יום שישי , 19 אפריל 2024
פליקס באומגרטנר - בדרך לשבור את מהירות הקול בגופו בצניחה חופשית מרום של 120 אלף רגל! צילום: RED BULL

צניחה חופשית מ-120 אלף רגל

פליקס באומגרטנר - בדרך לשבור את מהירות הקול בגופו בצניחה חופשית מרום של 120 אלף רגל! צילום: RED BULL

תכנית לנסות צניחה חופשית מבלון הליום וגובה דמיוני של 36.6 ק"מ (120 אלף רגל) תצא לפועל השבוע. כך הבטיחה רד-בול אחרי עיכובים של כמעט שנתיים שנגרמו מבעיות משפטיות. את הקפיצה יבצע צוות "סטראטוס" של רד בול – להם עוזר ג'ו קיטינג'ר המחזיק בשיא של 102 אלף רגל, אותו קבע במסגרת ניסויים של חיל האוויר האמריקני בשנת 1960.

המיזם שהחל בשנת 2005 נעצר בחריקה צורמת בשנת 2010, בשל תביעה שהוגשה על ידי דניאל הוגן בקליפורניה, בטענה שהוא הגה את הרעיון ורד בול גנבה אותו ממנו. המחלוקת המשפטית נפתרה לבסוף בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט (משהו בסגנון "רד בול חינם לכל החיים" רק עזוב אותנו באימש'ך) – רק ביוני 2011. ובסוף השבוע הודיע רד בול שהקפיצה תצא מייד לפועל כבר בפברואר 2012.

לצד התעלול היח"צני שכל-כך ברוח RED BULL, יש באירוע הזה גם תועלת מדעית. אחת מהן היא פיתוח של חליפות לחץ מיוחדות (שהרי הגוף האנושי לא מסוגל לתפקד כלל מ-50 רגל ומעלה, ויסבול ממחסור בחמצן (כולל דיבור שטויות וירידה משמעותית ביכולת קוגניטיבית) כבר מ-12 אלף רגל. הפיתוח הזה יסייע באיפיון הדור הבא של חליפות החלל, לפתח תאי מילוט לצוותים של מעבורות חלל, וכן דור חדש ובטוח יותר של מצנחים. עוד נתון מעניין הוא שהצנחן (פליקס באומגרטנר) יעבור בגופו את מהירות הקול. זאת, מכיוון ש-99 אחוזים מהאטומוספירה של כדור הארץ תהיה מתחתיו והוא יפול חזרה ארצה כמעט ללא כל התנגדות. ההערכות הן שאם יצליח להגיע ולקפוץ מ-120 אלף רגל, הוא ישבור את מחסור הקול ב-100 אלף – ומקווים כי בשל דלילות האטמוספירה גלי ההלם שיווצרו, לא יחבטו בפליקס יותר מדי. אופטימי לא?

למעשה, פליקס והבלון שלו יהיו כלי הטיס הגבוה ביותר באטמוספירה. מעליו יחוגו רק לוויינים. אפילו מטוסי הריגול המתקדמים ביותר לא מגיעים לרום כזה.

פליקס באומגרטנר נולד בזלצבורג אוסטריה ב-1979 והחל לצנוח בגיל 16. הוא פיתח את יכולותיו במסגרת צוות התצוגה של חיל האוויר האוסטרי ומשנת 1988 הוא מייצג את רד בול (שבסיסה גם באוסטריה) בצניחות נועזות ברחבי העולם. הוא עשה לעצמו שם כצנחן BASE מבניינים וצוקים גבוהים והיה מועמד לשני פרסים בעולם האקסטרים.


קשה להתעלם מרוח "חלוצי התעופה" הנושבת מפרוייקט RED Bull STRATOS תחום שנראה כאילו כבר האדם יודע בו את הכל.

Check Also

קדימון לקסוס GX כל חדש

האם העיצוב הזוויתי של לקסוס GX החדש מרמז על המראה של טויוטה לנדקרוזר הבא? אחרי טויוטה טאקומה וה-GX של לקסוס, רק הפראדו נותר האחרון להתחדש

2 comments

  1. חחחח מגניב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 − 7 =