יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן רכב וולוו XC60 מול ב.מ.וו X3

ה-X3 של ב.מ.וו הוא מוותיקי הסגמנט והוצג לעולם בתערוכת פרנקפורט בסתיו 2003. הדגם קיבל "מתיחת פנים" של אמצע החיים בשנת הדגם 2006 אז זכה גם לסדרת מנועים חדשה ועדכון של מערכת ההנעה הכפולה: X-דרייב. כאשר ב.מ.וו חידשה את הסדרה 3 ב-2008, זה בישר גם את בואו של X3 חדש שהופיע לבסוף באביב 2010. לדור החדש מערך מנועים מעודכן, תיבת הילוכים עם שמונה יחסי העברה, מערכת הנעה כפולה מהדור האחרון. בסיס הגלגלים התארך ב-1.5 ס"מ בלבד ל-281 ס"מ אבל האורך הכללי צמח ב-8 ס"מ ארוכים. מפשקי הגלגלים הורחבו מאד ב-6 ס"מ לפנים ומאחור עם השפעה של 2.5 ס"מ על ממד הרוחב. כשרק הגובה התכווץ ב-2.0 ס"מ בודדים. המשמעות של מפל המידע הזה היא אחת – ה-X3 החדש היא מכונית גדולה יותר מקודמתה ובעלת "חתימה" ארוכה ורחבה יותר על הכביש. נתון מעניין הוא נתון המשקל אשר ירד ב-15 ק"ג (באותה גרסת מנוע ותיבת הילוכים אוטומטית) – הישג מרשים של הפחתה של כמעט 10% ממשקל הרכב.

רוצה להתרשם בעצמך מוולוו XC60 או ב.מ.וו X3?

אם כבר דיזל…מה חשבנו על ג'יפ גרנד צ'ירוקי?

מבחן רכב וולוו XC60 מול ב.מ.וו X3. שני נציגים לקבוצה הנמכרת ביותר בשוק הרכב. וולוו וגם ב.מ.וו מגיעים מהקומה העליונה של איכות ומחיר. צילום: רוני נאק

הוולוו הוא בין הצעירים והנמרצים של סגמנט הפנאי פרימיום הקומפקטי. בעוד שה-ב.מ.וו משקף במראהו את הלוק הקלאסי של המותג עם עידכוני הדור האחרון, ה-XC60 מוביל את מותג וולוו לדור חדש של עיצוב מתקדם המעביר מסר בולט של דינאמיות (באמצעות קו מותניים מוטה לפנים ויחס נכון בין מכסה המנוע, קו השמשות ושיפולי הגג) עם שמירה על החזית הכל-כך מזוהה עם וולוו. בעוד שה-X3 מתבסס על מכונית בעלת הנעה אחורית, הוולוו נשענת על הבסיס המכאני של ה-S80 הגדולה שהיא סגמנט אחד מעל לסדרה 3. מכאן אפשר לראות את מפשקי הגלגלים הרחבים ואת ממד הרוחב הכללי והרחב. הדגם הוצג באביב 2008 בתערוכת ז'נבה וממשיך היום ללא שינויים משמעותיים למעט מנועים מעודכנים וחבילות איבזור חדשות. בין אלו בולטת מערכת הנקראת city safty שהיא ייחודית לוולוו ותפקידה למנוע פגיעה בהולכי רגל או בעצמים דוממים במהירות עירונית.

ההנעה הכפולה של הוולוו מתבססת על מערכת המזהה סיחרור גלגלים כדי לשלב את ההנעה האחורית עד לנעילה מלאה. בדור הנוכחי ברירת המחדל של המערכת היא להתחיל תנועה כשכל ארבעת הגלגלים מניעים ויש לזה יתרונות רבים כשמדובר על כביש חלק או נהיגת שטח. בשאר הזמן רכב הפנאי השוודי מתנהל ומתנהג כמו מכונית הנעה קדמית רגילה.

