יום שישי , 19 אפריל 2024

בייקמוביל סיאט לאון 1.2

בהשקת הלאון החדשה בחו"ל ביקשתי מעמית להסתיר לרגע את הסמל על ההגה. אז שאלתי "איזה אוטו אתה רואה?". והוא, בלי היסוס, ממרום שנים רבות בתפקיד, אמר נחרצות "אודי". גם אני חשבתי בדיוק על אותו הדבר, תחושה ומחשבה שהגיעה אחרי קילומטרים ארוכים בכבישים, כשהגענו לבסוף לשיא הרכס ועמדנו בתוך שדרה ארוכה של טורבינות רוח עצומות.

בייקמוביל סיאט לאון 1.2 סטייל. אם זה מקרקר כמו גולף, נראה כמו גולף ונוסע כמו גולף זה...סיאט! צילום: רוני נאק
בייקמוביל סיאט לאון 1.2 סטייל. אם זה מקרקר כמו גולף, נראה כמו גולף ונוסע כמו גולף זה…סיאט! צילום: רוני נאק

בייקמוביל סיאט טולדו

איך לבשל דגים על מדורה? צחי בוקששתר

סיאט חדשה

וגם היום, אחרי הנהיגה בגרסה "ישראלית" עם חמש דלתות ומנוע 1.2 TSI – בזמן שאני ממקם את הלאון בזווית הנכונה אל השמש על כביש הנפט ברמת הגולן, קל מאד לטעות ולחשוב כי מדובר במכונית מקומת יוקרה גבוהה יותר. מה שהשתנה זו הזהות המותגית של סיאט. כבר לא "אוטו אמוסיון" שהכרנו מהשנים שעברו, כבר לא מסיבות פרועות באיביזה וברים אפלים ברובע הגותי של ברצלונה. הגישה החדשה מביאה את ה"כיף באמצעות הנדסה" (enjoyneering) – טייקאוף מ"קדמה באמצעות טכנולוגיה" מצלצל מוכר? הנה כך אפשר לשמור על ערכי הליבה העליזים והדינאמיים של סיאט ולצפות אותם בבצק סוכר טכנולוגי, אקולוגי ונגיש. ואנחנו יצאנו הפעם לגלות את הלאון החדשה בגרסת 5 דלתות, מנוע 1.2 TSI המפיק בעזרת מגדש והזרקה ישירה, 105 כ"ס ו-כמעט 18 קג"מ מ-1,400 סל"ד. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים DSG רובוטית כפולת-מצמדים עם 7 הילוכים ובנוסף מצויידת ב-START&STOP. צריכת הדלק המוצהרת כ-20 ק"מ לליטר והציון הירוק עומד על 4.

בייקמוביל סיאט לאון 1.2 סטייל. גרסת 5 דל' עם בסיס גלגלים ארוך ב-37 מ"מ וכולם מוקדשים לטובת החלל במושב האחורי. צילום: רוני נאק
בייקמוביל סיאט לאון 1.2 סטייל. גרסת 5 דל' עם בסיס גלגלים ארוך ב-37 מ"מ וכולם מוקדשים לטובת החלל במושב האחורי. צילום: רוני נאק

לגרסת החמש דלתות בסיס גלגלים ארוך יותר ב-37 מ"מ מזה של הקופה בה נהגנו בהשקה העולמית ועומד על 426 ס"מ. תוספת המרווח מיועד כמעט כולו לטובת הנוסעים במושב האחורי בעוד שנתון תא המטען – 380 ל' – נותר זהה.

רכב ההדגמה מאובזר ברמת STYLE אשר לכבוד ההשקה בישראל כוללת גם גג שמש נפתח גדל מידות. ברשימת האיבזור התקני 6 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה (כולל הגבלת החלקה אלקט' של הגלגלים המניעים), בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, מחשב דרךף חיישני אורות וגשם, תאורת LED, מולטימדיה מקורית עם מסך מגע, נגיעות עור על ממשקי הנהג החשובים, ועוד רשימה ארוכה של אביזרי נוחות. בהחלט הרבה יותר ממה שהייתם מצפים לו בגרסת בסיס של מכונית קומפקטית. המחיר 123,400 שקלים לרכב המבחן.

