יום חמישי , 28 מרץ 2024

מסע מועדון פטרול להר הנגב

צילומים: נדב קגן, רמי גלבוע

בתחילת נובמבר קיימה רשות הטבע והגנים את הספירה השנתית של צבאי הנגב, באזור הדרום. הפקחים שמחו לגלות כי מספרם של צבאי הנגב גדל מכ-250 בשנת 2011, ל-383 פרטים היום. עלייה של כ-50% בשנתיים היא משאת חייו של כל זן נכחד אבל להקות 'ניסן פטרול' אינן יכולות להתגאות בכזה שיעור ריבוי; בישראל יש היום פחות מ-250 פרטים של הענק היפני ומספרם, אללי, רק הולך ומצטמצם… כמות זו מספקת כדי לקיים את 'מועדון בעלי ניסן פטרול' וכ-15 מחבריו יצאו בתחילת החודש לטיול, אחד מכמה שהם עורכים במהלך השנה.

טיול מועדון פטרול בהר הנגב. יש מקום גם למסתננים שאינם יפנים כמו ג'יפ רנגלר ולנד רובר דיסקברי. צילום: רמי גלבוע
טיול מועדון פטרול בהר הנגב. יש מקום גם למסתננים שאינם יפנים כמו ג'יפ רנגלר ולנד רובר דיסקברי. צילום: רמי גלבוע

מועדון פתוח

כדי לעבות את השורות ולשמר חברויות עתיקות, מצטרפים לטיולי המועדון גם חברים שלא מן המניין, רובם עם כרכרות בריטיות מזנים שונים (מה שמוגדר בעגת המועדון כ'בייבי-פטרולים'…). עירוב חינני זה מדגיש את היריבות המסורתית בין כת שוחרי הפטרול לבין כוהני הדיסקאברי והדיפנדר; בשני המחנות מגרגרים רכבי שטח עתירי יכולות אבל לכולם יצא שם רע בנושא אמינותם המפוקפקת, בבחינת "זה טריפה וזו נבלה"… הפטרוליסטים מצחקקים על נזילות השמן שלנו ועל תקלות החשמל הבריטיות, אנחנו מחליפים דחקות על התדירות בה הם מחליפים מנועים… כך או כך, השיירה מתארגנת במהירות בצומת משאבי שדה, בהובלת ג'וי בירן שהיגר לפני מספר שנים מכרכרות האימפריה אל עמק הבכא של הפטרול.

בניגוד למסעות 'חוצה ישראל' הארוכים, היום מתוכנן מסלול קצר יחסית, מעניין וטכני למדי; מקימוריהן הרכים של דיונות עגור ונחל לבן, דרך עזוז וניצנה, אל המעלה המאתגר של הר חמרן, בואכה חניון הלילה בנחל חורשה. משם ממשיכים דרומה במסלול היפהפה של נחל אֶלוֹת, הפסקת 'בוצוריים' בחניון בורות לוץ, ירידה למכתש רמון במעלה ערוד, וטיפוס במעלה רמון התובעני.

משלבים 'קצר' ונועלים כל מה שיש

מה שהיה פעם מסלול המתאים לכל רכב שטח עם הילוך כוח, הפך היום לציר תובעני יחסית; מדרגות הסלע מצפון להר חמרן דורשות נעילות ונהיגה זהירה, נחל חורשה התמלא במשקעי פודרה טובעניים, ונחל אֶלוֹת משופע בהצלבות וסלעים בולטים, המחייבים מיקום מדויק של הגלגלים. מעלה רמון אינו קטלני אבל הוא בהחלט תובעני ועלול לגבות את מחירו, בנגיחות גחון או בצביטת צמיגים.

הפטרוליסטים אינם מחפשים צרות, אבל אוהבים מסלולים טכניים כגון זה; כל הכלים משופרים ומוגבהים, נועלים צמיגי שטח רציניים, רובם מצוידים בנעילה קדמית (בנוסף לנעילה האחורית הסטנדרטית), ממוגנים היטב. גם המצטרפים לשמחה מגיעים עם רכבי שטח בעלי יכולות; עוזי מגיע עם ה-5TD המשופר ביותר מצד זה של וורדית, יש מספר טויוטות ואפילו סיקס מדברי, הטרופרים של נדב ומשה מצטרפים לטיולים אלה.

