יום שלישי , 16 אפריל 2024
טנדר פורד עם 700 כוחות סוס! גם זה היה בתערכות SEMA 2015. צילום: פורד
טנדר פורד עם 700 כוחות סוס! גם זה היה בתערכות SEMA 2015. צילום: פורד

הכוכבים של תערוכת שיפורי הרכב SEMA

ניר בן זקן
תערוכת SEMA, הגדולה והחשובה ביותר בכל הקשור לשיפורי רכב נערכה בסוף השבוע האחרון בלאס ווגאס. כנהוג רכבים שטח מוגבהים לשמיים, נועלים צמיגי שטח במידה שמתאימה לטרקטור, בצבעים זרחניים ובוהקים פיארו את האולמות ושמשו כמקדמי מכירות לחברות השונות. אבל הכוכבים הגדולים של תערוכת הרכב המדליקה והצבעונית ביותר בארה"ב היו הטנדרים, סוג הרכב הנמכר ביותר בשלושים השנים האחרונות. והנמכר מכולם הוא סדרה F של פורד.

טנדר פורד שלבי - כזה בדיוק גם אתה רוצה. גם אם אתה עוד לא יודע את זה. צילום: פורד
טנדר פורד שלבי – כזה בדיוק גם אתה רוצה. גם אם אתה עוד לא יודע את זה. צילום: פורד

טנדר ביצועים – פורד שלבי F150
לסדנת שלבי מערכת יחסים ארוכה ומפוארת עם פורד ועל כמה מהדגמים המפורסמים ביותר של האליפסה הכחולה (כמו ה-GT וגרסאות החזקות של המוסטאנג) חתום מייסד הסדנה, קרול שלבי (שנפטר ב-2012). הפורד F150 שעבר השבחה מסיבית בסדנה גנב את ההצגה וזאת מכיוון שתחת מכסה המנוע שוכנים לא פחות מ-700 סוסים בריאים, 305 יותר מגרסת המקור. מנוע ה-V8 בנפח 5.0 ליטר מקבל מגדש על, סעפת יניקה מוגדלת, בית מצערת מוגדל מאלומיניום, מזרקי דלק משודרגים וסעפת פליטה ליברלית של בורלה (Borla).

גם שאר המכלולים זכו לשדרוג מקיף; בולמי זעזועים מתכווננים של פוקס עם קפיצים של BDS מגביהים את המרכב ומאפשרים מקום לצמיגי שטח גדולים של BFGoodrich AT KO2 על חישוקים ייחודיים של הסדנה ומיגון גחון. משלימה את מפגן הכוח צביעה בכחול עם פסים לבנים האופייניים לסדנה. שלבי הצהירה כי תייצר רק 500 יחידות מהגרסה הקיצונית ביותר של ה-F150 שתעלה כמעט 100 אלף דולר בארה"ב.

טויוטה טונדרה לימוזין או בקיצור טונדרזין. צילום: טויוטה
טויוטה טונדרה לימוזין או בקיצור טונדרזין. צילום: טויוטה

טנדר לימוזינה – טויוטה טונדרהזין
טויוטה עושה מאמצים רבים לזכות ב"גרין קארד" לטנדר הגדול שלה הטונדרה (מתחרה בפורד F350, שברולט סילברדו ודודג' ראם), כמו למשל גרירת מעבורת החלל אנדוור למוזיאון המדע בלוס אנג'לס או הדגשת המוצא הטקסני על ידי גרסת 1794 Editionלציון השנה בה הוקמה החווה שעל שטחה נבנה פס הייצור של הטנדר בסאן אנטוניו. בתערוכת SEMA היא הציגה גרסה ייחודית המשלבת בין הטונדרה לאחד מהסמלים האמריקאים, הלימוזינה.

