יום שישי , 26 אפריל 2024

מבחן אופניים Norco Sight Alloy 7.1

קטגוריית ה-AM או האנדורו – כפי שכל מי שבאופניים היום טורח לציין בכל משפט שני – היא החמה והלוהטת בשוק האופניים העולמי וגם המקומי. כל אופניים שמיועדים לפלח הזה ברכיבת הרים מייצרים עניין רב ושבעתיים אם מדובר באופניים ממותג מוכר ועם מידת הגלגלים הקסומה של 27.5 אינץ'.

מותג נורקו מגיע אלינו מהחוף הצפון מערבי של צפון אמריקה (בריטיש קולומביה שבקנדה למי שלא זוכר איך הגלובוס מסודר). שם, הסינגלים ביערות הגשם הסמוכים לחופי האוקיאנוס השקט הם קובעים את הרף בתחומים רבים. והם נחשבים לקשוחים שבמותגי האופניים.

 

מבחן אופניים NORCO SIGHT ALLOY. אופני AM קשוחים עם 140 מ"מ מהלך וגלגלי 27.5.  המחיר 13K שקלים. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים NORCO SIGHT ALLOY. אופני AM קשוחים עם 140 מ"מ מהלך וגלגלי 27.5. המחיר 13K שקלים. צילום: תומר פדר

פיזיולוגיה

ה-SIGHT ALLOY מיועדים לרוכבים אגרסיביים, כאלו שחוששים לפצלח שלדת קרבון פריכה ומחפשים את הקשיחות והעמידות של אלומיניום 6061. לפי נורקו אלו לרוב יהיו רוכבים מיומנים, שמכירים היטב את השבילים שלהם, יודעים בדיוק מה הם מחפשים באופניים ויותר מפעם אחת הם יזרקו את האופניים במחסן מלוכלכים ורטובים.

לשלדה של ה-סייט יש את כל המרכיבים של אופני AM (All Mountain) מודרניים. תומכות שרשרת קצרות אשר ממקמות את הרוכב בחלק המרכזי/אחורי על ציר האורך של האופניים. זווית היגוי שטוחה של 67.5 מעלות אשר מקנה יציבות ובטחון רב במורדות ובמעברים טכניים. ציר מרכזי נמוך המוריד את המרכז הכובד וצינור שלדה עליון (טופ טיוב) שפוף המאפשר עמידה נוחה מעל וכן הטיה קלה של האופניים בפניות. מהלך מתלה של 140 מ"מ בכל קצה מתקבל ממתלים של FOX עם בוררי CTD (שלושה מצבי שיכוך: מורד, שביל וטיפוס) והם מסדרת EVOLUTION ה"עממית" יותר ביחס ל-"פקטורי" היקרים. ניתוב הכבלים הוא חיצוני ועובר מהצד של צינור השלדה הראשי.

על ההנעה מופקדת שימאנו עם שיפטרים של SLX מעביר אחורי XT פלוס עם מצמד ומעביר קדמי ד'אור עם חיבור קשיח לשלדה. המפרט התקני מדבר על סידור הילוכים של 2X10 עם שתי פלטות לפנים 24/38 וקסטה של עשרה הילוכים מאחור.

על הבלימה מופקדים מעצורים בסיסיים למדי משימאנו מסדרת ד'אור. בחזית דיסק 180 מ"מ ומאחור 160 מ"מ. אלו מוברגים לטבורי גלגל (נאבות) שימאנו ד'אור וחישוקי 27.5 SUN. הופתענו למצא צמיגים מאד מיוחדים קנדה Honey Badger ברוחב משמעותי של 2.35. בהחלט בחירה לא שגרתית.

יתר הרכיבים ממותגים NORCO כשהכידון הרחב – 740 מ"מ – מתבלט לטובה. אופני המבחן צויידו בנוסף גם במוט מושב הידראולי רוקשוק ריוורב. זו תוספת של כ-1.0 קילו למשקל כולל של 14.8 ק"ג ושל כ-1,400 שקלים למחיר האופניים שעומד על 13,000 שקלים.

