יום שישי , 29 מרץ 2024

אין אחיזה? אין בעיה!

אתם בטח זוכרים את הימים האלה. קצת אחרי הגשם כשהשבילים והסינגלים מהודקים, הגלגלים שעוברים עליהם משאירים תבנית כמעט מושלמת של הקוביות ואתם מרגישים שתוכלו להשכיב את האופניים עד לכידון מבלי להחליק במילימטר. שכחו מזה.

עכשיו, בעיצומו של הקיץ, השבילים במצב הכי מחורבן שרק אפשר למצא. אם אתם כמוני, גרים בשרון, כל הדרכים והסינגלים המהודקים של החורף הפכו לטלאים של מלכודות חול עמוקות, סוחטות אנרגיה ומגעילות לגמרי. הסינגלים המושלמים של בן שמן התפוררו תחת גלגליהם של אלפי רוכבים ובחלקים מסויימים אף נוצרה פודרה דקיקה שמסתירה אבנים וחריצים.

לזה עוד צריך להוסיף עומס חום ולחות גבוהים וקצת – בינינו – עובר החשק לצאת לרכוב והאזימוט מתחלף לעבר בירה צוננת על חוף הים (אפשר אחרי בכל מקרה).

אבל, רוכבים אינטליגנטים שכמונו, ינצלו את התנאים הלא מושלמים כדי להקציע את הטכניקה וללמוד להתמודד עם התנאים הלא מושלמים כדי שבפעם הבאה – כשהסינגל מהודק והקו בו "כחול" ומהיר – נהיה מהירים יותר משאר בני התמותה.

 

אין אחיזה. קריאת השטח והשביל תמנע מצבים מביכים כאלה. הניסיון ילמד אתכם היכן הצד הרך של החול, ןאיזה קו יתן לכן יותר אחיזה ושליטה בדרדרת. צילום: פז בר
אין אחיזה. קריאת השטח והשביל תמנע מצבים מביכים כאלה. הניסיון ילמד אתכם היכן הצד הרך של החול, ןאיזה קו יתן לכן יותר אחיזה ושליטה בדרדרת. צילום: פז בר

 

קריאת שביל

זהו הבסיס לכל רכיבה, נהיגה ואפילו הליכה או חלילה ריצה בשטח. לדעת לזהות באיזה צד של השביל תהיה לכם אחיזה טובה יותר, הגלגלים יסובו עם פחות התנגדות ותוכלו לשמור על הקצב והזרימה. בחירת הקו היא פעמים רבות עניין של ניסיון נצבר, כמו למשל לזהות היכן השביל החולי מהודק יותר. אבל תמיד בחירת הקו היא עניין של מבט – ויש לכך השלכות רבות. שכן מבט הרחק לפנים יעזור לכם למקם את האופניים בקו הנכון ברצף פניות או בכניסה למכשול – תהיו מוכנים בתנוחה הנכונה, במהירות ובהילוך הנכונים כדי להיות המהירים ביותר ובקו הבטוח ביותר דרך המכשול.

 

אין אחיזה. התאמת הצמיגים ולחץ האוויר שבהם לתנאי השביל המשתנים היא קריטית. גם לכיול המתלים חשיבות רבה ואלו יעשו הכל כדי למקסם את האחיזה בשטח הבוגדני. צילום: תומר פדר
אין אחיזה. התאמת הצמיגים ולחץ האוויר שבהם לתנאי השביל המשתנים היא קריטית. גם לכיול המתלים חשיבות רבה ואלו יעשו הכל כדי למקסם את האחיזה בשטח הבוגדני. צילום: תומר פדר

הכנת האופניים

צמיגים הם מרכיב ליבה ביצירת אחיזה. וכאשר הסינגל המהודק מתפורר לו לקו של פודרה רכה ודרדרת, יהיה עליכם להחליף צמיגים בהתאם. חוצמזה אל תסמכו על הצמיגים המקוריים של האופניים. הבחירה של אלו נעשתה פעמים רבות מתוך פשרה ותולדה של עסקאות גדולות הרבה יותר מהרכישה של אופני השיכוך המלא שלכם. הכי טוב יהיה לשלב בין המלצת יצרני הצמיגים לגבי התפקיד של כל דגם וסוליה שהם מייצרים יחד עם עצות מרוכבים ומחנויות שבאיזור לגבי מה שעובד בשבילם. בסוף החליטו בעצמכם מה לוקח. בגדול, אם זה אפשרי תעדיפו צמיגי טיובלס. בחירת צמיגים לאופני הרים.

לגבי לחצי האוויר – יש וויכוח. או נכון יותר חוסר הסכמה. צמיג רך יאפשר לכם לצוף מעל קטע חולי אבל יגרום לאופניים להימרח בפניות ולהיגוי להיות לא צפוי בקטעי דרדרת. גם הסכנה של צביטה "סנייק בייט" גדלה במצב הזה. צמיג קשה מדי עשוי שלא להוריד שטח גע מספיק גדול לשביל, אבל הוא יחדור דרך שכבת פודרה רכה וימצא בתחתית אחיזה וגם יעזור לכם להתגלגל טוב יותר. בקיצור – ניסוי וטעיה – וזכרו שאם אתם מחליפים צמיגים ייתכן ולחץ האוויר שאתם רגילים לו כבר לא יעבוד עם הצמיג החדש שהוא קשה/רך יותר, במידה שונה, חומר אחר, פיזיולוגיה מין והעדפות אחרות.

