יום חמישי , 8 דצמבר 2016
דף הבית » אופני הרים » מבחן אופניים CENTURION NUMINIS E3500.27
מבחן אופניים CENTURION NUMINIS E3500.27
מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים. יחידת הנעה חזקה מאד של בוש וטווח רכיבה מצויין, העברת כוח ובלמים נהדרים אבל המתלים קצת מתחכמים מדי. להשיג ברומן מינץ. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים CENTURION NUMINIS E3500.27


רוני נאק

ההתלבטות הייתה קצרה. חבר הודיע שיהיה במוסך 4X4 מוכר, בודק ג'יפ שרצה לקנות והציע שאבוא להעיף מבט בעצמי. ועוד לפני שהטלפון נסגר כבר ידעתי שאת הדרך מהרצליה לשפיים אעשה על האופניים החשמליים של סנטוריון – במקום לדלג לשם על הקטנוע שלי. זו הייתה הזדמנות לרכוב על האופניים הללו ברחובות אבל גם, ויותר מזה, לצלוח את שבילי החול הטובעני בדרך ליעד. שבילי חול שברגיל עם אופני הרים אנטומיים אי אפשר לדווש בהצלחה. איך היה? המשיכו לקרא.

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים. צמיגים רחבים, מוט מושב הידראולי ובלמים חזקים מאד. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים. צמיגים רחבים, מוט מושב הידראולי ובלמים חזקים מאד. צילום: תומר פדר

סנטוריון

השם "סנטוריון" אולי זכור לרוכבים הוותיקים מביניכם כמותג אופניים אמריקאי אשר יצר בתחילה כלים ביפן ובהמשך בטאיוון תחת מרידה. אולם החברה התמזגה עם יצרנים אחרים וחדלה את פעילותה בשנת 2,000. כיום השם חי בגרמניה, ועדיין בשת"פ עם מרידה, אחרי שהיזמים הגרמניים רכשו את הזכויות לשם "סנטוריון" בשנות ה-90'. וכדי להפוך סיפור ארוך לקצר – סנטוריון היא יצרנית אופניים גרמנית המייצרת מנעד רחב של אופניים מאופני מירוץ לכביש עם שלדות קרבון דקיקות, דרך אופני ילדים, אופני תיור ועיר ומגוון עשיר של אופני הרים וכמובן אופניים עם מנוע עזר חשמלי; לעיר ולהר. סנטוריון מיוצגת אצלנו על ידי רוזן ומינץ אשר החלו באחרונה לשווק את אופני ההרים החשמליים שלהם בשלוש גרסאות.

 

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים.מנוע של בוש מפיק 7.5 קג"מ ומאפשר טווחי רכיבה ארוכים מאד מעל 100 ק"מ בתנאים הנכונים. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים.מנוע של בוש מפיק 7.5 קג"מ ומאפשר טווחי רכיבה ארוכים מאד מעל 100 ק"מ בתנאים הנכונים. צילום: תומר פדר

נומיניס

השם האניגמטי הזה מזכיר יותר את מנוע השמות הממוחשב של יצרני המכוניות מקוריאה. לא משנה. אקיצר, מדובר באופני הרים עם שיכוך מלא ושלדת אלומיניום. המתלה האחורי מספק 120 מ"מ של מהלך באמצעות מנגנון מורכב למדי המרוכז כולו מעל למנוע החשמלי. זה הניסיון של סנטוריון ליצור מתלה אחורי כמו-VPP על יתרונותיו הרבים. מהלך המתלה בחזית עומד על 130 מ"מ באדיבות מזלג של פוקס עם רגליים בקוטר 34 מ"מ (קיימת גרסת איבזור שונה עם מתלים מרוק שוק לאוהבי הז'אנר). אם נזכור שמדובר באופניים עם גלגלי 27.5 אינטש' זווית ההיגוי של 69.5 מעלות היא די חדה בהקשר הזה ועם משמעות בחדות ההיגוי. תמוכות השרשרת ארוכות עם 460 מ"מ ועל המפשעה שלכם להיות בגובה של 726 מ"מ כדי שלא יבוא במגע במוט השלדה העליון.

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים.מעצורי שימאנו SLX עם חבילת אייסטק עובדים נהדר גם עם תוספת המשקל שיש באופניים הללו. התקשתי למצא את היתרון היחסי שיש במתלה האחורי כאן... צילום: תומר פדר

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים.מעצורי שימאנו SLX עם חבילת אייסטק עובדים נהדר גם עם תוספת המשקל שיש באופניים הללו. התקשתי למצא את היתרון היחסי שיש במתלה האחורי כאן… צילום: תומר פדר

על הבלימה ממונה מערכת של שימאנו SLX עם חבילת ICETECH (מפזרת חום) ודיסק קדמי מוגדל ל-203 מ"מ. העברת ההילוכים היא עסק משפחתי של SRAM עם שיפטר ומעביר X01 על קסטה של 11 הילוכים. אהבתי את הנוכחות של מוט מושב הידראולי – KIND ועוד ציוד היקפי מצוין מ-PROCRAFT.

