יום חמישי , 18 אפריל 2024

דקאר 2015 סיכום מחצית – רומה וסיינס בחוץ

כתב: ניר בן זקן

סייע בהכנת הכתבה: רני דקל

שבוע אחרי פתיחת מירוץ השטח האייקוני, הקשוח והמפרך בעולם, כשמאחורי המתחרים כמעט מחצית הדרך ניתן לומר שדקאר 2015 ייזכר בדפי ההיסטוריה כאחד המפתיעים, הדרמטיים והמרתקים ביותר, מוכיח לכל הספקנים והציניקנים שההגירה לדרום אמריקה לא פגעה במאום ב"רוח" המירוץ.
בניגוד לשנים קודמות, הפעם החליטו המארגנים לזרוק את המתחרים למים העמוקים כבר בפתיחה, כשקטע הדירוג השני עם 518 קילומטרים מדודים בזמן, הוא הארוך ביותר במירוץ השנה, בעל תנאי שטח קשים בשבילים צרים הרריים ומפותלים ובחום של 50 מעלות צלזיוס.

ברדה מוביל ומתחיל להפעיל אסטרטגיה לשמור על יתרונו. צילום: יח"צ
ברדה מוביל ומתחיל להפעיל אסטרטגיה לשמור על יתרונו. צילום: יח"צ

על שניים

לרכב על אופנוע את המרחק הזה זו לא משימה פשוטה שהכניע רוכבים רבים, רובם כתוצאה מהתייבשות. מבין הרוכבים בולט חואן ברדה מקבוצת הונדה, שנראה כי למד את הלקח משנה שעברה (התרסק בקטע הדירוג הלפני אחרון והפסיד את המקום השני בפודיום) ומפגין הרבה שיקול דעת ואפילו טקטיקות מתוחכמות כשבקטע המירוץ החמישי אתמול במדבר אטקמה היה הראשון לזנק והחליט לעצר בצד ולתת למארק קומה לעקוף אותו ולנסוע בעקבות הקוליסים והאבק שלו כדי לא להתברבר בטעויות בניווט. "האסטרטגיה שלנו עובדת  טוב, אנחנו בשליטה, אבל הימים הבאים יהיו קשים מאוד ויש עוד דרך ארוכה עד הקו סיום עם הרבה סיטואציות טריקיות. אני מתכוון לפקוח עין על מארק קומה, שהוא מבחינתי אמת המידה והיריב הגדול" אמר ברדה. מעניין האם האסטרטגיה הזו תשחק לטובתו בהמשך הדרך.

קומה ניצח בעבר ארבע פעמים, התחלה צולעת ממנה יהיה עליו להתאמץ כדי להדביק את המקום הראשון. צילום: יח"צ
קומה ניצח בעבר ארבע פעמים, התחלה צולעת ממנה יהיה עליו להתאמץ כדי להדביק את המקום הראשון. צילום: יח"צ

מארק קומה הוא המנוסה והמיומן במבין הרוכבים בדקאר 2015 (משתתף למעלה מעשור בארבע מהפעמים חזר עם גביע המקום הראשון) אך הפתיחה הייתה מעט צולעת עבורו כשבקטע הדירוג השני הוא החליט להוריד קצב כדי לשמור על עצמו ועל שלמות האופנוע והדרדר למקום השישי. אבל קומה הבין שהוא חייב להתאמץ יותר כדי להילחם בדור הצעיר של הרוכבים ואת קטע הדירוג החמישי הוא ניצח וצמצם את הפער לעשר וחצי דקות בלבד מברדה. " אני שומר על קצב טוב ומשתדל לא לעשות טעויות. יש לברדה יתרון גדול עלי, אבל מי שמכיר את הדקאר יודע שהדרך עוד ארוכה עד הסיום והרבה דברים יכולים לקרות. זה לא נגמר זה לא נגמר" הצהיר קומה.

