יום חמישי , 18 אפריל 2024

טיול שטח מבורות לוץ לבארות עדה

רבים לא מודעים לעובדה שבישראל יש חמישה מכתשים – לא מכתשים געשיים – אלא כאלו הנגרמים מבליה וייחודיים לנופה של ישראל. הפעם נגיע לביקור בשניים מהמכתשים הקטנים והלא מוכרים: מכתשי הר עריף – אשר לא זכו לאותה כמות היח"צנות של מכתש רמון המדהים – אבל גם עליו לא נוותר.

מסלול טיול השטח בחסות יונדאי

אנו חורגים ממנהגנו ומביאים כאן מסלול שמתאים רק לרכבי שטח חסונים, בעלי הנעה כפולה, LOW, מרווח גחון של 20 ס"מ לפחות וצמיגי שטח עמידים. אם בכל זאת הגעתם לנקודת ההתחלה עם קרוסאובר הנעה קדמית – זה יהיה הזמן לפרוק ממנשא האופניים את האופניים ולהתחיל לרכוב – כמעט כל המסלול בירידה ארוכה ורציפה.

טיול שטח מבורות לוץ לבארות עדה. 60 קילומטרים של הרים, נחלים, נוף בראשית ובעלי חיים. צילום: פז בר
טיול שטח מבורות לוץ לבארות עדה. 60 קילומטרים של הרים, נחלים, נוף בראשית ובעלי חיים. צילום: פז בר

לנקודת ההתחלה נגיעה מצומת הרוחות שעל כביש 40. בצומת של בה"ד1 נפנה ימינה לכביש 171 עליו נסע מערבה כברת דרך של כ-28 קילומטרים עד לשילוט המכוון אותנו שמאלה למעלה ערוד ולסימון שבילים כחול. אם בחרתם להעביר את הלילה בשטח תוכלו ללון בחניון הלילה של בורות לוץ שבמרחק כ-200 מטרים מצפון. בחורף צפו לטמפרטורות נמוכות מאד. אגב, בורות לוץ הוא שם כולל למערכת של כ-17 בורות ומאגורות. חלקן מהתקופה הנבטית וחלקן מהתקופה הישראלית. עוד על צלע הגבע ממערב תמצאו את קו K המסתורי. הקו נמתח ישר דרך הגבעות והגאיות על פני קילומטרים רבים – מתוארך לתקופת הברונזה וחוקרים מעריכים כי מדובר במנגנון אסטרולוגי לחיזוי עונות השנה – אבל לא באמת בטוחים.

מסלול טיול שטח בחסות יונדאי - הנוף הנשקף מראש מעלה ערוד. עוצר נשימה. צילום: פז בר
מסלול טיול שטח בחסות יונדאי – הנוף הנשקף מראש מעלה ערוד. עוצר נשימה. צילום: פז בר

נתחיל בנסיעה/רכיבה על השביל הכחול לעבר מצפור ערוד. נחלוף משיקים לפינה המערבית ביותר של מכתש רמון ולנוף קדומים מרהיב של המכתש והתלים הגעשיים שבו. לא נתפתה לרדת לתוך המכתש אלא נמשיך על הסימון הכחול שיוריד אותנו בנסיעה מקבילה לפאה הדרומית של המכתש ולתוך ערוץ נחל ערוד. נחלוף על פני חניון לילה של הר עידו – אופציה נוספת ללינה וכ-200 מטרים נמוך יותר מבורות לוץ אך עדיין ברום של כ-760 מ' מעל לפני הים.

קילומטרים קצרים אחר כך מתרחק השביל מקיר המכתש ופוגש בשביל המסומן באדום הממשיך במגמה דרומית. השביל האדום יקח אותנו למרגלות מצוקי לוץ ולמעלה לוץ הרגלי – הכיוון הכללי הוא לבקעת חסון אשר אליה לא נגיע בשל הצורך להתרחק מכביש 10 הוא כביש הגבול עם מצרים.

מסלול טיול שטח בחסות יונדאי - פינה אופיינית בדרך בהר הנגב. צילום: פז בר
מסלול טיול שטח בחסות יונדאי – פינה אופיינית בדרך בהר הנגב. צילום: פז בר

השביל המסומן באדום ימשיך ויוליך אותנו דרך הנוף המדהים של שמורת הר הנגב עד לחניון הלילה של הר עריף/נחל מעזר. זה המקום להיפרד מכלי הרכב. אם זמנכם בידכם אפשר להשאר כאן ללינה ולצאת למסע רגלי לפסגת הר עריף. הנוף הנשקף ממנו שווה את ה"הקרבה". אם כמונו אצה לכם הדרך המשיכו במורד השביל האדום עוד כ-1.0 ק"מ עד למפגש עם שלט "אין כניסה" מאיר עיניים ושביל המסומן בירוק המושך מזרחה דרך אפיק נחל מעזר.


