יום חמישי , 28 מרץ 2024
טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. עלייה לרגל לגבינות מדהימות על הר השאבי. צילום: רוני נאק
טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. עלייה לרגל לגבינות מדהימות על הר השאבי. צילום: רוני נאק

טיול שטח לבקעת בית נטופה וגוש שגב

מאת: שטח

אנחנו מקווים להפתיע אתכם הפעם. דווקא באזור שלרוב חולפים אותו בדרך לקצוות הרחוקים יותר של המדינה. נתחיל מבקעת תורען, נחצה את בקעת בית נטופה ואחרי הטיפוס להר עצמון נגלוש דרך יער שגב למישור עכו וצומת יבור למי שמכיר. בעונת הקיץ אין בעיות עבירות כלל, למעט טיפוס עשיר באבנים מעמק נטופה לתל יודפת והר עצמון – סעו לאט ותגיעו מהר.

טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. תחילת המסלול - פתח במעקה הבטיחות על כביש 77 מערבה. צילום: רוני נאק
טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. תחילת המסלול – פתח במעקה הבטיחות על כביש 77 מערבה. צילום: רוני נאק

נקודת ההתחלה שלנו היא על כביש 77 לכיוון מערב. נ.צ. 230948/741083. הגענו על המיצובישי אאוטלנדר בנסיעה נעימה ממערב עד לצומת בית רימון, פניית פרסה ברמזור וחזרנו כ-1.8 קילומטרים עד לפתח במעקה הבטיחות מול עמוד חשמל גדול. אפשר לזהות את השביל בזכות המגמה הצפון מערבית שלו, גפן משמעותי למדי הגדל על הגדר משמאל (עוד מעט יהיו בה ענבים מתוקים לאללה!) וקו מתח אשר ילווה אותנו לנחל יפתחאל אשר מפלח את הר תורען עם הגבעה שעליה הישוב רומת הייב.

נסע בזהירות בשטחים החקלאיים, כשסביבנו מטעי רימונים, כרמי זיתים, ירקות, וחיטה. אחרי כברת דרך קצרה נגיע לפאתי הישוב רומאנה. נפנה שמאלה בכביש, ומיד ימינה בצומת הראשון. חדי העין מביניכם יוכלו כבר לאתר את סימון השבילים האדום, אשר יוביל אותנו בחצייה הנהדרת של בקעת בית נטופה. לא רחוק מאיתנו – מעט מערבה יש את חורבת רומה – חלק מגן לאומי ציפורי – ובה מערות מסתור, חורבות מתקופת הבית השני, ואף אזכור היסטורי של יוסף בן מתתיהו של שני לוחמים בני הכפר.

טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. הרבה ספייס יש עכשיו בבקעת בית נטופה. תחושת המרחב ממכרת.  צילום: רוני נאק
טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. הרבה ספייס יש עכשיו בבקעת בית נטופה. תחושת המרחב ממכרת. צילום: רוני נאק

למיצובישי אאוטלנדר אין כל בעיה בחציית הבקעה רחבת הידיים. כך נגיע למעבר מעל לתעלת הבטון של המוביל הארצי. פחות דרמטי מבעבר, ואולי דלות המים שבו, מפחיתה מהעוצמה של הפרויקט הלאומי הזה. ממשיכים "דוך" עם הסימון האדום לפתח של ערוץ נחל יודפת כשעל הכיפה הבודדת מולנו נמצאת חורבת קנה. עיר מסחר עתיקה על דרך שחצתה את העמק. מוזכרת עוד מלפני 3,800 שנים בכתבים מצריים עתיקים. העיר נכבשה, נחרבה ויושבה מחדש כמה פעמים בחלוף אלפי השנים שעברו ואפילו הנוצרים לוקחים בעלות על המקום כ"קנה העתיקה" בה ישו ביצע את הנס הראשון שלו – מים ויין בחאפלה.

טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. בחניה של יודפת - סיפור על עמידה איתנה, בגידה וטבח. מרגש. צילום: רוני נאק
טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. בחניה של יודפת – סיפור על עמידה איתנה, בגידה וטבח. מרגש. צילום: רוני נאק

נמשיך על השביל האדום אשר מטפס בתוך הערוץ. סביבנו חורש ים תיכוני נהדר, ותחת גלגלי האאוטלנדר סלעים רבים ומשוננים. סעו לאט ואאוטלנדר לא יתרגש מהטיפוס. סיום הטיפוס הוא בעורף של יודפת. עיר יהודית מבוצרת ומוקפת חומה מתקופת יהושע בן נון. הרומאים צרו על העיר במשך כחודש וחצי. אחרי קרב התשה בו כל צד ניסה לפרוץ את הגנות האחר, שלח המצביא הרומי אספסיאנוס כוח מיוחד אשר חדר לעיר ממש לפני הזריחה, הרג את השומרים ופתח את שעריה לכוחות הצבא אשר טבחו את הנצורים והרסו אותה. במקום נמצאו ראשי חיצים רבים וכן שרידי עצמות אדם. 200 שנים לאחר המרד התחדשה ההתיישבות היהודית ביודפת עד לתקופת התלמוד. בעידן המודרני הייתה יודפת סמל ללחימה עזה – עמידה בפני אויב חזק – נחישות וסמל להמשך המאבק הלאומי – תשאלו את זאב ז'בוטינסקי.

השלטים של "חלב עם הרוח" לא נסתרו מעינינו, ובחרנו לערוך את ארוחת הגבינות שלנו באחת מהחוות המוכרות פחות, והקשות יותר לגישה. החווה קיימת מעל 20 שנים למרגלות הר השאבי ובה תמצאו עדר עיזים אשר רועות במרעה טבעי. דליה ואמנון הגיעו לכתף ההר הזו לפני יותר מעשרים שנים – חיו שנים באוהל טיפי אינדיאני ועתה יש בהיצע מגוון גבינות עיזים אורגניות שבטעימה ממקור ראשון הן מהטובות שיש בישראל. אפשר גם לשתות מהיין שמיוצר במקום במחיר של 80 שקלים לבקבוק. ארוחת גבינות מלאה הכוללת גם יין עולה כ-350 שקלים לזוג. רצוי לתאם הגעה בטלפון: 0505327387. מומלץ ביותר.

אחרי הקפה אפשר להמשיך במסע. עכשיו התרכזו! נצא לכביש 7955, נפנה בו שמאלה ודי במהרה נגיע לצומת T בה יש לפנות ימינה על כביש 784. כביש זה מביא אותנו לצומת משגב בה יש לפנות שמאלה לכביש 805 לנסיעה קצרה עד לפניה שמאלה לישוב עצמון-שגב. כ-150 מטרים אחרי הפניה לעצמון תמצאו כביש קטן הפונה שמאלה רדו בו עד לככר. בה יש לפנות ימינה וזה יביא אתכם למוצא שביל המסומן בסימון שבילים ירוק אשר חוצה את יער שגב. המקום מהווה אבן שואבת למשפחות התרות אחרי אתרי פיקניק מדהימים – זה בהחלט עומד בקריטריונים וכן עבור רוכבי אופני הרים שנהנים מאד הסינגלים הטובים והמוכרים שיש בישראל – בהחלט משובח.

טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. בפעם הבאה נבוא על אופניים! סינגל רכיבה משובח! צילום: רוני נאק
טיול שטח עם מיצובישי אאוטלנדר. בפעם הבאה נבוא על אופניים! סינגל רכיבה משובח! צילום: רוני נאק

צמיגי מיצובישי אאוטלנדר שוב על השטח ואנו עוקבים אחרי הסימון הירוק במגמה מערבית במשחק של טיזינג עם הים התיכון אשר בתחילה מציץ אלינו מבין העצים אבל הולך ונגלה ככל שאנו ממשיכים מערבה. אם כמונו תגיעו לאזור אחרי הצהריים, תיהנו – כמונו – משמש ישירה בעיניים. אחרי מעל שעה של נהיגה ביער יפיפה נגיע לכביש 805 אותו יש לחצות במקום בטוח ומותר לסיום המסע בחורבת ראש זית. שרידי מצודה פניקית בה היו חומות ומגדלי שמירה. שלל גדול של כלי אגירה לחיטה, שמן ויין, כלי בישול וכלים פולחניים.

קמפינג עם ילדים – כל הסודות

טיול שטח הסודות הכמוסים של הצפון

אחרי הביקור בחורבת ראש זית תוכלו לגלוש מערבה לעבר צומת יבור ולכיוון עכו – להמשך ההרפתקה!

Check Also

בינתיים ביפן חושבים על החזרה של ה-פאג'רו

ביפן יש טרנד מתגבר של ביקוש לרכבי שטח. האם הוא מספיק חזק כדי שמיצובישי תחזיר את הפאג'רו ליצור? יש מי שחושב שכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen − nine =