יום שלישי , 23 אפריל 2024
השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: רוני נאק
השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: רוני נאק

השקה: פיג'ו 3008


רוני נאק

לפני כמה שנים ישבתי מול מנהל שיווק שגירד בפדחתו "תגיד, מה לדעתך אנחנו צריכים לעשות עם ה-3008?". השאלה הגיעה זמן קצר אחרי שהחזרתי את הפיג'ו 3008 ממבחן דרכים, וביליתי עימו כשלושה ימים של נסיעות מבחן אבל גם שיגרת יום אפרורית של לוגיסטיקות ילדים. בקיצור, הכרתי את המכונית. ודי למדתי להעריך את התכונות החיוביות הרבות שהיו לדגם היוצא. אבל ל-3008 הקודם היה "נ" אחד גדול. וזה מיד קפץ – ללא מסננים – במענה לאיש השיווק הממולח :"תשמע. המכונית מכוערת נורא".

ובסופו של דבר. הפרוסה הגדולה ביותר של עוגת השיקולים אצל רוכש הרכב הממוצע הוא העיצוב והמראה של המכונית. יתרה מזאת, בסגמנט של רכבי הפנאי למראה יש חשיבות עוד יותר כבדה ולו רק מפאת האופי העליז יותר של המכוניות בקבוצה הזו.

השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: רוני נאק
השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: רוני נאק

פיג'ו 3008

עכשיו קחו את כל מה שאתם יודעים על ה-3008 עשו לו קווטש והשליכו קשתית למיחזורית – כי גבירותיי יש 3008 חדש מהמסד והוא נראה טוב!

לפיג'ו 3008 יש תפקיד מרכזי באסטרטגיה העולמית של הקונצרן. זו – כמו בצבא נשענת על שלושה עמודי תווך – וכולם באים לידי ביטוי בדגם הזה: לנוע UPMARKET עם מוצרים איכותיים יותר (נעשה שימוש בביטוי "תפיסת איכות" שהוא מדויק יותר) בעיני הלקוחות. השקעה מאסיבית בדגמי SUV אשר מכירותיהם צומחות גלובאלית כמעט בטור הנדסי – בקרוב 25% משוק הרכב האירופאי יהיה ג'יפונים וקרוסאוברים שונים. ועמוד התווך השלישי הוא לפתח מוצרים עולמיים אשר ישווקו – כמעט במפרט זהה על פני כל היבשות שעל הגלובוס. נשמע כמו תכנית לכבוש את העולם?

השקה פיג'ו 3008. יכולת התנועה בשטח מוגבלת - בכביש הוא נוח מאד. צילום: רוני נאק
השקה פיג'ו 3008. יכולת התנועה בשטח מוגבלת – בכביש הוא נוח מאד. צילום: רוני נאק

ה-3008 הוא קרוסאובר בקבוצת C-SUV שמגיע אצלנו להתמודדות ישירה ומאתגרת מול קיה ספורטאז ויונדאי טוסון – שני המותגים הללו לבדם מסרו בישראל (נכון לסוף אוקטובר 2016) קרוב ל-36 אלף רכבי פנאי מתחילת השנה – בלי לספור כמעט 10 אלפים מיצובישי אאוטלנדר ועוד קצת מעל ל-4000 סוזוקי ויטארה – אצל כולם זינוק של עשרות אם לא מאות אחוזים במסירות – ומכאן אתם יכולים להבין את הפוטנציאל הגדול.

קבוצת PSA השקיעה 630 מיליון אירו בפיתוח פלטפורמת EMP2 שעליה מתבסס הדור השני של 3008 אבל אתם כבר מכירים אותה מהדורות השניים של פיג'ו 308 וסיטרואן C4 פיקאסו כשנכנסה ליצור ב-2013. זו פלטפורמה גלובאלית המיוצרת בכל מפעלי פיג'ו בעולם ומשרתת מכוניות קומפקטיות ואפילו מסחריות קטנות כמו סיטרואן ג'מפי. המודולריות של הפלטפורמה הזו מאפשר מנעד של בסיסי גלגלים ומבחר של הנעה קדמית או כפולה.

השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: רוני נאק
השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: רוני נאק

עיצוב

פיג'ו 3008 מביא משהו אחר לסגמנט. המראה שומר על כל הקודים הנדרשים בעולם של הג'יפונים וזה אומר דמוי מגן גחון בחזית ומאחור, חצאיות שחורות  מגומי בתחתית המרכב ובתי בגלגלים, מסילות גג – וחישוקי גלגלים גדולים הממלאים את הקשת של הכנפיים. פיג'ו אפילו הלכה ופיתחה צמיג מיוחד המיועד לחישוק 19 אינטש' בעל סוליה צרה (235/50R19( והתנגדות קטנה לגלגול – פונקציה דקורטיבית טהורה.

