יום שלישי , 22 אוגוסט 2017
דף הבית » מגזין » מרצדס S500 במחיר של טויוטה קורולה
מרצדס S500 במחיר של טויוטה קורולה
מרצדס S500 בת שמונה תעלה כמו משפחתית חדשה. שווה? צילום: מרצדס

מרצדס S500 במחיר של טויוטה קורולה

רוני נאק

התפרסם במקור במוסף הרכב של ממון – ידיעות אחרונות

זה כבר ממש לא סוד שמכוניות מאבדות המון מערכן. ולאחרונה עקומת אבדן הערך הפכה להיות תלולה עוד יותר כשהלוואת זולות הנגישו לרבים מכוניות חדשות שלא יכלו לרכוש בעבר. כיום רבים מעדיפים לרכוש מכוניות חדשות בהלוואות – מאשר להתפשר על מכונית משומשת או לחכות ולחסוך עוד עד שיצברו בעצמם את ההון הנדרש.

ואז יש את הרצוי. את החלומות. את הפנטזיה. את המכונית ההיא שאת או את חולמים עליה עוד מילדות. סמלים של הצלחה והישגים, שעליהם נמשיך לחלום ברכב הליסינג שלנו, בפקק הארוך בדרך לעבודה כשברקע – בדיבורית – רשימת מטלות ועיזים נשפכת החוצה בצונאמי שמחזיר למציאות של שכיר + 2.5 ילדים, משכנתא, מצוקה לגמור את החודש ולפחות למחצית מאיתנו גם תשלומי מזונות. החלום ההוא שלהגיע באוושת גלגלים על מרצדס S קלאס שחורה – יישאר בדיוק כזה – בדרך למוקד עם הילד המנוזל.

טויוטה קורולה - אמת המידה של המשפחתיות ורף המחיר שקבענו לכתבה הזו. צילום: טויוטה

טויוטה קורולה – אמת המידה של המשפחתיות ורף המחיר שקבענו לכתבה הזו. צילום: טויוטה

ואם נחזור רגע לעניין אבדן הערך. שהפעם עובד בשביל הגשמת החלומות שלנו, יש כמה מוסכמות או כללי אצבע בשוק. רכב חדש יאבד כ-15% מערכו ברגע מסירת המפתח לבעליו – עוד לפני שהניע לראשונה – בהמשך הוא עתיד לאבד עשרות אחוזים מדי שנה כאשר החישוב הרווח הוא כ-50% בתום שלוש שנים. ואם נעשה רגע חשבון ממש פשוט ונמשיך עם הדוגמה של מרצדס S קלאס (אבל זה תופס לכל מכוניות הפאר של אאודי, ב.מ.וו, לקסוס, אינפיניטי, פורשה, ריינג' רובר…). אותה S קלאס שנרכשה בכ-800 אלף שקלים תהיה שווה – בגדול אני מדגיש – כ-400 אלף שקלים רק שלוש שנים מאוחר יותר. אני יודע מה אני יכול לעשות עם 400 אלף שקלים. ואתם?

ומה קורה למכונית פאר שכזו אחרי כתשע או עשר שנים? בחלק מהמקרים היא תהיה שווה פחות מ-100 שקלים (דווקא המרצדס "שלנו" שומרת יחסית היטב על ערכה ותסחר בכ-130 עד 170 אלפי שקלים). וזה פותח עולם שלם של הזדמנויות לשתול את ישבנך במושב הנהג של מכוניות מאד מרשימות כמו אאודי S8 ו-A8, ב.מ.וו סדרה 7, ריינג' רובר ספורט מהדור הראשון, פורשה קאיין ואחרים. כבר מהשנים ההן (ואנו מדברים בגדול על שנתונים של 2008 עד 2010), בחלקן תמצאו מערכות בטיחות מתקדמות, ראיית לילה, דלתות וואקום, מושבים ממוזגים, מתלי אוויר אקטיביים, תיבות הילוכים עם המון יחסי העברה. אלו היו ספינות הדגל של היצרנים שלהן ומי שקנה אותן רצה שכולם יראו שיש לו והרבה.