 

מבחן אופניים NORCO SIGHT ALLOY. n,kLLOY. המתלה האחורי אקטיבי מאד ויעיל מאד, פעולתו מזכירה את זה של אופנוע שטח. זרוע אחורית רחבה לפעמים מגיעה למגע עם עקב הנעל. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים NORCO SIGHT ALLOY. n,kLLOY. המתלה האחורי אקטיבי מאד ויעיל מאד, פעולתו מזכירה את זה של אופנוע שטח. זרוע אחורית רחבה לפעמים מגיעה למגע עם עקב הנעל. צילום: תומר פדר

רכיבה

נורקו מכנה את המתלה האחורי של A.R.T והוא שונה ממתלה 4-חיבורים רגיל בכך שתומכות השרשרת מסתיימות הרבה לפני ציר הגלגל האחורי בעוד שתומכות המושב מתארכות ואוחזות בגלגל. גם הזווית שבה הזרוע פוגשת את הנדנדה שטוחה למדי – כמעט ישרה בדרך לפגוש את הבולם של FOX. המבנה של המתלה יוצר תנועה קשתית של ציר הגלגל כשבתחילת המהלך הוא נסוג ובהמשכו נע הציר לפנים. היתרונות הן סינון טוב של מהמורות קטנות, יעילות דיווש טובה ופעולת מתלה פרוגרסיבית.

כוונו את המתלים לסט-אפ המומלץ ואם עשיתם זאת נכון כנראה שאתם מסודרים. הכיול של נורקו למתלים של FOX התגלה כ"בול" (כל יצרן מזמין מספק המתלים את המפרט שלו) כבר בכיול הראשוני. כל שנותר הוא להרים את המושב לגובה הנכון ולצאת לשבילים.

מבחן אופניים NORCO SIGHT ALLOY. n,kLLOY. אגרסיביות בעיר לצד אזעקות ויירוטים. במציאות ההזויה שלנו מעט שפיות בסינגלים. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים NORCO SIGHT ALLOY. n,kLLOY. אגרסיביות בעיר לצד אזעקות ויירוטים. במציאות ההזויה שלנו מעט שפיות בסינגלים. צילום: תומר פדר

המתלה האחורי כמובטח באמת אקטיבי מאד – וכשהבולם במצבו הפתוח הוא מספק נוחות רכיבה טובה ועקיבה מצויינת אחרי פני השביל. יש בובינג (קיפוצים כתוצאה מדיווש) אבל לא  מוגזמים. כאופני דור אחרון רבים, גם הנורקו מעדיפים דיווש בישיבה – כך הם יהיו היעילים ביותר – אם בשביל שטוח או בטיפוסים. תנוחת הישיבה שמה את הרוכב במרכז ויש המון מקום מעל למוט העליון כדי לזוז ולתמרן.

בהקשר הזה אני חייב לציין לטובה את הזריזות ואת הנכונות של האופניים האלו לשנות כיוון ולשחק מצד לצד בשביל. הם מרגישים הרבה יותר זריזים וקלים להטיה מאופניים רבים אחרים – ובטח מכאלו עם גלגלי 29' – ובכל זאת יש להם את היכולת להתגלגל ולספוג מכשולים בזכות הגלגלים והמתלים המצויינים.

דיווש מאומץ בשבילי שדות פתוחים מגלה יכולת טובה לבנות ולהחזיק מהירות. מאד לא צפוי מאופניים בתצורה כזו. לצמיגים התנגדות מועטה יחסית לרוחבם – לגלגול, וסט הגלגלים גם הוא "בסדר" גם אם לא מצטיין. בשורה התחתונה, אם תרצו לכסות קילומטרים רבים עם האופניים האלו, הם יהיו שותף טוב לחציית מרחקים. מספקים נוחות טובה, תנוחת רכיבה טבעית, ויכולת שיוט מהירה עם מעט מאד שריפת אנרגיה מיותרת.  ויש גם ביקורת. המבנה של המתלה האחורי מאסיבי מאד – חוסן לעתיד – וזה מצויין. אבל הזרוע האחורית מאד רחבה ולא אחת חיכחתי עקבים בצד הרחב של הזרוע.

