יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן אופניים: גוסט ASX4900

המפגש הראשון עם כל דבר חדש יכול להיות חוויה נהדרת או טראומטית. בוודאי כשמדובר באירוע כה פיזי כמו רכיבת שטח. פעמים רבות די לו באותו מפגש או מפגשים ראשונים כדי לגרום לאדם לגבש דעה בעניין, להפוך לאוהד שרוף או להישרף ולעולם לא לחזור ללבוש את הטייץ' והקסדה. במשבצת הזו נמצאים "אופני הכניסה" – אופניים המיועדים לאנשים שרוצים לחוות רכיבת שטח ולא רוצים להוציא סכומי כסף עצומים על אופניים סופר-יקרים. אבל אופני הכניסה האלו צריכים לעמוד בכמה דרישות סף: שלא יהיו כבדים מדי, יצויידו במתלים סבירים, למערכות ההנעה יהיו מספיק הילוכים כדי להתמודד עם אתגרי השטח ורכיבה עירונית מזדמנת. והכי חשוב שהמראה שלהם לא ייבאס אותך כשכולם יראו שהתקמצנת וקנית אופניים זולים.

מבחן אופניים GHOST ASX4900. אופני כניסה עם שיכוך מלא. איבזור בסיסי אבל עשויים יפה ונוסכי בטחון לרוכבים מתחילים. המחיר: 5272 שקלים. צילום: רמי גלבוע
מבחן אופניים GHOST ASX4900. אופני כניסה עם שיכוך מלא. איבזור בסיסי אבל עשויים יפה ונוסכי בטחון לרוכבים מתחילים. המחיר: 5272 שקלים. צילום: רמי גלבוע

יורד גשם? זה הזמן לריש לקיש!

גוסט ASX4900

ולכאן נכנס הדגם הזה של מותג גוסט. זה מותג אופניים גרמני, אשר כבר יובא בעבר לישראל אולם עתה עברה הנציגות לידיים של קל-גב (נכון, ההם עם התיקים) אשר משווקת אותם דרך חנויות bikeout שבבעלותה. למען המיקום בקוסמוס נציין כי לישראל מיובאים עוד שני מותגים גרמניים מוכרים: פוקוס ו-קיוב.

הדגם הנבחן מוגדר כאופני שבילים. שלדת האלומיניום מציעה מתלים עם מהלך של 120 מ"מ בחזית ומאחור. השלדה עשויה בטיוואן, נראית טוב עם הלחמות מדוייקות וגימור מוקפד. המתלה הקדמי הוא מזלג עם קפיץ אוויר ונעילה של SUNTOUR ומאחור בולם אוויר של X-fusion עם שיכוך החזרה ונעילה. כצפוי אפשרויות הכוונון של הרכיבים מינימאליים.

מבחן אופניים GHOST ASX4900. בולם אוויר אחורי עם חסך בשיכוך החזרה, ניתוב כבלים מצויין, ואיכות שלדה כוללת טובה מאד. צילום: רמי גלבוע
מבחן אופניים GHOST ASX4900. בולם אוויר אחורי עם חסך בשיכוך החזרה, ניתוב כבלים מצויין, ואיכות שלדה כוללת טובה מאד. צילום: רוני נאק

ההנעה נסמכת על כמה רכיבים של שימאנו כדי לדלג בין 27 הילוכים. מעביר אחורי ד'אור, מעביר קדמי אליביו, שיפטרים וקראנק אסרה. על הבלימה ממונים בלמי דיסק הידראוליים של טקטרו עם דיסקים בקוטר 160 מ"מ.

האביזרים ההיקפיים ממותגים GHOST וכולם עשויים אלומיניום ונראים מאד איכותיים. על חישוקי 26' מאלומיניום של אלקסרימז נעולים צמיגי שוואלבה מצויינים במידה רחבה יחסית של 2.25.

המשקל של האופניים, שלדת מדיום, עם ג'יפה בפנימיות ודוושות SPD איזן את המאזניים שלנו על 15.4 ק"ג. לא קלים.

המחיר עומד על 5,272 שקלים לדגם ASX4900

 

הרכיבה

למבחן יצאנו לרכב במסלול ארוך של כ-40 קילומטרים אשר הורכב רובו ככולו משבילים לבנים וכבושים. בחלק השני העפלנו לעוד כ-20 קילומטרים של סינגלים משובחים באיזור בן שמן ותל חדיד כדי לבחון מה יש לגוסט להציע בינות לחגווי הסלע.

