יום שישי , 29 מרץ 2024

המוביל העולמי, טויוטה לנד קרוזר 80

המחסום במעבר הגבול 'טאבה' התרומם ומתחתיו הגיחו שני לנד קרוזר 80, מדוגמים ומסודרים להפליא. מאחורי ההגה ישב פנויי, מארגן ראלי הפרעונים, אשר הגיע ממצרים לצורך אישור קטע הדירוג שייערך בישראל, באוקטובר 1994. הייתה זו תקופה פרה-היסטורית בה שלטו  בישראל סיקסים ו'סופות', סמוראים, טרופרים ודיסקברי בנזין; בסביבה משמימה זו, הקרוזרים הצרפתיים נראו כמו עב"מים שנחתו מכוכב מאדים!

מפגש מכונן. רמי גלבוע על טויוטה לנדקרוזר 80 בראלי הפרעונים - באותה שנה יחידה בה עבר בישראל. הרכב הרשמי של מארגן הראלי פנווי. צילום: רמי גלבוע
מפגש מכונן. רמי גלבוע על טויוטה לנדקרוזר 80 בראלי הפרעונים – באותה שנה יחידה בה עבר בישראל. הרכב הרשמי של מארגן הראלי פנווי. צילום: רמי גלבוע

יצאנו מאילת צפונה, גירגרנו בניחותא את מעלה שחרות, ומהר מאוד הגענו אל השבילים החצציים של נחל פארן. "אל תוריד הילוכים!" אמר לי פנויי, ואני דווקא הייתי בטוח שהנבלה תתקשה להאיץ ברביעי; לא עברה אלא מחצית השנייה, הטורבו המשופר סִחרר הוריקן קטן מתחת למכסה המנוע וה-80 פרש כנפיים. שריקה גדולה באה, מחוג הסל"ד האדים, הבילשטיינים בלעו את מהמורות השביל כאילו אין מחר… תפרתי את נחל פארן ב-80 עד 100 קמ"ש, והייתי המום; הקרוזר הזה היה הומוגני להפליא, מרגיע ויציב כקטר, איזו חוויה מכוננת, איזו ספינת מדבר!

היסטוריה מאובקת

ב-1994 היה לנד קרוזר 80 בשיא תהילתו העולמית, ארבע שנים לאחר שהחליף את ה-60 המיושן. במונחי התקופה היה ה-80 רכב שטח גדול מאוד, ומכלוליו בנויים לעבודת שטח מאומצת; שלדת סולם מסיבית, סרנים חיים וקפיצי סליל, זוויות מרכב מצוינות, הילוך כוח קצרצר והצימוק שבעוגה – שלוש נעילות נשלטות. בימים ההם היו נעילות רוחביות מכלול נדיר שהותקן רק בכלים כמו מרצדס G, יונימוג וכיו"ב. גם בסיס הגלגלים של 285 ס"מ היה מוביל בקטגוריה, ומנועי הדיזל אמינים כמהלך השמש בשמיים.

ברחבי העולם התאהבו ג'יפאים בקרון הגדול, אותו ניתן היה לשפר ככל שיעלה על רוחו של הנהג – להשאיר אותו רכב תפנוקים עירוני, להפוך אותו למפלץ עבירות או לרכב מרוץ, כמו זה שאתו יצא אביב קדשאי למרוץ פריז דקאר 99'. אבל הבחירה הטבעית הייתה להפוך את ה-80 לפלטפורמת מסעות מדהימה.

החוסן והוורסטיליות של ה-80 קסמו לאנשי שטח הצריכים מכונת עבודה שתוכל להגיע אל היעד יום אחרי יום, שנה אחרי שנה. במרוצת השנים פגשתי את ה-80 בכל מקום נידח על פני הגלובוס: מסיע טיילים, גורר עוקבי מים, צולח אגני בוץ ומתחרבש בג'ונגלים מהבילים. הצלחה עולמית זו לא נולדה כתוצאה מיחצ"נות של סלבריטאים, פרץ "לייקים" או מבול SMS; תהילת ה-80 נבנתה בעולם קשוח ותובעני, עולם בו ברזלים לא נשלטו על ידי אלקטרוניקה ופניאומטיקה, והנהגים ידעו לשחרר קלאץ' "בנחישות וברגישות".

אז איך הוא נוסע היום?

אייקון אמיתי צריך לשרוד את שיני הזמן, ובישראל מסתובבים לא מעט 80LC. ה-80 מעולם לא הגיע לישראל באופן רשמי, אבל תמיד טפטפו אלינו כלים בודדים: רכבי שלל ממלחמות לבנון למיניהן, פליטי כוחות האו"ם, כלים שנרכשו לשימושן של סיירות עלומות ושוחררו לשוק האזרחי.