מבחן רכב וולוו XC60 מול ב.מ.וו X3. ב.מ.וו מבוסס על הסדרה 3 ומצויד במנוע דיזל חסכוני במיוחד. צילום: פז בר

אצל ב.מ.וו הסיפור שונה לגמרי, מערכת ההנעה מעבירה יותר מכוח המנוע לגלגלים האחוריים ואף מתערבת בפניות – על ידי בלימה קלה של הגלגל האחורי פנימי והעברת יותר כוח לגלגל קדמי חיצוני – כדי לחדד את התנהגות הכביש. והתוצאה בהחלט שמורגשת.

תחת מכסי המנוע תמצנו שני מנועי דיזל מתקדמים מאד נוצצים ממיטב הטכנולוגיה העדכנית. זה המקום לציין שעד לאחרונה היה סגמנט הפנאי פרימיום נתון בידיים של מנועי הבנזין. אולם עליית מחירי הדלק יחד עם שיפור מתמיד של מנועי הדיזל והסרת החסמים על-ידי המדינה, הפכו את גרסאות הדיזל לאטרקטיביות מתמיד.

ושתי המתמודדות משתמשות בדיזל למטרות שונות. אצל ב.מ.וו הוא מגיע כחלק מאסטרטגיית ה"EfficientDynamics" של המותג. הרעיון הוא צריכת דלק וזיהום מוקטנים מבלי לשלם מחיר בביצועים או הנאה מנהיגה. למנוע הדיזל תפוקה נאה של 184 כ"ס ו-38 קג"מ מנפח של 2.0 ל' בלבד ונתון פליטת מזהמים נמוך מאוד של 147 גר'/ק"מ בנוסף מצוייד ה-ב.מ.וו במערכת start&stop המדוממת את המנוע כשעומדים ברמזור או בפקקים – כדי לחסוך דלק ולצמצם פליטה.

מבחן רכב וולוו XC60 מול ב.מ.וו X3. וולוו XC60 עם המראה והצללית החדשים של המותג. עם גישה אחרת בעניין הדיזל הוא החזק בקבוצה. צילום: פז בר

ל-וולוו גישה דינאמית יותר לדיזל ואלינו מיובאת רק הגרסה החזקה ביותר של המנוע הזה 215 כ"ס ו- 42 קג"מ הנתונים האלו מופקים ממנוע בנפח 2.4ל' מגדש טורבו והזרקת סולר בלחץ גבוה. וולוו לא מוכנה לעשות וויתורים בתחום הביצועים וזה בא לידי ביטוי גם בנתון פליטת המזהמים 184 גר'/ק"מ. בחו"ל קיימות גרסאות דיזל חלשות יותר עם 163 כ"ס אולם אלו לא מיובאות.

הורדת הכוח לכביש עוברת דרך תיבת הילוכים עם שמונה יחסי העברה ב-ב.מ.וו ו-שישה הילוכים ב-וולוו. בשני המקרים מדובר בתיבות הילוכים אוטומטיות "רגילות" (ולא רובוטיות כפולות מצמדים כמו שיש למשל באודי Q5). למען הסדר הטוב אציין שגרסת הבסיס של ה-XC60 עם מנוע 2.0 טורבו בנזין נהנית משירותי תיבה כפולת מצמדים.

חללי הפנים מרשימים מאד בשני כלי הרכב ועשויים במיטב החומרים והמסורת של כל מותג. ב.מ.וו עדיין משלבת שמרנות עם חדשנות טכנולוגית כך שבתא הנהג תמצאו לוח מחוונים קלאסי של תוצרת בוואריה יחד עם מוט הילוכים חשמלי ומערכת I-דרייב לתפעול המולטימדיה, שמע, מחשבי הדרך ומה לא. רכב המבחן צוייד בריפודי עור כהים אדמוניים ודיפוני אלומיניום אשר השתלבו נהדר באווירה הכללית. תחושת האיכות עוברת היטב במראה ובמגע עם החומרים השונים ותתקשו לאתר פאקים או אי דיוקים באיכות הגימור.

