יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן אופניים KTM RACE 1.29

ה"לופ" הקבוע שלי והסטנדרטי שלי, זה שכל אופני המבחן צריכים לעבור עוד לפני קטעי הרכיבה היעודיים לתת-הז'אנר הנבחן, הוא באורך של כ-30 קילומטרים ומורכב רובו ככולו משבילי חול. חלקם סינגלים מענגים על שפת המצוק של הגן הלאומי חוף השרון, וחלקם מייגעים למדי בינות לפרדסים שנותרו בין וינגייט להרצליה. לרוב, אני נוהג לנוח ולהעמיק במחשבות וניתוחי-ביצועי לפחות פעם אחת, בדרך כלל פעמיים. לא הפעם. "חזרת מהר" אמרה לי אשתי המופתעת כשצעדתי הביתה, נוקש בנעלים-עם-הקליטים על רצפת הפרקט ולצידי האופניים נוטפים מים וחול על הרצפה. והאמת, גם לי הלופ הזה נגמר מהר מדי – וקל מדי.

בא לך לנסות KTM RACE בעצמך?

מה עם מסלול טיול לסופ"ש?

מבחן אופניים KTM RACE. מינימאליזם מירבי - אופני קרוס קאנטרי תחרותיים במחיר שפוי. צילום: פז בר

ה-RACE

אם אתבקש לתאר את האופניים האלו במילה אחת זו תהיה: "מדוייקים". ויש למילה הזו תוקף בכמה מישורים. נתחיל עם שלדת האלומיניום 6061 – עשויה מצינורות בשלושה עובי-דופן שונים או Tripel Butted וזה בגדול אומר שעובי הדופן בקצה הצינור גדול יותר מזה שבמרכזו ושצד אחד בעל עובי שונה מהצד האחר – כך שמתקבל צינור שלדה בעל שלושה עוביי-דופן שונים – להלן Tripel Butted. ולמה זה טוב? במקרה שלנו לחסוך במשקל וליצור חיבורי צינורות חזקים ועמידים יותר. חדי העין יבחינו בתושבות הקליפר הבלם האחורי המשולב בשלדה, בתושבת מעביר ההילוכים הקדמי המשולבת בשלדה ובראש ההיגוי בעל הקוטר המשתנה. האיכות הכוללת של השלדה מרשימה מאד וזה נכון לגבי ההלחמות המוקפדות, עיבוד המתכת וגימור השלדה. ומדוע זה "מדוייק"? בשל ההקפדה רק על הדברים שצריך – נטול שומן ועודפים – וכשהגלגלים מורכבים אפשר גם לראות את ההתאמה המדוייקת שבה כל האביזרים האחרים משתלבים בשלדה. זווית ההיגוי – נקודה קריטים בכל אופני 29 אינץ' – היא 71.5 מעלות ותומכות שרשרת קצרות יוצרות שלדה בעלת איזון טוב בין יציבות כיוונית לתמרון. המשקל הכולל – לאופני המבחן – עומד על 11.5 ק"ג.

על החרטום תמצאו מזלג פוקס FLOAT מוקפץ אוויר עם מהלך של 100 מ"מ, כיווני שיכוך וציר קדמי בקוטר 5 מ"מ. העברת הכוח נסמכת על סט מלא של שימאנו XT עם 30 הילוכים – קסטה 11-36 מאחור. וזה כולל את שני המעבירים, השיפטרים, וזרועות ההנע. יתרת האיבזור ההקפי מגיע מריטצ'י האיכותית כשאת החבילה חותם מושב מירוץ של סאלהד'איטלה שהוא לבדו עושה חשק לצאת לדווש.

על הקשר לקרקע מופקדים צמיגי נמוכי התנגדות ברוחב 2.2 של שוולבה השרוכים לחישוקי אלומיניום ונאבות גלגל מ-  DT swiss. המחיר: 11.5 אלף שקלים.

מבחן אופניים KTM RACE. מהיר בשבילים. שיוט במהירות גבוהה אפשרי בזכות משקל נמוך, גלגלים גדולים ומתלה קדמי מצויין. צילום: פז בר

ל-RACE

לאופניים האלו הגעתי לרכב אחרי אופניים בסיסים (ראו את מבחן האופניים ל-EVOKE) ובתחילה באמת חשבתי לחבר בין השניים לא בגלל שאני חוב שצריך אלא בשל תגובות גולשים רבות הנוגעות למחירי האופניים. הכוונה הייתה לראות האם יש מקום לשים אופניים של 2,000 שקלים לצד כאלו של כמעט 12 אלף – פי 6. הרי על המנשא שניהם נראים "אותו הדבר" שלדת אלומיניום, זנב קשיח, גלגלי 29 ומעצורים הידראוליים. ולא הייתי צריך לרכוב יותר מחמש דקות כדי להוכיח לעצמי את מה שידעתי. להשוות בין שני אלו יהיה כמו לצאת למירוץ פורמולה עם כרמל דוכס, כמו דוגפייט בין ססנה לאקסטרה, כמו לעשות גבות לדוב גריזלי – פשוט לא נכון. מדובר ב"חיות" אחרות לגמרי – עם מטרות ויעדים שונים – כך שכל זוג אופניים קיבל את ההתייחסות המלאה לבדו.

