יום שישי , 19 אפריל 2024
מבחן רכב ג'יפ צ'ירוקי החדש. המראה לא קונוונציונאלי - הביצוע טוב. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ג'יפ צ'ירוקי החדש. המראה לא קונוונציונאלי - הביצוע טוב. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ג'יפ צ'ירוקי

כתב וצילם: ניר בן זקן

כמעט 40 שנים מהצגת הדגם "צ'ירוקי" מגיע אלינו הדור האחרון שלו, הדגם הראשון שמשיקה ג'יפ מאז רכישתה על ידי פיאט בניסיון להחזיר עטרה ליושנה ולהילחם בדומיננטיות של אודי Q5, וולוו XC60 וב.מ.וו X3 תוך הבאת התנהגות הכביש לסטנדרים מודרניים. היה צריך גם לטפל בתא הנוסעים לשפר את איכותו הכללית בזירת ה"פרימיום" האירופאית. כל זה בצד, כי לג'יפ חשוב לשמור על ה-DNA שהופך "סתם" רכב ל-JEEP להגן על מסורת היצרן ולהציע יכולת ראויה בשטח, בדיוק כפי שעשה הצ'ירוקי באמצע שנות השמונים. האם הוא מצליח?

 

[pro_ad_display_adzone id="79"]

 

ברווזון מכוער?
הרבה גבות הורמו כשג'יפ חשפה את הצ'ירוקי החדש בתערוכת ניו יורק בשנה שעברה. הפרופיל והאחוריים בעלי מראה שגרתי אומנם, אבל הפרונט המשלב את גריל שבעת הפסים המסורתי עם חרטום מחודד ויחידות התאורה המפוצלות פשוט "לא יורד טוב בגרון" ולא רק לי. הצ'ירוקי, בעיקר בגרסת "טרייל הוק" עם פגושים אגרסיביים ומגני פלסטיק שחורים בצדדים מושך הרבה מאוד תשומת לב, אך אלו בעיקר מבטים מופתעים, כמו אלה שיופנו אליכם אם תצבעו את השיער בוורוד. התירוץ הרשמי הוא שחלק ממטרת העיצוב החדש היא להוריד את מקדם הגרר (0.36 בגרסה הרגילה ו-0.38 ב"טרייל הוק" הנבחנת, לעומת 0.42 בדור הקודם), אבל האמת היא שהיינו מעדיפים קצת יותר רעשי רוח בתמורה למראה JEEP'י יותר.

תא הנוסעים מציג עיצוב קצת יותר קונסרבטיבי שמיישר קו עם הנהוג בתוצרת אירופה. הפלסטיקה ודיפוני העור איכותיים ברובם, תפרים אדומים בדשבורד בידית ההילוכים ובמושבי העור מוסיפים שאר רוח, בלוח השעונים מסך תצוגה שמכיל מידע רב ממחשב הדרך ובמרכז הקונסולה מסך מגע ענק השולט בשלל המערכות ואינטואיטיבי לתפעול ויש גם תאי אכסון רבים כולל תא נסתר תחת מושב הנוסע.

פחות אהבנו את המושבים עצמם שלא מציעים מספיק תמיכה צידית, את גלגל ההגה הגדול בעל הזווית אופקית, את שטחי החלונות הקטנים ובמיוחד את קורה A הרחבה שפוגעת בשדה הראיה. המרווח מאחור טוב למדי (271.9 ס"מ בסיס גלגלים) תודות לאפשרות כיוון למרחק ולמשענת ויש גם מפתחי מיזוג. תא המטען מציע נפח נדיב וגדול ממתחריו (591 ליטר) אך בעל סף הטענה גבוה שעשוי להקשות על הכנסת הקניות ממסע השופינג.
במיטב המוסרת האמריקאית האבזור שופע וכבר בגרסת הבסיס "לונגטיוד" ב-270 אלף שקלים תקבלו בקרת אקלים מפוצלת, מסך מגע בגודל 8.4" עם מצלמת אחורית וקדמית, בלוטות', שליטה מההגה, שני חיבורי USB, משטח טעינה אלחוטית לסמארטפון, שקע חשמל V230, בקרת שיוט, כיוון חשמלי למושב הנהג, בלם יד חשמלי, מפתח חכם, חיישני גשם, לחץ אוויר בצמיגים וחניה מלפנים ומאחור, דלת תא מטען ומראות מתפלות חשמלית וחישוקים קלים בקוטר 17". גרסת "טרייל הוק" הנבחנת ב-310 אלף שקלים מוסיפה (מלבד השינויים המכאניים) חימום למושבים הקדמיים, חלון שמש פנוראמי וריפודי עור. מבחינה בטיחותית הצ'ירוקי מתהדר ב-7 כריות אוויר, מערכת לזיהוי מוקדם של מצבי חירום המכינה את שלל המערכות למצב תאונה, פיצ'ר ייחודי לבלימה אוטומטית המפחיתה פגיעה בעצמים בנסיעה לאחור, ו-5 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP.