זה המקום למילת אזהרה. אלו כלי רכב מאד (אבל מאד) מורכבים. הרבה צילינדרים, מערכות עזר ונוחות רבות, ועוד חלקים שכולם כבר כמעט בני עשור, במכונית שעברה כ-200 אלף קילומטרים בממוצע. וזה בהנחה שלא הייתה תאונה או טראומה דומה – ובקיצור יש הרבה מה שיכול להתקלקל. אני בטוח שאם תיקחו טויוטה קורולה תפרקו אותה לרמת הבורג ותפרשו הכל על משטח יפה ונקי – ותעשו בדיוק את אותו הדבר למכונית פאר, מניין החלקים יהיה יותר מכפול (מצד שני גם לקורולה 2017 אין ראיית לילה ודלתות וואקום כמו ב-S קלאס בת תשע). וכולם יודעים שחלקי חילוף למותגים מה"שילוש הקדוש" של גרמניה אינם זולים, הידע לטפל בכלי הרכב הללו באופן ראוי מצומצם למוסכי המותגים/מומחים לרוב וגם שעתוני המוסכים עשויים להכביד על הכיס. איזה עוד פקטורים? ביטוחים יקרים, צריכת דלק גבוהה של מנועים עתירי נפח, צמיגים מאד יקרים על חישוקי של 19, 20 אינץ' ואולי יותר.

אז תגידו. אוקיי נקנה מכונית פאר מיבוא אישי – ונוכל להתקדם מעט בשנתונים. לא מדוייק. משיחה עם מירון לוי. סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק גילינו שמשנת 2010 ומטה – אין למעשה הבדל במחירון בין מכוניות יבואן למכוניות מיבוא אישי. וזה חשוב מכיוון שחברות הביטוח מתייחסות למחירון לוי יצחק כדי לקבוע את שיעור הפרמיות ואת הפיצוי במידה של אבדן.

ואחרי כל האזהרות, הערות השוליים, התובנות. הנה סקירה קצרה של כמה מכוניות שמצאנו למכירה בלוחות הרכב המקוונים. אלו מחירים שמבוקשים על ידי מוכרי המכוניות ולא מחירי סגירת העסקאות אבל אפשר בהחלט לקבל מושג לסדרי הגודל של העלויות. אין כמובן שתי מכוניות משומשות זהות – אבל ניקח ככלל אצבע מכונית נקיה ללא תאונות, עם ממוצע של כ-20 אלף קילומטרים בשנה, מניין ידיים נמוך. המקבילה המוטורית ל"אדם הסביר" של אחינו עורכי הדין.

מרצדס S500 ממודל 2009 - חפשו היטב רכב נקי ותגלו אהבה. צילום: מרצדס

מרצדס S500 ממודל 2009 – חפשו היטב רכב נקי ותגלו אהבה. צילום: מרצדס

מרצדס S קלאס

אני אוהב את ה-S של השנים 08 עד 10'. הדגם שהוצג באמצע שנות ה-2000 והחליף דור שהיה רך, גמלוני, משעמם ובמקרים רבים גם לא עשוי טוב. משנת 2007 ה-S של מרצדס מצויידת בתיבת הילוכים עם 7 יחסי העברה כאשר ההנעה הנפוצה ביותר היא גרסת 350 עם מנוע 6V המפיק 272 כ"ס או ה-500 שמפיק 388 כ"ס מנפח של 5.5ל' (יש כמובן גם גרסאות AMG אקזוטיות ודיזלים של מוניות ולימוזינות שעברו גזיליון קילומטרים – פחות מעניין). לטעמי גרסת ה-500 מדהימה וכבר אז הציגה טכנולוגיות מרשימות גם בסטנדרטים של היום. המנוע חלק מאד וחזק מאד ומסוגל להביא את הבנץ הזו על כל 2.5 הטונות שלה, ל-100 קמ"ש ב-5.4 שניות ולמהירות סופית של 250 קמ"ש. לחיים בסביבה אורבנית שלא רצים בין הערים וההרים, גרסת 350 יותר משמספקת יש למה מספיק כוח כדי להפעיל מדחס מזגן לקירור מקפיא אבל יהיה עליכם לחכות 7.5 שניות להגיע ל-100 קמ"ש. זוועה אמיתית.

לגבי התחזוקה פרוטוקול הטיפולים של מרצדס מכתיב ביקור במוסך בכל 15 אלף קילומטרים. הטיפול היקר ביותר (לפי הנתונים שנמסרו מכלמוביל על בסיס שעתון של 360 שקלים ומחירי חלפים מקוריים) עומד על 4385 שקלים לפני מע"מ. כאן אני מוסיף כוכבית שרלוונטית בכל המותגים: המכוניות לא חייבות להיות מטופלות במוסכים בבעלות היבואן. האחריות פגה כבר מזמן ואפשר לטפל בכל מוסך ולהשתמש בחלקים תחליפים כדי לחסוך בעלויות). הטיפול הזול ביותר של S קלאס עומד על 978 שקלים לפני מע"מ.