בתוך טויטה טונדרזין. צילום: טויוטה
בתוך טויטה טונדרזין. צילום: טויוטה

הטונדרהזין (TundraSine), שילוב של שם הדגם עם המילה "לימוזין", מוסיף 229 ס"מ לאורך כולל של 810.5 ס"מ בין הפגושים ובעל לא פחות משמונה דלתות (ארבע בכל צד). תוספת האורך מאפשרת להפוך את תא הנוסעים לכזה המזכיר מטוס מנהלים יוקרתי עם מקום לתשעה נוסעים, אלה שבצמד השורות האמצעיות (מתוך ארבע) בתצורת כורסאות של מחלקה ראשונה עם מסכי טלוויזיה, פתחי מיזוג ותאורת קריאה לכל אחד מהנוסעים. השורה הרביעית והאחרונה היא בתצורת ספסל לשלוש דיילות. רק ג'קוזי בארגז היה חסר.

הונדה רידג'ליין למירוץ באחה - לא האינסייט של השכנה. צילום: הונדה
הונדה רידג'ליין למירוץ באחה – לא האינסייט של השכנה. צילום: הונדה

טנדר למירוץ – הונדה רידג'ליין
הונדה הציגה בתערוכה את רכב המירוצים שלה לתחרות השטח הנחשבת לקשה ביותר בצפון אמריקה, הבאחה 1000, הנושא את חזית הרידג'ליין החדש (Ridgeline), דור שני לטנדר של היצרנית (מבוסס על הפיילוט) שצפוי להיות מושק בשנה הבאה. למעשה רכב המירוץ מעניק הצצה ראשונה לקו העיצוב של הדגם הסדרתי, תהליך הפוך ממרבית המקרים בהם רכב המירוץ מופיע לאחר הצגת הגרסה שנמכרת לציבור הרחב.

החזית וסמלי הונדה נוספים הם ככל הנראה המשותף היחיד בין גרסת המירוץ לסדרתית. הוא נבנה על ידי  HPD(ר"ת Honda Performance Development), חטיבת המירוצים האמריקאית של הונדה ומתבסס על שלדת צינורות, מיתלים ארוכים בכל ארבעת הפינות ומנוע V6 בנפח 3.5 ליטר שבסיוע צמד מגדשי טורבו מפיק 550 כ"ס.

טנדר ניסאן טיטאן - מועמד מפתיע לשיא מהירות על אספלט. צילום: ניסאן
טנדר ניסאן טיטאן – מועמד מפתיע לשיא מהירות על אספלט. מעל 305 קמ"ש…צילום: ניסאן

טנדר למהירות – ניסאן טיטאן
טנדר הוא כנראה התצורה הכי פחות מומלצת לשבירת שיאי מהירות; הוא כבד, לא אווירודינמי ולרוב בעל מנועי דיזל עם מומנט גבוהה בסל"ד נמוך שמתאים יותר לגרירת משקלים, פחות לתאוצות רמזורים. אבל זה בדיוק מה שעשתה ניסאן, במהלך שיווקי לקדם את הטיטאן XD, הטנדר החדש שלה שהוצג בתחילת השנה בתערוכת דטרויט. ללאס ווגאס הוא הגיע בגרסה ייחודית שתנסה לנפץ את מחסום ה-305 קמ"ש, השיא הקודם בקטגוריית D/DT בה יתחרה הטיטאן. כל זאת יש לזכור תוך התבססות על מנוע טורבו דיזל של "קאמינס" בנפח 5.0 ליטר בו מצוידת גם הגרסה שנמכרת לציבור הרחב.
כדי לשפר את היעילות האווירודינמית המרכב הונמך, מסיתי אוויר מתחת לפגוש הקדמי, כיסויים לחישוקי הגלגל כיסוי לארגז המקטין את מערבולות האוויר וגם וויתור על מראות הצד וצמיגי כביש ספורטיביים העמידים במהירויות האלה של "מיקי טומפסון".

Check Also

קונספט ג'יפ Willys Dispatcher

כמו תמיד ג'יפ משלבת מסורת, מורשת מפוארת ושמות גדולים מן העבר עם מערכת הנעה פלאג אין הייבריד בעייתית. לפחות הוא יפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five + 5 =