יום חמישי , 28 מרץ 2024
טיול שטח. מעיינות ופינות חמד בטיול בין מעיינות בהרי ירושלים. עין טייסים צילום: פז בר

טיול שטח – מעיינות בהרי ירושלים

מדור הטיולים בחסות יונדאי

מסלול טיול השטח הפעם קל מאד לניווט ומסתמך כולו על סימוני השבילים שבשטח. חלקו הראשון – מצובה עד לכביש 386 כמעט 7.0 ק"מ – אפשרי למעבר, בזהירות הראויה, גם לרכב פרטי. הסיום עשוי להיות מאתגר עם החציה של נחל שורק אשר זורם בעוצמה ביובית מרשימה. המשך המסלול ראוי ומתאים לרכבי 4X4 – אפילו לרכים שבהם ואף לרוכבי אופניים שלא פוחדים ממעלות ארוכים. האורך הכולל של טיול השטח הוא בדיוק 35 קילומטרים מהישוב צובה לבית שמש וכאמור רובו בעבירות קלה. בימים חורפיים העבירות תהיה אפשרית רק לרכבי שטח עם LOW ומיגון ראוי.

טיול שטח. מעיינות ופינות חמד בטיול בין מעיינות בהרי ירושלים. עין טייסים צילום: פז בר

לנקודת ההתחלה נגיע דרך כביש מספר 1 לירושלים – נרד במחלף הקסטל ונפנה בו ימינה לעבר שכונת הקסטל ונמשיך בכיוון בית החולים הדסה עין כרם. כשנגיע לכיכר גדולה נצא ממנה ביציאה הראשונה לכביש 395 ולצובה ורמת רזיאל. לאחר כ-2.1 ק"מ תגיעו לכניסה לצובה. בצעו פניית פרסה זהירה וחיזרו  כ-100 מטרים עד למוצא השביל המשולט כ"יער סטף" ובשלט חום המכוון לעין טייסים ונחל שורק. מהנקודה הזו נמשיך בשביל הרחב כשאנו עוקבים אחרי סימום השבילים הירוק.

• אולי תרכב את מסלול השטח על אופני ההרים החדשים של KTM?

טיול ברמת הגולן

כ-2.5 קילומטרים מההתחלה תגיעו לעין טייסים. פינת חמד נהדרת ובה בריכת מים מזמינה ועצים נהדרים לפיקניק ומנוחה. המים נובעים ממעין שכבה שאת מימיו לוכדת נקבה קטנה המוליכה את המים לבריכה קטנה המתאימה לטבילה בימים חמים. המעיין קיבל את שמו לזכר ארבעה אנשי צוות אוויר אשר נפלו על ההר במלחמת השחרור.

נמשיך בנסיעה במורד ההר לאורך סימון השבילים הירוק עד שחציית נחל שורק תבשר את הגעתנו לכביש 386.

נחצה את הכביש בזהירות רבה – ובמקום ללא פס לבן! – ונזהה סימון שבילים אדום. נמשיך עם השביל הזה לאורך אפיק הנחל – שמימיננו עד לגשר קובי. ערוץ הנחל העמוק והיפיפה בו עוברים עתה הוא נחל רפאים בו עוברת מסילת הברזל לירושלים. בנקודות לאורכה עוד ניתן לזהות שרידי מסילה מנדטורית.

ג'יפ רנגלר בטיול שטח - חוצה את נחל שורק הזורם בעוצמה. צילום: פז בר

בגשר תגיעו למפגש של סימון השבילים האדום – עליו נסעתם – עם סימון שבילים ירוק. פנו ימינה – תחת הגשר – לעבר פארק בגין ועין קובי. אם אתם רוכבים על אופניים התכוננו לטיפוס משמעותי למדי. עין קובי עצמו הוא היום נקודה עצובה למדי. הבריכה והנקבות יבשות ממים והמקום – שיכול היה להיות פינת חמד – מוזנח. מעין קובי נצא לכביש 375 ונפנה בו ימינה. אחרי כ-1.5 ק"מ נגיע לצומת עם כביש 386 ונפנה בו ימינה לעבר בר גיורא – אחרי 2.2 ק"מ נגיע לצומת של נס הרים. נפנה בצומת שמאלה ונסע כ-0.8 ק"מ עד לפארק ארצות הברית. שם – ליד השלט נזהה את הכיוון לעין חוד ובית עתא'ב. מדובר בשביל בעבירות קשה יחסית אשר מוביל למעיין ולנקבה המובילה לשרידי מבצר צלבני. שווה מאד את המאמץ.

ג'יפ רנגלר במסלול טיול שטח. נקודת התחלת מסלול השטח עם השלט המפנה לעין טייסים וסימון שבילים ירוק צילום: פז בר

חזרנו באותה הדרך לכביש ופנינו שמאלה על כביש 3866 עד לצומת בה נמצאת אנדרטת אסון המעבורת צ'אלנצ'ר והפניה למערת הנטיפים. בצומת הזה – מצד שמאל מתחיל שביל המסומן באדום. נחצה בזהירות את הצומת ונכנס לשטח. השביל הזה יוריד אותנו במורד רציף ולא מאד תלול עד לישוב מחסיה שבפאתי בית שמש. מימיננו ערוצו של נחל דולב ובו תמצאו את עין דולב – אבל רק בגישה רגלית. לקראת מוצא השביל נעבור בסמוך לשרידי הכפר דיר אבאן  שתושביו היו עוינים ומעורבים במאורעות תרפ"ט. אלו עזבו את המקום במלחמת העצמאות.


הצג את zobabiatshemes במפה גדולה יותר

נעבור מרחק קצר בין בתי המושב מחסיה לכביש הראשי בו נפנה שמאלה לתוך בית שמש וליציאה חזרה לכביש 1.

Check Also

שברולט מחזירה ללקוחות כסף

בשוק תנודתי של מחירי רכב חשמלי, לקוחות רבים - אולי אפילו אתם – מרגישים מרומים שמחיר הכרכרה יורד באופן מפתיע. שברולט שולחת צ'קים בדואר

4 comments

  1. יונתן מאירס

    שלום,
    רציתי לדעת אם דרוש לכם מורה דרך לג'יפים. או שאתם יכולים להפנות אותי. זה ממש חלום אצלי ולכן אהיה מוכן לעבוד אפילו בשכר נמוך להגשים אותו.
    בתודה מראש
    יונתן – 0527629178

  2. כמה זמן לוקח לסיים הטיול הזה אני מבין שזה 35 קמ?

    • תלוי בקצב שתסע. בנהיגה רגועה ועם עצירות מרובות עשוי להגיע לשלוש שעות. אם תמהר תסיים תוך שעה – אבל לא כיף. סע לאט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty − 20 =