טיול מועדון פטרול בהר הנגב. עמק הבכא של הפטרולים הוא המפלט של פליטי האימפריה. צילום: רמי גלבוע
טיול מועדון פטרול בהר הנגב. עמק הבכא של הפטרולים הוא המפלט של פליטי האימפריה. צילום: רמי גלבוע

שיירה של 16 רכבי שטח עלולה להיות תולעת איטית ומתסכלת, בשטח טכני שכזה; אבל החברים נוהגים היטב ומתואמים זה עם זה, וג'וי בירן מוביל את השיירה בבטחה. הר חמרן התגלה כזורם יותר מהצפוי, דווקא המדרגות שלפניו היו תובעניות יותר. לא נדרשו בפעולות חילוץ, נרשמו תקלות רק על סיפון הדיסקאברי של עמוס, שהחליט להיפטר ממשקולת הסרן הקדמי באמצע הדרך. עיכוב של כמה דקות, ואנו בתנועה.

באה מנוחה ליגע

דורית ואני הגענו ישירות אל חניון הלילה עם רנגלר Unlimited שהחליף זמנית את הדיסקו הקשיש שלנו; Only in a Jeep כתב המשורר, אבל הוא בטח לא התכוון לג'יפ עם מתלים סטנדרטיים, שעמד בכבוד במשימה אבל טלטל אותנו כדבעי! לאחר שעות של נהיגת 'סולו' בשטח שמחנו לחבור אל ידידינו שכבר התמקמו בחניון הלילה של נחל חורשה.

מעל גגות הפטרולים התרוממה שכונת 'בנה ביתך' עם אוהלי גג מרווחים, תאורות LED, פינת אוכל מרכזית ומעגל מדורה גדול. סיבוב בין הפטרולים הדוממים חשף אינסוף שיפורי מחנאות יצירתיים – אוהלי גג ולינה על ובתוך המכוניות, מקררים ומקפיאים, מכלי מים ומקלחות, תאורות מסיביות, מטבחים ניידים, פטנטים להובלת האשפה אל מחוץ לשטח, מכשירי קשר וניווט… כל אחד עם רמת האבזור וההשקעה המתאימה לו.

טיול מועדון פטרול בהר הנגב. מנוחה ומנחה לאלי ה-4X4 אשר הביאנו עד חניון לוץ. צילום: רמי גלבוע
טיול מועדון פטרול בהר הנגב. מנוחה ומנחה לאלי ה-4X4 אשר הביאנו עד חניון לוץ. צילום: רמי גלבוע

צונן היה הלילה בהר הנגב, ואנו הסתערנו בשקיקה על סיר המרק המשובח של משה לוי ונדב קגן, מנקרים ב'על האש' עליו נצלים קבבים ונקניקיות, פרגיות, ונתח סינטה רציני, ארוחת מלכים! לאחר האוכל פרשו הילדים לאוהליהם, לאט לאט נשרו גם המבוגרים, מותירים סביב המדורה שלד של ג'יפאים מעלי גירה וצ'יזבאטים, מתודלקים באלכוהול המתבקש.

יכול הג'יפאי לישון באוהל גג מפואר, על סיפונו הפתוח של 110, או באוהל בסיסי הנפרש על הקרקע; אך לעולם תהיה הלינה בשטח טובה ועמוקה, שילוב מעולה של עייפות היום, ואוויר מדבר צונן וטהור. לילה טוב!

טיול מועדון פטרול בהר הנגב. יש המון תולעים בצמיג הזה - אחת הסכנות של נהיגה בשבילים מסולעים. צילום: רמי גלבוע
טיול מועדון פטרול בהר הנגב. יש המון תולעים בצמיג הזה – אחת הסכנות של נהיגה בשבילים מסולעים. צילום: רמי גלבוע

שביל של ג'עג'וע

התארגנות הבוקר מהירה ומסודרת; גזיות בודדות רוחשות מתחת לחביתה, אבל רובנו מסתפקים בקפה ועוגיות. ג'וי מוביל את השיירה דרומה, אל ערוצו המופלא של נחל אֶלוֹת. עקב המצב הביטחוני נסגרו היציאות אל כביש 10 המסתלסל לאורך הגבול המצרי, והגישה אל נחל אלות מחייבת נסיעת שטח ארוכה מהמקובל. אבל הערוץ המקסים הזה שווה כל מאמץ, ולאחר חורף גשום הוא גם יפרח בשפע צבעים.

אורכו של נחל אֶלוֹת פחות מ-15 קילומטרים, זהו מסלול חצצי המשולב בקטעים טכניים למדי, ממש לא מתאים לג'יפונים רכים! הרנגלר הסטנדרטי עובר אותו בקלות אבל אני מתבונן בקנאה בפטרולים המשופרים, הבולעים את הסלעים והצלבות הסרנים, כמו לו לא היו שם. הג'אמוסים המכאניים משייטים באצילות מעל הבולדרים הפראיים, שולחים רגליים ארוכות ושומרים על אחיזה קבועה בקרקע. הורדת  לחץ האוויר בצמיגים לסביבות 20 PSI משפרת את האחיזה ואת נוחות הנסיעה, תענוג!