View lotztoada in a larger map

כאן צפויה לכם התקדמות איטית בתחילה, בקטע שבו מתמודדים עם ערוץ הנחל, והסלעים שבתוכו. משמאל אפשר בקלות לראות את הצלעות הבולטות של מכתש עריף. אחרי כ-5.0 ק"מ השביל יוצא בחדות מערוץ הנחל ומתחיל לטפס במהירות על הרמה שבין נחל מעזר ממזרח ונחל כרכום על יובליו ממערב. ההתקדמות מהירה והנוף מזרחה הוא מהמרשימים שראיתי בנגב. בדרך נעבור בסמוך לטומולי ורוג'ומים המעידים על התושבים הקדומים של האיזור. בסוף הקטע הזה נזכה למורד מרהיב לנחל כרכום רחב המתניים. פינה מדהימה של ארצנו.

מסלול טיול שטח בחסות יונדאי - המפגש הדרמטי עם ערוץ נחל כרכום - תיכף נטפס את הצוקים שממול! צילום: פז בר
מסלול טיול שטח בחסות יונדאי – המפגש הדרמטי עם ערוץ נחל כרכום – תיכף נטפס את הצוקים שממול! צילום: רמי גלבוע

אנו נותרים נאמנים לשביל הירוק אשר מוליך אותנו כברת דרך קצרה בנחל כרכום ומיד פונה דרומה לטיפוס במעלה כרכום. זו הנקודה המאתגרת ביותר במסע ודורשת שילוב של נהג מיומן וכלי רכב חסון ומצוייד. רוב המעלה משלב דרדרת רק בצד שמאל והרכב בשיפוע מאד לא נעים כאשר לקראת סופו – ואחרי פניית 270 מעלות – מחכה מדרגה גבוהה ונבזית. שילוב של אסרטיביות, זהירות ובחירת קו נכונה תעלה אתכם לראש המכשול הזה.

ממשיכים דרומה ושוב אחרי כשלושה קילומטרים ממתינה "הפתעה" בדמות שביל שכוחות הבטחון סגרו – הפעם מפאת ריבוי הנפלים. נפנה שמאלה בחדות על רמה שטוחה ושביל מהיר ופתוח. ערוץ הנחל שמימין הוא נחל שזר אשר ילווה אותנו לכל אורך הנסיעה דרך מטווח חיל אוויר וקרקע זרועת פסולת ברזל – פיכסה. אחרי כ-8.0 ק"מ נרד לערוץ נחל שזר וזה יפנק אותנו על ריכוז יפה מאין כמוהו של עצי שיטה. מימין לנו  – מעבר לאפיק הנחל נישא הר צוריעז.

מסלול טיול שטח בחסות יונדאי - המפגש עם נחל פארן וסלע האריה השואג. צילום: רוית נאור
מסלול טיול שטח בחסות יונדאי – המפגש עם נחל פארן וסלע האריה השואג. צילום: רוית נאור

נסע בערוץ החצצי של הנחל, בין עצי השיטה הנפלאים עד שנגיע בבת אחת לפתחה רחבה ולעמוד סלע (מכונה "האריה השואג") אשר מסמן את החיבור לנחל פארן הגדול. ליד הסלע הזה יש ריכוזים נוספים של טומולי ונוואמיס המסמנים אתרי קבורה קדומים. בנוסף זו גם צומת גיאולוגית חשובה של העתק הפארן. אחרי כל הדרמה הזו, נחצה את ערוץ נחל פארן (אם הוא בשטפון אין להכנס לזרם בשום מקרה!) ותוך זמן קצר נגיע לצומת T עם שביל המסומן אדום. הצומת מכונה "צומת רני" בשל הכיתוב על השלט ואנו נפנה שמאלה לבארות עדה. אם נפנה ימינה יביאנו השביל דרך שטחי האש הפעילים מאד של האיזור לצניפים ולמפגש עם כביש 12 ליד עובדה. את זה נשאיר לטיול אחר.

מסלול טיול שטח בחסות יונדאי - בארות עדה. אין מים והבארות כבר קרסו אבל זו פינה יפה והסיום הרשמי של המסע. צילום: רוני נאק
מסלול טיול שטח בחסות יונדאי – בארות עדה. אין מים והבארות כבר קרסו אבל זו פינה יפה והסיום הרשמי של המסע. צילום: רוני נאק

נפנה שמאלה עם סימון השבילים האדום ואחרי כ-2.0 קילומטרים נעבור בפתחה ונכנס בשערי בארות עדה. במקום שרידים ל-6 בארות לא עמוקות במיוחד והוא "עלה לגדולה" לא רק בשל סיירי הפלמ"ח אלא גם בשל המיקום של מכלאת ההתאקלמות של פרוייקט השבת הראמים לנגב שהייתה במקום. אם תרצו לחלץ לרגליים תוכלו לצעוד לתוך קניון עדה שנמצא עוד כקילומטר מזרחה. משם נותרו לנו רק עוד 5.0 ק"מ עד שנצא לכביש 40 מול מתקן לשאיבת מים של באר אשלים. פנו שמאלה כדי לחזור למצפה רמון, או ימינה לערבה ולאילת להמשך ההרפתקה.

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty − 9 =