אין אחיזה. כל מהלך המתלים, 100 מ"מ במקרה הזה, מנוצל כדי לספוג את גבנון הקרקע. יש לאופניים היום מתלים מעולים. השקיעו את מעט הזמן כדי להפיק מהם את המקסימום. צילם: פז בר
אין אחיזה. כל מהלך המתלים, 100 מ"מ במקרה הזה, מנוצל כדי לספוג את גבנון הקרקע. יש לאופניים היום מתלים מעולים. השקיעו את מעט הזמן כדי להפיק מהם את המקסימום. צילם: פז בר

יש מתלים? תנו להם לעשות ת'עבודה. המתלים באופני הרים הולכים ומשתפרים בקצב מהיר מאד. היום אתם יכולים לתקל מכשולים וליהנות מנוחות ברכיבה ברמה שעד לפני כמה שנים בודדות כלל לא חשבתם שניתן. אבל – צריך להשקיע. אם זה ממון ברכישת אופניים מצויידים טוב יותר ואם בזמן ובסבלנות בכיוון וכיול המתלים למשקל גופכם (כולל שלוקר וציוד), סגנון הרכיבה וגם לאופי השביל. יש להצמד להנחיות היצרן בעניין הזה ולהציב SAG לפי המלצתו הבסיסית ומשם לשחק בכיול עדין עם לחץ האוויר ועם בוררי השיכוך – עד שתקבלו שיכוך ואחיזה מיטביים. בעניין הזה כלל האצבע אומר:"קרקע רכה מתלים קשים, קרקע קשה מתלים רכים". זה גם עושה שכל. בנוסף, ככל שתרכבו מהר יותר יהיה עליכם להקשיח את המתלה שמתמודד עם עומס רב יותר. שילובי השלדה והמתלים של השנים האחרונות ממש מדהים – נצלו אותם – זה מכפיל כוח אמיתי.

אין אחיזה. סיבוב מהיר על קרקע חולית ועליה נשירת עלי אקליפטוס. מאד חלק - ממש לא בעיה! משקל על דוושה חיצונית, אופניים מוטים והרוכב במצב הטוב ביותר למקסם אחיזה או להתמודד עם החלקה. צילום: תומר פדר
אין אחיזה. סיבוב מהיר על קרקע חולית ועליה נשירת עלי אקליפטוס. מאד חלק – ממש לא בעיה! משקל על דוושה חיצונית, אופניים מוטים והרוכב במצב הטוב ביותר למקסם אחיזה או להתמודד עם החלקה. צילום: תומר פדר

טכניקות רכיבה

זוכרים את הפרק על איך צריך לקחת סיבוב? אז הטכניקה הזו מקבלת משנה חשיבות כשהאחיזה מועטה. תרגלו אותה, ומהר מאד תגלו עד כמה רחבה המעטפת. תהיו מהירים יותר, ותהנו משליטה הרבה יותר אקטיבית על האופניים. בגדול: ללחוץ על הדוושה החיצונית לפניה, להשכיב את האופניים ולא את הגוף, להסתכל רחוק לפנים. רוצים להיזכר? הנה הכתבה המקורית.

אין אחיזה. דיווש בעמידה לא תמיד הכי יעיל באופני AM מודרניים - בצילום הזה משטח הסלע מספק אחיזה טובה ואפשר לראות את הצמיגים נמרחים עליו. צילום: תומר פדר
אין אחיזה. דיווש בעמידה לא תמיד הכי יעיל באופני AM מודרניים – בצילום הזה משטח הסלע מספק אחיזה טובה ואפשר לראות את הצמיגים נמרחים עליו. צילום: תומר פדר

לאחיזה מועטה יש משמעות רבה מאד בבלימה. לכן תשכו מהבלימה הסופר-מאוחרת לתוך הסיבוב תוך-כדי-הטיה. הקפידו לסיים את הבלימה ולהתאים את מהירותכם לפני שלב ההטיה פנימה. כך תעברו בפנים הרבה יותר מהר, תשפרו את הזרימה דרכה, ותשפרו את האחיזה על ידי כך שתמנעו את נעילת הגלגלים או סחיפתם בשל הבלימה. לי זה תמיד עוזר לדמיין שאני רוכב על קרח וצריך לעשות את המירב כדי שהגלגל לא יחליק.

 

אין אחיזה. דיווש בישיבה. ישבן על חרטום המושב. גוף לפנים לשמור על האחיזה בעלייה. תנוחת הטיפוס המעדיפה במעלות ארוכים וכשהקרקע קמצנית אחיזה צילום: תומר פדר
אין אחיזה. דיווש בישיבה. ישבן על חרטום המושב. גוף לפנים לשמור על האחיזה בעלייה. תנוחת הטיפוס המעדיפה במעלות ארוכים וכשהקרקע קמצנית אחיזה צילום: תומר פדר

טיול אופניים קלאסי לסינגל אלון הגליל

איך טויוטה קורולה החדשה כמובילת אופניים?

מהצד השני של הבלימה יש את ההאצה. וכאן הדרך הטובה ביותר למנוע סחרור גלגל בדיווש היא להשתמש בהילוך גבוה יותר – כך ירד פחות מומנט לקרקע – והאחיזה תישמר. במעלות הקפידו על תנוחת טיפוס נכונה. וזה אומר לשבת על השפיץ של המושב (אאוצ' אני יודע), להטות גוף קדימה כדי למנוע מהגלגל הקדמי להתרומם ולתת עבודה. אופני האנדורו וה-AM המודרניים תוכננו לדיווש בישיבה והם יתקנו את התוצאות הטובות ביותר דווקא כשישבנכם על המושב. נסו לדווש בעמידה ולרוב תסחררו גלגלים בקלות רבה ותתקעו.

Check Also

סוזוקי ויטארה רק ב-149,999 שקלים

עד 10,000 שקלים הנחה במסגרת מבצע פסח של סוזוקי ישראל, מתחת ל-150 אלף שקלים לרכב פנאי משפחתי קטן, סחיר ועם מוניטין נהדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

sixteen − 10 =