טיול מועדון פטרול בהר הנגב.ה-X פקטור של ניסאן פטרול לא מתייחס ליכולתו לשיר. צילום: רמי גלבוע
טיול מועדון פטרול בהר הנגב.ה-X פקטור של ניסאן פטרול לא מתייחס ליכולתו לשיר. צילום: רמי גלבוע

האטרקציה העיקרית היא כ-100 אֶלוֹת אטלנטיות הפזורות לאורך הערוץ. הכינוי 'אטלנטי' לא הגיע מהאוקיינוס, אלא מהרי האטלס בהם גדל עץ מדהים זה. עצי האלה ענקיים, גזעיהם ושורשיהם מסוקסים ומיובלים, משתרגים בקרקע הסלעית של הר הנגב. הקשישות שבאלות בנות למעלה מ-800 שנה, זהו פלא בוטני השורד היטב את שיני הזמן שנות הבצורת. העצים מעניקים צל נפלא להפסקת קפה אבל אין להתקרב אליהם עם הג'יפים, כי משקל הרכב עלול לפגוע אנושות בשורשים הקשישים.

בחניון בורות לוץ אנו עוצרים לארוחת בוצוריים; שולפים מהמקררים מיני תרגימא, אבל אף אחד לא מוותר על התבשיל הסודי של משה, בשר טחון המטוגן בתיבולים שונים ומשונים, מוגש בתוך לחמניות טריות. ללקק את השפתיים, האצבעות, והמחבת הגדולה!

אנו חוצים את כביש 171 דרומה ויורדים אל מכתש רמון, במעלה ערוד הנינוח. החבורה תקנח את הטיול במעלה רמון הטכני, אבל אני מחליט לוותר על התענוג; העבירות במעלה קצת גבולית עבור הרנגלר הסטנדרטי – אין לי ספק שאטפס את המעלה בקלות אבל אין לי כל חשק לצלק אותו, בשיני הסלעים החדים. בכל זאת, ג'יפ חדש 'מהניילונים' והוא בכלל לא שלי! בקנאה אני צופה בשיירת הפטרולים המג'עג'עת בין הבולדרים הגדולים, מעפילה אל כביש 171. אני ממשיך עם דורית לכיוון כביש 40, אנו נהנים משעה קלה של נסיעת 'סולו' תחת קרני השמש האחרונות. בתחנת הדלק אנו פוגשים את השיירה, ומקבלים דיווח – המעלה אמנם טכני ומשובש, אבל לא מכשלה גדולה עבור כלים משופרים ונהגים מיומנים. למעט מספר נגיחות סלע ושני (!) צמיגים קרועים אצל אחד המשתתפים, לא נרשמו דרמות יוצאות דופן. אנו נפרדים מהפטרוליסטים העליזים, ומצפינים הביתה. 'חוצה ישראל' ייערך בינואר, בעיצומו של החורף – הכינו את המגפיים!

אזור: הנגב המערבי, הר הנגב
אורך: כ-XX ק"מ
משך: יומיים כמעט מלאים. לינה בחניוני לילה בלבד
ניווט: קל יחסית. רוב המסלול מופיע במפות סימון שבילים מס' 16 ו-18.

דרגת קושי: בינונית-גבוהה, לרכבי שטח קשוחים בלבד (הילוך כוח, הגבהת מרכב, רצוי נעילה אחורית) .
עונה מומלצת: כל השנה ובמיוחד, בחורף ובאביב 
מגבלת שטחי אש: הטיול מותר בסופי שבוע ובחגים בלבד

דלק: משאבי שדה, מצפה רמון. יש קליטה סלולארית לאורך רוב הדרך.

Check Also

בשורה לבעלי לנד רובר ויגואר

1,450 שקלים בלבד. חבילת טיפול מוזלת לבעלי דגמי לנד רובר ויגואר. מוצרי מגנטי-מרלי - שהיא גם ספקית OEM של יצרנים רבים עכשיו בחברת המזרח

5 comments

  1. רמי,כמו תמיד תענוג לקרוא !

  2. דודי לנדאו

    רמי איזה כיף לקרא מפרי עטך ולשטוף את העיניים בתמונות שצילמת – אכן הכן מגפיך לחוצה

  3. רמי, התגעגעתי לכתיבה שלך אין כמוך לתאר ולתת תחושה כאילו הייתי שם

  4. מאוד מעניין ומאתגר.
    אשמח להצטרף.
    גם לי יש ג'יפ פטרול מאובזר. גר בזיקים ליד אשקלון.
    איך עושים את זה?

  5. הטלפון שלי.
    0522577350
    אשמח לשמוע מהמארגנים.
    חג שמח ושנה טובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 + 18 =