נהיגה ופקקים

הימים הם ימי "החגים" ואת הקילומטרים של נסיעת המבחן אני מבלה בעיקר בלמצא דרכים חלופיות לפקקים הארוכים אשר נדמה כי סותמים את כל הכבישים הראשיים במדינה. היעד שלי הוא קטע אחד מכביש הנפט – אותה רצועת אספלט מרוסקת אשר נסללה בסוף שנות ה-60' מעל לצינור הנפט הטרנס ערבי. ואותו צינור אשר הוביל בשעתו חצי מיליון חביות נפט ליום מערב הסעודית לנמל הנפט בצידון – יהיה הלוקיישן לצילומים של מכונית אשר יצרנה מצהיר על צריכת דלק של 20 ק"מ לליטר. חישוב מהיר יגלה כי הלאון 1.2 יכולה לנסוע 2 מילארד קילומטרים על נפח הנפט היומי שעבר בצינור שבקוטר 75 ס"מ הטמון באדמה. חוצמזה זה מקום מצויין – מלבד הרחובות השבורים של העיר טבריה, לבחון את נוחות הנסיעה והיכולת לטפל בשיבושים. והלאון מתמודדת איתם יפה עם שילוב של חישוקי 16 אינץ' וצמיגים עבי חתך וכיול מתלים רך יותר מזה שלה-FR SC בו נהגתי בהשקה. גם ה-NVH טוב למדי עם מינימום של רעשי דרך, רוח ורעשים מכאניים החודרים לתא.

מהצד הדינאמי גרסת ה-105 כ"ס לא מרעידה את אמות הסיפים. נסו לנהוג באופן נמרץ ותגלו כי חסר כוח ומומנט למרות שבעת ההילוכים ו-18 קג"מ שמגיעים מ-1,400 סל"ד נמוכים. המשקל העצמי 1,235 ק"ג נמוך למדי כך שהאשם על הגמלוניות נופל בעיקר על יחסי ההעברה הארוכים של תיבת ההילוכים. וה-DSG לא מחדשת כאן דבר. פעמים רבות היא עובדת נהדר, מורידה הילוכים בבלימה, ומדלגת בין הילוכים באופן נעים. פעמים אחרות היא דופקת ולא נעימה. במצב D היא תמהר להעלות הילוכים כדי לחסוך בדלק ואז המחסור בכוח מורגש יותר, במצב הספורטיבי העסק חי הרבה יותר אבל אז צריכת הדלק נפגעת. ממוצע צריכת הדלק שלנו במבחן היה 15 ק"מ/ל'.

כמה קטעים דינאמיים קצרים גילו את מה שכבר ידענו על הלאון החדשה – היא מאד מתגמלת לנהיגה. ואפילו בגרסה הזו – החלשה והבורגנית ביותר בהיצע של סיאט – זה היה תענוג לגלף דרך הצירים המפותלי של רמת הגולן. להגה החשמלי דיוק רב, השלדה מגיבה נכון ומתגמלת ככל המתגבר הקצב ולבלמים עוצמת נשיכה ועמידות טובים מאד.

בייקמוביל סיאט לאון 1.2 סטייל. זה יכנס בתוך זה?! בקלות רבה יותר משאתם חושבים! צילום: רוני נאק
בייקמוביל סיאט לאון 1.2 סטייל. זה יכנס בתוך זה?! בקלות רבה יותר משאתם חושבים! צילום: רוני נאק

נוחות ומטען

המושב האחורי נוח ומרווח. אבל הכניסה אליו היא דרך מפתן צר ורצפת תא עמוקה. מפער הדלת רחב אבל המעבר לרגליים יוכל היה להיות טוב יותר. אחרי שהתמקמתם תגלו חלל מצויין לראש/כתפיים ורגליים. בהחלט לא משהו לא נעים לנוסע בוגר ואף תמצאו פתחי מיזוג מצויינים – לא דבר מובן מאליו בקבוצה הזו וחשוב בהקשר הישראלי של האקלים. עוד מאחור תמצאו עיגוני ISOFIX למושב בטיחות.