החלק המעניין, הוא כבר די שיגרתי והסטנדרט של התעשייה. מנוע של BOSCH מסדרת פרפורמנס הגבוהה. זו בגדול אותה מערכת הנעה כפי שפגשנו לא מזמן באופניים של KTM כולל סוללה אימתנית של 500Wh ופחות צג דיגיטאלי ומקושר ובמקומו צג שחור/לבן בסיסי.

המשקל של כל הכבודה מוכנה לרכיבה עומד על 22 ק"ג והמחיר (על פי אתר רוזן מינץ) 28,000 שקלים

רכיבה

לאופניים הללו היה לי תפריט רכיבה מלא. הוא החל בלופ החשמלי של גבעת המורה – עם עליה רצופה של 16 ק"מ הוא מהווה אתגר משמעותי לכל מערכת הנעה ולשילוב של מתלים ושלדה. המשיך ברכיבה בחול עמוק באיזור השרון וסוכם בסינגלים המסורתיים של כחול/ירוק בבן שמן.

תנוחת הרכיבה היא זקופה יחסית, עם סטם גבוה וכידון ברוחב 730 מ"מ. יותר בכיוון של אופני תיור מאשר אופני שבילים. כבר מתחילת הרכיבה נאבקתי בסט אפ של המתלים. אפילו עם כיוון SAG  על פי המשקל שלי, המתלים היו או קשים מדי או רכים מדי ולא הצלחתי להגיע לסט אפ מושלם. בחזית נזכרתי בבעיות האחיזה שהיו ל-ק.ט.מ – עם משקל גדול בכמעט 10 ק"ג מאופני שבילים טובים, והרבה תנע, הצמיג הקדמי מתקשה למצוא אחיזה. זה בולט מאד כשגם כך האחיזה גבולית בדרדרת של סוף הקיץ וזה עוד יותר בולט בעליה כשהמנוע החשמלי מזמזם תחתיך ומזרים 7.5 קג"מ לתוך הגבעות.

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים. מעצורי שימאנו SLX עם דיסק 203 מ"מ. מזלג פוקס 34 מ"מ שכבר ראינו אותו בכשר טוב יותר לא סיפק את הסחורה... צילום: תומר פדר

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים. מעצורי שימאנו SLX עם דיסק 203 מ"מ. מזלג פוקס 34 מ"מ שכבר ראינו אותו בכשר טוב יותר לא סיפק את הסחורה… צילום: תומר פדר

פוקס 34 היו לפני לא הרבה זמן כמעט על תקן אקזוטיקה, אבל בחבילה הזו הם לא עבדו טוב. בוררי השיכוך עשו מעט מאד כדי לאפשר להתמודד עם אבנים שתולות ומעברים חדים בין משקל כביר להנפה באוויר. מחסור בשיכוך החזרה גרם לגלגל הקדמי לעוף בריקושט כשפגעתי באבן שתולה או שורש. זה כמובן פגע בזרימה במעלה גבעת המורה והביא לכך שאת העלייה סיימתי ב-2.5 דקות לאט יותר מאשר על הק.ט.מ.

מבחינת מערכת ההנעה הביצועים בשני המקרים היו דומים מאד. הכוח מגיע בעוצמה אבל אינו מתפרץ מדי ונשלט בקלות. יש כמובן 4 מצבי תיגבור – עם השפעה ישירה על טווח הרכיבה (מכ-40 קילומטרים עד למעל 100 קילומטרים). הכוח מגיע מיד עם תחילת הדיווש ומפסיק ב-25 קמ"ש (+ עוד 2 קמ"ש הוא גונב) כפי שכתוב בתקן.

המורד מגבעת המורה היה מאד מהיר. כאן המתלים הקשוחים נתנו דיבידנדים ואפשרו לי להציב אפילו 57 קמ"ש באחד הקטעים הפתוחים יותר. האופניים יציבים כמו קטר למרות זווית ההיגוי החדה והבלמים תפקדו נהדר למרות המשקל הנוסף ובזכות הדיסק המוגדל וחבילת ICE המנדפת את החום במהירות ושומרת שלא תהיה דעיכה.

