יום שישי , 29 מרץ 2024
עדיין ראוי לעבודה בכותנה? מבחן רכב טויוטה היילקס החדש. צילום: ניר בן זקן
עדיין ראוי לעבודה בכותנה? מבחן רכב טויוטה היילקס החדש. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב טנדר טויוטה היילקס 2015

ניר בן זקן
בכמעט 50 שנות דגם, טויוטה היילקס הוכיח שהוא הכי קשוח, כזה שישרוד גם שואה אפוקליפטית. החיבה שרחשו לו מורדים מאפריקה וטרוריסטים במזרח התיכון הביאו אותו לככב ברייטינג שיא של מהדורות החדשות ובתוכנית הבידור הבריטית "טופ גיר" במסעות לקוטב הצפוני, להרי געש וולקנים וגם בפרק אחד בלתי נשכח בו ניסו להשמיד את ההיילקס בכל דרך אפשרית. היילקס הוא אייקון נחשק, כמעט מותג בפני עצמו, והיחיד שזכה למעמד כזה בסגמנט של צווארון כחול, קשה יום ואפרפר. טויוטה היילקס הוא גם הטנדר הנמכר ביותר בכל מקום שהוא לא צפון אמריקה; יותר מ-16 מיליון יחידות מסתובבות ב-180 מדינות ברחבי העולם. למעשה התפוצה שלו גדולה משל מקדונלדס (נציגת ה"שטן גדול").

Hi-Lux RM-4D. רכב תצוגה של טויוטה על בסיס היילקס של שנת 1979. גם אז טויוטה חיפשה את מקדם המגניבות של רכבי העבודה. צילום: TOYOTA
Hi-Lux RM-4D. רכב תצוגה של טויוטה על בסיס היילקס של שנת 1979. גם אז טויוטה חיפשה את מקדם המגניבות של רכבי העבודה. צילום: TOYOTA

הציפיות מהדור השמיני של ההיילקס תמירות מהאוורסט. הוא מתיימר להוסיף "עידון", מילה שעד כה נעדרה מלקסיקון מחלקת המסחריות של טויוטה. לשם כך מינה הנשיא הכל יכול של הקונצרן, אקאידו טויודה, את הירוקי נקאג'ימה כמהנדס הראשי של היילקס, שהגיע לתפקיד דווקא ממחלקת הרכב הפרטי והפרויקט הקודם שלו היה המכונית העירונית של החברה ה-IQ (דגם קטן יותר מהאייגו שמתחרה באירופה בסמארט). למרות שמינוי של נקאג'ימה סאן לרשות הפרוייקט (היחיד בהיסטוריה של הדגם שאינו מגיע מתחום הרכבים המסחריים) נראה תמוה הדבר נעשה במכוון כי מיסטר טויודה החליט שההיילקס החדש יהיה מעוצב יותר, נוח יותר, מפואר יותר או בקיצור גם רכב פנאי לשעות הת"ש. אבל האם זה פגע ב-DNA שלו? האם הפך את הפלאח קשוח העורף לחננה עירונית?

מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. יותר תנאי שירות, פחות צריכת דלק. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. יותר תנאי שירות, פחות צריכת דלק. צילום: ניר בן זקן

באולם התצוגה
המדבקה של "TOYOTA 4X4" על הכנף האחורית היא הדבר היחיד שעבר בירושה מהדור הקודם. ההיילקס מאמץ את קו העיצוב הנוכחי של החברה עם גריל פסים המשתלב ביחידות תאורה צרות ומתוחות אחורנית (ללא LED מצועצע), פגוש קדמי מעוצב אגרסיבי עם פתחי אוורור מוגדלים, בתי גלגלים מודגשים שהינם חלק מהמרכב (ניפוחי פלסטיק בדגם הקודם) ויחידות התאורה האחוריות גדלו לצורת משולש ישר זווית. העיצוב החדש מצליח להיות מודרני ובולט מבלי להפוך מצועצע – מדי.

מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. חלל הפנים ותא הנהג זינקו לעבר מחוזות חדשים של איכות ופינוק. האיבזור והעיצוב מעולמות הפיירבטים. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. חלל הפנים ותא הנהג זינקו לעבר מחוזות חדשים של איכות ופינוק. האיבזור והעיצוב מעולמות הפיירבטים. צילום: ניר בן זקן

בתא הנוסעים מדובר במהפכה של ממש. הוא מעוצב ומשרה תחושה יוקרתית אפילו יותר מכמה דגמי פרטיות של הקונצרן; לוח שעונים כחול עם מסך תצוגה צבעוני במרכזו, גימורים דמויי מתכת ושחור פיאנו ומסך המגע המעוצב כטאבלט. אך תפעולו עשוי להיות מסורבל למגע של ידיים חקלאיות. גם לא אהבנו את דיפוני הפלסטיק דמויי תפרי עור. איכות החומרים טובה בהרבה מבעבר אך הפלסטיקה נותרה קשיחה ומוצקה, כיאה לשרידות המתבקשת ממי שמתיימר להיות בלתי שביר. יש גם אינסוף תאי אכסון כולל צמד תאי כפפות (העליון מקורר), לא פחות מעשרה מחזיקי כוסות, שניים מהם נשלפים מול פתחי האוורור ושומרים את פחית או כוס המשקה בטמפרטורה הרצויהואפילו שקע חשמל V220. למושבים ריפוד מהודר והם נוחים למדי ולא יעייפו את הגב גם לאחר שעות רבות בקבינה, אך לא היינו מתנגדים לקצת יותר תמיכה. ההגה בשרני ומתכוון כעת גם לעומק, ידיות אחיזה בקורה A ו-B מסייעות לטיפוס לקבינה ושטחי החלונות הגדולים תורמים לישיבה גבוהה ושולטת.

מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. חלל הפנים ותא הנהג זינקו לעבר מחוזות חדשים של איכות ופינוק. האיבזור והעיצוב מעולמות הפיירבטים. צילום: TOYOTA
מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. חלל הפנים ותא הנהג זינקו לעבר מחוזות חדשים של איכות ופינוק. האיבזור והעיצוב מעולמות הפיירבטים. צילום: TOYOTA

למרות שבסיס הגלגלים נותר ללא שינוי (308.5 ס"מ) המרווח לרגלי הנוסעים מאחור גדל ב-3.5 ס"מ לטענת היצרנית בין היתר בזכות רצפה נמוכה יותר וכך גם המרווח לרוחב (גידול של 2 ס"מ) והוא יאכלס בקלות שלושה פועלים צנומים מהמזרח הרחוק (וזה כולל גם את תאילנד – ארץ היצור של טויוטה היילקס). הארגז גדל ב-0.5 ס"מ לאורך (152.5 ס"מ) ו-3.5 ס"מ לרוחב (154 ס"מ) וגם משקל העמסה המותר גדל ב-60 ק"ג ל-850 ק"ג.

מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. בסיס הגלגלים זהה - השלדה חדשה וכך כם מבנה המתלים וכיולם. צילום: TOYOTA
מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. בסיס הגלגלים זהה – השלדה חדשה וכך כם מבנה המתלים וכיולם. צילום: TOYOTA

רשימת האבזור בטויוטה היילקס החדש מרשימה וכוללת מערכת המולטימדיה Toyota Touch 2 עם מסך מגע בגודל 7", מצלמת רוורס מקורית, שליטה מההגה, בלוטות', USB, בקרת שיוט, חיישני תאורה, מראות מתקפלות חשמלית, חלונות אחוריים מושחרים, חישוקים קלים בקוטר 17" ו-7 כריות אוויר. בקרת האקלים נותרה מכאנית.

על הכביש
היילקס מוצע בחו"ל עם צמד מנועי טורבו דיזל חדשים; בנפח 2.8 ליטר (המוכר מהלנד קרוזר ולא יגיע ארצה) ו-2.4 ליטר המשווק בישראל. הוא מפיק 150 כ"ס ב-3,400 סל"ד ו-40.8 קג"מ ב-1,600-2,800 סל"ד ומשודכת לתיבת הילוכים ידנית או אוטומטית, כמו ברכב המבחן, עם 6 הילוכים בשני המקרים.

מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. מנוע חדש. 2.4ל', 150 סוסים ו-41 קג"מ. פחות הספק יותר מומנט וצריכת דלק עדיפה על המנוע היוצא. צילום: TOYOTA
מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. מנוע חדש. 2.4ל', 150 סוסים ו-41 קג"מ. פחות הספק יותר מומנט וצריכת דלק עדיפה על המנוע היוצא. צילום: TOYOTA

בהשוואה למנוע 3.0 ליטר של הגרסה היוצאת מדובר בהפחתה של 21 סוסים אך תוספת של 4.1 קג"מ יותר והוא בעל עקומת מומנט שטוחה, אופי מעודן יותר ופחות רועש. ליחידת ההנעה בורר עם שלושה מצבי נהיגה ECO לחסכון בדלק, רגיל ו-POWER המחדדת את תגובת המצערת ומושכת את ההילוכים לסל"ד גבוה יותר. לתיבה החדשה יחסי העברה קצרים יותר בשלושת ההילוכים הראשונים והיא מהירת תגובה כך שמורגש שיפור בעיקר בזמינות הכוח בתאוצות ביניים. תיבת ההילוכים גם מורידה הילוכים תחת בלימה ומסייעת במיוחד בירידות עם עומס של מטען בארגז ו/או נגרר. בתאוצה חזקה מהמקום מורגשת הפחתת הסוסים ותוספת של 120 ק"ג למשקל העצמי. צריכת הדלק מצוינת; בין 14.1 ק"מ לליטר בשיוט עד 10.5 ק"מ לליטר בתנאים לחוצים יותר.

מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. החברעל'ך יגיעו לשטח אחרי נסיעה נוחה, שקטה וחסכונית יותר מבעבר. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. החברעל'ך יגיעו לשטח אחרי נסיעה נוחה, שקטה וחסכונית יותר מבעבר. צילום: ניר בן זקן

שלדת הסולם החדשה קשיחה יותר, מיתלי עצמות העצה כפולות מלפנים עוצבו מחדש והוקשחו וקפיצי העלים מאחור ארוכים ורחבים יותר. נוחות הנסיעה עדיין "טנדרית". היילקס מרגיש נוקשה על מפגעי סלילה עירוניים, אבל השיפור לעומת קודמו גדול למדי, בעיקר בריסון ובאיזון עדיף בין הציר הקדמי והאחורי בהשוואה לדגם הקודם שהתאפיין ברכות מלפנים וקשיחות מאחור שגרמה נדנודים רבים ברצף מהמורות או בכביש גלי. רדיוס הסיבוב גדול יותר בהשוואה לדגם הקודם (6.4 מטר).
גם בידוד הרעש שופר; המנוע שקט יותר בשיוט (1,750 סל"ד ב-110 קמ"ש) אך אוושת רוח בולטת ממסגרת החלונות האחוריים. השינויים במיתלים שיפרו משמעותית את נימוסי הכביש; האחיזה גבוהה (בעיקר זו של הציר האחורי), זוויות הגלגול מצומצמות ולהגה משקל טבעי יותר דבר הנוטע ביטחון רב בנהג בכבישים מפותלים.

בשטח
מאז ומעולם היילקס הצטיין בשטח. אלא שהיכולת הגבוהה שהפגין בכביש, לרוב באה על חשבון ויתור במקום שבו האספלט נגמר והעלתה סמני שאלה כשחצינו את קו השוליים הצהוב. אבל לדגם החדש זוויות מרכב טובות יותר (גישה/נטישה 26/31 לעומת 22/30 בהתאמה בדגם הקודם), מרווח הגחון גדל (ב-0.6 ס"מ ל-22.8 ס"מ) וכל המכלולים הפגיעים מוגנים בין קורות השלדה. יחס העברה ב-LOW נותר זהה לדגם הקודם (1:2.566) אבל הילוך ראשון קצר יותר מאפשר קצב חלזוני בשטח טכני. מהלך המיתלים נדיב ודואג למגע רציף של הגלגלים עם הקרקע ואם נקלעתם להצלבה קיצונית בקרת המשיכה תרסן ביעילות את סחרור הגלגלים. לנעילת הדיפרנציאל האחורית הסטנדרטית כלל לא נזקקנו, היא אולי תידרש באתגרים קשים הרבה יותר ממה שהעזנו לבדוק.

מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. הילוכים קצרים, LOW שימושי, בקרת משיכה וגם נעילת דיפרנציאל אחורי. מצטרפים למהלך מתלים טוב לטנדר ויוצרים יכולת טובה בשטח. הנסיעה בשבילים קופצנית. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. הילוכים קצרים, LOW שימושי, בקרת משיכה וגם נעילת דיפרנציאל אחורי. מצטרפים למהלך מתלים טוב לטנדר ויוצרים יכולת טובה בשטח. הנסיעה בשבילים קופצנית. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב טויוטה לנדקרוזר המעודכן

• מה תקע אותנו עם פולקסווגן אמארוק?

פחות אהבנו את מתג ההנעה כפולה שמחליף את הידית המכאנית בדור הקודם ולעיתים משלב באיטיות את הגלגלים הקדמיים למשימת ההנעה. עוד יש לציין שהמיתלים נוקשים יחסית בנסיעה בדרך משובשת ועשויים לגרום בעיקר לנוסעים מאחור מחאה חריפה וגם רעידות רבות עוברות לגלגל ההגה (באמפ סטיר). הגברת המהירות משפרת משמעותית את הנוחות, אבל מערכת ה-ABS היסטרית באופן פעולתה (טויוטה כנראה לא לוקחת סיכון מאז המשבר המפורסם) כך שהבלימה על דרכי כורכר חלקות ארוכה למדי.

סיכום
ההילקס החדש מציג קפיצת מדרגה גדולה בכל תחום אך בעיקר בשימוש יומיומי. תא נוסעים איכותי, מרווח, שימושי ומאובזר יותר, הארגז גדול יותר, העיצוב החיצוני מרשים, נוחות הנסיעה ויכולת הדינמית טובים וכל זאת מבלי לפגוע ביכולת העבודה וביכולת השטח שקנו לו את התהילה. יחידת הכוח החדשה עשויה להרגיש מעט חלשה ביחס למנוע היוצא, אבל בשימוש יומיומי שאינו כולל מאוצי רמזורים, היא גמישה יותר ובעלת זמינות כוח עדיפה, מעודנת יותר, שקטה יותר ובעיקר חסכונית למדי בצריכת הדלק.

מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. ממוו...שלם? עם פער מחיר של כ-16 אלף שקלים מעל למתחריו על טויוטה היילקס להצדיק את הפרמיה הזו. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב טויוטה היילקס 2015. ממוו…שלם? עם פער מחיר של כ-16 אלף שקלים מעל למתחריו על טויוטה היילקס – new hilux – להצדיק את הפרמיה הזו. צילום: ניר בן זקן

הדור השמיני של היילקס הוא הטוב והשלם ביותר שטויוטה ייצרה מעולם, אבל עם תג מחיר של 256 אלף לגרסה האוטומטית הוא יקר בכ-13-16אלפי שקלים מאיסוזו דימקס ומיצובישי טריטון מקבילים. בשונה מאיסוזו ומיצובישי, טויוטה לא מציעה את ההיילקס בגרסה אוטומטית בסיסית, מה שעשוי להקשות עליה בהתחשב בעובדה ש-70 אחוזים ממכירות הקטגוריה הן של גרסאות הבסיס. האם ההיילקס שווה את תוספת המחיר ויהיה זכאי לתואר הטנדר הטוב ביותר בישראל? את זה אנחנו מבטיחים לבדוק בקרוב.

Check Also

טויוטה ממריאה – טסלה מקרטעת

ממשל ביידן לוקח צעד אחורה בחישמול הרכב הפרטי ונותן את המסלול המהיר לטויוטה שתמשיך לעשות קופה. בינתיים טסלה ו-BYD הסינית מתמודדות מול ביקוש יורד לרכב חשמלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × 2 =