יום שישי , 29 מרץ 2024

לנדרובר דיסקברי 4 GS במבחן ראשון

לדבורנית יש הרבה משמעות בשבילי. הפרח העדין והנחבא אל הכלים הזה, שמפתיע בתחכומו, מסמן עבורי את הילדות ואת הקסם שהיה אז – כשעוד היינו תמימים. סמוך לבית הורי נמצא הר – הר דבורה, שם מעריכים שדבורה ישבה תחת עץ התומר. רק גיא אחד מפריד בינו לבין הר תבור המקום שבו הורתה דבורה לברק בן אבינועם לרכז את כוחותיו המונים עשרת אלפים לוחמים, לקראת המתקפה על סיסרא – שר המלחמה של יבין מלך צור. סיסרא וחייליו על מרכבות ברזל כבדות – מרכבות שהטילו אימה על בני ישראל, מתקרבים מזרחה בעמק יזרעאל לקראת העימות עם ברק – הבמה הוכנה לקראת הקרב הגדול. אז מתגשמת נבואתה של דבורה וסופה אביבית מעלה את מי נחל הקישון על גדותיו, מרכבות הברזל שוקעות בבוץ הכבד של העמק וסיסרא מאבד מיתרונו הטקטי. ברק וחייליו רודפים ברגליהם אחרי הצבא הנסוג וסיסרא שנמלט ומוצא מקלט באוהלה של יעל – מוצא בו את מותו "ביד אשה" כפי שניבאה דבורה.

לנד רובר דיסקברי 4 GS במבחן שטח. ל-GS ה"בסיסי" יכולות שטח מדהימות בזכות מערך טריין ריספונס, נעילות דיפ' ו-LOW מאד קצר. צילום: רוני נאק

ועל הר דבורה, עד היום, יש דבורניות רבות – אותן פגשתי לראשונה בטיולי בית הספר – כמו עדי ראיה חיים לנביאה הלוחמת, לכוחה של האשה ולתחכום של אומנות המלחמה. פרח קטן, שרבים מחמיצים בדרכם המשמש עבורי כמקור השראה ומופת. ולמרות היתו פרח מוגן, הדבורנית הזו (המצולמת נקראת דבורנית דינסמור ע"ש הבוטאני האמריקאי שחקר את הצומח בא"י בראשית המאה שעברה – או דבורנית הכרמל בשמה המדעי) – אינה נדירה במיוחד ואפשר למצא אותה במקומות רבים באיזור ההר והשפלה.

לנד רובר דיסקברי 4 GS במבחן שטח. יגענו ומצאנו! פרח דבורנית דינסמור. סחלב "ישראלי" שנראה ומריח כמו דבורה לכבוד חג הפורים. וצילום: רוני נאק

כך יצאנו, ממש לפני פורים, וסמוך ליום האשה הבינלאומי, על הדיסקברי החדש לאתר פרח שמתחפש לדבורה, ומדיף פרומונים של דבורה – ושמו מתקשר לי עם שמה של אחת הנשים החזקות של המקרא.

מסע גילויים

גם הדיסקברי GS התחדש לקראת 2012 והוא היום – "כרטיס כניסה" לעולם של הדיסקברי אבל כזה שמציב רף מאד גבוה. הדיסקברי 3 ובהמשך גם ה-4 כתב מחדש את כללי המשחק בסגמנט של רכבי הפנאי/שטח הגדולים. והוא פתח פער כה גדול, עד שבין לילה כל מתחריו נראו, והרגישו, מאד מיושנים וארכאיים. כך שזה מאד לא הפתיע שהדיסקברי ניצח במבחני הדרכים פעם אחר פעם, את המתחרים המסורתיים של ה-TD5, ולא אחת אף השפיל מתמודדים ממותגי הפרימיום. אני זוכר אפילו מבחן השוואתי אחד – מול שני מותגים גרמניים נחשבים מאד – ששלחתי את הדיסקברי 3 בחזרה הביתה. כי זה פשוט לא היה פייר כלפי המתחרים – באמת!

