יום רביעי , 27 ספטמבר 2017
דף הבית » מגזין » האם הקוריאניות בסכנה?
האם הקוריאניות בסכנה?
75 אלף מכוניות מחכות לקונים בנמלי הים ושטחי הבונדד של יבואני הרכב. צילום: רוני נאק

האם הקוריאניות בסכנה?

רוני נאק

אצלנו זה עובד בקדנציות – לא אצל כולם ולא תמיד בפרק הזמן המקובל ל"קדנציה". מדי כמה שנים מתחלף המותג הדומיננטי בשוק הרכב מכל מני סיבות שונות ומשונות. ואם נתחיל "לספור" מהעליה לפסגה של סובארו (אחרי פיג'ו ופיאט) שלא שעתה לחרם הערבי והחזיקה בראש הפירמידה – עד שנבנתה הפירמידה החרם הוסר ומיצובישי עשתה עליה וכבשה את השוק. אחריה הגיע עידן מאזדה – והקדנציה הזו התארכה מאד – בזכות ניהול נכון וניצול חכם של שוק הליסינג המתפתח. מהלכים עיסקיים הפכו את חברות הליסינג לסוג של שותפות עיסקיות עם היבואנית והמספרים היו אדירים. ואז הגיע משבר הסאבפריים, פלוס צואנמי בתאילנד פלוס אסון גרעיני ביפן אשר פגע לא רק במאזדה אלא גם בהונדה וסובארו – שנאלצו להפסיק את הייצור. ובשוק הרכב – כמו בטבע – אין וואקום ואת החלל מילאו המותגים הקוריאניים שמצאו עצמם פתאום במקום הנכון, בזמן הנכון ועם יכולת היצור לעמוד בנפחים הגדלים של השוק שלנו – וגלובאלית גם.

אלא שעתה מרחפת עננה נוספת – חדשה/ישנה – מעל דרום קוריאה. משחק ה"שפן" בין טראמפ ל-קים ג'ונג און עשוי להתחמם ולהסלים במהירות. הבורסות בשני צידי האוקיאנוס מגיבות עם ירידות שערים בין אם בוול סטריט ואם מדד KOSPI של קוריאה (דומה לדאו ג'ונס או S&P 500 בארה"ב) בו נכללות גם מניות יונדאי (בעלת הבית של קיה) וסאמסונג שהיא התעשיינית הגדולה בדרום קוריאה.

75 אלף מכוניות מחכות לקונים בנמלי הים ושטחי הבונדד של יבואני הרכב. צילום: רוני נאק

75 אלף מכוניות מחכות לקונים בנמלי הים ושטחי הבונדד של יבואני הרכב. צילום: רוני נאק

כשהבוקר ראש ה-CIA התריעה מפני ניסוי בליסטי נוסף של צפון קוריאה – נראה שהעסק עומד להתחמם למרות שבעולם מתחזקות הקריאות לצנן את קרב התרנגולים הזה. האמת היא שחסר מידע רב ורוב ההחלטות נובעות מספקולציות של משקיעים אשר החלו לנתב מאמצים לכיוון של השקעה בחברות ביטחוניות.

הנפגעות ממלחמה מלאה יהיו יונדאי/קיה שכיום שולטות בשוק הרכב שלנו, שברולט קוריאה ממנה אנו מקבלים את הדגמים הקטנים של שברולט ורנו/ניסאן – פחות רלוונטי לנו – אשר מייצרת מכוניות בשיתוף עם סאמסונג.

המצב אצלנו חם/קר. ומה הכוונה. ישראל מוצפת במכוניות חדשות. 40 אלף מהן משתזפות בנמל אילת ועל המסלול של שדה התעופה החדש בתמנע. עוד כ-35 אלף מאכלסות את מחסני הערובה של יבואניות הרכב. סה"כ כ-75 אלף מכוניות עומדות כרגע למכירה וכפי שאמר בכיר בענף הרכב "בישראל מעולם לא נזרקה מכונית לים". נכון לאמצע אוגוסט נמכרו כ-190 אלף מכוניות מתחילת השנה ולאור ההאטה של החודשים האחרונים, נראה שיש כבר עכשיו מספיק מכוניות בישראל כדי לעמוד בדרישת השוק עד לסוף השנה הקלנדרית. כך שגם אם יעצור זרם המכוניות מקוריאה לא תווצר בשלב הראשון בעיית אספקה.

75 אלף מכוניות מחכות לקונים בנמלי הים ושטחי הבונדד של יבואני הרכב. צילום: רוני נאק

75 אלף מכוניות מחכות לקונים בנמלי הים ושטחי הבונדד של יבואני הרכב. צילום: רוני נאק

ומי עשוי להיות היונדאי הבאה? זו לא תהיה יצרנית יפנית. מטבע חזק ואספקה בעייתית יקשו על היפניות להציע מחירים ונפחים מקבילים למה שאנו רואים כרגע מיונדאי וקיה. אולי זו תהיה הזדמנות של מותג אירופאי לעשות קמבק או לזרוח ולחזור למינסטרים הישראלי. סקודה היא מועמדת טובה למרות האירו המתחזק – המוצרים טובים יש הרבה אהדה בציבור. לקבוצת PSA יש דור חדש ומעניין של מכוניות מפיג'ו וסיטרואן ומציעה לאחרונה מחירים מאד תחרותיים ובל נשכח את פורד שבידיים של דלק מוטורס מסוגלת להתעלות לרמה גבוהה יותר.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6