יום שישי , 29 מרץ 2024

מבחן דרכים בעקבות הורדוס

הורדוס מלך במשך 33 שנים על ממלכת יהודה. במידה רבה היה החוליה המקשרת בין אחרון מלכי בית חשמונאי לבין השלטו הזר של רומי. והורדוס לא היה לגמרי אדון של עצמו אלא כפוף לגמרי לרומא. מצד אחד זה נתן לתושבי יהודה שקט אך מצד שני עמד מערך של ציפיות להן היה מחוייב. הלכה למעשה, מלכות הורדוס הייתה מעין "כניסה רכה" של ממלכת יהודה להטמעות באימפריה הרומית. הורדוס מוכר בעיקר בזכות מיזמי הבניה הגדולים שלו בראשם בית המקדש המפואר, נמל קיסריה, את העיר סבסטיאה (את שתי האחרונות הקדיש לקיסר אוגוסטוס) וכמובן את מצדה – ארמון המפלט שלו הצופה לים המלח.

שחזור קבר הורדוס על שיפולי הרודיון. ברקע תקוע. הונדה אינטגרה ו-ב.מ.וו F800GS בחניה. צילום: פז בר

סיפור הקמת הרודיון מרתק. בשנת 40 לפני הספירה נמלט הורדוס מירושלים כשזו נכבשה בידי הפרתים. במהלך המנוסה התהפכה המרכבה אשר נשאה את אימו וזו נהרגה. הורדוס זעם, אסף את לוחמיו ויצא למתקפה על הכוח הפרתי אשר רדפו. הפרתים הופתעו והורדוס זכה בניצחון. 18 שנים מאוחר יותר חוזר הורדוס למקום שבו אימו מתה והקים על התל המלאכותי ארמון מבוצר, מפואר מאד אשר ניזון ממערך מורכב של אמות מים. מקום קבורתו של הורדוס לא היה ידוע ורק בשנת 2007 – אחרי 30 שנות חיפוש – מצא פרופ' אהוד נצר את הקבר על מדרונות התל. שלוש שנים מאוחר יותר, באוקטובר  2010 נפל פרופ' נצר בהורדיון, נפצע קשה ונפטר לאחר שלושה ימים בהדסה.

הונדה אינטגרה. 670 סמ"ק, 50 כ"ס, תיבת הילוכים רובוטית וחישוקים 17 אינץ'. משבר זהות? צילום: פז בר

הונדה אינטגרה

האינטגרה אולי נראה כמו קטנוע אבל הוא בהחלט שמצליח לטשטש את הגבולות בין "גדלנוע" לאופנוע של ממש. כחבר בחבורת החוד של הקטנועים הגדולים יחד עם ימהה TMAX ו-ב.מ.וו 600C "נהנה" האינטגרה ממערך ציפיות גדול למדי. אנחנו אהבנו את הגישה השונה לקונספט – יש גם סילברווינג זוכרים? – פחות בשל המראה שלו ויותר בזכות מה שחבוי מתחת לפיירינג. להונדה מנוע טווין 670 סמ"ק מוזרק המפיק 50 כ"ס, חישוקי גלגלים גדולים בקוטר 17 אינץ', תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם שישה יחסי העברה, ABS והנעת שרשרת. המחיר שלו נמוך מהממוצע בסגמנט ועומד על 69,900 שקלים (מול 75 ו-78 אלפי שקלים לימהה ול-ב.מ.וו).

ב.מ.וו F800GS. אוהבים אותך! מהיר, נוח אך גם לא מאיים. צילום: פז בר

ב.מ.וו F800GS

האופנוע הזה מיקם עצמו כאחד מאופנועי הכלבו הטובים שיש. שילוב של מנוע חזק וגמיש, מתלים ארוכי מהלך, ABS ויותר מכל – סמל ב.מ.וו בצדדים. כנקניק שבכריך, משתחל ה-800 בין ה-650 החד-צילינדרי שרבים מוצאים כאנמי וחלש מדי, לבין ה-1200 הגדול שרבים אחרים מוצאים כיקר ובלתי נגיש בעליל. ה-800 מציע לכן חבילה טובה ורחבה יריעה של ביצועים ויכולת במחיר "שפוי" יחסית של 102,000 שקלים.

מפגש האלה - בצומת עמק האלה - השקשוקה הכי טעימה וחריפה, בבגט טרי וקריספי. מומלץ! צילום: פז בר

הדרך

אחרי קטע עירוני קצר, יצאנו לרכיבה ארוכה אשר לקחה אותנו לירושלים דרך כביש 1 ואז לדרך חברון עד לקיבוץ רמת רחל ומשם בכביש המתפתל לתקוע ולהרודיון. אחרי הביקור באתר המרשים חזרנו לשפלה דרך הכבישים של גוש עציון לעמק האלה ומשם בדרך המלך בחזרה לגוש דן.

מטרת הרכיבה לא הייתה להשוות בין שני הכלים, השונים בתכלית, אלא לגשש ולבחון עד כמה קרוב האינטגרה להיות אופנוע, במהות ובהתנהגות. ויש ממצאים, נתחיל בעיר.

