שבת , 20 אפריל 2024
מה צפוי להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הרכב הישראלי - זו התחזית שלנו. צילום: רוני נאק
מה צפוי להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הרכב הישראלי - זו התחזית שלנו. צילום: רוני נאק

מה יקרה ברכב בחודשים הקרובים?

תומר הדר

האם ענף הרכב הישראלי ירשום בשנת 2017 שיא מכירות חדש? רמז: לא. בתחילת השנה היו רבים שסברו שכן. תחזיות אופטימיות דיברו על 300 אלף מכוניות, מספר הגיוני בהתחשב בעובדה שרמת המינוע בישראל, כלומר כמה מכוניות קיימות לנפש, עדיין נמוכה ביחס לעולם. אך שנת 2017 הפתיעה רבים וטובים במגמה הפוכה: השוק נסתם, התנאים לקבלת הלוואות הוקשחו, שוק היד השנייה הוקשח.

השבוע פורסם דוח מסירות של איגוד יבואני הרכב שבו לראשונה נרשם מהפך: מכירות שנת 2017 כבר לא טובות כמו מכירות 2016. לפי נתוני האיגוד, במהלך שמונת חודשי השנה הראשונים נמסרו בישראל 218,158 מכוניות. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד נמסרו בישראל 220,253 מכוניות חדשות.   עם זאת, עד תום השנה נותרו ארבעה חודשים שבמהלכם יצטרכו יבואני הרכב להתמודד עם מספר אתגרים שמציב שוק הרכב הישראלי.

מה צפוי להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הרכב הישראלי - זו התחזית שלנו. צילום: stock
מה צפוי להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הרכב הישראלי – זו התחזית שלנו. צילום: stock

הכסף מתייקר

אחד הסממנים העיקריים שאפשרו לשוק הרכב הישראלי לפרוח בשנה שעברה היה שוק ההלוואות. יבואני הרכב וגם הבנקים הגדולים הציעו ללקוחות הלוואות של מאה אחוזים משווי הרכב, מה שגרם לעליה במספר המסירות, בין היתר ללקוחות נמוכי הכנסה, גם צעירים, שעד כה לא יכלו להרשות לעצמם הלוואות. אפקט המטוטלת לא איחר לבוא: הזמינות הגבוהה של מכוניות חדשות בזיל הזול עצרה את הביקושים למכוניות משומשות. עצירת הביקושים למכוניות משומשות גרמה לפרץ יצירתיות אצל סוחרי הרכב המשומש, שהציעו גם הם תכניות מימון מפליגות. עד שבנק ישראל החליט לעצור את החגיגה ולהמליץ לפני כשלושה חודשים על שעבוד של רכב לפי עד 60% מערכו. כלומר, בנק ישראל מבין שהרכב שווה פחות ולא מוכן לממן יותר את כל ההלוואה. גורמים בענף הרכב מדווחים כי בעקבות הוראתו של בנק ישראל נרשמו ביולי ואוגוסט ביטולי הזמנות בשיעור שנע בין חמישה לשבעה אחוזים, בהתאם ליבואן הרכב, בעיקר מצד לקוחות צעירים, שגילו שהבנק שעליו סמכו למתן הלוואה כבר לא מוכן לממן את כל הרכישה. משום שכך, לפי הערכות בענף הרכב במהלך החודשים הקרובים יעניקו יבואני הרכב "אמצעים משלימים" שיאפשרו ללקוחות להתמודד עם ההלוואות. בין היתר, לפי הערכות יציעו יבואני הרכב בעצמם תכניות תשלומים על חלק גדול מעלות הרכב. בנוסף עשויים גורמים חוץ בנקאיים להתחזק.

מה צפוי להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הרכב הישראלי - זו התחזית שלנו. עונת המבצעיםצילום: רוני נאק
מה צפוי להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הרכב הישראלי – זו התחזית שלנו. עונת המבצעים צילום: רוני נאק

היכונו למבצעים

ענף הרכב הישראלי פועל בדרך כלל לפי כללים ברורים: לנתוני המסירות החודשיים יש משקל חשוב כמובן, אך מספר המכוניות המדויק שיבואני הרכב מוסרים נשלט על ידי יבואני הרכב עצמם, שיכולים במחי לחיצת מקלדת להסיט מאות מכוניות למסירה לחודש זה או אחר ולהשפיע על המאזנים. על פי הערכות בענף הרכב, מסירות יוני ויולי היו בדיוק מסירות כאלה, שהוסטו מחודשים אחרים כדי לשמר סוג של מראית עין שהשוק יציב במהלך חודשי החופשות של הישראלים. אך בעוד שאת מסירות יוני יולי סידרו מכירות באפריל מאי, מסירות ספטמבר אוקטובר נובמבר עדיין נושאות סימן שאלה ענק. מסיבה זו במהלך ספטמבר ואוקטובר יגייסו יבואני הרכב את כל ארסנל המבצעים האפשרי שבידם כדי לנסות ולסחוט עוד מסירות.

מעיון במסמכים פנימיים וגם פומביים של יבואני רכב עולה שספטמבר אוקטובר צפויים להיות חודשי מבצעים, מן הכבדים שידע ענף הרכב בתולדותיו. בין המבצעים הגדולים נמנים מבצעים שבהם סובארו תחבור למועדון חבר, יונדאי תצא במבצע "hyun-day". צ'מפיון מוטורס תצא במבצע 72 שעות לפולקסווגן, קיה תודיע על מבצעים לרכבי שטח. בסיטרואן ובטויוטה יודיעו על ימי מכירות מיוחדים, כמו גם בסוזוקי ובקבוצת קרסו, יבואנית רנו וניסאן. ימי המכירות ימשכו עד שלהי אוקטובר ולאחר מכן יעצרו. הסיבה היא שבנובמבר ובדצמבר אין ליבואני הרכב טעם להמשיך במבצעי המכירות באופן מאסיבי לנוכח העובדה שהצרכנים מעוניינים בשלהי השנה במכוניות ממודל חדיש יותר, במקרה שלנו 2018.