לחזית המראה המותגי החדש עם גריל אנכי ובולט ושבכה קעורה פנימה שמאד מזכיר את זה שבמזרטי לבנטה. מתחתיו פגוש גדל ממדים ועתיר פתחים ופתחים לכאורה בהתאם לצורך המכאני או העיצובי. יחידות התאורה מופרדות זו מזו ויוצרת לוק שהוא ייחודי לפיג'ו וילך ויתרחב בדגמים הבאים. אישית פחות התחברתי לזה – בעניין הזה תחליטו בעצמכם.

מכסה המנוע שרירי למראה ומתרומם גבוה לשמשה קדמית אופקית ושטוחה הנמשכת ברצף לגג ארוך (חלון שמש ברכבי ההדגמה) ולספויילר שבקצהו. הירכתיים אינם קטומים בחדות אלא יש שיפול לחלון האחורי המדגיש שני גופי תאורה שלפי פיג'ו מזכירים טפרים של אריה ודלת תא מטען מתרוממת החושפת פתח בקו הפגוש האחורי ונפח של 520ל'.

מצא חן בעיניי העבודה שנעשתה על צידי המרכב – לא עמוס מדי ועם קווים מתמזגים ותפיחות היוצרים זרימה ועוצמה – שמשות כהות וקורות שחורות ביניהן בונות מראה אחיד ומזוויות רבות אלגנטי.

השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: פיג'ו
השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: פיג'ו

תא הנהג

אם אתם חובבי גדג'טים זה המקום שלכם. אחת הטענות של אנשים רבים ברחוב זה שהם מרגישים שהטלפון שלהם חכם יותר מהמכונית. לא עוד. לא תמצאו כאן מחט אנלוגית אחת – הכל דיגיטאלי מלא. פיג'ו קוראים לזה icockpit אבל בכל זאת לא משגרים מכאן פצצות חכמות. לוח המחוונים הוא צג TFT 12.3 אינטש' בעל אפשרויות קונפיגורציה רבות – כולל תצוגה מדהימה של ניווט. במרכז בולט מסך מולטי-טאץ' 8 אינטש' לתפעול כל מערכות המשנה של הרכב וקומה מתחת לפתחי המיזוג יש שורת מתגים באלומיניום שהם כפתורי קיצור דרך לדברים החשובים.

מוט ההילוכים – שבעבר כה אהבנו לספר על המהלך שלו והתחושה של שילוב ההילוכים – הפך להיות לג'ויסטיק הבורר אלקטרונית את ההילוכים בתיבת אייסין עם  6 הילוכים. גלגל ההגה קטן קטום ומצופה עור ועליו מיתוג רב והתחושה מאחרי ההגה היא עוטפת וריחמית. פיג'ו שילבה ברכבי ההדגמה מערכת שמע מאד מרשימה של חברת FOCAL – הופעה ראשונה של זו בעולם הרכב.

השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: פיג'ו
השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: פיג'ו

חבילת הבטיחות המתקדמת כוללת התראה בפני התנגשות, סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אקטיבית, חניה אוטומטית ועוד (חלק מהנ"ל לא יגיעו לארץ והרכב יצויד במובילאיי אצלנו). עם הערכה המלאה המכונית כבר קבלה 5 כוכבי בטיחות.

את מבחן המראה והמגע הקבינה עוברת עם ציונים מאד גבוהים. ההשקעה בניסיון לטפס במעלה סולם המיצב מורגש וכל נקודת ממשק לידיים היא מרוככת, משוככת או בעלת טקסטורה נעימה – אפילו אהבתי את מתגי האלומיניום (לא דמוי) שמקבלים את צינת המזגן והם קרים למגע. מפל האיכות מהאזורים הניכרים לעין לאלו הנסתרים מעין – אינו מאד קיצוני ואם אני ממש חייב לקטר על משהו זה יהיה על אי דיוקים בהתאמות סביב מסך המולטימדיה. רכב אחד בו נסענו קרקש וחרק – שניים אחרים היו שקטים ומוצקים והפגינו NHV ברמה גבוהה מאד על פני כל סוגי הכבישים ואפילו דרכי עפר.

 

מוטיבציה

היצע המנועים מתחיל מבנזין 3 ציל' 1.2ל' עם 130 כ"ס, 1.6ל' 165 כ"ס ודיזלים בטווח של 100 עד 180 כ"ס. הכוח יורד לגלגלים הקדמיים בלבד דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלאנטרית עם 6 הילוכים.