לנד רובר דיסקברי 4 GS במבחן שטח. ל-GS ה"בסיסי" חישוקי 19 אינץ', פנסי LED וסלידה מצריכת סולר צילום: רוני נאק

אז ה-4 משפר את נקודות החולשה שהיו ל-3 וזה אמור בעיקר לעיצוב חלל הנוסעים ושיפור החומרים שבו, ועתה לקראת שנת הדגם 2012 גם גרסת ה-GS ה"בסיסית" עוברת עדכון דרמטי בעיקר כדי לעמוד בתקני הזיהום העדכניים. זה מתחיל מהמנוע. ה-2.7 הישן עובר לדפי ההיסטוריה ואת מקומו תופס מנוע ה-3.0 ל' TDV6 כפול-מגדשים. ההספק עלה מ-190 כ"ס ל-211 כ"ס (ו-52 קג"מ) בעוד שפליטת המזהמים הופחתה ב-10% ל-224 גר'/ק"מ. כל מנועי הדיזל שבתקן יורו5 מצוידים במסנן חלקיקים – וזה הופך אותם לסביבתיים ונקיים מאד (למעט בנוסחאת ה"מס הירוק" שייחודית לישראל ו"מענישה" דיזלים – אפילו קטני נפח. אבל זה סיפור בפני עצמו). את תיבת ההילוכים עם ששת יחסי ההעברה, מחליפה תיבה אחרת – של אותו ספק: ZF – עם שמונה הילוכים. זו אותה תיבה אנו מוצאים גם אצל כמה מותגים גרמניים – ושם היא עושה עבודה נהדרת. תשכחו ממנוף ההילוכים הקלאסי כשאת מקומו תופס בורר סיבובי המעביר בין מצבי התיבה, כולל מצב S דינאמי. בנוסף נוספו משוטים בגב גלגל ההגה כדי שתוכלו לפרוט בקצות האצבעות בין ההילוכים. הפיקוד על הטריין ריספונס הופך למיתוג רגיל – ויתר שרשרת ההנעה ללא שינויים כלל.

לנדרובר דיסקברי 4 GS במבחן שטח. השינויים המהותיים בחלל כוללים חוגה במקום מנוף הילוכים ומסך מגע צבעוני בגודל 7 אינץ. צילום: landrover

לצד כל הנ"ל עוד תמצאו בתוך הדיסקו 4 GS, מסך מגע חדש וגדול יותר, מערכת הרמן קרדון עם תשעה רמקולים וסב-וופר וקישוריות מלאה לבלוטות' ונגני שמע שונים, בקרת אקלים מפוצלת, מזגן אחורי, חישוקי 19 אינץ', וחיישני תאורה וגשם. גם ה-GS מצויד בשורת מושבים שלישית. המושבים מתקפלים לתוך הרצפה ויוצרים משטח אחיד כשהם מקופלים. מאחור תמצאו שקעי מתח , אוזני קשירה ותאי אחסון רבים. המחיר של רכב המבחן בו בילינו את היום (ומצויד בריפודי עור, ודאשבורד מעור) עומד על 480,000 שקלים.

מתגלגלים

בדרך לגבעות ולדבורנית הדיסקברי משייט בנחת. עם שמונה הילוכים לבחור מהם המנוע נמצא כל העת בתחום היעיל והתחושה היא שיש הרבה "בשר" מתחת לדוושה. אפילו שמדובר בגרסה ה"חלשה" יותר של המנוע הזה (265 כ"ס בגרסאות הבכירות) – לא הרגשתי לרגע שחסר לי כוח. המוח של תיבת ההילוכים דוגם את אופי הנהיגה של הנהג כדי למנוע העברות הילוכים מיותרות. אותו "מוח" גם מסוגל לזהות מתי הדיסקברי בפניה ולא יעלה להילוך גבוה יותר לפני סיבוב – חכם!

כבר הרבה נכתב על איכות הנסיעה בדור החדש של לנד רובר וגם הפעם ה-NVH או נכון יותר הבידוד של הרעשים, הרעידות והנוקשות, יכולים לשמש כחומר ללימודים בכל בית ספר להנדסה.

אבל הנתון המרשים ביותר הגיע דווקא ממחשב הדרך – 9.4 ל' ל-100 ק"מ או כמעט 11 ק"מ לליטר בשיוט על כביש 1 ובהמשך על כביש 6 דרומה ובקצב של כביש 6. וזה מאד מרשים.

