יום שישי , 29 מרץ 2024

ססנה מעדכנת את הקורוואליס

כשאומרים "ססנה" בעיני רבים עולה הדימוי של יצרן של מטוסים קלים חד מנועיים בעלי כנף גבוהה. ממש באותו אופן שטויוטה מזוהה עם רכב שטח כמו הלנדקרוזר. אבל ססנה רחוקה מאד מלהיות "רק" יצרן של מטוסים קלים והיא בעצם היצרן הגדול ביותר של מטוסי מנהלים סילוניים. טווח המחירים של המטוסים הסילוניים מתחיל מ-3.5 מיליון דולרים ל"מוסטנג" הקטן אשר מתאים לטייס יחיד ועד 40 מיליון דולרים לסייטיישין X המסוגל לדלג בין יבשות במהירות הקרובה למהירות הקול.

ססנה קורוואליס. היינו רוצים בשטח שלנו. יכול להגיע עד איטליה ומשייט על 230 קשרים צילום ססנה

ססנה הפסיקה לבנות מטוסים קלים ב-1984 כאשר שפל עמוק בתעשיית התעופה הלא יציבה, כמעט וגרם ליצרן הוותיק לפשוט רגל. אולם כבכל פאבולה גם השוק התעורר וכעבור כמעט עשור ססנה חזרה להפיק מטוסים מאוד פופולאריים, בעיקר בזכות אמינותם וקלות ההטסה. אלא שאז הם כבר לא היו לבד בזירה והיו צריכים להתמודד מול יצרנים חדשים אשר הפיקו מטוסים שלא רק שנראו טוב יותר מהססנה המסורתית, אלא התהדרו בטכנולוגיה העדכנית ביותר אם זה בתחום האוויוניקה, אירודינאמיקה וחומרים אקזוטיים.

• מטוסי מנהלים של ססנה למנהל התעופה הסיני

בכירי ססנה היו כמובן ערים לתפיסה ה"מיושנת" של מוצריהם בקרב הלקוחות הפוטנציאליים ומצאו קיצור דרך מצויין. בשנת 2007 זכתה ססנה במכרז לרכישת חברה קטנה בשם קולומביה אשר יצרה מטוסים קלים בעלי כנף נמוכה ובעלי ביצועים מאד טובים. המטוסים של קולומביה נשענו על פיתוח של יצרן "קיטים" להרכבה עצמית משמעותי מאד בשם "לאנסאייר" והמבנה כולו התשמש בחומרים מרוכבים וסיבי פחמן במקום האלומיניום המסורתי. החברה נרכשה בסכום מגוחך של 26 וחצי מיליון דולר וכעבור שנה העבירה את כל היצור למתקנים שלה והמשיכה לפתח את המטוס.

ססנה מעל לקניון. תא מדוחס וממוזג מאפשר תקרה של 25 אלף רגל. צילום cessna

לפני כחודש ססנה הציגה את הגרסה החדשה והמתקדמת ביותר של המטוס אשר ניהנית משורה ארוכה של שיפורים אשר הופכים את הדגם הזה – שמכונה "קורוואליס TTx" לא רק לאחר ממטוסי הבוכנה המהירים בעולם אלא גם לאחד המתקדמים והמפוארים שבהם. למטוס טווח של 2250 קילומטרים ומהירות שיוט מירבית של 235 קשרים (כ-430 קמ"ש). הנתונים האלו יביאו אתכם לכל יעד ביוון, למזרח אירופה ואפילו עד לרומא או בנגאזי שבלוב. הקורוואליס יספק מקום לטייס ועוד שלושה נוסעים ויאכלס אותם במושבי עור מפואר, ותא מדוחס וממוזג אשר גם בזכותו יש לקורוואליס תקרת שיוט של 25 אלף רגל. הביצועים המדהימים הללו מושגים בזכות מנוע חזק מאד בעל שני מגדשי טורבו והזרקת דלק אשר מפיק 310 כוחות סוס וכמובן מעטפת אירודינאמית מתקדמת ביותר.

ססנה קורוואליס. הקוקפיט עשוי כמו מכונית פאר, הלוח הדיגיאטלי מופעל מגע צילום cassna

אחד החידושים הבולטים בהם המטוס הזה הוא הראשון לצאת לשוק הוא קוקפיט זכוכית דיגיטאלי מלא. זו האבולוציה השניה של המערכת ועתה היא כבר מבשילה עם מסכים גדולים, תפעול מגע מלא על כל המשטחים, כולל מחשב ניהול הטיסה שבין המושבים, ראיה סינטטית (מלאכותית) לטיסה בתנאי מכשירים, טייס אוטומטי מתקדם מאד וכן ממשקי לויין לקבלת מידע "חי" על תנועת כלי טיס אחרים ומזג אוויר בנתיב.

אז מה יש לנו כאן? כלי טיס סקסי ונאה באופן יוצא דופן, קל להטסה ומאד מתגמל לטייס, בעל מערכות שליטה מתקדמות מאד ולכן גם בטוח ביותר ומגיע מיצרן וותיק ויציב שלא יתפוגג במשברון הבא שיגיע על ענף התעופה הכללית. החופש המדהים הזה של להנכס למטוס שלך, להתניע ולטוס ללא תידלוק עד אירופה משדה דב יעלה לכם 800,000 דולרים. ואני מרשה לעצמי להוסיף את המילה "בלבד" מכיוון שבמושגים של עולם התעופה זה ממש כרטיס הכניסה לעולם שבו אתה כבר לא תעמוד יותר בתור לבטחון עם הנעליים ביד וערכת הגילוח פרושה בשקית ניילון.

 

Check Also

אקספנג: קח סייברטראק ותגביר

לעלות לאוויר עם אקספנג מרכב שנראה דומה לסייברטראק. החדשנות של הסינים לא מפסיקה לרגע בעיקר בזכות העתקה בוטה

2 comments

  1. רוצים לבוא ולהטיס מטוס ססנה 172 בשיעור טיסה חד-פעמי?
    מחפשים מתנה מרגשת למישהו אהוב?
    צרו איתנו קשר דרך האתר ולא תצטערו!

    https://skytrip.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 + 13 =