יום רביעי , 22 נובמבר 2017
דף הבית » אופני הרים » מבחן אופני MATERIA מעץ
מבחן אופני MATERIA מעץ
materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

מבחן אופני MATERIA מעץ

רוני נאק

זה די נדיר לראות אופניים עם שלדת עץ – אפילו שיש מי שיוצר שלדות במבוק כאן אצלנו בישראל – (ובמחירים עממיים יחסית) בעיקר כשכולם מזילים ריר על שלדות אלומיניום ובעיקר קרבון שמחירן ירד באופן משמעותי למדי בעת האחרונה. האופניים הללו עשויים מעץ ממש. בעצם כמה סוגים של עץ: אגוז, תות, מילה (ASH) שהוא קרוב משפחה של עץ הזית וזן של סקויה אדומה.

אופני MATERIA מיוצרים בריגה לטבייה ויש להם נציג במזכרת בתיה – כאן בישראל. לחברה ניסיון של עשור ביצור האופניים ויותר משני עשורים בעבודות עץ שונות. האופניים מיוצרים בהזמנה מיוחדת כאשר השלדה עשויה כולה בעבודת יד.

materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

עץ על עץ

שיטת היצור לקוחה מעולם היאכטות, עם שכבות של עץ ושרף המדביק אותן יחד בעוצמה ועמידות של תקן ימי – ממנו השרף נלקח. אופן היצור והנוסחאות הסופיות של חומרי השרף וההדבקה פותחו בשיתוף עם הטכניון של ריגה – בשילוב של אומנות מהעולם הישן עם הייטק של יצור חומרים מרוכבים מתקדם. מאחר ועץ הוא חומר אורגני – אין שתי שלדות זהות – לכל שלדה הקווים, והטקסטורה האופיינית לה – כטביעת אצבע פרטית לגמרי. לפי היצרן כל השלדות נבדקות לחוזק ועמידות על ידי מעבדה חיצונית ועומדים בתקן האירופאי בעניין.

materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

האופניים המיובאים ארצה מאובזרים בציוד ההיקפי היקר ביותר. מזלג קרבון וכידון תואם לאופני הכביש, מעבירי ההילוכים והבלמים מהרמה הגבוהה-יותר של שימאנו. אופני תיור עם נאבה אחורית הכוללת תיבת הילוכים עם 8 הילוכים, הנעת רצועה שקטה במיוחד, נצנצים המשולבים במוט המושב ועוד. אבל כל זה נתון לשינוי – תלוי מה אתם בוחרים להזמין. מי שרוצה יכול גם למתג את השלדה כראות עיניו בהזדמנות נדירה לצייר בלייזר על העץ את הסמל של הפלס"ר.

materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

רוכבים על מטאטא

אוקיי, אין מטאטא כזה מושקע – שכן עוד לפני הנחת הישבן על אוכף ברוקס מוקפץ מעור – קשה שלא להתפעל מהאופן שבו האופניים האלו מתכתבים איתך. מכל זווית של אור הם ייראו בגוון אחר – מקרוב אפשר לחקור עולם בלתי נגמר של קווים בעץ. עם גימור לכה מבריקה ושני גוונים של עץ שלדה אחת נראית כמו פיסה של סירת מירוץ קלאסית או רודסטר בריטי משנות ה-50. בגימור מט אי אפשר להפסיק מלגעת ולמשש את הטקסטורה העדינה של העץ. סוג של חום שיש רק לדבר מה אורגני – ולא תמצאו אפילו בשלדת הקרבון היקרה ביותר.

materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

רכבנו על שני דגמי: קרוזר עם גלגלי בלון לבנים ושמנמנים, ואופני תיור/עירוניים תכליתיים ומהירים. בשני המקרים האופניים שידרו מוצקות ולא התנהגו אחרת מכל אופניים רגילים אחרים. בשני המקרים הגיאומטריה של השלדה הייתה נכונה לייעוד – ובשני המקרים הרכיבה הייתה מאד מהנה – לא מעט גם בזכות הרכיבים האיכותיים מאד שחוברו לשלדה. הקיטור היחיד שיש לי לגבי האופניים העירוניים הוא כבדות שמקשה על חיים עירוניים.

עוד בהיצע – אופני נשים וגם אופני כביש מקצועיים ומהירים למראה – שבאופן אירוני קווי השלדה מזכירים מאד שלדות קרבון.

materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

materia אופניים עם שלדת עץ מרהיבה ומחיר בהתאם. צילום: פז בר

סיכום

בינינו, התכונות הדינאמיות של האופניים הללו משניות לגמרי. ואני לא מכיר אף רוכב כביש שיוותר על שלדת הקרבון הסופר-קלה שלו לטובת עץ אגוז אדמוני. לאופניים הללו יש ערך כפריט עיצובי ואומנותי – משהו שיתחיל שיחה בסלון ביום שישי או במקרה שלנו על הטיילת בתל אביב. יש אחריות לשלדת העץ והרכיבים ההיקפיים מוכרים ומוכחים – וזה נוסך בטחון. לא הייתי מעז להשאיר אותם קשורים לעמוד ברחוב ולא רק מפחד ונדליזם (יש הרי מסור עץ בכל לדרמן) – אלא גם מפאת המחיר: 19,600 שקלים לדגם הקרוזר, 30 אלף שקלים לאופני הכביש, וכ-23 אלף שקלים לדגמים העירוניים. מחירים שמתאימים למי שיש לו כבר הכל.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6