לצד מבצעי המכירות שיכללו הנחות משמעותיות, השנה צפויים יבואני הרכב להעניק הטבות משמעותיות בכל הנוגע לתנאי טרייד אין, לנוכח העובדה ששוק המשומשות הפך בשנת 2017 לשוק מוצף. חשוב לציין, למרות אינספור תחזיות לגבי היותו של השוק מוצף, הבעיה שונה: השוק נחשב קשה בעיקר ללקוחות פרטיים, כלומר כאלה שמעוניינים לפרסם את מכוניתם בלוחות הגדולים, להתמודד עם טלפונים, סוחרים וכיוצא בזאת. גופים גדולים אשר עוסקים בסחר ברכב אינם חשופים בהכרח לאותן בעיות, בין היתר לנוכח העובדה שגופים אלה מצוידים במנגנוני שיווק מאסיביים-וחשוב מכך, לנוכח העובדה שגופים אלה גם מעניקים ללקוחות מימון, מה שמאפשר גמישות גבוהה מאוד בעת רכישת הרכב.

מה צפוי להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הרכב הישראלי - זו התחזית שלנו. איך מכוניות חדשות יושפעו משינויי רגולציה? צילום: רוני נאק
מה צפוי להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הרכב הישראלי – זו התחזית שלנו. איך מכוניות חדשות יושפעו משינויי רגולציה? צילום: פיג'ו

שינויי רגולציה

שנת 2018 צפויה לסמן עבור ענף הרכב הישראלי שני שינויים חשובים שלעת עתה יבואני הרכב מתייחסים אליהם כ"רגולציה שקטה", כלומר כזו שאינה מורגשת. השינוי הראשון הוא כניסתה של שיטת חישוב חדשה לפליטת מזהמים לרכב, שמושפעת ישירות מתמורות החלות באירופה ואילו השינוי השני מתייחס לכניסתה של שיטה חדשה לחישוב מס הקניה על מערכות בטיחות סמי אוטונומיות לרכב.

במסגרת השינוי הראשון צפוי החודש (ספטמבר) להיכנס לתוקף באירופה מתווה חדש לזיהום אוויר, אשר דורש מן היצרנים לייצר מכוניות הרבה יותר נקיות. כצפוי, כאשר הרכב נקי יותר, הוא פולט פחות זיהום. פחות זיהום פירושו שניתן להטיל עליו פחות מס קניה. מתווה חישוב המס בישראל קובע שהמתווה גמיש ועובד בהתאם לשינויים. כלומר, כאשר המכוניות הופכות נקיות יותר ניתן לשנות את הנוסחה כך שתמסה אותן יותר. ברשות המיסים ובמשרד התחבורה עובדים במרץ על שינוי הנוסחה, אך לעת עתה מעריכים בענף הרכב שנוסחה חדשה ככל הנראה לא תוצג בינואר 2018 לנוכח העובדה שמדובר בהתראה קצרה מדי. בכל מקרה, הדבר אומר שדגמי מכוניות חדשים (כלומר חדשים לחלוטין, כאלה שלא היו קיימים קודם) שיוצגו מאוקטובר השנה כבר יצוידו במנועים הנקיים. ולכן ליצרני הרכב יש אינטרס להיפטר בהקדם מן המכוניות אשר מצוידות במנועים המיושנים יותר. מסיבה זו תורגש השנה תנועה ערנית של מכוניות מן הדגמים הישנים יותר לישראל, גם מכיוון שהיצרנים לוחצים על יבואני הרכב לרכוש, וגם מכיוון שהיבואנים רוצים להכניס ארצה מכוניות ששיעור פליטת הזיהום שלהן מחושב לפי השיטה הישנה, למקרה שאכן מתווה חדש יכנס לתוקף. מיעוט מכוניות אלה יימסר במהלך נובמבר דצמבר, אך רובן ישמר לשנה הבאה.

מה צפוי להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הרכב הישראלי - זו התחזית שלנו. צילום: רוני נאק
מה צפוי להתרחש בחודשים הקרובים בשוק הרכב הישראלי – זו התחזית שלנו. צילום: רוני נאק

נקודה חשובה נוספת מתייחסת לאביזרי הבטיחות. לפי המתווה החדש והמבורך שיכנס לתוקף בתחילת ינואר, משרד התחבורה ורשות המיסים סוף סוף יעניקו הטבות מס למערכות בטיחות שבאמת עובדות: מערכת המסיטה את ההגה בשעת סטייה מנתיב ומערכת אשר בולמת את הרכב במצב חירום. כאן נוצרת בעיה. לדברי גורמים בענף הרכב, מספר יבואני רכב מתכוננים כמובן לתרחיש ודורשים מן היצרנים שלהם רכבים המצוידים במערכות הבטיחות, שלא לדבר גם על דרישה מלמטה, כלומר מן הצרכנים. אך בינתיים בחודשים האחרונים הגיעו ארצה רכבים שמס הקניה עליהם חושב לפי השיטה הישנה ואינם מצוידים במערכות. יבואני הרכב מצידם ינסו בחודשים הקרובים להיפטר מן הרכבים הללו, שאינם מצוידים במערכות הבטיחות המקוריות. במקרה זה, מומלץ לבדוק היטב האם הרכב יצויד בעתיד במערכות הבטיחות המקוריות, ואפילו לוותר על קניה עד השנה הבאה, מכיוון שמדובר במערכות מצילות חיים.

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 + thirteen =