מחירים שמצאנו: S350  מודל 2009 115,000 שקלים, S500 מודל 2008 (יד ראשונה!) 140,000 שקלים, s350 ממודל 2010 עם 110 אלף ק"מ בלבד רק 165,000 שקלים.

אאודי S8 ו-A8. המציאות הזולות יותר יהיו מתחת ל-90 אלף שקלים. צילום: אאודי

אאודי S8 ו-A8. המציאות הזולות יותר יהיו מתחת ל-90 אלף שקלים. צילום: אאודי

אאודי A8/S8

אני חייב להודות שלא צברתי המון קילומטרים על ה-8 הגדולה של אאודי. אבל בכל פעם שכן פגשתי את המכונית הזו היא מאד הרשימה – בעיקר עם המנועים הגדולים יותר. השיווק של אאודי נסמך מאד על הטכנולוגיה כדי להשיג קדמה או רושם שלה – ועל ספינת הדגל של המותג לעמוד בפועל בהבטחות  והיומרה של חטיבת השיווק. ה-8 חדשה יחסית והוצגה רק בשנת 94' כמעט 30 שנים אחרי שאאודי קמה מהאפר של DKW ההיסטורית.

ל-8 שלדה אחודה מאלומיניום – והיא מאד גאה בכך וגם הנעה כפולה – קוואטרו – שהיא סוג של USP המייחד את הדגמים הטובים יותר של המותג הגרמני. שלדת האלומיניום מקנה לאאודי משקל עצמי קל יותר וקשיחות מבנית עדיפה על פני מתחרותיה. וזה ניכר. המשקל העצמי עומד על 1.8 טונות בלבד למכונית עם בסיס גלגלים של כמעט 3.0 מטרים ואורך כללי של מעל ל-5.0 מטרים. בשוק תמצאו גרסאות עם מנוע 3.2 ל' שמפיק 260 כ"ס (הנעה קדמית עם רצועה – לא לגעת, הנעה כפולה עם תיבה פלנטרית ו-6 הילוכים עדיף) וגם 4.2 עם 8 צילינדרים המפיק 350 כ"ס. למהירות המירבית תגיעו ב-6.1 שניות או 7.7 שניות אם תבחרו בגרסת המנוע הצנועה.

מנוע של S8 - עם 10 צילנדרים הוא לא פחות ממופלא - אבל התחזוקה...אללי.. צילום: אאודי

מנוע של S8 – עם 10 צילנדרים הוא לא פחות ממופלא – אבל התחזוקה…אללי.. צילום: אאודי

האמיצים שביניכם יכולים לתור אחרי S8. גרסת השרירים הספורטיבית של ה-A8. זו מגיעה עם מנוע 10 צילינדרים בנפח 5.2 ל' אשר מפיק 450 כוחות סוס. הזרקה ישירה יש, מגדשי טורבו אין והמנוע הזה – אשר משרת גם את למבורגיני – מפיק את ההספק באמצעות סל"ד. 7,000 סל"ד לשיא ההספק, 3500 סל"ד לשיא המומנט שבעצמו הוא נתון יפה עם 55 קג"מ. זולת סמל קטן על הכנף יתקשו העוברים והשבים להבחין ב-S הזו שתביא אתכם ל-100 קמ"ש בחמש שניות. מהמם. עוד דבר מהמם הם הצמיגים: רוחב 265 חתך 35 על חישוק 20 אינץ'. צמיג כזה עולה במרשתת בין 1500 ל-2200 שקלים וממש לא רצוי לחסוך במקרה הזה ולקנות רק את הטוב ביותר. עם הנעה כפולה יהיה עליכם להחליף את כל ארבעת הצמיגים וחשוב שגם הספייר יהיה באותה מידה (מערכות הנעה כמו קוואטרו ממש לא "אוהבות" צמיגים שאינם במידה זהה – זה עושה להם ממש סלט בגלגלי השיניים הקטנים) אז אתם מסתכלים על כעשירייה רק על החלפת הצמיגים.

כמה עולה פלאג אחד של מנוע ה-10V הנפלא שמנגן לכם ב-S8? 297 שקלים. צריך להחליף פלאגים? תיפרדו מכ-3,000 שקלים לא כולל עבודה וכדורים להורדת לחץ הדם. הטיפולים השוטפים יעלו בין 1,507 שקלים לטיפול קטן ב-A8  ועד 6526 שקלים לטיפול גדול ב-S8. לחוששים מטיימינג של מנוע 10V אפשר להרגיע. החלפת שרשרת תעלה רק 826 שקלים פלוס מע"מ ולא כולל עבודה.

