יום שישי , 29 מרץ 2024

מבחן אופניים GT + 9R = KMH

אני חייב להודות שהמפגש הראשון שלי עם אופני 29 אינץ לא היה מוצלח במיוחד. אפילו שאז הנחתי את עכוזי על שלדת בוטיק יפיפיה, אפילו שקיט האיבזור היה עשיר בטיטאניום – לא השתכנעתי. והסיבה הייתה של-29 ההם הייתה סלידה עזה מסיבובים. מזה סלידה, ממש רתיעה וחוסר רצון עז לנוע בכל כיוון למעט נוכחה לפנים. משחק הכוחות הסתיים בניצחון של המכונה (שמשום מה היא תמיד עקבית ברצונות שלה) על כוונתי בכל זאת לרכב בסינגל מפותל. וכשהוצאתי את שבב עץ האורן האחרון מירכי – וויתרתי עם מסקנה ברורה ש-29 זה מעולה כדי לרכב מחיפה לת"א אבל את פיתולי ההרים השאירו לגזע ה-26'שים.

GT sensor 9r expert. השם הארוך מייצג אופניים עם המון יכולת. צילום: פז בר

מאז עברו כמה וכמה שנים. היצע ה-29 הולך ומתרחב כל העת וכבר לא מדובר באיזו אנומליה שתחלוף בזמן קצר. ומסתבר שלא רק אני סבלתי מההתנהגות הנוראית של דור האופניים ההוא ויצרנים רבים החלו לשלוף דגמים עם גיאומטריה מתוקנת, מזלגות יעודיים וזוויות חדשות אשר מרחיבים מאד את חבילת היכולות ואת השימושיות של 29'. ובכן GT לקחה את העניין הזה צעד נוסף קדימה. עם הסנסור R9 החדשים אתה אמור לקבל לא רק תיאבון בריא לזלילת קילומטרים אלא גם מהלך מתלים ארוך של 120 מ"מ ושלדה עליזה הדוחקת בך לרכב מהר יותר ויותר.

למבחן קבלנו את גרסת אקספרט של הסנסור 29 אינץ'. מדובר בקיט אבזור המורכב מסלט אמיתי של חלקים. מעביר קדמי SRAM x7 מעביר אחורי שימאנו SLX, קראנק מ-SRAM, קסטה משימאנו כל זה מפוקד על-ידי שיפטרים של שימאנו SLX. בלמים של אוויד אליקסיר 3 עם דיסק בקוטר 180 בחזית ו-160 מאחור. גם המתלים אינם הומוגניים כשבחזית תמצאו מזלג של מרזוקי עם קפיץ אוויר ו-120 מ"מ של מהלך. מאחור פוקס פלואוט RL עם נעילה וכיוון לשיכוך החזרה. הגלגלים מצוידים בנאבות ALLTERRA ואליהן שרוכים חישוקים של ALEX לבנים ויפים. סינכרוס מספקים את רוב הציוד ההיקפי.

כל הטוב הזה מתחבר לשלדת אלומיניום מעוצבת ונאה מאד. מצאתי באופניים של GT עיצוב שהוא תכליתי אך גם נאה מאד. החומר הנבחר הוא אלומיניום 6061 והתצורה מתקבלת בתהליך הידרופורמי. ההלחמות יפות מאד, ניתוב הכבלים מצויין וכל המדבקות מוגנות ומתחת ללקה.

התקשתי להאמין לטענות של הקשיחות הצידית המשופרת. בכל זאת מדובר בתומכות שרשרת ארוכות ודקיקות למראה. אבל הקילומטרים אמרו את שלהם ואותו פיתול ממנו חששתי מעולם לא היווה בעיה. רכיבת המבחן כללה שני קטעים: XC ארוך בשבילים הפתוחים ועל הגבעות המוריקות מלכיש דרומה לעבר דבירה וחלק שני של סינגלים באיזור עדולם. שני איזורים שאני מאד אוהב ובתקופה הזו בשנה הם מקסימים – הצילומים שאתם רואים כאן נעשו באיזור השרון.