לנד רובר דיסקברי 4 GS במבחן שטח. הצללית ללא שינויים וכך גם נוחות הנסיעה מעולה ויכולת לייצר נוף נפלא מהחלונות הגדולים. צילום: רוני נאק

לשטח נכנסו ליד ליאון לדרך עפר ומעט בוץ בשביל שמוליך לתל צפית וליער חרובית. עד דרך העפר הדיסקו שט לו בנחת, כשאנו נהנים משדה ראיה מעולה ותנוחת ישיבה לנד רוברית שולטת ונעימה. אפילו הבת הקטנה שלי, שיושבת מאחור במושב בטיחות (עם חיבור ISOFIX) נהנתה מאד מהנוף החוצה בזכות הסידור המדורג של המושבים.

בעיות עבירות? לא מכיר כאלו. מאז הצגת הדיסקברי 3 ובהמשך גם דיסקברי 4, נראה כאילו המכשולים (הסבירים, לא אלו שמחייבים אמצעי חילוץ או ירידה מממרום המושב…) נמחקו מכל מפות סימון השבילים. הטריין ריספונס יעיל יותר מתמיד, מרווח הגחון מעולה בזכות מתלי אוויר מהירי-פעולה, ודיפ'ים ננעלים במרכז ומאחור הופכים כל אתגר לפיהוק מנומנם – כמעט.

לנד רובר דיסקברי 4 GS במבחן שטח. חוגה פוקדת על שמונה הילוכים ועל מצב S ספורטיבי. הפיקוד על הטריין ריספונס עבר למתג נדנדה. איכות הפנים מעט משופרת.. צילום: landrover

דיסקברי מעולם לא היה מכונית ספורט, וצריך להיות כסיל כדי לחשוב כך. מצב S של הקומאנד-שיפט מוריד מיד להילוך חמישי (משמיני), מעלה את הלחץ של הגדישה בצמד הטורבו כדי לקבל תגובה חדה יותר ומהדק את המתלים כדי לרסן יותר טוב את המסה הכבירה (כ-2.5 טונות) על ציר האורך והרוחב. זה מפתיע עד כמה מהר – יחסית – אפשר לתקוף פיתולים, אולם זו תהיה הנאה שרק הנהג יתוגמל ממנה והוא יזכה גם באנטגוניזם של הנוסעים שלו. בקיצור, לא נעים אבל בהחלט אפשרי ובתוך מעטפת היכולות.

פרח מוגן

זכרתי ריכוז של דבורניות מערבית לליאון, הדבורנית היא (גיאופיט, פקעת) רב שנתית שמתחדשת בכל מחזור – באותו המקום בדיוק. הפריחה שלה משתנה מאיזור לאיזור ואפשר למצא אותן בשטח מינואר ועד סוף מרץ. אחרי שיטוט שלא הניב דבר בפארק בריטניה, נזכרתי לפתע בפינה הזו ושעטתי לכיוונה. בוץ עמוק, דרדרת, קוליסים עמוקים ושלוליות מים נחצו בבטחון וכשלוש דקות אחרי שהגעתי לפינה הזו מצאתי את מה שחיפשתי. פרח זעיר – לא הרבה יותר גדול מציפון באגודלי – שעושה בתחבולות מלחמה אבל הוא גם מצניע לכת ודורש חיפוש מודע לאיתורו.

לנד רובר דיסקברי 4 GS במבחן שטח. יפה לו בשביל. מרווח גחון נדיב, זוויות מרכב שימושיות ויכולת מדהימה למצא אחיזה בתנאים קיצוניים או בסתם שיטוט שבילים עצל.צילום: רוני נאק

ומצאתי הרבה קווים מקבילים עם הדיסקברי: מכלול של יכולות ותכונות בחבילה אחת, נאה, מעוצבת ואיכותית. כלי רכב רב-פנים ושימושים, אבל כבר לא בזבזני ומזהם. וככרטיס כניסה, ה-GS החדש מרשים מאד עם חבילת איבזור משופרת מאד, יכולת דינאמית טובה ומחיר – גם אם לא זול במונחים של מחאה חברתית – בוודאי שלא ירתיע מי שמחפש יותר במותג הפרימיום שלו.

Check Also

בשורה לבעלי לנד רובר ויגואר

1,450 שקלים בלבד. חבילת טיפול מוזלת לבעלי דגמי לנד רובר ויגואר. מוצרי מגנטי-מרלי - שהיא גם ספקית OEM של יצרנים רבים עכשיו בחברת המזרח

3 comments

  1. דניאל זך

    לי בהחלט יש מחאה ……
    אבל אני והדבורנית נחכה לפריחה הבאה.

להגיב על דניאל זך לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × 2 =