מבחן רכב ג'יפ צ'ירוקי. אלפא בכביש? רק אם הגמלים יזוזו, המנוע לא מרגיש כל-כך חזק וההיגוי מעורפל. שיפור מהותי מול הצ'ירוקי היוצא עדיין לא ברמה של הטובות באירופאיות. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ג'יפ צ'ירוקי. אלפא בכביש? רק אם הגמלים יזוזו, המנוע לא מרגיש כל-כך חזק וההיגוי מעורפל. שיפור מהותי מול הצ'ירוקי היוצא עדיין לא ברמה של הטובות באירופאיות. צילום: ניר בן זקן

אלפא בכביש?
בלבנט מוצע הצ'ירוקי רק עם יחידת הכוח הבכירה בהיצע מסדרת "פנטאסטאר" זו אותה יחידת הכוח המוכרת מהרנגלר והגרנד צ'ירוקי ועברה התאמה לתצורת מנוע רוחבית והקטנה של הנפח ל-3.2 ליטר. התפוקה היא 271 כ"ס בשידוך לתיבת הילוכים אוטומטית של ZF עם 9 הילוכים ומערכת הנעה כפולה קבועה. השימוש פלטפורמה ג'נרית של קבוצת פיאט הביאה להפחתה של כ-100 ק"ג במשכל הכולל (ביחס לדגם היוצא).

איך לטייל עם ילדים בשטח וליהנות מזה?

מבחן לאופני הרים ברגמונט קונטרייל

בנהיגה, הביצועים חשים אחרת מדף הנתונים (7.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש) וממה שהתרגלנו ממנועי טורבו מודרניים. שיא המומנט, 32 קג"מ מגיע ב-4,300 סל"ד ושיא ההספק 2,200 סל"ד מאוחר יותר כך שצריך ללחוץ חזק על המצערת כדי להגיע לרצועת הכוח. תיבת ההילוכים ממהרת להיות בהילוך הגבוה ביותר האפשרי על מנת לצמצם את הצימאון לבנזין, ואיטית בהורדה. אם אתם במוד נהיגה "קצבי" או בכביש הררי, מוטב שתבחרו במצב "ספורט" בבורר מצבי הנהיגה. בנהיגת שיוט הצ'ירוקי הרבה יותר נעים, המנוע חרישי (1,800 סל"ד ב-110 קמ"ש) וגם רעשי רוח ודרך מעטים לחדור לתא הנוסעים תודות לשיפור האווירודינמיקה והוספת חומרי בידוד.
המתלים נוקשים יחסית אבל מבודדים היטב את צלקות האספלט העירוני ושומרים על ריסון מופתי של המרכב גם ברצף מהמורות. הציפיות מההתנהגות הכביש היו גבוהות בהתחשב בקשר הדם לאחות האיטלקית. למרות שאחיזת הכביש גבוהה, הצ'ירוקי לא מהנה או מרגיש ספורטיבי כמו מתחריו מגרמניה; ההגה בתגבור חשמלי לא אינפורמטיבי, והנטייה הברורה לתת היגוי גודעת את אותן ציפיות. למרות טענות אלו, לצ'ירוקי החדש התנהגות כביש טובה לאין שיעור מקודמו.

 

מבחן רכב ג'יפ צ'ירוקי. ג'יפ בשטח? פחות בזכות מהלכי המתלים יותר בזכות בקרת משיכה ומערכת הנעה מתקדמת מאד. מרווח הגחון גדול יותר משל טויוטה לנדקרוזר. 22.1 ס"מ. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ג'יפ צ'ירוקי. ג'יפ בשטח? פחות בזכות מהלכי המתלים יותר בזכות בקרת משיכה ומערכת הנעה מתקדמת מאד. מרווח הגחון גדול יותר משל טויוטה לנדקרוזר. 22.1 ס"מ. צילום: ניר בן זקן