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים. מסיבה ביער - זווית היגוי חדה יחסית שומרת על כשר תמרון ספביר פלוס בסינגלים - אלו לא אופניים רק לקווים ישרים. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס חשמליים. מסיבה ביער – זווית היגוי חדה יחסית שומרת על כשר תמרון ספביר פלוס בסינגלים – אלו לא אופניים רק לקווים ישרים. צילום: תומר פדר

אני מכיר היטב את אותו קטע חולי שציינתי בפתיח – ויותר מפעם אחד צעדתי אותו מקלל בצרפתית מדוברת – הפעם הסנטוריון החשמלי פילסו לעצמם נתיב דרך הקוליסים הרכים והחול הטובעני בקלות שרק מי שניסה אי פעם לרכוב על דיונה יוכל להעריך. הילוך נמוך או ביניים, לשמור על תנופה ומשקל גוף על הגלגל האחורי ואתה שט על החול כמו חרדון לקול הזימזום של מנוע המקדחה שתחתיך. מרשים מאד.

בן שמן הוא המעבדה של אופני ההרים אצלנו – וכאן כמה מפתיע גיליתי שעם הסנטוריון אין צורך להזיע והעליות נכבשות בקלות מביכה. למדתי את הלקח של גבעת המורה וניסיתי את סט אפ הרבה יותר רך.  זה הוכיח את עצמו עם הורדת כוח טובה יותר ועקיבה מדויקת יותר אחרי פני הקרקע – המינוס היחיד היה סגירת מהלך מאחור בדילוגים גבוהים יותר. כאן נהניתי מאד מהמושב ההידראולי המאפשר זרימה מצוינת במורדות ואפילו תיקול של מעברים טכניים בעליה בקלות מביכה. בירידה אחת תלולה שמעתי קול פיצוח מדאיג כשה המנוע נטול המיגון פגע בסלע גדול – נלחצתי אבל לא קרה כלום.

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס אופני הרים חשמליים. נסו לדלג מעל מדרגונת כזו ותגלו כי המתלה האחורי רך מדי ומתקשה להתמודד עם הנחיתה. הקשיחו אותו ואז לא תקבלו עקיבה טובה בעומסים הרגילים - בעיה! צילום: תומר פדר

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס אופני הרים חשמליים. נסו לדלג מעל מדרגונת כזו ותגלו כי המתלה האחורי רך מדי ומתקשה להתמודד עם הנחיתה. הקשיחו אותו ואז לא תקבלו עקיבה טובה בעומסים הרגילים – בעיה! צילום: תומר פדר

לגבי המערכת החשמלית אין לי מה לחדש כאן מעבר למה שכבר היה אצל ה-KTM. הפריקה בשני האופניים הייתה דומה עד זהה. עם 7 ק"מ שנותרו בטווח אחרי הלופ של גבעת המורה ויותר משליש סוללה שנותר אחרי הלופים של בן שמן. זמני הטעינה גם זהים עם 3.5 שעות לטעינה מלאה ממצב כמעט ריק.

הנפת שני האופניים למתקן גג אינה דבר נטול מאמץ – והייתי מוסיף לסנטוריון מגן גחון למנוע שנטה לפגוש את הסלעים בבן שמן – חבל זה יקר.

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס אופני הרים חשמליים. איך ליהנות ביער מבלי להזיע? בדיוק כך! הרבה כיף גם אם הם אינם מושלמים ויכולת להביא רוכבים חדשים/מבוגרים/מוגבלים לחוות את השטח. צילום: תומר פדר

מבחן אופניים סנטוריון נומיניס אופני הרים חשמליים. איך ליהנות ביער מבלי להזיע? בדיוק כך! הרבה כיף גם אם הם אינם מושלמים ויכולת להביא רוכבים חדשים/מבוגרים/מוגבלים לחוות את השטח. צילום: תומר פדר

סיכום

יחידת ההנעה המצוינת של בוש מבריקה גם כאן עם שילוב של כוח רב אך נשלט וטווחי רכיבה מאד שימושיים. הפלטפורמה עצמה מהנה לרכיבה ומאזנת יפה בין יציבות לבין כשר תמרון ועושה זאת עם חבילת איבזור חכמה ואיכות כללית גבוהה. פחות השתגעתי על המתלים – בעיקר האחורי שנראה לי כהנדסת-יתר ולא הוכיח עצמו על השביל כטוב יותר מזה שפגשנו ב-KTM.

בשורה התחתונה עוד כלי אשר יוכל להביא רוכבים חדשים לשטח, כאלו שלא יכולים או נרתעים ממאמצים פיזיים קשים ויכולים עתה ליהנות מכל הטוב שיש בסינגלים של ישראל. המחיר גבוה באופן אבסולוטי, אבל קרוב למדי למחירים הרשמיים באירופה ועתה כשיש גרסת כניסה מוזלת (19K לחברי המועדון) זה כבר מתחיל להיות מעניין יותר.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*