יום חמישי , 28 מרץ 2024
קק"ל חונכת היום רשמית את סינגל תל חדיד. צילום אילוסטרציה: רוני נאק
קק"ל חונכת היום רשמית את סינגל תל חדיד. צילום אילוסטרציה: רוני נאק

סינגל אופניים נוסף ייחנך היום בתל חדיד

קק"ל תחנוך היום שביל אופניים (סינגל) המיועד לאופני הרים באורך של כ-12 קילומטרים. זה יהיה הסינגל המסומן השלישי באיזור, אשר מיועד הפעם לרוכבים מתחילים ובינוניים. לפי קק"ל השביל המסומן נבחר מתוך רשת הסינגלים המשמעותי שיש באיזור וסומן כדי לתת רצף של תנועה, לעבור בנקודות עניין וכמובן שלא לפגוע בטבע או בערכים היסטוריים.

31831_610x141

נקודת המוצא והסיום של הסינגל היא בחניון "חנה וסע" הגדול שבמצפה מודיעין.

 

קק"ל חונכת היום רשמית את סינגל תל חדיד. צילום אילוסטרציה: רוני נאק
קק"ל חונכת היום רשמית את סינגל תל חדיד. צילום אילוסטרציה: רוני נאק

להלן ההודעה לעיתונות מטעם דובר קק"ל

יער בן שמן הינו אתר פופולארי בקרב רוכבי האופניים. עבודה ומחשבה רבה הושקעו בבניית הסינגלים שעוברים בו. ביום שישי הקרוב (ה- 3/7) יחנך ביער הסינגל השלישי – סינגל חדיד.

 סינגל  חדיד הינו שביל אופניים מעגלי באורך של  כ12 ק"מ ובדרגת קושי בינונית המשתרע בחלקו הצפוני של יער בן שמן (הכניסה הראשית לשביל בסמוך למצפה מודיעין (כביש 443) והכניסה המשנית אליו מאנדרטת חיל תחזוקה (כביש 444) ).

 השביל עובר בין שרידים ארכיאולוגים ומתקנים חקלאיים ובין עצי יער, חורש ובוסתן אותם מטפחת קק"ל לרווחת ציבור המטיילים. השביל מצטרף למערך שבילי האופניים ביער בן שמן -שבילי "הרצל" ו"ענבה" שבחלקו הדרומי של היער.  

 בחנוכת הסינגל ישתתפו ראש המועצה האזורית חבל מודיעין, שמעון סוסן;מנכ"ל קק"ל- מאיר שפיגלר,  סגן מנהל מרחב מרכז בקק"ל, יחיאל כהן; מנהל אזור החוף בקק"ל, גלעד מסטאי; בוני השביל, רוכבים ויערנים.

 במסגרת חנוכת הסינגל ניתן יהיה להשתתף ברכיבה מודרכת לאורך הסינגל בהובלתם של דורון אמיץ, בונה  השביל וניתאי זכריה מקק"ל.

קק"ל חונכת היום רשמית את סינגל תל חדיד. צילום אילוסטרציה: רוני נאק
קק"ל חונכת היום רשמית את סינגל תל חדיד. צילום אילוסטרציה: רוני נאק

 רקע

יער בן שמן הינו היער השני בגודלו בישראל – מעל 30,000 דונם יחד עם יער מודיעין הצמוד אליו. הקרבה של יער בן שמן למרכז הארץ ותוואי השטח הנוח שבו הפכו אותו לאתר רכיבה מרכזי, שוקק רוכבים בכל ימות השבוע, ובסופי השבוע במיוחד.

 הסינגלים ביער בן שמן נבנו בהתאם לתכנית אב מפורטת לשבילי אופניים שהוציאה קק"ל עוד בשנת 2009. עד 2009 לא היו סינגלים מוסדרים ביער בן שמן ורוכבי האופניים יצרו לעצמם שבילי אופניים פירטיים , לא בטיחותיים אשר גרמו להרס הצמחיה והקרקע ולפגיעה בבעלי חיים ובממשק היער.

 כדי לתת פתרון לביקוש של רוכבי האופניים מבלי לפגוע ביער ושוכניו ,התקבלה החלטה בקק"ל להשקיע בבניית מערכת שבילים מוסדרת ואיכותית ולפעול להסטת הרכיבה לשבילים אלה, כדי שיהיה אפשר לשקם את היער באזורים שנפגעו.

לצורך תכנון תכנית האב נשכרו שירותיו של האדריכל אוטו פרידמן, ובתכנון משותף יחד עם קק"ל נסקרו כל הסינגלים הקיימים ביער. הם חולקו לקבוצות של "חיוביים" – שאפשר לאמץ ולהשאיר, ו"שליליים" – שפוגעים ביער. היער חולק לתאי שטח, נקבעו שטחים שניתן להכניס אליהם רוכבים ושטחים שכניסת רוכבים אליהם תייצר פגיעה משמעותית.  בנוסף נלקחו בחשבון קווי הגובה, נקודות עניין ותצפית, מענה הן לרוכבים מתחילים והן למתקדמים, והשתלבות במערכת הרחבה יותר של שבילי ואזורי היער.

על אילו אופניים רכבנו את סינגל תל חדיד?

עם איזו מכונית הגענו לסינגל תל חדיד?