במבט עדכני נטול נוסטלגיה, ה-80 אינו רכב מרשים במיוחד; המרכב נראה פתאום צנום מידות, תא הנוסעים פשטני והדוק על נוסעיו, והמנוע? בנזין או דיזל 6-בוכנות בטור, 135 עד 208 כוח סוס עם ארבעה הילוכים, היום יש ג'יפונים חזקים יותר! נעילות נשלטות? היום יש לכל ג'יפון בקרת משיכה המסוגלת להתמודד עם הצלבות מרשימות… והמתלים המקוריים? ממש לא שוס! אבל האמת היא שכמעט ואי אפשר למצוא 80 שלא זכה למקצה שיפורים רציני; בדרך כלל מגביהים אותו על בולמים משופרים, שותלים צ'יפ לחיזוק המנוע, מתקינים שנורקל ומושבים ראויים, ומארגנים אותו למסעות שטח בעזרת פגושARB  עם כננת, מכלי מים ודלק, מקרר ומגירות, ושאר אבזרים מסוקסים.

מתוחזק היטב ומשודרג בטעם, ה-80 מרגישים מוצקים וקומפקטיים, בעלי גיאומטריה וחלוקת משקל הומוגניים להפליא. לוח המחוונים הישן עשוי לצקצק, אבל התחושה היא של רכב מסיבי ועמיד להפליא, פלטפורמה מוטורית המסוגלת להתמודד עם כל מכשול או שביל אינסופי. לצורך השוואה נציין כי ל-80 יש את אותו בסיס גלגלים כשל טויוטה 200 עדכני, אבל הוא קצר ממנו ב-13 ס"מ וקל בחצי טון – אלו רק חדשות טובות!

מנועי הטורבו דיזל המקובלים ב-80 הם 6-בוכנות בטור 4.2 ליטר, המספקים 170-200 כ"ס וערימות של מומנט. מנועי הבנזין 4.5 ליטר מספקים עד 210 כ"ס, מהירי תגובה וצמאים הרבה יותר. מערכת הכוח המוכחת (4X4 קבוע או זמני) מספקת כוח רציף ורהוט, מכאניקה חרישית המותאמת היטב לגודל המרכב. אי אפשר לומר שאין כאן בכלל אלקטרוניקה אבל זה באמת המינימום ההכרחי – מה שמצמצם את פוטנציאל התקלות בשבילי הדיונות האינסופיים של מדבר סימפסון, למשל.

טויוטה לנדקרוזר 80. אהבה מקומית השמורה ליודעי חן ולברי המזל שהצליחו לשים ידם על רכב השטח הכביר והנדיר הזה. צילום: רמי גלבוע
טויוטה לנדקרוזר 80. אהבה מקומית השמורה ליודעי חן ולברי המזל שהצליחו לשים ידם על רכב השטח הכביר והנדיר הזה. צילום: רמי גלבוע

קומץ הלנד קרוזר 80 המסתובבים בישראל הם סיפור של אהבה ורומנטיקה. 80 במצב טוב יחליף ידיים בעבור 80 עד 120 אלף שקל, תלוי במצבו המכאני וברמת השיפורים. הבעלים אינם מוטרדים מתא הנוסעים הצפוף יחסית, מהתפקוד המרופט של מתגי חשמל קשישים, ומתצרוכת הדלק הגבוהה. ג'יפאים שקונים את הקלאסיקה המוטורית הזו נהנים מהידיעה שיש להם רכב מיתולוגי מדהים, בעל עבר מפואר אבל גם עתיד ארוך שנים. ייצור ה-80LC ביפן הופסק ב-1998, אבל בוונצואלה המשיכו לייצר אותם עד 2008… כמה שמח הייתי לזווד לעצמי קרוזר-80 רענן, ולהקיף בו את העולם!

היורש

לנד קרוזר 80 יוצר ביפן בין השנים 1997-1989, הייצור נמשך בוונצואלה עד 2008. ב-1998 הוצג היורש ל-80, זוג התאומים 100 ו-105. ה-100 הפליג למחוזות עירוניים יותר, עם מתלים קדמיים עצמאיים, מרכב רחב במקצת, ומפרט עשיר בתפנוקים. ה-105 נשאר בתצורה המקורית של 2 סרנים חיים והסתפק במינימום אלקטרוניקה ופינוקים, במפרט קשוח ביותר. 105 הוא היורש האמתי של ה-80, אבל רק מעטים הגיעו לישראל. יצא לי לנהוג ב-105 במצרים, איזו מכונה אדירה! רכב שטח No bullshit עם הילוכים ידניים, מנוע אדיר ומשקל עצמי סביר לגמרי.

Check Also

טויוטה ממריאה – טסלה מקרטעת

ממשל ביידן לוקח צעד אחורה בחישמול הרכב הפרטי ונותן את המסלול המהיר לטויוטה שתמשיך לעשות קופה. בינתיים טסלה ו-BYD הסינית מתמודדות מול ביקוש יורד לרכב חשמלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + twenty =