ה-RACE של ק.ט.מ מוגדרים כאופני קרוס-קאנטרי תחרותיים. ייעודם בחיים הוא לגמוע ולטרוף כמה שיותר קילומטרים במינימום מאמץ מצד הרוכב ובמקביל להיות עמידים ואמינים כדי לשרוד מכאנית אירועי EPIC מוטרפים. ואופני המבחן לא היו זקוקים לסט-אפ מסובך או ארוך מדי כדי לספק את הסחורה. כיוון ראשוני של לחץ תא האוויר במזלג הפוקס – למשקל גופי פלוס תיק ובתוספת סגנון הרכיבה והסטייה הפרטית שלי – הבאה של כל המנופים/שיפטרים, מושב וכידון לאן שצריך וקדימה לשבילים.

והקצב בהחלט שראוי. משקל קל מאפשר ספרינטים מהירים מאד ואז שמירה על הקצב הזה בזכות גלגלי 29 אינץ' שבולעים הכל. מרכיב חשוב בחבילת הביצועים האלו הוא המזלג הקדמי אשר משלב את תכונות השיכוך המדוייקות של מוצרי FOX יחד עם עמידות טובה בפיתול הצפוי מהגלגלים הגדולים ומהצורך ליצור "בקבוקים" ארוכים למזלג. עוד מוסיף קיסם למדורה זו ערכת שימאנו XT. היא עבדה נהדר, עם החלפות חזקות ומדוייקות ואיני זוכר פיקשושי-העברה ראויים לציון. העידכונים שעשתה שימאנו למערכת XT בהחלט שעשו רק טוב. ואם כבר בטוב הרי שהעיגון הקשיח של מעביר ההילוכים הקדמי – גרם לי לברך אותו הרבה יותר מפעם אחת במשך כל הימים שביליתי על האוכף. אני מתחיל לפקפק בהעדפתי את המערכות של SRAM…

מבחן אופניים KTM RACE. עיגון קשיח למעביר ההילוכים הקדמי שימאנו XT לא רק שהופך את העברת הכוח לעמידה יותר, אלא משפר את דיוק העברת ההילוכים בכל משרעת העומסים. צילום: פז בר

עוד במרחב ההתנהגות מצאתי את ניהוג ה-RACE למדוייק באופן מפתיע. אולי "מאוזן" היא מילה מתאימה יותר שכן יש באופניים האלו איזון בין יציבות כיוונית בקו ישר לבין נכונות להכנס לפניה ולהקטין רדיוס אם צריך. תהיו אגרסיביים ותחושו בכ"ז את הפרונט מתפתל – ריכבו בקווים שוטפים וזורמים וה-RACE יזרמו איתכם בקצב מהיר מאד.

הבלמים היו שילוב של טוב ולא הכי טוב. למעצור האחורי הייתה נטיה לנעול גלגל בקלות יתירה – מפתיע וללא מינון מדוייק, בעוד שהקדמי נטה בדיוק להיפך וחסר נשיכה. היה בשר על הרפידות כך שאני יכול לייחס לירידה בעוצמת הבלימה לזיהום שחדר למערכת.

ניתוב הכבלים טוב כדי לשמור עליהם מלכלוך או פגיעה מכאנית אבל ניתובם בתוך מסגרת השלדה הופך את הנשיאה על הכתף ללא נעימה.

מבחן אופניים KTM RACE. תלחצו חזק על הדוושות ותקבלו ספרינטים מהירים מאד. בסינגל המתפתל הזה היו אופניים KTM RACE מהירים מאד. צילום: פז בר

RACE מדוייק

אם אני צריך לבחון אופניים על-פי הגדרת המשימה של הדגם הרי שה-RACE מתאימים "בול" וקולעים להגדרה. במפרטם הנוכחי הם יספקו את צרכיו של רוכב מיומן ויתגמלו ביכולת לזלול קילומטרים רבים מבלי לעייף את הרוכב. זה מצידו יהיה סמוך ובטוח בעמידות של מערכות XT והרכיבים ההיקפיים שלא יכזיבו. החזרתי את האופניים לא מסופק – ועם הרגשה שיכולתי להפיק מהם יותר בעיקר אם הייתי מחליף את הגלגלים לסט בעל התנגדות קטנה יותר לגלגול, ומפחית עוד יותר את המשקל עם רכיבי קצה יקרים יותר. אולם אז המחיר כבר היה מגיע בקלות למחוזות ה-K20. כמות שהם – ה-KTM RACE מציעים איכות רבה, ביצועים מצויינים ומחיר – יחסית – שפוי.

Check Also

מבחן רכב MG ZS EV

רכב הפנאי החשמלי הקטן של MG, ה-ZS, חוזר לשוק אחרי עדכון עמוק, עיצובית, מערכת הנעה עם טווח ארוך וחבילות נוחות ובטיחות עשירות

One comment

  1. מה יחסי ב 11 אלף ש׳ח לזנב קשיח עם מכלולים כאלו? זה כמו באופנועים! חזירות מותגית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 + ten =