יום שלישי , 19 מרץ 2024

מבחן רכב: טנדר פולקסווגן אמארוק

מאז ימי הטנדרון 'קאדי' (1979), נעדרה פולקסווגן משוק הטנדרים; תיזכר לטוב גרסת הטנדר של 'סינכרו', ייבדל לחיים 'טוארג', אבל טנדר אמיתי? לא ולא. אז עכשיו כן, יצאנו למדבר כדי לבדוק, הכצעקתה?

מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. אמארוק "נופל" היכן שהו בין טנדר עבודה לג'יפים הגדולים שהפכו לזן נכחד. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. אמארוק "נופל" היכן שהו בין טנדר עבודה לג'יפים הגדולים שהפכו לזן נכחד. צילום: רמי גלבוע

לאן נסענו עם פולקסווגן אמארוק?

איזה אופני הרים הכי מתאימים על פולקסווגן אמארוק?

רוצה גם אתה לנהוג בפולקסווגן אמארוק?

 שוק הטנדרים הישראלי ידע שנים טובות מאלה, שנים של מקלטי מס, עם אלפי טנדרים המציפים כל פרבר ומושב. בשנים האחרונות נעלמו הטבות המס של הטנדרים במעמס עד 1 טון, והיקף המכירות ירד לכ-3000 יחידות בשנה טובה. מתחמקי המס קונים טנדרים אמריקניים מגודלים, מבזבזים אלפי ליטרים סולר, מזהמים את הסביבה, אבל – עולה להם פחות.

אמארוק ("זאב" באסקימוסית) מתחרה ישירות בטנדרים היפניים; ניסן נבארה, טויוטה ויגו, איסוזו די-מקס (החדש בין המתחרים, מוביל היום את מצעד המכירות). בזמנו הציע הנרי פורד את מודל T שלו 'בכל צבע, ובלבד שיהיה שחור' והיום מציעה צ'מפיון את האמארוק, בכל גרסה ובלבד שתהיה אוטומטית 8-הילוכים; אין חד קבינה, אין ידני, את הצבע תוכל לבחור, כמובן. זה נשמע מגביל לכאורה אבל האמת היא שאמארוק הוא טנדר יקר ויוקרתי, מעטים בישראל היו מזמינים אותו במפרט שאינו מקסימלי. זה אומר תיבת הילוכים חסרת תקדים במונחי טנדרים, בעלת 8 הילוכים, משודכת למנוע דיזל כפול-מגדשים, 2.0 ליטר המספק 180 כ"ס ו-42 קג"מ.

מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. מנוע טורבו דיזל 2.0ל', הנעה כפולה קבועה ושמונה הילוכים. ללא טרנספר לא צריך לעצור כשיורדים מהכביש לשטח או כשמגיעים למכשול כדי לשלב LOW. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. מנוע טורבו דיזל 2.0ל', הנעה כפולה קבועה ושמונה הילוכים. ללא טרנספר לא צריך לעצור כשיורדים מהכביש לשטח או כשמגיעים למכשול כדי לשלב LOW. צילום: רמי גלבוע

המעצב הגיע ישר מ- Königstraße

בעבר חשבנו שאי אפשר להפתיע בעיצוב של טנדר, עד שהגיע מיצובישי האנטר והראה לנו שניתן וניתן. מעצבי אמארוק ניגשו אל לוח השרטוט מזווית אחרת לגמרי, מציעים עיצוב אירופאי, כוחני אך לא צעקני. הטנדר גדול ומרשים במידותיו, המראה המשפחתי של פולקסווגן ניכר בחזית. יחידות התאורה מודרניות, כנפוני הגלגלים מעניקים לאמארוק הופעה בריונית משהו, לא מוגזם. גם תא הנוסעים פולקסווגני טיפוסי – יעיל ופונקציונאלי, אפלולי ומקדיר פנים. רמת האבזור גבוהה מאוד אם כי חומרי הדיפון נוקשים מהרגיל במוצרי החברה האירופאית, על הרצפה שטיח גומי עמיד. בסופו של דבר, אתה אמור להיכנס לטנדר כזה עם נעלי עבודה ומכשירים למיניהם, זה לא מתאים לדיפונים רכים המקובלים היום.

מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. מה חושבות החיפושיות בלילות? לקריקטורות נוספות של צח פלדמן כנסו לעמוד הפייסבוק: "קריקטורה שעושה את היום"
מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. מה חושבות החיפושיות בלילות? לקריקטורות נוספות של צח פלדמן כנסו לעמוד הפייסבוק: "קריקטורה שעושה את היום"

המרחב הפנימי מצוין – הישיבה גבוהה מאשר בטנדר רגיל, אפילו מאחור יכולים מבוגרים לשבת ברווחה סבירה-פלוס. המושבים נוקשים אך מעניקים תמיכה טובה – גם לאחר 600 ק"מ של נהיגת שטח וכביש, לא נשמעו מחאות מצד הישבן והגב. עם גלגל הגה קטן יחסית, קל למצוא תנוחת נהיגה טובה. אהבתי את הישיבה הגבוהה.

מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. תא הנהג "פולקסווגני" טיפוסי, עם מיתוג, מנופים, וחיווי קבוצתי ומוכר. החומרים קשים למגע אך תחושת האיכות הטובה נוכחת. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. תא הנהג "פולקסווגני" טיפוסי, עם מיתוג, מנופים, וחיווי קבוצתי ומוכר. החומרים קשים למגע אך תחושת האיכות הטובה נוכחת. צילום: רמי גלבוע

טורף האוטובאן

כמיהת השטח שלנו ידועה לשמצה, אבל בהתחלה יש כביש. האמארוק כבד יחסית, כ-200 ק"ג יותר ממתחריו היפניים; עם 180 כ"ס ותיבת 8-הילוכים 'טיפטרוניק', הוא מאיץ מהר ובנחרצות, מגיב מיד לכל לחיצת דוושה. הבידוד האקוסטי מצוין, מעמידה ל-100 קמ"ש יגיע תוך כ-11 שניות, עד כ-179 קמ"ש. נשמח לספר שב-120 האמארוק שקט ב-2000 סל"ד, אפילו ב-160 הוא יסכים להוריד הילוך לצורכי תאוצה אחרונה… באגף המנוע הוא מעולה, בעיקר בתאוצות ביניים שהן תמיד נחרצות וחריפות. אהבנו גם את בקרת השיוט, מערכת המולטי מדיה, ואת התאורה הצידית הנדלקת בזמן סיבוב הדוק.

מערכת ההיגוי מצוינת, זווית גלגול המרכב מינימלית, הבלמים נושכים ועמידים – גם בכביש ערד-סדום מסוגל אמארוק להעניק הנאה רבה, ברמת בטיחות גבוהה לא פחות משל ג'יפים קלאסיים (שהם גבוהים יותר). אותי עניין דווקא סעיף הנוחות; מחמאות רבות קראתי על האמארוק, וציפיותיי הרקיעו שחקים. המתלים הקדמיים (עצמאיים, סליל) מצוינים ומכוילים היטב, אם כי בנהיגת שבילים מהירה ותובענית, הם מתגלים כרכים במידת מה. גם מאחור האמארוק נוח יחסית, אבל – לצערנו, הוא נשאר טנדר. אל תתרשמו משפע המחמאות שאתם קוראים פה ושם, זו לא מכונית כביש, אפילו לא ג'יפ עירוני (פג'רו, קרוזר, בטח לא דיסקאברי). האמארוק מיועד לשאת בארגז עד 885 ק"ג, ולמשקל זה מכוילים קפיצי העלים והבולמים האחוריים. זה אומר שללא עומס של כמה מאות ק"ג הוא חובט בישבנך, כהוגן. נוח יותר מרוב הטנדרים? נראה שכן, אבל עדיין, טנדר הוא טנדר, לא יעזור כלום. מי שבאמת מתכוון לעבוד עם האמארוק, ישמח לדעת שארגז המטען שלו הוא הגדול בקטגוריה.