לאחר תכנון של למעלה משנה נקבע שייבנו שלושה שבילים ביער בן שמן באורך כולל של כ-65 ק"מ: קצר, בינוני וארוך. לאחר מאמץ התכנון החלה בניית השבילים בפיקוח בוני שבילים מוסמכים – דורון אמיץ ואדריכל אוטו פרידמן.  

את סינגל חדיד החלה קק"ל בשנת 2014. הסינגל נבנה בסיוע מתנדבים – תלמידים, חיילים ותושבים.

דורון אמיץ, בונה הסינגל: "אני מתרגש כל סוף שבוע לראות יותר ויותר רוכבים חדשים בסינגלים. רובו של הציבור זנח את השבילים הפירטיים ועבר לשבילים המוסדרים שיצרנו. זה מראה גם על האכפתיות של הציבור  וגם, אני מקווה, על איכות חווית הרכיבה בסינגלים המוסדרים.

בסקר שערכה גלית גסול מהמחלקה לתיירות באונ' חיפה נבחרו שבילי האופניים בבן שמן לאהובים ביותר בישראל בפער גדול מהבאים אחריהם.

הרוכבים מצביעים ברגליים ומגיעים ליער בגלל מבחר מערכות השבילים שבו והאפשרות לרכב מספר שעות בלי לחזור על אותו שביל.

בשבוע הקרוב יכנסו ל 45 הק"מ שבילי האופניים של יער בן שמן, עוד 10 ק"מ של שביל אופניים חדשים אותם אנו בונים בפארק שוהם"

 

קק"ל חונכת היום רשמית את סינגל תל חדיד. צילום אילוסטרציה: רוני נאק
קק"ל חונכת היום רשמית את סינגל תל חדיד. צילום אילוסטרציה: רוני נאק

תיאור המסלול 

המסלול מתחיל מחניון החנה וסע סמוך למצפה מודיעין, התחלת הסינגל בעליה מתונה לכיוון מזרח ולאחר מכן רצף של עליות ירידות שנבנו בשיפוע קל בינוני ואחיד.

כך שגם רוכבים מתחילים או לא מנוסים יוכלו לרכב את רוב הסינגל בצורה זורמת. ורוכבים מתקדמים יותר יכולים לעלות מהירות ולהנות משיפועים אחידים וזרימה טובה

נקודות נוף ועניין הם תל חדיד עצמו בו קיבלנו אישור מיוחד לבנות את שביל האופניים בתוך התל עצמו המלא בשרידים ארכיאולוגים. מעל התל ישנו נוף פנורמי לכיוון צפון ומערב מבית נחמיה ועד גוש דן והים התיכון בימים עם ראות טובה

כ 2 קמ לאחר התל ישנה פינת חמד "השיזף העתיק" – חניון קק"ל שלא היה מוכר בציבור, ובעקבות בניית הסינגל מושך רוכבים שמביאים את המשפחות לאחר הרכיבה

השביל עובר סמוך לחניונים מוסדרים נוספים – חניון לוב ועוד

וכן סמוך ובתוך מטעי זיתים וחרובים, נוף בראשית עתיק המוקף בעתיקות ארכיאולוגיות וטרסות יפות זכר לדורות הקודמים (שלא רכבו לצערם על אופניים ברחבי היער)

בקרוב אנו מסיימים את בניית סינגל פארק שוהם – 9 ק"מ אורכו.

וביחד עם סינגל שוהם ותל חדיד יהיו כ 54 ק"מ במרחב יערות בן שמן מודיעין שוהם

אחד הפארקים בעלי מספר שבילי האופניים הגדול ביותר בארץ!

הקרבה למרכז הארץ מביאה מספר שיא של רוכבים בסופי השבוע, וכן מספר גובר והולך במהלך השבוע, ואף רכיבות לילה 

מדי חודש אנחנו רואים גידול בכמות הרוכבים המגיעה ליער, עדות לזו ניתן לראות בדוכני האוכל שצצים כפטריות לאחר הגשם. מעבר לדוכן המלבי הוותיק שעמד בודד בשנים האחרונות, הצטרפו למעלה מ 10 דוכני אוכל, פיתות דרוזיות, מיצים וקפה, ואף עמדת תיקון ותחזוקת אופניים

כולכם מוזמנים להגיע ליער ולנסות בעצמכם את הסינגלים .

רוכבים חדשים מתבקשים להיצמד לימים ככל הניתן על מנת לאפשר לרוכבים אחרים לעקוף אותם בעת הצורך

גלעד מסטאי, מנהל אזור החוף בקק"ל: "קק"ל משקיעה מאמצים רבים בבניית סינגלים איכותיים, יפים ובטיחותיים. אנחנו שוכרים את מיטב אנשי המקצוע ופועלים בהתאם לתקנים ולהמלצות של איגוד האופניים הבין לאומי IMBA כדי לתת לרוכבים מסלול זורם ומעניין. אנחנו מבקשים מהרוכבים לרכב רק בסינגלים המוסדרים, הסינגלים הפיראטיים מסכנים את בטיחותם ופוגעים ביער ובבעלי החיים שבו."

Check Also

קדימון לקסוס GX כל חדש

האם העיצוב הזוויתי של לקסוס GX החדש מרמז על המראה של טויוטה לנדקרוזר הבא? אחרי טויוטה טאקומה וה-GX של לקסוס, רק הפראדו נותר האחרון להתחדש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × four =