יום שישי , 19 אפריל 2024
מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. צילום: תומר פדר
מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. צילום: תומר פדר

29 או 27.5 אינטש?

רוני נאק

בואו נניח – לשם הדיון – שזה המפגש הראשון שלכם עם אופני הרים. או שבדיוק חזרתם ממסע ארוך למאדים ולא הייתם כלל בשנים האחרונות של מהפכת הגלגלים באופני ההרים. בשנתיים שלוש האחרונות חזינו בהכחדה המהירה של גלגלי 26 אינטש – לטובת המידה החדשה של 27.5 אינטש אשר לה יתרונות רבים אבל במהות לא יוצרת אופניים מאד שונים בהתנהגות מ-26.

מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. צילום: תומר פדר
מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. צילום: תומר פדר

כיום קיימות שתי מידות גלגלים הרווחות בשוק: 29 אינטש ו-27.5 אינטש (כשבאופק כבר מתחיל להתרומם טרנד של "צמיגי +" ברוחב כפול מהרגיל…). לנו הייתה הזדמנות יוצאת דופן לרכוב על אופניים זהים – מרידה one twenty  600 פעם בגרסת בגרסת. 27.5 ובמקביל עם גלגלי 29. האופניים מצויידים אותו הדבר עם בולמי זעזועים של רוקשוקס לפנים עם מהלך של 130 מ"מ ומאחור עם מתלה צף ומהלך של 120 מ"מ. העברת כוח של שימאנו עם SLX אחורי ו-ד'אור קדמי הפוקדים על 20 הילוכים. מעצורי שימאנו M506 בסיסיים הנושכים דיסקים בקוטר 180 מ"מ, איבזור היקפי ממותג מרידה וגלגלים המשלבים חישוקי מרידה עם נאבות של פורמולה. אפילו הצמיגים זהים – מאקסיס ארדנט מצויינים כשרק הקוטר שונה. מה עוד זהה? המחיר: 8,200 שקלים (7215 לחבר מועדון).

610X141

הבדלי פיזיולוגיה

כדי שאפשר יהיה להשחיל ולרכוב עם גלגלים בקטרים שונים על השלדות להתאים. באופניים שבדקנו (שניהם במידה M) ההבדלים בגיאומטריה היו צפויים: תמוכות שרשרת ארוכות ב-5.0 מ"מ, זווית היגוי חדה יותר ב-29 אינטש של 69 מעלות מול 68, זווית המושב חדה יותר ב-29. אבל חשוב יותר ה"דרופ" של הציר המרכזי עמוק יותר ב-29 ; 40 מ"מ מול 25 מ"מ. המזלג של ה-29 ארוך יותר; 538 מ"מ מול 519 מ"מ. בסיס הגלגלים ארוך יותר ב-2.0 מ"מ והמרווח לקרקע מעל המוט העליון (סטאנד אובר) גבוה יותר ב-8.0 מ"מ באופניים המצויידים בגלגלי 29 אינטש.

מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. מזלג ארוך יותר וציר גלגל גבוה יותר ב-29 אינטש. צילום: תומר פדר
מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. מזלג ארוך יותר וציר גלגל גבוה יותר ב-29 אינטש. צילום: תומר פדר

כדי להבין מעט על המשמעות של המספרים הנ"ל. אציין כי אופני 29 אינטש חייבים זווית היגוי חדה יותר מ-27.5, כדי לשמור על יכולת תמרון טובה והיגוי חד. אותם אופני 29 – בשל תוספת הגובה של הגלגלים – חייבים להוריד את מרכז הכובד (לכן הציר המרכזי הנמוך) דבר התורם גם הוא לשיפור ההתנהגות. ללא שני השינויים הללו – חווית הרכיבה על 29 הייתה מאד לא נחמדה בכל שביל שאינו ישר כמו חץ.

מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. גרסה ה-29 אינשט כבדה יותר ב-1.3 ק"ג זאת בשל השלדה הגדולה יותר ומשקל הגלגלים. צילום: תומר פדר
מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. גרסה ה-29 אינשט כבדה יותר ב-1.3 ק"ג זאת בשל השלדה הגדולה יותר ומשקל הגלגלים. צילום: תומר פדר

כמובן שלתוספת האלומיניום ולגלגלים הגדולים יש מחיר במשקל. כ-1.3 ק"ג אשר שקלנו הפרידו בין אופני המבחן. כל גלגל 29 בפני עצמו (גלגל = נאבה+ שפיצים+חישוק+צמיג….הבנתם) שוקל כ-350 גרם מחברו בקוטר 27.5 אינטש. אז קיבלנו כ-700 גרם רק מהבדלי הקוטר של הגלגלים – ועוד כ-600 גרמים מהשלדה של ה-29 הגדולה יותר. "לא מהותי" תגידו לוודאי. 14.3 ק"ג מול 13.0 ק"ג. וזה הופך ליותר ויותר מהותי ככל שתרכבו יותר קילומטרים והשיפוע בטיפוס יהיה תלול יותר.

מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. גרסה ה-29 אינשט עם יתרונות של טיפוס מעל שטח טכני ומהירות בשבילים פתוחים. צילום: תומר פדר
מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. גרסה ה-29 אינשט עם יתרונות של טיפוס מעל שטח טכני ומהירות בשבילים פתוחים. צילום: תומר פדר

יתרונות 29

לגלגל הגדול יותר יש שטח מגע גדול יותר. יש לו "טביעת רגל" גדולה יותר ומפזר את המשקל על שטח רב יותר. כך שהרוכב מקבל יותר אחיזה בכל מצב. דיווש, בלימה, פניה. ציר הגלגל הגבוה יותר, ועצם הקוטר הגדול וזווית ההיגוי המחודדת מחזקת את התחושה של מעבר ו"דריסה" של מכשולים בשביל. אם אלו סלעים, שורשים או רוכבים אחרים שחונים על הסינגל. קל יותר להתגלגל מעל למכשול. לגלגלים הגדולים גם תנע עדיף. תגיעו למהירות שיוט על השביל – יהיה לכם קל יותר לשמור עליה עם מאמץ דיווש מופחת בשיוט. היציבות הכיוונית שלהם טובה מאד והם יקנו בטחון רב בקצב מהיר על פני סינגל או שביל משובשים. למיקום הנמוך של הציר המרכזי יש כאן תפקיד בהנמכת מרכז הכובד ותרומה לתחושת הביטחון שהאופניים האלו מקנים.

מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. גרסה ה-27.5 אינטש, עם יתרון של משקל קל יותר, זריזות וחדות היגוי עדיפים - ואפשרות לשלב מזלג עם מהלך מאורך. צילום: תומר פדר
מה עדיף? אופני 27.5 (אדומים) או 29 אינשט (כחולים שמאחור). שני מרידה one twenty 600 זהים במפרט ובמחיר כשרק הגלגלים עושים את ההבדל. גרסה ה-27.5 אינטש, עם יתרון של משקל קל יותר, זריזות וחדות היגוי עדיפים – ואפשרות לשלב מזלג עם מהלך מאורך. צילום: תומר פדר

יתרונות 27.5

אם אתם פיזית קטנים. תהנו מחבילה אשר מרגישה קומפקטית וקטנה יותר. המפשעה לא תהיה מאויימת בזכות סטאנד אובר נמוך וגם האופניים קלים יותר. לתחושת הקלילות תורמים דברים נוספים: תמוכות שרשרת קצרות, וציר מרכזי גבוה – שניהם יוצרים אופנים בעלי ניהוג זריז וחד יותר. הציר המרכזי (ציר הקרנק) הגבוה הוא הכרחי כאן כדי לשמור על מרווח גחון באלמנטים טכניים. עם תמוכות שרשרת קצרות יותר, וגלגלים בקוטר קטן יותר תוכלו לבצע תימרונים ופניות בקטנים קטנים הרבה יותר מ-29 מקבילים. ניסוי פשוט יהיה לעשות שמיניות על מגרש החניה  – מיד תחושו בהבדל. אם אתם רוכבים אגרסיביים יותר תיהנו מזווית ההיגוי השטוחה יותר אשר מאזנת את החדות של תמוכות השרשרת ומקנה יציבות במהירות גבוהה ועל מעברים טכניים. הגלגלים הקטנים יותר יחד עם מזלג יותר קצר ושלדה קומפקטית יותר, נוטים פחות להתעוות בעומסי צד – מה שעוד מוסיף לדיוק וחדות ההיגוי. עוצמת בלימה? נכון – גם הבלמים יהיו יעילים יותר משתי סיבות: זרוע קצרה יותר לשטח, משקל עצמי מופחת לבלום.

מה ולמי?

אם אתם רוכבים מתחילים, חובבי קרוס קאנטרי ומתכננים לרכוב קילומטרים רבים – תיהנו מהאופי היציב והנטוע של אופני 29 אינטש. אם אתם מנוסים יותר, מעדיפים את ההנעה של כוח המשיכה, סינגלים טכניים מושכים אתכם יותר מקילומטרים של דיווש בערבה, תמצאו מזור באופני 27.5 אינטש – עם ההתנהגות החדה יותר – זווית ההיגוי השטוחה המאפשרת לתקוף מורדות, והמשקל העצמי הקל יותר – אלו האופניים למשחקים ושעשועים מסוג אחר. פעמים רבות שלדת 27.5 תאפשר גם שדרוג קל יותר של רכיבי מתלה – משהו שכדאי לחשוב עליו בהמשך.

• פורד פוקוס טיטאניום החדש

איפה צילמתם את זה?

בסופו של דבר – אופני 29 אינטש יהיו יותר רב-שימושיים. בין הטיולים הרגועים, להישרדות מטורפת בסינגלים טכניים – הם יתמודדו עם הרוב. זאת, מול 27.5 להם יתרון ברור בסינגלים ובפיתולים. ויש היום 29 אינטשרים עם גיאומטריה מאד מתקדמת המקנה להם מנעד שימוש עוד יותר רחב. אם צריך לקנות רק זוג אופניים אחד – 29 יתנו לכם יותר. אם אתם יכולים לרכוש שניים – פאק! קנו את שניהם…

Check Also

ריקול עולמי ל-1.1 מיליון רכבים של טויוטה ולקסוס

חשש לכשל ביצור של חיישן כריות האוויר במושב הנוסע בחזית, מזמן לתיקון מעל למיליון יחידות של רכבי טויוטה ולקסוס ברחבי העולם. החשש: כרית האוויר לא תפתח כמצופה

One comment

  1. עברתי ל 29 – אין ספק שהיכולות בעליות ובקורס קאנטרי משתפרות.
    מה שכן בהתחלה צריך להתרגל להיגוי השונה במקצת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven + 2 =