חווית הנהיגה ברכב – גרסת 1.6 בנזין – נעימה מאד. הוא חזק מספיק כדי לתת בטחון בנהיגה אבל לא חזק מכדי לאיים על נהג לא מיומן. התנהגות הכביש נייטראלית למדי והוא מפגין תכונות חיוביות ונכונות של השלדה תחת עומסי צד מוגזמים. פחות אהבתי לגלות שיש מעט מחסור בשיכוך אשר בא לידי ביטוי בנדנוד על כבישים משובשים. לצד זאת נוחות הנסיעה בהחלט יוצאת דופן לטובה – לא מעט בזכות שימוש במערכות מתלה ובולמי זעזועים חדשים אשר מנסים – כמה אירוני – להחזיר את מוניטין הנוחות של פיג'ו מלפני שלושה עשורים.

השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: רוני נאק
השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: רוני נאק

לפיג'ו 3008 יש יומרות שטח צנועות – תולדה של עצם היותו שחקן בסגמנט הג'יפונים הוא נהנה ממרווח גחון של 22 ס"מ, זוויות מרכב המאפשרות התמודדות עם שיפועים קטנים וגם מערכות בקרת משיכה ובלימה במורד המאפשרות תנועה על פני קרקע חלקלקה. יצא לנו לבחון קלות את המערכות הללו במסלול שהוכן במיוחד ואפשר לומר שהן עובדות היטב כל עוד הנהג שומר על אמביציות השטח בגבולות הסביר – מסע ארוך לעומק המדבר? רק על דרך עפר מפולסת.

דווקא המושב האחורי איכזב למדי – עם ריפודי בד, או ריפודי עור מאד נאים בגרסת GT המאובזרת, הוא לוקח עם בסיס מאד סגפני. צר, קצר מדי ונמוך וללא כל תמיכה מעבר לישבן שעליו. חווית הנסיעה מאחור סבירה פלוס. קו החלונות גבוה ועשוי להפריע לילדים קטנים, מעט רעש עובר מבתי הגלגלים שמאחור ושיבוש חד בכביש – ישודר פנימה בחלקו. המרווח לעומת זאת מספק למדי עם בסיס גלגלים של 2675 מ"מ (קצר יותר מקיה נירו….) ויש די מקום לנוסע בוגר או שניים בכל מימד.

השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: פיג'ו
השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: פיג'ו

צריכת הדלק בשתי גרסאות המנועים שבהן נהגנו (1.6בנזין 165 כ"ס ודיזל 1.6 120 כ"ס) טובה למדי כאשר הבנזין מציב ממוצע של כ-15.5 ק"מ/ל' והדיזל כ-20 ק"מ/ל'. זאת בתנאי נהיגה מאד מתונים אשר התאפשרו על כבישי איטליה אשר כוסו בערפל כבד.

 

סיכום

היום יש לפיג'ו מנהל שיווק חדש. ועם הדור השני של 3008 תהיה לו עבודה מעט קלה יותר. קלה יותר בזכות מוצר שהוא באמת יותר אפ-מרקט מקודמו ומשדר איכות החל מהמראה שלו, האופן שבו הוא מרגיש בקצות הידיים, הטכנולוגיות שבו והדרך שבה הוא זז. מצד שני התחרות גדולה וקשה מתמיד.

אהבתי לראות שפיג'ו חופרת עמוק וחוזרת לערכי הליבה של המותג כדי להמציא את עצמה באופן מודרני ומתקדם יותר. זה בא לידי ביטוי בשאיפה ל-NVH מעולה, ועליה באיכות הכוללת – וזה מורגש היטב בנסיעה.

השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: רוני נאק
השקה פיג'ו 3008. דור חדש לקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו. והכל חדש כאן מהשלדה ועד לבסיס האנטנה. צילום: רוני נאק

ביחס למתחרים מקוריאה, יפן ובעיקר אירופה יש לפיג'ו הרבה יתרונות יחסיים הנובעים מהחבילה הטכנולוגית שהוא מציע. וגם מעט הרג'קטים שיש הם באופן יחסי בעלי משקל קטן ליתרונות האובייקטיביים. התאכזבתי לגלות כי היבואן בחר שלא להביא את המכונית עם חבילת הבטיחות המלאה (ראה ערך קיה נירו) – ועכשיו הכל תלוי במחיר הרשמי לכשיתפרסם אשר לדעתו של כותב שורות אלה אסור לו שיעבור את ה-139 אלפי שקלים.

הכתבה התפרסמה במקור בגלובס

Check Also

סיטרואן C3 איירקרוס מקבל 7 מושבים

מה זה קטן ועם 7 מושבים? סיטרואן C3 איירקרוס. כך לפחות מבטיחה היצרנית לגבי הדור הבא של הדגם אשר עתיד להגיע לישראל בסוף השנה הנוכחית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen − 6 =