וולוו הלכה לכיוון אחר לגמרי וה-XC60 נהנה מזהות משל עצמו. השוודים מאד גאים ב"עיצוב הסקנדיאבי" שלהם וזה בא לידי ביטוי גם כאן. תחושת החלל והמרחב טובים, המראה נקי-אך-מתוחכם ומאד אהבתי את הקונסולה המרכזית אשר נראית כצפה באוויר. הנדסת האנוש בשתי המכוניות טובה מאד אך דווקא הוולוו נהנית כאן מיתרון בזכות היותה אינטואיטיבית ונעימה יותר לתפעול. מולה הב.מ.וו דורשת התעמקות ארוכה ברזי ה-I-דרייב והיכרות מתוך שימוש בשפת הקוד בה מסומן חלק מהמיתוג. אם הייתם בעלי של ב.מ.וו כלשהי בעבר תתמצאו בה בקלות – אחרת, קחו יום חופש ושבו עם הספר של הרכב.

מבחינת חללי הפנים יש ל-X3 יתרון בעיקר בזכות ממד הגובה ובסיס הגלגלים הארוך מזה של הוולוו. כך יהנו יושבי המושב האחורי מחלל נדיב יותר וגם תא המטען גדול יותר אצל הגרמניה 550 ל' מול 495 בוולוו. לשתיהן דלתות תא מטען חשמליות בתוספת תשלום כמובן.

בתנועה

ברחובות העיר יהיה קשה שלא להיות מופתע מעוצמת תפוקת הכוח של שתי המכוניות האלו. מנועי הדיזל חזקים מאד בדיוק היכן שצריך – בסל"ד הנמוך – והם דוחפים את המכוניות בעוצמה מפתיעה לפנים. ה-X3 עושה את זה טוב יותר עם יציאה חזקה מהמקום ומינימום השהיית טורבו. תיבת ההילוכים עוברת בזריזות בין שלושת ההילוכים הנמוכים ושמרת על המנוע בתחום היעיל ביותר שלו. גם הוולוו מהירה מאד אך היא עושה זאת באופן פחות מעודן, עם השהיית טורבו ארוכה יותר ויותר רעש מנוע בתא הנוסעים.

אם נבודד את המנועים מהמשוואה – מערכת המתלים החדשה של ה-X3 מקנה לו איכות נסיעה מצויינת בכביש העירוני. ספיגת המהמורות טובה מאוד וכך גם בידוד הנוסעים, אהבתי שהפעולה של המתלים חרישית ולא עוברת לתא אם כרעש מתלים או כציקצוקים בתא.

הוולוו גם היא מבודדת יפה את הנוסעים מפני הדרך אולם היא מעט נוקשה יותר. נהנית משירות של צמיגים בעל דופן עבה. מדי פעם נשמעים קולות ממושבי העור המתחככים אחד בשני אך למעט זאת הספיגה טובה מאד.

ב.מ.וו ציידה את ה-X3 במערכת היגוי חשמלית. זו הפעם הראשונה שמערכת זו מופיעה בדגם X שלהם וגם כן לא בטוח שהאפקט הוא בדיוק מה שהמשורר התכוון אליו. ההיגוי קליל מאד – אפילו מדי – והניתוק מהגלגלים בתחושה, מוחלט. מולה יש לוולוו גלגל הגה עצום-קוטר אבל כבד מעט שלפעמים מצאתיו כבד מדי.

לשתיהן כושר תימרון מעולה, הוולוו נהנית משירותי מצלמת חנייה (התקנה מקומית) בעוד של-X3 מערך חיישני חניה היקפי עם חיווי גראפי מצויין. בשני המקרים התנהלות עירונית היא קלילה ונעימה ולא נרשם יתרון לאחת על פני האחרת.

מבחן רכב וולוו XC60 מול ב.מ.וו X3. שני מתמודדים קרובים בפרמטרים רבים, השוני טמון באופי של המוצרים ובטעמם של הלקוחות. צילום: רוני נאק

מחוץ לעיר העניינים מתחדדים. ה-X3 מסתירה את מנוע הדיזל היטב ותתקשו לנחש שהוא כזה. בידוד הרעשים וגם הרעידות הוא כזה עד שה-XC60 מרגישה יותר מחוספסת לידה. ב-100 קמ"ש יראה מד הסל"ד של הוולוו 1800 סיבובים בעוד שמנוע ה-2.0ל' הגרמני יסוב על 1500 סל"ד – וזה יבוא לידי ביטוי בסוף היום בנתוני צריכת הדלק.

