יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק

מבחן רכב אאודי Q5

 

  • דור שני לדגם
  • פלטפורמת אבולוציה של MLB
  • 2.0 ל' טורבו-הזרקה ישירה 252 כ"ס/37.7 קג"מ
  • צריכת דלק ממוצעת (מבחן) 9.1 ק"מ/ל'
  • מחיר רכב מבחן (כולל מתלי אוויר, וחבילות איבזור מורחבות) 433,000 שקלים

 

רוני נאק

יש לי יחסי אהבה/שנאה עם אאודי Q5 ואין כאן משהו אמפירי שאפשר לבדוק או למדוד באופן מדעי מכיוון שאובייקטיבית הדגם הזה תמיד היה מאד נכון ובמובנים רבים. עשור אחרי שהוצג הדגם וכמעט חמש שנים אחרי מתיחת הפנים מגיע דור חדש ובשבילי הזדמנות לתקן את הרושם ההוא.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק

אאודי Q5 הוא הסמן הימני של סגמנט הפנאי פרימיום הקומפקטי. כרגע, בשלהי הדור הקודם, הוא נמכר פחות מקאדילק XT5 והוא היה הזקן של החבורה כשלצידו ב.מ.וו X3 (שגם הוא תיכף יגיע אלינו מחודש), מרצדס GLC צעירה יחסית וגם וויקינגית רעננה חסונה שברק חשמלי ניצת בין כנפיה – וולוו XC60. ואאודי כאאודי שומרת על הקטע שלה ובאיפוק לכאורה ועם הרבה בטחון עצמי מציגה דור חדש.

חסוך אלפים בקניית רכב חדש – ניסאן סנטרה ב-30,500 שקלים הנחה

עיצוב ותא נהג

עיצוב המרכב לא יהיה זר למי שמכיר אאודי. הוא נראה ממש כמו הדור הקודם וזה כאילו השיל 7% משומן הגוף שלו וחזר מפוסל וגרום יותר לחניון. השפה, והארכיטקטורה לא שונה באופן מהותי אולם הקווים חדים ומוגדרים יותר והחזית דילגה וסגרה את הפער למראה המותגי הנוכחי של אאודי.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי

תא הנהג וסביבת הנוסעים מרשימה מאד. יש לוח מחוונים ווירטואלי, תאורת אמביאנס, מערכת שמע נהדרת, ממשק MMI משופר וקל לתפעול, בורר מצבי נהיגה – כולל שני מצבי שטח – ריפודי עור, מושבים מחושמלים וזכרון למושב נהג, בקרת אקלים תלת-איזורים ועוד רשימה ארוכה שאת כולה תוכלו להוריד מכאן.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי

אי אפשר למצא בשום מפרט את התחושה שהקבינה הזו נותנת ליושב בה. וזו לא פחות מהתעלות. חווית פרימיום שעומדת לגמרי בציפיות מהיצרן הזה – ומצדיקה במידת מה את תג המחיר. וזה מתחיל מהריח שמכה בך ברגע הכניסה, מגע ומשקל המתקנים והמנופים השונים הכל מאד נכון. ברמת התפעול העסק די אינטואיטיבי ואין צורך להסתגל לאיזה מערכת משונה. ברמת העיצוב אני לא אוהב את הפתרון של אאודי – כמו של מרצדס – לבעיית מסך המולטימדיה. זו נראה כמו טאבלט שהודבק כלאחר יד לדשבורד. נכון, מוטיב ההייטק חשוב כאן – אבל הפתרון לטעמי גס ושובר את הצללית המאד נאה של חזית הקבינה.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי

בסיס הגלגלים גדל רק ב-1.0 ס"מ עם הפלטפורמה המעודכנת. הוא בכ"ז יחסית גדול 281.9 ס"מ אבל זה לא הופך את המושב האחורי למרווח במיוחד. יש חלל גדול מבעבר לרגליים ולכתפיים כאשר הגבוהים ייהנו פחות מהגג הפאנוראמי אשר גונב קצת גובה מהתקרה. מפער הדלת טוב ורכס גל ההנעה לא מאד מפריע.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי

מנוע והעברת כוח

מנוע הטורבו הזרקה ישירה אינו ממש חדשות כאן. עם 252 כ"ס ו-37.7 קג"מ מדובר ביחידת כוח ראויה מאד ועם תפוקה נאה, משרעת כוח רחבה וזמינות כוח טובה. למנוע כ-30 סוסים ו-2.5 קג"מ יותר מאשר בדור היוצא. העברת הכוח למערכת הקוואטרו אולטרה כפולת ההנעה נעשית דרך תיבת הילוכים רובוטית עם 7 יחסי העברה. לתיבה שלושה מצבים: דרייב, ספורט ו-ידני ואלו משתנים יחד עם שינוי MODE הנהיגה במתג הקטן ההוא שליד ידית ההילוכים. הביצועים נאים עם 6.3 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 237 קמ"ש.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי

עד לאחרונה אי אפשר היה לקבל מתלי אוויר ב-אאודי Q5. והיום בתמורה ל-21 אלפי שקלים תקבלו כריות אוויר במקום קפיצי פלדה. המרושעים יאמרו שהנה עוד משהו שיכול להתקלקל. אבל בעיניי זה המפתח להפוך רכב פנאי לעילוי של ממש. איכות הנסיעה משתפרת, האפקטיביות של מערכות השלדה הדינאמיות משתפרות, יכולת השטח עולה פי כמה ובכלל אפשר לעשות יותר עם האוטו ולעשות את זה מהר יותר. מצב אופרואד הקיצוני ביותר מאפשר נסיעה בשיא הגובה עד 40 קמ"ש ואז יורד אוטומטית למצב אולרואד שגם בו מערכות הניהול מבינות שהדביל ירד מהאספלט אז בואו נעזור לו גם לחזור אליו בשלום. מצבים אלו משנים את מפות ניהול המנוע, תיבת ההילוכים מערכת ההנעה, המתלים ובקרת המשיכה – כדי למקסם אחיזה, לשלוף אותך מהצלבות ובגדול להציל אותך מעצמך. למתלי האוויר 5 רמות שונות של מרווח גחון – היצרן לא מספק מידע לגבי המידות המדויקות אבל כן מספר שבין מצב דיינמיק הנמוך למצב אופרואד הגבוה יש הבדל של 6.0 ס"מ.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: אאודי

נהיגה כביש ובשטח

אם לסכם במילה אחת – ההרגשה היא מאד מהודקת ואחודה. מוצקה, חדה ומדוייקת. וזה נכון למצב הנהיגה הרגיל ונכון שבעתיים למצב הדינאמי שבו המכונית הופכת לדרקון עצבני המגיב בזעם לכל מעיכת דוושה. במצב קומפורט המתלים מאד רכים והריסון שלהם מינימאלי – זה עוזר לחישוקי ה-19 אינץ' לבודד את הנוסעים מכבישים משובשים וסתם חירפוצים. רוב הזמן מצאתי עצמי מבלה במצב הזה אם בעיר או בשיוט רדום למחצה בכבישים המהירים.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק

העבירו את הבורר לדיינאמיק והעסק מתחיל לזוז אחרת לגמרי – זמינות הכוח משתפרת, המתלים מתהדקים, משקל ההגה מתגבר, ומרווח הגחון יורד. המכונית מרגישה כמו קפיץ דרוך והאופן שבו היא מטפלת בכבישים מפותלים מרשימה מאד – לגמרי במחוזות של מותגי ספורט יומרניים ויקרים הרבה יותר.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק

את השטח התחלתי על דרכי עפר לבנות ומסורקות – ובסוף מצאתי עצמי על דרכים קשות יותר משתיכננתי. אאודי Q5 לשמחתי לא סיפקה כאן הפתעות שליליות. לבקרת המשיכה לוקח חצי שניה יותר מדי להתגבר על הצלבות, וצמיגי הכביש עשויים להיות קרבן ראשון ויקר לאבן חדת זווית. למעט זאת, נהניתי ממרווח הגחון המשופר, ההתמודדות עם מעט דרדרת וחריצי מים הייתה בסך הכל טובה – והאאודי מקבלת מעטפת שימוש רחבה יותר בזכות תכונות השטח החדשות – התרשמתי.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק

בטיחות

אין כאן הרבה מזה. גרסאות ההשקה מצוידות במערכות הבטיחות המתקדמות רק כחלק מחבילת איבזור נוספת במחיר של 37,500 שקלים. וזה די מבאס (גם אם יש בזה סוג של צדק פואטי חברתי שאומר "אתה עשיר אז תשלם"). מאאודי הבטיחו לי שבמשלוחים הבאים המערכות מצילות החיים הללו (כמו בקרת שיוט אדפטיבית) יהיו סטנדרטיות בכל רמות האיבזור. אנו נעקוב אחרי זה.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק

סיכום

זו ללא ספק האאודי Q5 הטובה ביותר שהייתה עד היום ושיפור מהותי ביחס לעצמה. היא מספקת חווית פרימיום ומסמנת "V" בולט בתחומים החשובים של דינאמיות, וחויית משתמש. לזה אפשר להוסיף יכולת משופרת מאד מעבר לכביש חבילות איבזור נוחות ובטיחות וכמובן מתלי אוויר שלטעמי אין לקנות רכב פרימיום ללא הכריות הללו. המחיר לא צנום כלל, אבל הרשימה ארוכה מאד. עצתי. חכו שמערכות הבטיחות המלאות המקוריות יהיו חלק מהחבילה, הוסיפו את מתלי האוויר. וזהו אתם בראש הסגמנט.

מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט - לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים אאודי Q5 החדשה. פצצה של מכונית עפה ישר לראש הסגמנט – לא לוותר על מתלי האוויר. צילום: רוני נאק

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 − 9 =