רומה מוצא את סוף הדקאר כבר בהתחלה עם תקלה שמוציאה אותו מהתחרות - קארמה רעה למנצח בשנה שעברה. צילום: יח"צ
רומה מוצא את סוף הדקאר כבר בהתחלה עם תקלה שמוציאה אותו מהתחרות – קארמה רעה למנצח בשנה שעברה. צילום: יח"צ

על ארבע
דווקא קטגוריית הרכבים הנחשבת ליוקרתית ביותר, רוב הנהגים של קבוצות היצרן הרשמיות נעדרים מהעשריה הראשונה. רק שלושה קילומטרים מהזינוק ליום הראשון של המירוץ, הוכיח הדקאר עד כמה הוא אכזרי. שנה שלמה של הכנות עבור מנצח 2014 נאני רומה ירדו לטמיון כשמנורת לחץ השמן במיני נדלקה ואילצה אותו לעצור ולהתעכב 4 שעות עד שחילצה אותו משאית הסיוע. רומה התדרדר למקום ה-135, רחוק מהפוטנציאל להיות חלק מהקרב על ההובלה וכעת תפקידו בקבוצת X-raid יהיה לשמש כרכב סיוע מהיר ולשאת חלקי חילוף וצמיגים רזרביים על מנת לסייע לחברי קבוצתו אם יתקעו.

סיינז ופטרהנסל מתקשים עם הפיז'ו 2008 בשנתה הראשונה. סיינס בינתיים כבר פרש. צילום: יח"צ
סיינז ופטרהנסל מתקשים עם הפיז'ו 2008 בשנתה הראשונה. סיינס בינתיים כבר פרש. צילום: יח"צ

גם קבוצת פיג'ו מתקשה לככב. סיריל דפרה שהחליף את כידון האופנוע בהגה של פיז'ו 2008 מתקשה להסתגל לצמד הגלגלים הנוסף ולנהוג בקצב הדרוש כדי להיות בחבורת החוד. הוא גם סבל אתמול, בקטע הדירוג החמישי, מבעיות מכאניות שדרדרו אותו לתחתית הטבלה, וגם סטפן פטרהנסל התקשה להתרגל למכונית המירוץ בעלת הנעה אחורית ואיבד זמן בקטע הדיורג השני, אך הצליח לצמצם פערים בהמשך והוא ממוקם כעת תשיעי בכללי. עם פער של כמעט שעה ועשרים דקות מהמקום הראשון זו תהיה משימה בלתי אפשרית גם עבור "מיסטר דקאר" לסיים על הפודיום. קרלוס סיינז שהצליח להיות היחיד בקבוצה החדשה בתמונת ההובלה (מקום רביעי בסיום קטע הדירוג השלישי) הדרדר לתחתית הדירוג הכללי לאחר שבקטע המירוץ הרביעי שבק מגדש טורבו והשאיר, את מי שרגיל לנשום אוויר פסגות, לשאוף אבק של הרבה מתחרים תוך כדי קרטוע אל תוך הלילה בדרך לסיום אליו הגיע רק בשלוש וחצי לפנות בוקר. בהמשך הוא התהפך ופרש סופית מהראלי. רובי גורדון שהצהיר כי הפעם הוא בא כדי לנצח (והקדיש את 12 החודשים האחרונים להכנות) התמודד עם רתיחת הבלמים ביום השני שאילצו אותו לעצור והוא איבד זמן רב בניסיון התיקון והתדרדר למקום ה-32. למרות זאת האמריקאי לא איבד את המוטיבציה ומתמקד בלהדגים את הפוטנציאל של הגורדיני הכתומה בדיונות הענק של קטעי המירוץ בצפון צ'ילה עם מקום שלישי בקטע הדירוג החמישי.

יזיד אל ראג'י. נהג סעודי במימון עצמי מוביל כרגע בדירוג עם טויוטה היילקס פרטית. צילום: יח"צ
יזיד אל ראג'י. נהג סעודי במימון עצמי מוביל כרגע בדירוג עם טויוטה היילקס פרטית. צילום: יח"צ