אחרי הסט אפ – שהיה פשוט מאד, יצאנו לשבילים. חששות ראשונים שהיו לי לגבי תנוחת רכיבה מוזרה והעברת הילוכים לא מדוייקת, הלכו והתפוגגו ככל שנקפו הקילומטרים. עם מינימום התעסקות מצאתי את תנוחת הרכיבה הנוחה לי וזו לא השתנתה לכל אורך הרכיבה. האופניים נוסכים בטחון רב בעיקר בזכות יציבות כיוונית טובה – אולי מינוח נכון יותר יהיה "מאוזנים". זווית ההיגוי שטוחה עם 69 מעלות, קראנק נמוך אשר מוריד את מרכז הכובד ותמוכות שרשרת ארוכות אשר מותחות מעט את בסיס הגלגלים, יוצרים יחדיו פלטפורמה יציבה ומאוזנת מאד. בהחלט משהו שמתאים לרוכבי שטח מתחילים אשר נתקלים לראשונה במשטחים חלקים ודלי אחיזה. לכידון גם "רייז" טוב אשר עוזר מאד לנוחות ברכיבות ארוכות ובתכונה הזו תומך גם המושב אשר לא רק נראה מצויין הוא גם מאד נוח.

מבחן אופניים GHOST ASX4900. נוחים בשבילים הפתוחים, תנוחת רכיבה נעימה והיציבות הכיוונית נוסכת בטחון. צילום: רמי גלבוע
מבחן אופניים GHOST ASX4900. נוחים בשבילים הפתוחים, תנוחת רכיבה נעימה והיציבות הכיוונית נוסכת בטחון. צילום: רמי גלבוע

בשבילים הפתוחים לא נתקלתי בבעיות מיוחדות בהעברת הכוח, גם כשהצלבתי שרשרת ברוע מכוון, וכשניסיתי לאתגר את המעביר הקדמי עם הקפצת פלטות תחת עומס. הוא לא אהב זאת, אבל ההילוכים עברו אפילו תחת מחאה. יחסי ההעברה מפוזרים יפה ואפשר לשייט במהירות גבוהה עם הפלטה הגדולה, או לטחון עליה תלולה בקלות יחסית עם הגלגל"ש הקטן.

פחות התרשמתי מהמתלים. אלו סיפקו אמנם נוחות טובה אבל לא הרבה יותר מזה. הם מתקשים להתמודד עם נחיתות מגובה או עם רצף מהמורות עוקבות. קיים המון בובינג בפידול והריבאונד המהיר והלא עקבי של הבולם האחורי גרם לי לקנגר יותר מפעם אחת.

מבחן אופניים GHOST ASX4900. נסו לרכוב מהר בשבילים וסינגלים טכניים ומהר מאד תגלו את המגבלות של המתלים והמעצורים. צילום: רמי גלבוע
מבחן אופניים GHOST ASX4900. נסו לרכוב מהר בשבילים וסינגלים טכניים ומהר מאד תגלו את המגבלות של המתלים והמעצורים. צילום: רמי גלבוע

הרכיבה בשבילים הטכניים של בן שמן הבליטה עוד יותר את המגבלות של המתלים – אפילו שלא הייתי פוסל ומדיר את האופניים האלו מהיערות המקסימים. פשוט אל תנסו לרכב שם מהר. תמצו את המהלך מהר מאד ותתקשו לשמור על הקשר בין הצמיגים לקרקע. אותו קראנק נמוך אשר נסך בטחון בשביל הפתוח, פגש את הסלעים יותר מפעם אחת בסינגלים. דבר שכדאי להיות מודעים לו כשבוחרים קו התקדמות – וגם המשקל העצמי של האופניים מתבטא היטב בטיפוסים החדים והשיפועים של הגבעות. לצד כל זה, שמרה השלדה על תכונות היציבות המצויינות שלה, ולא קרה לי אפילו פעם אחת משהו שלא ציפיתי לו או שהפתיע אותי. בדיוק מה שרוכב מתחיל צריך.

מחפש אופני כניסה עם שיכוך מלא?

מה לגבי זנב קשיח עם גלגלי 27.5 אופנתיים?

סיכום

אפילו שכלל האצבע אומר שגם אם אתה רוכב מתחיל "תקנה את האופניים היקרים ביותר שאתה יכול" (ויש בזה סוג של הגיון), רבים (ואני בכללם) לא מוכנים לשים את כל הביצים בסל אחד לפני שאני יודע בדיוק אם זה מה שבא לי. גוסט מציעים חבילה טובה, גם אם לא נטולת מגרעות, לרוכבים מתחילים אשר לא מוכנים לוותר על שיכוך מלא, מעצורים הידראוליים ומשרעת הילוכים רחבה. ארזו הכל באופניים שנראים מאד יפה וכוללים רכיבים מוכחים ואמינים והנה נוסחה נהדרת לעשות את הקילומטרים הראשונים בשטח – ולחזור לעוד. לקראת השנה הבאה תתחדש הגרסה הזו עם גלגלי 27.5 אינטש' ואיבזור טוב יותר, מבלי לעלות במחיר – כך נמסר ל"שטח" דקות לפני סגירת הכתבה.

Check Also

פורד ברונקו ריקול ישראלי

חשש לכשל במצלמת החניה יוצר קריאת תיקון ל-87 רכבי פורד ברונקו בישראל. משך התיקון הוא כ-3 שעות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × two =