עוד סעיף בו לא היכה אמארוק את התחרות הוא תצרוכת הדלק. תשכחו מה-12 ק"מ לליטר משולב עליהם מצהיר היצרן; גם עם טכנולוגיית BlueMotion ותיבת 8-הילוכים, תתקשו מאוד להוציא יותר מ-10 ק"מ לליטר. עדיין, בואו נשמור על פרופורציה – זה טנדר חסכוני מאוד (הרבה יותר ממתחריו), ונוחות הנסיעה בו טובה – רק אל תצפו למה שאי אפשר לספק, אלא עם כריות אוויר ושאר טכנולוגיות מתוחכמות.

מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. יש הצלבה או אין הצלבה, הורדת הכוח לקרקע מרשימה ביעילותה. עם דיפ' טורסן (כמו בקווטרו) מרכזי, בקרת משיכה ואפילו נעילת דיפ' אחורית מקורית כאופציה. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. יש הצלבה או אין הצלבה, הורדת הכוח לקרקע מרשימה ביעילותה. עם דיפ' טורסן (כמו בקווטרו) מרכזי, בקרת משיכה ואפילו נעילת דיפ' אחורית מקורית כאופציה. צילום: רמי גלבוע

בשבילים המושלגים של  Schwarzwald

אני משער כי רוב הגרמנים ינהגו את האמארוק במשעולים קפואים, שהם ההיפוך הגדול ביותר ממדבר יהודה בסוף יוני, 46 מעלות בצל, ואין טיפת צל… זה הפך את מבחן הדרכים שלנו למבחן-על למזגן, שתפקד להפליא משך כל היום. מעניינת יותר מהמזגן היא מערכת ההנעה; האמארוק בנוי בתצורת שטח טיפוסית (שלדת סולם, תיבת העברה מכאנית עם דיפרנציאל מרכזי מוגבל-החלקה, סרן אחורי חי, מרווח גחון מכובד של 23 ס"מ) אבל אין לו הילוך כוח! טענת המהנדסים היא כי עם 8 הילוכים, יחס ההעברה של ההילוך הראשון מספיק קצר, האמנם?

התשובה היא כן, אבל לא תמיד. טיילנו עם האמארוק בנחלי מדבר יהודה, טיפסנו מתלולים דרדרתיים ומוצלבים; בכל עלייה בחרתי את קווי ההתקדמות הגרועים ביותר, מנסה לגרום לו לאבד אחיזה. ברוב המצבים לא הייתה כל בעיה, בקרת המשיכה עבדה היטב. בשני מקרים נעלתי דיפרנציאל אחורי, משחק ילדים. אז מבחינת העברת כוח לקרקע, הוא בסדר גמור. זווית הגישה טובה, זווית הבטן וזווית הנטישה פחות מרשימות, כמקובל בטנדרים. צמיגי ה-245/65R17 מאפשרים הורדת אוויר רצינית, צעד חיוני להשבחת נוחות הנסיעה השטח; נסעתי על 20 PSI, מה שצמצם מאוד את קופצנות הזנב. מתג ה-Off Road מושך הילוכים גבוה יותר ומסייע בבלימה במורד; זה נחמד לקטעים טכניים, לא התלהבתי.

מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. אפשר לראות בבירור את מיגון הגחון המקורי - והמצוין! מיגון למיכל הדלק ולטרנספר בהתקנה מקומית של טל והדס. צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. אפשר לראות בבירור את מיגון הגחון המקורי – והמצוין! מיגון למיכל הדלק ולטרנספר בהתקנה מקומית של טל והדס. צילום: רמי גלבוע

בהיעדר הילוך 'כוח' ('קצר'), ההילוך הראשון של אמארוק נמצא איפה שהוא בין 'ראשון קצר' ו'שני קצר' של טנדר רגיל. האמארוק התמודד היטב עם כל המכשולים אליהם השלכנו אותו ואם אתה לא מחפש עבירות אקסטרים, הוא לגמרי מספיק למטרות טיולים ותיקול אתגר עבירות מזדמן. עם האמארוק נחסך התהליך המעצבן למדי של שילוב ל'קצר' לפני מכשול, וחזרה ל'רגיל' אחריו, אהבתי! אבל למרות זאת, לא הכל מושלם – בלימת המנוע של ה'ראשון' אינה טובה מספיק, קשה לו לזחול ממש לאט. בנוסף, ההילוך האחורי בכלל לא מופחת, מה שעלול להקשות על תמרוני עבירות בהילוך אחורי.