התאוצה הקלאסית ל-100 קמ"ש היא הטרטוריה של הוולוו. למרות שב.מ.וו יוצאת מהמקום ביתר זריזות, ב-60 קמ"ש הוולוו מדביקה אותה ופותחת פער. בתאוצות ביניים מ-80 ומ-100 ל-120 קמ"ש הוולוו מנצחת בכל מיאוץ בשילוב של זריזות תיבת ההילוכים להוריד הילוך ונתוני תפוקה עדיפים.

הכביש המפותל חושף את הבדלי הגישה של היצרנים. שתי המכוניות מהירות ובטוחות מאד ושתיהן עושות זאת אחרת. ה-ב.מ.וו חדה מאד ומדוייקת – למרות ההיגוי העמום – ומזכירה בהתנהגותה מכונית הנעה אחורית. הוולוו מאד אגרסיבית באופן שבו היא תוקפת פניות ויוצאת מהן – עם המון כוח ומהירות. המוצקות של הוולוו משלמת כאן דיווידנדים והיא תהיה מהירה מה-ב.מ.וו אם רק תאמצו את הסגנון השרירני שלה.

אחד הדברים הקסומים ברכבי הפנאי היא היכולת שלהם לרדת מהכביש ולתור שבילים. כאן גילינו יתרון של מערכת ההנעה של ה-X3 שהייתה מעולה והתמודדה היטב עם מגוון של מצבים מביכים. לוולוו לעומת זאת מרווח גחון עדיף וזויות מרכב נוחות יותר לנסיעת שטח. שתיהן מצויידות במערכת בקרת מהירות במורד – המגבילה את המהירות במורדות תלולים כדי שהנהג לא "ירכב" על דוושת הבלם. כך שבסופו של דבר הייתי נותן להן "תיקו" עם הסתייגות בסעיף יכולת השטח.

מבחן רכב וולוו XC60 מול ב.מ.וו X3. האם תדמית, סחירות וחלומות ילדות חשובים יותר מנתונים אובייקטיביים? צילום: רוני נאק
מבחן רכב וולוו XC60 מול ב.מ.וו X3. האם תדמית, סחירות וחלומות ילדות חשובים יותר מנתונים אובייקטיביים? צילום: רוני נאק

סיכום

שתי המכוניות הללו מצויינות ומאד מקשות להגיע להחלטה חותכת מיד העדיפה מבין שתיהן. ה-X3 חסכונית בכ-10% מהוולוו אך נחותת ביצועים ממנה. הוולוו מהירה יותר וזריזה יותר בכביש מפותל אך פחות נוחה מה-ב.מ.וו. לב.מ.וו מערכת הנעה עדיפה ואחיזת כביש מוחלטת בעוד שהוולוו מצויידת במערכת בטיחות בלעדית משלה – סיטי סייפטי. מוסיף לקושי הזה גם תג המחיר הזהה לשתיהן: 345,000 שקלים לגרסאות הבסיס ו-כ-375 אלף שקלים לרכבי המבחן כפי שנהגנו בהם. כך שבסופם של שלושה ימי נהיגה וכמעט אלף קילומטרים משותפים אנו נותרים עם שאלה של אופי. האם אתם אוהבים את רכב הפנאי שלכם נוח וחסכן? או שמא נמרץ ומעט מחוספס? אם התשובה היא נוח אז ה-X3 יתאים לכם יותר ואם רכב פנאי אמור לשקף בדינאמיות שלו גם את האופי שלכם, אז ה-XC60 יהיה שותף מצויין להרפתקה.

Check Also

JAECOO מביא את בשורת האורבני שטח החדשה!

JAECOO ששיווקו יחל בחודשים הקרובים , מביא בשורה לכל המצפים לרכב פנאי בעל ערך מוסף גם מעבר לכביש. עשיר בטכנולוגיות שיעזרו להכיר ולהגיע למחוזות חדשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 − eleven =