יום שישי , 26 מאי 2017
דף הבית » אופני הרים » מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800
מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800
מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800. שלדה עליזה עם זנב קשיח ומבנה מוצק, צמיגי 27.5 פלוס ויכול לייצר המון חיוכים. אופני פאן ושיחרור אגרסיות. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800

מרידה נקטה בגישה שונה לגמרי כדי לטפל בהיסטריה סביב הצמיגים במידות "פלוס". ואלו אכן צצים ככלניות בבארי מתוך כל מותג וחנות אופניים. מרידה בחרה שלא להסב שלדה קיימת כדי לאכלס את הצמיגים הגדולים, ולא להתפשר עם גיאומטריה שנועדה לעשות משהו אחר לגמרי ולא להתמודד עם האתגרים של צמיגים רחבים מאד, גבוהים מאד ועם לחץ אוויר נמוך מאד (אפילו 13 PSI במקרים מסויימים). בצורה שמאד לא אופיינית ליצרן אופניים כה גדול, היא יצרה מוצר מקורי שבבסיסו נועד להבליט את התכונות הטובות-יותר של הצמיגים הללו ועל הדרך להחזיר לשטח את אופני השבילים קשוחי הזנב ולהרחיב את החיוך של הרוכבים. הביצוע לא מושלם אבל בהחלט שמאד קרוב.

מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800. שלדה עליזה עם זנב קשיח ומבנה מוצק, צמיגי 27.5 פלוס ויכול לייצר המון חיוכים. אופני פאן ושיחרור אגרסיות. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800. שלדה עליזה עם זנב קשיח ומבנה מוצק, צמיגי 27.5 פלוס ויכול לייצר המון חיוכים. אופני פאן ושיחרור אגרסיות. צילום: רוני נאק

יעוד ותפיסה

כיף, כיף ועוד כיף. אלו אינם אופניים לרוכב סינגלים מתחיל, אלא דווקא לרוכב המיומן שרוצה אופניים לכיסוח אינטנסיבי של שעתיים, ולחזור ולזרוק את האופניים מטונפים במחסן. השלדה היא מאלומיניום, עשויה היטב, עם פיצ'רים עם ניתוב כבלים פנימי, ראש היגוי חרוטי, קרנק בפרס וכל המאפיינים של שלדה מודרנית. אבל לצד הפיזיולוגיה יש את המבנה אשר משלב זווית הגוי מתונה וזנב קצר מאד. כל זה מרמז על אופי שובב ועליז. הייעוד הכסאחיסטי הזה מתבטא במשקל הכולל – העומד על 13.5 ק"ג. ואפשר לראות בעין את רכיבי השלדה השונים, ואת האופן שבו הם מתחברים, כדי להבין שמדובר במבנה שנועד להתכסחות – להתגרד על סלעים ולחזור מחייך הביתה – פחות שן חותכת אחת – מבסוט!

הגיאומטריה של השלדה מספרת כמעט את כל הסיפור; זווית ההיגוי 67.5 מעלות, תמוכות שרשרת 427.5 מ"מ, שקיעה מזערית של 60 מ"מ של הקראנק. ובקיצור חצי קדמי ארוך ועם זווית היגוי שטוחה, משולש אחורי קצרצר ועם דרופ קטן בציר הקראנק ליציבות. ולטובת מי שלא קורא בזווית התרגום הוא אופניים בעלי תכונות זריזות ו"פליקאביליות" אבל חרטום ארוך לאותם מורדות טכניים. תוספת מאד נחמדה בעלת ערך לתחושת המוצקות הכללית הם נאבות וצירי BOOST מעובים ובנוסף אפשרות להסב את האופניים לשימוש בגלגלי 29 אינטש (דורש כמובן סט גלגלים אחר).

 

מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800. כידון רחב מאד וסטם קצר מאד מזרזים את ההיגוי. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800. כידון רחב מאד וסטם קצר מאד מזרזים את ההיגוי. צילום: רוני נאק

איבזור

חבילת האבזור מאד מוצקה ועמידה: מעביר אחורי SLX ועליו פוקד שיפטר XT (בחרו במעביר הזול יותר שיהיה פחות כואב בכיס להחליף אחרי שיתפזר בכל בן שמן), מעצורים הידראוליים שימאנו M447 עם דיסקים של 180 מ"מ. ההילוכים הם סידור של 1X11 כאשר הפלטה האחורית ענקית ומציגה 46 שיניים. בחזית מזלג רוקשוקס YARI נהדר עם 130 מ"מ של מהלך ציר BOOST מעובה ואליו מחוברים סטם קצרצר וכידון סופר-רחב המזרזים את ההיגוי.

נאבות רחבות BOOST) FoBearing)  שרוכות לחישוקי גלגל של מרידה ועליהם צמיגי ברוחב 2.8 טיובלס מתקפלים של מאקזיס. החידוש מבחינתי היה המפגש הראשון עם מוט אוכף הידראולי של מרידה שיש לו תרומה גדולה מאד בהקשר הזה.