מבחן אופניים NORCO SIGHT ALLOY. n,kLLOY. אגרסיביות בעיר לצד אזעקות ויירוטים. במציאות ההזויה שלנו מעט שפיות בסינגלים. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים NORCO SIGHT ALLOY. n,kLLOY. אגרסיביות בעיר לצד אזעקות ויירוטים. במציאות ההזויה שלנו מעט שפיות בסינגלים. צילום: תומר פדר

הסינגלים הטכניים הם "ה"מקום לאופניים האלו. גם אם המשקל שלהם קצת יעיק עליכם במעלות. דיווש במעלה תלול יהיה הכי נוח בישיבה – ויספק את האחיזה והנשיכה הטובים ביותר בקרקע. פעולת המתלים באיזורים האלו פשוט מופלאה עם איזון נכון לפנים ולאחור ועם תחושה כאילו אין תחתית למהלך המתלה. כבר ראינו בעבר ביצועים פחות מוצלחים של המזלג הזה מ-FOX אבל זה בהחלט אחד המופעים הטובים שלו. כאן לזווית ההיגוי השטוחה יש יתרונות רבים כשהגדול שבהם הוא להקנות בטחון רב בקטעי סלעים טכניים. פשוט הורידו את המושב ותנו לעסק לעבוד – הם מאד ירשימו. הזרימה בסינגל מפותל ומסולע מדהימה – וככל שהשביל תלול ומהיר יותר כך נדמה שהנורקו האלו דוחקים בך לרכוב יותר ויותר מהר. ולא חייבים מורד כדי ליהנות מהמהירות של האופניים האלו – יעילות הדיווש (ויש גם בוררי CTD) יאפשרו "לתת גז" גם בקטעים שטוחים או עליות – עד העונג הבא.

מבחן אופניים NORCO SIGHT ALLOY. n,kLLOY. אגרסיביות בעיר לצד אזעקות ויירוטים. במציאות ההזויה שלנו מעט שפיות בסינגלים. צילום: תומר פדר
מבחן אופניים NORCO SIGHT ALLOY. n,kLLOY. אגרסיביות בעיר לצד אזעקות ויירוטים. במציאות ההזויה שלנו מעט שפיות בסינגלים. צילום: תומר פדר

מעדיפים אופניים של NORCO עם גלגלי 29 אינץ'?

איך לקחת סיבובים כמו אלוף

פחות השתגענו מהבחירה של המעצורים – אלו מגיעים מתחתית המדף של שימאנו ובאמת שלא משלימים או מיישרים קו עם היכולת הדינאמית של השלדה והמתלים. עוצמת הבלימה ישנה (בעיקר בחזית) אבל המינון והמשוב לא טובים, והבלם האחורי לא היה עקבי בפעולתו. אני הייתי נוטה להחליף לסט אחד מסדרת SLX או XT אם יש תקציב. הדלתא מאד-מאד מורגשת.

סיכום

ציפיתי למצא אופניים מאד ממוקדים – כאלו שרוכב בבריטיש קולומביה יכול להעריך. אבל מצאתי אופניים שככל שהם טובים בין העצים והסלעים הם גם יתגמלו אותך בשבילים פתוחים ובמסעות ארוכים – אפילו שזו לא הגדרת התפקיד שלהם. האיכות הכוללת של השלדה טובה, העובדה שהיא מאלומיניום מפחיתה מהמחיר ומוסיפה לעמידות. חבילת המתלים המקורית לא פחות מקסומה אבל מנגד הבחירה במעצורים בסיסיים, סט גלגלים בסיסי למדי והעדר מושב הידראולי כפריט תקני פוגמים הן בחווית הרכיבה והן בתמורה לכסף.

איור בחסות צח פלדמן, קריקטורה למייל ב 39.99 שח zack73@012.net.il
איור בחסות צח פלדמן, קריקטורה למייל ב 39.99 שח zack73@012.net.il

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven − eight =