יום חמישי , 28 מרץ 2024
30 מיליון מכוניות בקריאת התיקון של GM. האם שלך גם? צילום: GM
30 מיליון מכוניות בקריאת התיקון של GM. האם שלך גם? צילום: GM

ריקול – קריאת תיקון – איך זה עובד?

קריאות תיקון – או "ריקול" בסלנג המוטורי – נוצרות לדאבוננו כמעט תמיד בשל אובדן חיים. אם נקח לדוגמה את המקרה האחרון של כריות האוויר מתוצרת TAKATA – דווקא אביזר בטיחות שנועד להציל חיים מצליח לקטול אותם תוך שהוא יורה רסיסים קטלניים בפתיחתו. וזה נוגע למכוניות ממותגים רבים: טויוטה, הונדה, מאזדה, ב.מ.וו, ניסאן, מיצובישי, סובארו GM, פורד וקרייזלר – מיליונים רבים של מכוניות.

קריאות התיקון כמו זו נגועות במוות, לקוחות זועמים ופוליטיקאים תאבי פרסום כמו גופי תקשורת אשר ממהרים לקפוץ על הדם עם לטובת רייטינג או קולות. המציאות היא שרוב קריאות התיקון – ויש כאלו כל הזמן – מטופלות בשקט וביעילות.

מכוניות מיוצרות ומורכבות מאלפי חלקים ואלו כושלים כל העת. זו האחריות של גופים כמו ה-NHTSA ומקביליהם האירופאים ואסייתיים לזהות אותם ולהורות ליצרנים לתקן את הפגמים.

וזה עובד ככה: נהגים אשר מזהים שמשהו – ולו הכי מינורי – לא תקין ברכבם מדווחים על כך ל-NHTSA. אז נכנסים לתמונה המהנדסים של הארגון אשר בודקים את התלונה מקרוב. אם מגיע מספר רב של תלונות הנוגעות לאותה התופעה, ה-NHTSA נכנס לפעולה ולרוב המשמעות של הפעולה הזו היא להורות ליצרנית הרכב לתקן את התקלה ללא עלות מצד הלקוחות.

יתרה מזאת, המערכת כה משומנת, והיצרנים מאד רוצים להימנע מתקשורת שלילית עד כי רוב קריאות התיקון הן יזומות מצד יצרן הרכב בעצמו. התקלות מתגלות אם מתלונות של לקוחות, מידע שזורם באופן רציף ממרכזי השירות, תביעות לבית המשפט ותאמינו או לא בדיקות איכות של היצרנים עצמם. פעמים רבות קריאת התיקון אינה בעלת משמעות בטיחותית – אבל כשכן המצב דחוף הרבה יותר ולרוב יקבל ביטוי גם בתקשורת.

כאשר יצרן רכב יוזם קריאת תיקון הוא מחויב לדווח על כך לרשויות – NHTSA בארה"ב – ולפרסם בציבור את מלא הפירוט ופשר התקלה. בהודעה יהיה עליו לציין את אופן גילוי התקלה, אילו דגמים ולקוחות יושפעו ממנה ואיך בכוונתו לתקן את המעוות. בשלב הסופי – שאנו מכירים גם אצלנו – מקבלים הלקוחות הודעה פרטית אשר מזמנת אותם למרכזי השירות לטובת התיקון.

החוק מחייב את יצרן הרכב או את הנציג המקומי שלו – יבואן הרכב בישראל – להודיע בכל אמצעי אפשרי ללקוחות על קריאת התיקון. וזה אומר גם לשלוח מכתבים בדואר. בארה"ב עליהם להמשיך ולשלוח זימונים כל שלושה חודשים למשך שנה וחצי כדי להניע את הלקוחות לפעולה ולהגיע למרכז השירות.

אצלנו מרוכז המידע באתר האינטרנט של איגוד יבואני הרכב. חשוב לציין כי המידע שבאתר נמסר לאיגוד על ידי היבואנים ובאחריותם. מידע נוסף תוכלו לקבל באתרים של יבואני הרכב הספציפיים וכן במרכז השירות שבו אתם מטפלים במכונית.

מידע עולמי מאתר ה-OECD

מידע הנוגע לדגמים אמריקאים מאתר NHTSA

Check Also

טויוטה C-HR עכשיו גם פלאג-אין הייבריד

טויוטה מרחיבה את היצע גרסאות ה-C-HR עם מערכת הנעה פלאג-אין הייבריד חזקה המפיקה 220 כ"ס ומוסיפה לה חבילת אבזור עשירה יותר ויכולת דינאמית עדיפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 − nineteen =