.

Check Also

טויוטה 4Runner מהמם!

רכב שטח כהילכתו! טויוטה 4Runner כל חדש ולא מוותר במ"מ על יכולת השטח והקשיחות של קודמו. מוסיף לזה לא מעט "טק" חכם לשטח. בסתיו אצל הדילרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 − one =