עם 29 אינצים ומהלך של 120 מ"מ יש ל-GT sensor 9r expert יכולת לייצר מהירות רבה על שבילים משובשים. צילום: פז בר

אז ככה. זה לקח לי וכמה וכמה ניסיונות עד שהגעתי סט-אפ שמצא חן בעיניי. והדבר אמור בעיקר לכיוון לחץ האוויר הראשוני בבולמים ואז כיול עדין עד שמגיעים לאיזור המתוק שלהם. בכל מקרה זה לא עניין מסובך יותר מהתעסקות עם משאבת בולמים ומעט סבלנות. מהרגע שהבולמים מאופסים הם הופכים שקופים ואפשר להתחיל לתת עבודה. ממרום האוכף קשה שלא לקבל תחושה של ישיבה על כלי מאד גבוה – "כמו לשבת על גג של דיפנדר" סיפרתי לחבר סקרן. אבל גם לזה מתרגלים מהר.

על השבילים הפתוחים הסנסור 29 של GT היו מהירים מאד. היכולת של גלגלי 29 אינץ' לספק מהירות ונוחות רבה היא דבר ידוע – וגם כאן זה לא שונה – אלא שהסנסור מוסיפים לכך גם מתלים עם מהלך ארוך ואת מנגנון iDrive מאחור שמספק יעילות מדהימה בדיווש. כבר רכבתי בעבר על GT עם iDrive ולא השתכנעתי – אבל הפעם הסיפור שונה ולטעמי המערכת הייחודית הזו הגיעה לבשלות יפה על GT SENSOR R9.

אפילו שאני יקה פוץ ולא אוהב את הסלט הזה של המעבירים – שמחתי שאין מעביר קדמי SLX.  כך נפטרה GT מהחוליה החלשה של קיט SLX ובמקומה הותקן X7 חסון ומדוייק.

GT היא היחידה עם מתלה iDrive כאן המערכת הזו הגיעה לבשלות יפה והיא מאד יעילה. חשוב לזכור להשקיע בסט-אפ כדי להפיק מזה את המירב. צילום: פז בר

המבחן האמיתי לקונספט של הסנסור הגיע בסינגלים ואלו היו הפתעה גמורה. ציפיתי שבכל זאת אאלץ להלחם ב-GT בכל פניה ושאסבול מפיתול רב של הגלגלים הגדולים. אולם התבדתי ומצאתי עצמי טס במורד הסינגל במהירות ובקצב רב נהנה מהיכולת של האופניים האלו לטפל באבנים שתולות, דרדרת מזדמנת, מדרגות סלע ודרופים קטנים. הגבול התגלה כשהקצב עלה-מדי לטעמם של הסנסור ואז כבר הפיזיקה לקחה את המושכות והקשתה עליי לתקוף ממש את הפניות.

עוד נהניתי מיכולת הטיפוס מדהימה אם זה על קרקע רכה או מדרגות סלע. קרנק גבוה ומוגן. ומנופים נוחים מאד. פחות הרשימו אותי הבלמים של אוויד. הם חסרו בכל ממד. מנשיכה, עוצמת בלימה ויכולת מינון. אולי החלפת הרפידות לחומר רך יותר תפתור את הבעיה. אני זוכר את האליקסר 3 כבלמים ממש איכותיים – אולי מדובר בתקלה נקודתית.

שמחה ברגליים. סנסור 29 אינץ אוהבים להשתובב. כבר לא קטר כבר ומסורבל. צילום: פז בר

GT סנסור R9 ממלאים לגמרי את הצהרות GT לגבי תפקידן בחיים. הם הרבה יותר ממה שהיו אופני 29 עד היום ומסוגלים לעבור רכיבת אפיק ארוכה ולהשתובב בין עצים באותה מידה של הנאה. לגלגלים הגדולים עבירות, מהירות ואחיזה נהדרים והם נופלים רק במצבי הקיצון של רכיבה אגרסיבית מאד על שביל מפותל.

GT סנסור אסקפרט נמכרים ממש עם תג מחיר של 10,000 שקלים (או 8,800 לחבר מועדון) ומציעים לטעמי את אחת התמורות הטובות ביותר בשוק ויותר מזה הם עושים חשק לצאת ולרכב.

Check Also

מבחן דרכים לנד רובר דיפנדר PHEV

עם יכולת טעינה מרשת החשמל וטווח חשמלי של עשרות קילומטרים גרסת הפלאג-אין של לנד רובר דיפנדר מביאה מימד סביבתי לכאורה לרכב השטח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × 5 =