ג'יפ בשטח?
הצ'ירוקי החדש נראה הרבה יותר "סופר-ג'יפ" מאשר "ג'יפ אמיתי" והיותו מבוסס על מכונית כביש גרמו להרבה חששות ביכולתו לצלוח את המסלול במדבר יהודה ממישור אדומים לבקעת הורקנייה ולתצפית המרהיבה ממצוק העתקים, מסלול שמפריד בין קרוסאובר לרכב שטח אמיתי. מצד שני הוא נושא צמד תגי "TRAIL RATED", החותמת של ג'יפ ליכולת שטח אמיתית שתצלח גם את מסלול הרוביקון האתגרי.
בדומה לפילוסופיה המודרנית של לנד רובר, גם הצ'ירוקי נסמך על האלקטרוניקה כדי לחפות על מגבלת מהלכי מיתלה קצרים ובסיוע בקרת שליטה Selec-Terrain המציעה חמישה מצבי פעולה (אוטומטי, שלג, ספורט, בוץ/חול וסלעים) המשנים את כיול מערכות הרכב (מנוע, גיר, הנעה כפולה ובקרת משיכה) והילוך כוח קצר הצ'ירוקי התמודד באדישות עם הצלבות פוטוגניות ועליות דרדרת, מוריד את הכוח לגלגלים האחוזים וזוחל מעלה למבטם ההמום של שיירת ההיי-לקסים המסוקסת שעצרה להתבונן כיצד ג'יפ הפרברים יצלח את העלייה. אם ממש תתעקשו לאתגר אותו יש גם נעילה מלאה לדיפרנציאל האחורי, אבל אנחנו לא נזקנו לשירותיה במהלך כל מסלול השטח.
לגרסת "טרייל הוק" מרווח גחון גדול משל לנד-קרוזר (22.1 ס"מ, 2 ס"מ יותר מהגרסה הבסיסית), ומיגון חסון למנוע ולתיבת ההילוכים, אבל למרות פגוש קדמי אגרסיבי מזה של הגרסה הרגילה עדיין הוא פגיע יחסית וכך גם צמד המפלטים מאחור (זוויות גישה/נטישה 32/28) כך שיש לנהוג במשנה זהירות בחציית ערוצי הנחלים שנוצרו מהגשם האחרון. בנוסף בלימת המנוע שאינה אפקטיבית מספיק ב-LOW ודורשת להשתמש בבקרה האלקטרונית לירידה במורד היעילה למדי. אבל התלונה העיקרית בנוגע לפרק השטח נוגעת לנוחות הנסיעה הקופצנית למדי בשביל משובש ומזכירה את מוצאה האספלטי של הפלטפורמה.

מבחן רכב ג'יפ צ'ירוקי. הוא יביא אתכם למקומות בשטח - הנה רואים? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ג'יפ צ'ירוקי. הוא יביא אתכם למקומות בשטח – הנה רואים? צילום: ניר בן זקן

סיכום
ג'יפ צ'רוקי החדש מביא את רוח המותג לתקופה המודרנית. שיתוף הפעולה חוצה היבשות שהעלה הרבה סימני שאלה ונראה הזוי בתחילה בין פיאט לקבוצת קרייזלר, הצליח לטעמי והוליד את אחד מרכבי השטח הייחודיים ביותר שמוצעים כיום. מחד גיסא הוא מיישר קו עם המתחרים בכל הקשור לנושאים החשובים ללקוחות הסגמנט כמו תא נוסעים מפואר ומאובזר ויכולת גבוהה באספלט ומאידח גיסא משמר את המסורת בזכות יכולת שטח מרשימה, לפחות בגרסת "טרייל הוק" שהיא האטרקטיבית והייחודית יותר.
למרות טענת ג'יפ לשיפור של 45 אחוזים בצריכת הדלק, 10.9 קילומטר לליטר הוא הנתון הטוב ביותר שהצלחנו לחלץ בשיוט מנומנם. כאשר בלחץ הגענו גם ל-6.5 ק"מ לליטר. אבל לא צריכת הדלק היא עקב אכילס של הצ'ירוקי, אלא העיצוב החיצוני שמהווה את אחד המרכיבים החשובים והמרכזיים ביותר ללקוחות רכבי פרימיום. ג'יפ לא השכילה לאמץ כאן סגנון רטרו (כמו ברנגייד למשל) שהיה הופך את הצ'ירוקי לפופולארי ונחשק הרבה יותר ולהעדיף אותו על פני הבחירה הטריוויאלית באודי Q5 וחבל. בנוסף, הצ'ירוקי יהיה צריך להתמודד גם עם מתחרים מבית; אחיו הגדול, הגרנד צ'ירוקי עולה 300 אלף שקלים בגרסת הבסיס. ובסוף היום, גי'פ צ'ירוקי "טרייל הוק" הוא אחד הקרוסאוברים הייחודים ביותר שניתן לרכוש.

מנוע: 3.2ל'  בנזין משקל: 2036 ק"ג
הספק/מומנט: 271 כ"ס/32 קג"מ 0ל-100 קמ"ש:  7.6 שניות
אXרXג:462X190X167  ס"מ מיכל דלק: 53 ל'
מרווח גחון: 221 מ"מ בטיחות: 5 כוכבים NCAP
תא מטען: 591ל' מחיר: 310,000 שקלים

 

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × 5 =