כל הנופלים משאירים עשירייה ראשונה שמרביתה מורכבת דווקא מצוותים של קבוצות פרטיות בעלות תקציבים דלים משמעותית, המפתיע ביותר הוא יזיד אל-רג'י נהג ראלי סעודי המתחרה בדקאר לראשונה בחייו עם טויוטה היילקס. כשלצידו הנווט המיומן טימו גוטשלק (הנווט הקודם של אל-עטייה שניצח איתו את דקאר 2011) הם נמצאים במקום השלישי ובפער של 20 דקות וחצי שמאפשר להם אפילו להיות טוענים לכתר. אם אלרג'י יצליח לשמור על מקומו זו תהיה אחת מהפעמים הבודדות בהיסטוריה ש"רוקיז" מצליח לסיים על הפודיום. "זה הדקאר הראשון שלי ואפילו במכונית נהגתי בפעם הראשונה בקטע הדירוג הראשון לעומת כל הנהגים האחרים שיש להם ניסיון רב ומתאמנים על המכונית שלהם כל השנה. למרות זאת אני חושב שאנחנו יכולים ללחוץ חזק יותר, אבל להפעם אין לנו ציפייה או שאיפה לנצח ולא ניקח סיכונים מיותרים. אם תהיה הזדמנות לעקוף את ג'ינל ואת נאסר אני לא אהסס, אבל הסיכוי לקבל "מתנה" כזו מהם הוא אפסי" אמר הסעודי.

אל-עטייה - לא פרארייר ועדיין מועמד פוטנציאלי למקום הראשון. צילום: יח"צ
אל-עטייה – לא פרארייר ועדיין מועמד פוטנציאלי למקום הראשון. צילום: יח"צ

צמד הפייבוריטים לניצחון הם שועלי קרבות וותיקים שבארון של כל אחד מהם, כבר יש גביע המקום הראשון. לפני הזינוק הצהיר ג'ינל דה-וויליה שהטויוטה היילקס שלו עברה השבחה מקיפה שהפכה אותה מהירה מתמיד, ואכן הדרום אפריקאי מצליח לשמור לעמוד בקצב של המיני הנחשבת למכונית הטובה ביותר בתחרות ועוד כשאחד הנהגים המהירים ביותר אוחז בהגה. זהו כמובן על נאסר אל-עטייה שמוביל כעת את המירוץ בפער של עשר וחצי דקות בלבד, הבטל בשישים התחשב בריבוי התהפוכות המאפיין את הדקאר. "אני שמח שהצלחנו לפתוח קצת מפער מג'ינייל כי הוא מהווה את האיום הגדול ביותר, הוא תמיד מתמקם גבוהה ותמיד מגיע לקו הסיום. עכשיו ננסה ללכת על בטוח יותר ולא לקחת סיכונים מיותרים" אמר הנהג הקטארי.

שליטה טואטלית של משאיות קאמאז גם השנה כששלושת המקומום הראשונים נתפסים כמעט מייד על ידי הקבוצה. בהמשך ההגמוניה מתערערת. צילום: יח"צ
שליטה טואטלית של משאיות קאמאז גם השנה כששלושת המקומום הראשונים נתפסים כמעט מייד על ידי הקבוצה. בהמשך ההגמוניה מתערערת. צילום: יח"צ

משקל כבד
למרות פתיחה צולעת במקצת, קבוצת קמאז החזיקה בשלושת המקומות הראשונים (אייראט מרדיאב, אדוארד ניקולייב ואנדרי קרגינוב בהתאמה) עם פער של פחות משלוש דקות בסיום היום הרביעי. אבל אתמול בקטע הדרוג החמישי היה זה ניקיולייב שפתח מבערים ועבר להוביל, שמונה דקות לפני מרדיאב וכמעט חצי שעה לפני קרגינוב שהתדרדר למקום הרביעי. היחיד שהצליח לאתגר את קבוצת קמאז בשנים האחרונות, ג'רארד דה-רוי ההולנדי שבר את הסרן בקטע הדירוג הרביעי והתדרדר לתחתית הרשימה. מי שתפס את מקומו כלוחם עם סכין בקרב מול הארטילריה הרוסית הוא אליס לופריס הצ'כי שעבר השנה לקבוצת מאן ונדחק למקום השלישי, מפריד בכך את שלישיית הקמאזים.
המשך המירוץ ייקח את המתחרים למדבר אטקמה שבצפון צ'ילה ומשם ל"קוויקי" במדבר המלח סלאר דה אויוני שבדרום בוליביה ומשם לבואנוס איירס וקו הסיום ביום שבת הבא (17.1). אנחנו נמשיך לעקוב ולעדכן.

Check Also

טויוטה 4Runner מהמם!

רכב שטח כהילכתו! טויוטה 4Runner כל חדש ולא מוותר במ"מ על יכולת השטח והקשיחות של קודמו. מוסיף לזה לא מעט "טק" חכם לשטח. בסתיו אצל הדילרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

thirteen + four =