לתא המטען נפח של כמעט 400 ל' ותמצאו בו עוגנים ושקע מתח. כמו בתא הנוסעים גם רצפת תא המטען נמוכה ועמוקה משמעותית מסף הטעינה. ההפרש עומד על כ-20 ס"מ ועשוי להקשות על הרמת מזוודה כבדה או ארגז מנגו מהתא. בהקשר שלנו – האופניים – הצלחנו להכניסה לתוכו אופני שיכוך מלא 26 אינץ' אחרי פירוק הגלגל הקדמי, מושב האופניים וקיפול המושב האחורי של הלאון. עוד ראוי לציין את המדף האחורי שמוסר בקלילות ומשחרר את החלל למטענים מכל צורה וסוג.

בייקמוביל סיאט לאון 1.2 סטייל. זה יכנס בתוך זה?! בקלות רבה יותר משאתם חושבים! צילום: רוני נאק
בייקמוביל סיאט לאון 1.2 סטייל. זה יכנס בתוך זה?! בקלות רבה יותר משאתם חושבים! צילום: רוני נאק

האפשרות לשאת אופניים על מנשא אחורי מוגבלת בשל הספויילר הנמשך מעבר לקו הגג. יש אמנם נקודת משען איתנה מתחת לחלון האחורי אבל הייתי נמנע מלהעמיס אופניים כבדים כשהספיילר הזה בסביבה. לא תמצאו נקודות FIXPOINT לאורך תעלות הגג אלא רק שקע אורכי המיועד לקליטת כל גגון ג'נרי. בהקשר הזה ההיצע בשוק רחב מאד – כמו גם משרעת המחיר. מכיוון שהלאון קומפקטית זה יגרום להשפעה מורגשת במקדם הגרר (ההתנגדות למעבר דרך האוויר). ככלל אצבע ככל שהרכב קטן יותר, כך ההשפעה האירודינאמית של הגגון תהיה מורגשת יותר. כך שיהיה עליכם לצפות לעלייה של כ-17% בצריכת הדלק עם שני זוגות אופניים על הגג.

בייקמוביל סיאט לאון 1.2 סטייל. רשימת האיבזור ארוכה ונדיבה גם בגרסה הבסיסית, האיכות הכוללת טובה מאד ומיישרת קו עם מיטב המוצרים של קבוצת פולקסווגן. גג השמש הוא צ'ופר לרגל ההשקה. צילום:רוני נאק
בייקמוביל סיאט לאון 1.2 סטייל. רשימת האיבזור ארוכה ונדיבה גם בגרסה הבסיסית, האיכות הכוללת טובה מאד ומיישרת קו עם מיטב המוצרים של קבוצת פולקסווגן. גג השמש הוא צ'ופר לרגל ההשקה. צילום:רוני נאק

סיכום ובעיות של מישהו אחר

המפגש בין ציר הנפט לסיאט לאון היה עוצמתי ביותר. מפגש של עידנים שונים, מעולם של חצי מיליון חביות נפט ליום – בעידוד ענקי הנפט מארה"ב טרם משבר הנפט הגדול – לימינו אנו בעידן בו הנצילות של כל ליטר נמדדת בחלקיקי פליטה וקילומטרים ואפילו הזיהום הנגרם בתהליך יצור הרכב נמדד. ולא רק בדלק. אותה נצילות קיימת גם בתהליך היצור בדרך שבה שלדה, יחידות הנעה, ורכיבים רבים אחרים משרתים כמה מותגים ועשרות דגמים. והלאון, אשר משתמשת בשלדה המודולרית של קבוצת VW – MQB – במערכות ההנעה הקבוצתיות המשרתות סקודה מצד ימין ו-VW ואודי מצד שמאל, ועוד רכיבים רבים ממסכי מולטימדיה ועד מיתוג בתא הנהג ומושבים. הדודנית הקרובה ביותר ללאון היא פולקסווגן גולף – אשר ברמת איבזור מקביל (טרנדליין) עולה בדיוק 10,000 שקלים יותר ומאובזר מעט פחות. ואם נקיים מבחן מישוש לא תצליחו להבחין בין השתיים. האם סיאט לאון החדשה מייתרת את הגולף?

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 + eighteen =