יום שלישי , 28 מרץ 2017
דף הבית » מגזין » קיה נירו מבחן הבטיחות
קיה נירו מבחן הבטיחות
קיה נירו מבחן בטיחות. 3 מערכות בטיחות מתקדמות בבדיקה מעמיקה של שטח. צילום: רוני נאק

קיה נירו מבחן הבטיחות


רוני נאק

אין כאן כל ספק שאנשי קיה קלעו בול. קיה נירו מסמנת V בכל המשבצות הנכונות כדי להפוך אצלנו להצלחה כבירה. היא נראית כמו רכב פנאי, היא מצויידת במערכת הנעה היברידית חסכונית בדלק ועמוסה באיבזור נוחות רב – הכל מקורי ומן היצרן – ללא כל התערבות של מתקינים וספקים מבחוץ.

בסדרת נסיעות המבחן נהגנו בקיה נירו בכבישים בינעירוניים, בכבישים הררים מפותלים – שבהם הפתיעה עם איזון מצויין והתנהגות נהדרת – וגם ובעיקר נהגנו בעיר. בתוך התנועה הכבדה של כביש 5 בבוקר, בעומסים של איילון, בפיח של המסגר. ושם היא הצטיינה כשמחשב הדרך מעלה את ממוצע צריכת הדלק ככל שהשתמשנו יותר בהנעה החשמלית בתוך הטראפיק. בסופו של יום הגענו לכ-21 קילומטרים לליטר. זה מאד מרשים – מצד אחד צריכת דלק מצוינת מצד שני במצב "SPORT" אפשר אשכרה ליהנות מהנהיגה.

והיו כמה רגקטים הנוגעים לבידוד של רעשי הכביש ונוחות הנסיעה. העיצוב שהוא סבבה אבל לא "וואהו" ומאמצי ההיגוי כשנוהגים ממש מהר – אבל זה בשוליים, ממש בשוליים.

מבחן דרכים קיה נירו. נראה מצויין בצילומים, ועל דפי המפרט. כדאי להגיע ולמדוד אותה בעיניכם. צילום: רוני נאק

להגיע בשלום ובנחת לשולחן הפיקניק ביער להב – למשל. מתחת ללוחית הרישוי אפשר לראות את אנטנת המכ"מ. צילום: רוני נאק

בטיחות זה כל הסיפור

זו אולי נקודת מכירה חלשה מאד אצל רבים. ואותי אישית זה ממש מעציב לשמוע על לקוחות שמעדיפים לוותר על מערכות בטיחות כדי לקבל הנחה נוספת במחיר הרכב. רבים מאיתנו צריכים צריכים לעצור לרגע ולארגן מחדש את סדרי העדיפויות שלנו מכיוון שעתה – מכונית משפחתית מגיעה עם מערך בטיחות מתקדם שכמותו ראינו עד לא מזמן רק במכוניות פרימיום אשר עולות פי ארבע ויותר ממחירה של קיה נירו.

ראשית בקרת השיוט האקטיבית. מערכת המזהה את הכביש לפנים ואם אינו פנוי הוא מתאים את מהירות השיוט לקצב התנועה האיטית יותר. הנהג יכול לקבוע את המרחק שירצה לשמור מהרכב שלפניו גם אם מהירות הרכב המוביל משתנה ואפילו עוצר עצירה מלאה – הנירו יעצור אחריו גם אם בקרת השיוט מוצבת על 120 קמ"ש.

ואז יש גם בלימת חירום אוטונומית. שילוב של מכ"מ ומערכת אופטית המסוגלת לזהות התקרבות מסוכנת לעצם נייח (למשל הרכב האחרון בפקק) או פלישה מהצד לנתיב הנסיעה. כאן ההתראה תגיע בשלוש רמות מתגברות עד להתערבות ולעצירה מלאה של המכונית ללא אינפוט מהנהג שלא סיים את הסימוס בזמן.

מערכת שלישית ומאד מעניינת היא שמירת נתיב אקטיבית. הרכב מסוגל לזהות את סימוני המסלול שעל הכביש ובעזרת תיקונים קטנים של ההיגוי (תרגישו זאת בהגה) הוא שומר על מרכז הנתיב. למערכת יש מגבלות בעיקר כאשר סימוני הנתיבים לא ברורים או בכבישים משניים מפותלים מאד. אגב פיתולים, נכון יותר עקומות – ההיגוי מורגש מאד ויעזור לכם לפנות.