משקל האופניים עומד על כ-13.5 ק"ג מוכנים לרכיבה והמחיר 8,200 שקלים (7,216 שקלים לחברי מועדון רוזן מינץ)

רכיבה

לקח לי קצת זמן להבין את הראש של האופניים ההלו. ושמחתי על ההזדמנות לרכוב על צמיגים ברוחב 2.8 ועם זנב קשיח המאפשר לבודד את התרומה של הצמיגים לפסטיבל הזה. וגם אם הם לא יעשו אותך למהיר ביותר על השביל, האופן שבו הם מאפשרים לך להמשיך ולדווש בזמן מעבר סלעים ולמצוא אחיזה היכן שאחרים מחליקים מאד מרשים. במקום שבו הצמיגים הרגילים עולים ומתגלגלים מעל למכשול – אלו השמנים – כאילו עוטפים אותו, סופגים את המפגש עם שפת ההתקפה של הסלע, חובקים ועולים מעליו. סוג של התנהלות שכל ג'יפאי זוחל סלעים מכיר היטב.

אופני ההרים הללו באמת הצליחו לייצר המון חיוכים. זריזות ההיגוי שלהם דורשת הסתגלות. הזנב קצרצר ויש הרבה משקל מאחור שעוזר להרים את הפרונט מעל מכשולים או פשוט לבצע חצאי סיבובים באוויר. מהצד השני של המטבע זווית היגוי שטוחה ומזלג קדמי נהדר מקנים בטחון רב במעברים טכניים ומאפשרים לטוס במורדות סלעיים ומפותלים בקצב הדורש לרוב אישפוז בכפייה.

מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800. הצמיגים השמנים בולעים הרבה מחירפוצי השבילים. האחיזה נהדר אבל כך גם ההתנגדות לגלגול כשלחץ אוויר נמוך. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800. הצמיגים השמנים בולעים הרבה מחירפוצי השבילים. האחיזה נהדר אבל כך גם ההתנגדות לגלגול כשלחץ אוויר נמוך. צילום: רוני נאק

נקודות חולשה היו היגוי מעורפל כשלחץ הצמיגים נמוך, תחושת מריחה של הגלגל האחורי בלחץ נמוך, משקל עצמי משמעותי למדי המכביד בטיפוסים ומעיק אם חלילה תחליטו לצאת לטיול XC ארוך איתם. האחיזה הרבה מאפשר בלימה הרבה יותר חזקה ממה שמערכות הבלם הבסיסיות מסוגלות לספק. גרסת 900 היקרה יותר מצוידת כבר במעצורים חזקים יותר של SRAM.

אפשר לרכוב גם במסלולי טיול ארוכים יותר. אז תהנו מספיגת הצמיגים אשר מקנה נוחות מצוינת על פני שבילים מחוטטים. אבל ככל שתורידו יותר לחץ אוויר כך תגדל ההתנגדות לגלגול וזה יעיק ויעייף ככל שיצטברו הקילומטרים – יחד עם המשקל העצמי הנכבד – האופניים האלו לא יהיו הבחירה הראשונה שלי ל-XC ארוך של יום שלם פלוס תיק כבד על הגב. לצד זאת, הדיווש יעיל למדי, הם מטפסים בסדר ותנוחת הרכיבה נוחה לאורך זמן.

מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800. מוט מושב הידראולי של מרידה היה נהדר והתפעול שלו מצויין. שימו לב לתמוכות המושב האגרסיביות - רמז לאופי של האופניים. צילום: רוני נאק

מבחן אופניים מרידה ביג טרייל 800. מוט מושב הידראולי של מרידה היה נהדר והתפעול שלו מצויין. שימו לב לתמוכות המושב האגרסיביות – רמז לאופי של האופניים. צילום: רוני נאק

ראוי לציון

מוט האוכף של מרידה. היה תגלית. תפקד נהדר והיה מכפיל כוח ליכולת של האופניים הללו בעיקר בסינגלים טכניים ומורדות. אהבתי את מנוף התפעול שלו שבצורת שיפטר הילוכים – מבריק. ההתנגדות לגלגול של הצמיגים השמנים הייתה פחות משמעותית כשלחץ האוויר גבוה המחיר הוא אבדן אותו יתרון יחסי של גיהוץ וספיגת השטח. ניתוב הכבלים והעיצוב – מעולה! קודוס!

 

מה הייתי משנה

לאור היעוד האגרסיבי של האופניים הללו הייתי רוצה מעצור חזק יותר בחזית. לא בטוח שהייתי בוחר בדיסק מוגדל אלא מחפש XT משומש ותולה אותו במקום ה-447 שהם הכנה לצ'יפו. משקל…מגלח שני קילו לפחות. החלשת המבנה בעייתית באופניים שנועדו התפרעות בהגדרה ובכל זאת לז"ק הם כבדים.

תודה מיוחדת להונדה אשר השאילה לנו הונדה סיוויק טורר אשר בלעה לתוכה את כל מה שצריך - ונותר מקום לעוד קצת. צילום: רוני נאק

תודה מיוחדת להונדה אשר השאילה לנו הונדה סיוויק טורר אשר בלעה לתוכה את כל מה שצריך – ונותר מקום לעוד קצת. צילום: רוני נאק

סיכום

מרידה ביג טרייל 800 היו תגלית עבורי והאופניים שגרמו לי לחוות ולהבין את כל מה שטוב ולא טוב בצמיגים הרחבים. הביצוע של מרידה לקונספט מעולה (למעט ההסתייגויות מעלה) וגם במידה רבה מורה על העזה מצד יצרן מיינסטרים היוצא מאזור הנוחות שלו.

הם לא יכולים להיות האופניים היחידים בבית. אבל הם כן יהיו הנשק המושלם לגיחת בוקר נמרצת בה תשאירו קלוריות רבות בשטח, תרוויחו צלקות כבוד על השלדה ותהיו רגועים – עד לרכיבה הבאה.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*

http://bit.ly/2opbTV6