מחירים שמצאנו: 3.2 ממודל 2008 75,000 שקלים, 4.2 מודל 2010 150,000 שקלים, S8  מודל 2008 ב-110,000 שקלים (זוכרים מנוע של למבורגיני?).

במוו סדרה 7 עברה עדכון בשנת 2009. לכו על זה - ואם תמצאו 760 עם מנוע V12 - אתם תותחים. צילום: במוו

במוו סדרה 7 עברה עדכון בשנת 2009. לכו על זה – ואם תמצאו 760 עם מנוע V12 – אתם תותחים. צילום: במוו

ב.מ.וו סדרה 7

יש אנשים שאוהבים ב.מ.וו – זה מן דבר כזה. וחלקם חייבים דווקא את ה-ב.מ.וו הגדולה ביותר שהיא בדור הזה הכי רחוקה מ"מחווית הנהיגה המושלמת". גדולה, רכה יחסית – וגם עם מערכות מתלים אקטיביות וקפיצי אוויר לא מצליחה להיות מהודקת כמו אחיותיה הקטנות. ביחס לקונטקס היא בכל זאת  מערבת יותר לנהיגה ממרצדס S קלאס אבל אין לה את ה-X פקטור של בנץ מה לעשות אלה החיים. ב-2008 הוצג דור חדש עם פלטפורמה מעניינת, עדכון של מערכת האיי-דרייב האניגמטית ושלושה מנועים. אחד: 730 לא ממש מעניין ומפיק 258 כ"ס מ-6 צילינדרים בטור. שני האחרים דווקא כן: 750 בנפח 4.4 ל' 8 צילינדרים ומגדש טורבו. התפוקה-407 כוחות סוס ו-60 קג"מ ב-1750 סל"ד. קרנף אמיתי. המנוע הזה ישגר את ה-7 הגדולה ל-100 קמ"ש ב-5.2 שניות. בין השאר בזכות משקל עצמי נמוך יחסית של 1945 ק"ג. אם תמצאו 760 זה כבר גביע קדוש. מנוע 12 צילינדרים נפח של 6.0ל' ו-445 כ"ס ולא פחות מ-60 קג"מ ממנוע אטמוספרי. 5.4 שניות ל-100 קמ"ש כשבחזית פועם לו מנוע חלק כמשי ועם צליל נפלא.

הטיפולים כאן לא לרפי ארנק. החלפת מזרקים במנוע 8V תעלה כמעט 14 אלף שקלים. החלפת רפידות בלמים ודיסקים קדמיים תעלה קרוב ל-5,000 שקלים כאשר החלפת הבלמים מאחור תוסיף למאזן עוד כ-2600 שקלים. אפשר להתנחם בכך ששרשרת הטיימינג אם אינה רפויה לא צריכה החלפה.

מחירים שמצאנו: 730 מודל 2009 107,000 שקלים, 750 מודל 2009 ב-155,000 שקלים, 750 ממודל 2010 ב-159,900 שקלים, 730 מודל 2008 ב-85,000 שקלים.

ואז יש ג ריינג' רובר ספורט, פורשה קאיין ולקסוס ממז בגרושים - יחסית למחיר הקניה שלהם כחדשים. צילום: לנד רובר

ואז יש ג ריינג' רובר ספורט, פורשה קאיין ולקסוס ממז בגרושים – יחסית למחיר הקניה שלהם כחדשים. צילום: לנד רובר

אפשרויות נוספות שמצאנו: לקסוס LS460  מודל 2008 95,000 שקלים, פורשה קאיין 3.6ל' מודל 2010 ב-115,000 שקלים, ריינג' רובר ספורט דיזל 3.6ל' מודל 2008 120,000 שקלים.

 

סיכום

הנה חומר למחשבה. במחיר של משפחתית 1.6 אוטומטית, ואפילו סופרמיני חדשה – אתם עשויים למצא את עצמכם מאחרי ההגה של מה שהיה חוד הקדמה של תעשיית הרכב לפני כמעט עשור. וזה נחמד. אבל יש גם הימור. מכיוון שאם "תפלו" על רכב בעייתי התחזוקה שלו עשויה להתיש אתכם, כלכלית ופיזית במידה כזו שלא תפיקו הנאה מהכרכרה המלכותית שלכם. לכן – איני רוצה להניא אתכם מלבחור בדרך הזו – אלא רק לפקוח את העיניים לקראת מה אתם צועדים, ביחרו את המכונית בקפידה, עשו פוליש ווקס יסודיים – והיכנסו ל- S קלאס השחורה שחלמתם עליהם מהתיכון.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6