הקופה רושמת

פולקסוואגן אינה שחקן מוכר בשוק הטנדרים אבל יש לה ידע נרחב במסחריות קלות וניסיון טוב בשטח. מחירו של ה'אמארוק' גבוה מזה של רוב מתחריו, אבל יש לזה סיבה: מנוע ותיבת הילוכים מתוחכמים מאוד, הנעת 4X4 קבועה, אבזור וגימור משובחים, התנהגות כביש טובה בסגמנט. עדיין, 264,000 שקל לרכב 'עירום', זה מחיר גבוה מאוד (רק 9,000 שקלים יותר מהיילקס מפואר ו-15 אלף מדימקס פרימיום אוטו') – מעל כל מתחריו הישירים המיוצרים בתאילנד בעוד שהאמארוק מיוצר בגרמניה. ב-264 כלול מיגון גחון קדמי, מערכת המולטי מדיה, וזהו, בערך. רוצה אמבטיה וקשתות לארגז ומדרגות צד? 11,000 שקל, בבקשה. מיגון אחורי? אופציה בתשלום. נעילת דיפרנציאל (לא חיונית, אבל מומלצת מאוד לשוחרי שטח)? 7,500 שקל. וו גרירה? שלם עוד קצת. יש גם לזכור כי לאמארוק – וחבריו –  אין את יתרונות המיסוי של האמריקנים הגדולים אבל הוא מוצר ידידותי יותר, נוח ונעים.

מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. 4 כוכבי בטיחות ב-NCAP, ארגז המטען המרווח ביותר, וכשר גרירה מירבי בסגמנט (3,100 ק"ג לפי היצרן, 2,500 מגבלת החוק בישראל). צילום: רמי גלבוע
מבחן רכב פולקסווגן אמארוק. 4 כוכבי בטיחות ב-NCAP, ארגז המטען המרווח ביותר, וכשר גרירה מירבי בסגמנט (3,100 ק"ג לפי היצרן, 2,500 מגבלת החוק בישראל). צילום: רמי גלבוע

הבנתם אותנו. בשביל איכות צריך לשלם, אבל האמארוק נותן תמורה מלאה לשקל. זו לא פלטפורמה בסיסית להסיע 8 תאילנדים לחממות הפלפלים אבל זה טנדר מעודן ובטיחותי, מהיר ונוח, מרווח ומפנק, יודע לרדת לשטח מתון עד בינוני-קשה. את עשוש הוא יעלה בקלות, וורדית היא כבר סיפור אחר. לאמארוק יש אחריות לשנתיים בלבד אבל היא בלי הגבלת קילומטרים, יתרון למי שהנסועה שלו גבוהה. מבחינתנו, אמארוק הוא מצטרף חשוב לקהילת הטנדרים הבינוניים בישראל, המביא טעמים וניחוחות חדשים לזירה היפנית-תאילנדית, אותה היכרנו עד היום.

Check Also

טויוטה לנד קרוזר מיני?

ממדים של טויוטה קורולה קרוס, שלדת סולם ומנוע בנזין אמין ומוכח - האם לנד קרוזר FJ יהיה הלנד קרוזר שכולנו נוכל לרכוש? דגם שבהחלט עשוי להתגלות כרב המכר הבא מטויוטה

7 comments

  1. קראתי כבר כמה כתבות על האמארוק ולא הבנתי למה לא משווים לנבארה. הנבארה עם יותר כח 190 ויותר מומנט 46 ופחות כסף ועם הילוך כח ועם אמינות מוכחת ועם נוחות נסיעה משובחת ומנוע שקט. למה לקנות חתול בשק כשיש סוס עדיף באורווה?

    • אמיר,
      אתה אכן צודק ולנווארה יש נתוני הספק ומומנט עדיפים. מצד שני הוא כמעט ואינו נוכח בטבלת המכירות. כשדגם מסויים מוכר כ-100 יחידות בשנה בסגמנט של 3000 כלים – אי אפשר להתייחס אליו. עובדה היא שלא רק אנחנו לא כללנו את הנווארה בהתייחסות – אפילו שבשעתו זה היה טנדר מרשים מאד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × 4 =