בכרך יש לאינטגרה יתרון בעיקר בזכות תיבת ההילוכים הרובוטית. אפילו שאינה "חלקה" כמו CVT רגיל (כמו שיש בכל הקטנועים האחרים) ביחס לתיבות רובוטיות דומות כפי שאנו מכירים מכלי הרכב של קבוצת פולקסווגן, וולוו, רנו ואחרות, התיבה כפולת המצמדים של הונדה עובדת נהדר ביישום הזה. אפשר עדיין לחוש ב"קלאנק" של השילוב לראשון ויש מעט אוושה של גלגלי שיניים, אבל תזמון העברת ההילוכים, מהירות השילוב, "חצי קלאטצ'" בפקקים וכו' בהחלט שזוכים לציונים גבוהים. לזאת מוסיף המנוע שהוא מאד גמיש ובשרני בסל"ד נמוך והוא מרכיב חשוב ביכולת להתגלגל בקצב הליכה בין המכוניות שבפקק.

לגבי הנדסת האנוש, הפידבק בגדול חיובי למעט פישול אחד אשר מלווה אותנו כל המבחן ומציק נורא. החיפוי האירודינאמי נפגש עם ברכי הרוכב – כל הזמן – וזה לא נוח בעליל. עוד לא נוחה העובדה שאין באמת תאי אחסון באינטגרה. בטח שלא לקסדה מלאה. תא קטן מתחת למושב מספיק לארנק ולג'ילדה וזהו.

מחוץ לעיר מתגלים המתלים המוצקים והיתרון של גלגלים גדולים בתחומי הנוחות, הבטיחות, דיוק ההיגוי ואחיזת הכביש. אפשר לשייט במהירות גבוהה מזו של קצב התנועה למרחקים ארוכים ומבלי להתעייף כלל. נסו לרכב מאד מהר ואז תגלו את הוויברציות הרבות שמייצר מנוע הטווין הזה בסל"ד גבוה.

לתיבת ההילוכים מצב "ספורט" המשנה את מפת הניהול של המנוע ושל התיבה ומוסיף פלפל ליחידת ההנעה הזו, ויש גם "טיפטרוניק" חביב המאפשר העברת הילוכים ידנית והחזקת הילוך כשצריך.

בשורה התחתונה זוכה האינטגרה לציונים טובים יותר מחוץ לעיר מאשר בתוכה. ודווקא כקטנוע – במישור הפרקטי – הוא אינו מצטיין.

את ה-ב.מ.וו F800GS אהבנו מהמטר הראשון. המנוע גמיש מאד ובעל אורך נשימה מרשים. תפוקת הכוח לינארית וצפויה, למתלים מהלך ארוך וגם אם מעט חסרי שיכוך החזרה (דבר שקל לטפל בו) המ מספקים נוחות נסיעה מרשימה בכל מצב. חלוקת ההילוכים בתיבה בת ששת ההילוכים מעט מוזרה ובולט בעיקר ההילוך הראשון שהוא סופר-ארוך ויגיע – בלי התעללות – ל-80 קמ"ש. בעיר לא תצטרכו יותר להעביר הילוכים.

מחוץ לעיר כוח המנוע מאפשר לגמוע מרחקים במהירות ויעילות רבה. יש לו "תחום מתוק" בין 4,000 ל-6,000 סל"ד ובהילוך השישי זה מתורגם ל"מהר מאד". דווקא שם, ואפילו כשהכביש מושלם, חשתי מעט חוסר יציבות של הפרונט – ייחסתי זאת לכיול המתלים הלא מוקפד שעשינו בבוקר המבחן.

לבלמים כשר עצירה מרשים מאד – ומנופים שקל לכוון את מרחקם מהכידון. עוצמת נשיכה חזקה, מינון בלימה מדוייק ו-ABS כגיבוי. אחלה!

תנוחת הרכיבה גבוהה מאד וחשופה למדי לרוח – אבל מאד נוחה לאורך זמן ולא מקשה מדי על המפשעה ותכולתה גם ביום רכיבה ארוך במיוחד.

גרסת GS אמורה – כך לפי ה-ד.נ.א. – לתת לרוכב גם יכולת בשטח. אנו לא בדקנו זאת ובכל זאת, הרחבת המעטפת של האופנוע עם יכול לרכב בשבילים – בעלת ערך מוסף רב. רצוי שלא לשכוח לנתק את ה-ABS לפני. כן?!

סיכום

הקבר של הורדוס חולל בתקופת המרד על ידי יהודים ששנאו אותו כעושה דברם של הרומאים. ראו בו בוגד בבני עמו ומתרפס בפני שלטון זר. אחרי הורדוס לא היה יותר מלך יהודי בממלכת יהודה.

הונדה אינטגרה עושה את הדברים אחרת לגמרי מכל קטנוע אחר ובמידה רבה הוא מעין חוליה מקשרת בין עולם הקטנועים לאופנועים. ככלי רכב אינטגרה מרתק, ובעל יתרונות רבים אולם כקטנוע הוא נכשל דווקא בפרמטרים של שימושיות כמו תאי אחסון ויחייב התקנה של ארגז. האם יתרון המחיר והשם HONDA יהיו מספיק כדי לגבור על תותחי הסגמנט? מסופקני.

לגבי ה-ב.מ.וו F800GS? לדידי כל מה שהכלי הזה צריך זה גלגל שיניים אחורי מעט גדול יותר ומיכל דלק מלא.

Check Also

ניסאן והונדה שוקלים להכנס יחד תחת שמיכה חשמלית

תחרות יוצרת מצוינות. הלחץ שענקיות סין מפעילה על שוקי אסיה מדרבן את ניסאן והונדה לשתף פעולה כדי להוזיל את עלויות הפיתוח של רכב חשמלי ולחזור להיות תחרותיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nine − five =