למעט זאת יש את כל מערכות הבטיחות שאתם מכירים מזה זמן. בקרת משיכה ויציבות, מגבר בלם בחירום, 7 כריות אוויר, עיגונים למושבי ילדים, ניטור לחץ האוויר בצמיגים וקונץ נחמד (לאותם רגעים של הנעה חשמלית) צליל מנוע ווירטואלי כדי להזהיר את חתולי הרחוב מתנועת המכונית.

קיה נירו מבחן בטיחות. 3 מערכות בטיחות מתקדמות בבדיקה מעמוקה של שטח. צילום: רוני נאק

קיה נירו מבחן בטיחות. 3 מערכות בטיחות מתקדמות בבדיקה מעמיקה של שטח. צילום: רוני נאק

נהיגה בטוחה קיה נירו

חווינו מערכות בקרת שיוט אקטיביות רבות. רובן ככולן במכוניות של מותגי פרימיום. והמערכת של נירו לא נופלת מאף אחת מאלו. היא מתפקדת בדיוק כפי שמתואר בספר ועוזרת מאד מצד אחד שלא לנסוע מהר מדי ומצד שני היא מחברת את קיה נירו לתנועה שסביב ולקצב שלה. באופן ביזארי מצאתי שזה גם משפר את תפיסת המרחב כשנהגתי ברכב – אולי מכיוון שהייתי מודע יותר מהרגיל להפרשי המהירות ביני למכוניות האחרות ולאופן שבו המערכת מגיבה אליו. חשוב מזה התגובה הייתה עקבית וצפויה בכל פעם – בלי הפתעות.

את בלימת החירום האוטונומית היה קשה לבחון בתנאים בטוחים. ניסיונות כושלים עם מתנפחי בריכה גדולים (סליחה ווילי) לא צלחו ושלחו אותנו לנבירה עמוקה בספר הרכב של הנירו. בו (בכסת"ח משפטי רהוט) פרושים על פני 6 עמודים תרחישים רבים בהם המערכת לא תזהה פלישה לנתיב הרכב או ליוויתן השוכב לו סטאטי לרוחב הנתיב. מניסויים נוספים הצלחנו להפיק את שתי הרמות של ההתראה על התנגשות קרבה ולבסוף הבלימה המלאה הגיעה מול מטרת דמות מקרטון. הזכירו לי לשלוח מייל לקיה לגבי חוסר היכולת לזהות ליוויתנים על הכביש.

דברו איתנו על קיה נירו

מבחן דרכים קיה נירו

אם יש מערכת אחת שממש הפכה אותי לעצלן/שאנן זו שמירת הנתיב. סוג של ביטוח לזה שלא תסטה מהנתיב (אגב, זה הגורם המרכזי לתאונות דרכים) אם למשל תחליט שלא לנהוג לכמה שניות בזמן שאתה בודק אימיילים. אבל צריכים להישאר נוכחים ברכב – זה קשה אני יודע – מכיוון שהמערכת לא תמיד מזהה את סימון הנתיב. מבחינתכם הנוהגים ההבדל הוא חיווי ירוק או לבן. ואין צליל קולי המודיע על אי-זיהוי הנתיב ומעבר מהיגוי חכם להיגוי אנטומי כמו פעם אתם יודעים…כזה בו הנהג אשכרה צריך לנהוג.

סיכום

לצד הציניות יש כאן פריצת דרך משמעותית וחשובה מאד. פריצת דרך שתימדד בתאונות שיימנעו, במקרי מוות שלא יקרו, בפציעות שלעולם לא יגיעו לחדר המיון. אי אפשר לכמת או לשים תג מחיר על משפחה שנכנסה הביתה אחרי נהיגה ארוכה בסוף שבוע עמוס חוויות. אי אפשר יהיה לדעת כמה תאונות לא קרו בזכות המערכות הללו. ב-137 אלפי שקלים קיה קבעה סף כניסה נגיש למערכות הבטיחות המתקדמות – ואני מקווה שמותגי רכב רבים ייאלצו עתה לעמוד גם הם בתחרות עם מערכות בטיחות דומות או טובות יותר. בכל מקרה קיה נירו היה הראשון. עכשיו חשבו שנית, האם הייתם מוותרים על זה כדי לקבל עוד קצת הנחה על האוטו?

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*