יום שישי , 29 מרץ 2024
מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ניסאן ג'וק

כתב וצילם: ניר בן זקן

ניסאן ג'וק הוא מהאחראים העיקריים לצמיחת קטגוריית הקרוסאוברים שהפכה לפרה החולבת של תעשיית הרכב בשנים האחרונות. כשהושק בקיץ 2010 הביקוש היה גבוהה בהרבה מהתחזיות של האופטימיים ביותר בניסאן ומיכולת הייצור. ביפן למשל נרשמו 10,000 הזמנות בחודש ההשקה הראשון, פי 10 יותר מהצפי. ניסאן הבינה בזמנו את מה ששאר יצרני הרכב מבינים כיום, כשמכונית משמשת "כרטיס הביקור" המשמעותי ביותר, הפך העיצוב החיצוני לשיקול העיקרי לרכישה ובשבילו הלקוחות מוכנים גם לפשרות באיכויות הנהיגה או מרווח הפנים. גם בישראל התקשתה היבואנית לספק את הביקוש, ועוד לפני שהאקזמפלר הראשון נחת בחופי הארץ המובטחת כל 200 היחידות של המשלוח הראשון נגמרו במכירה מוקדמת באינטרנט בתוך כמה ימים. בהמשך זמני ההמתנה התארכו לחצי שנה, משהו שהשוק המקומי לא חווה מאז ימיי סובארו בשנות השמונים.
חמש שנים אחרי, הג'וק כבר לא נהנה מבלעדיות. האופוזיציה הרחבה והמגוונת של המתחרים הביאה לירידה בביקוש. מתיחת הפנים שמשווקת כעת תנסה להחזיר אותו למרכז הבא. בדקנו האם יש לו את הכלים לכך.

מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? מפוסל ומוחצן יותר - עושה רוח. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? מפוסל ומוחצן יותר – עושה רוח. צילום: ניר בן זקן

דופק הופעה
גם חמש שנים ארחי שהושק ו-14 אלף יחידות עם מספר רישוי צהוב, הגו'ק עדין נראה שונה מכל קופסאות הכביש. בהתחשב בשמרנות המאפיינת את תעשיית הרכב התעוזה העיצובית של ניסאן ראויה להערכה שכן באותה מידה בה נכנס הג'וק לרשימה אקסקלוסיבית של אייקונים מוטוריים, הוא היה יכול להיזכר ככישלון חרוץ בדומה לרבים וטובים לפניו שניסו לצאת מהקופסא. השינויים בדגם המחודש קטנים ומסתכמים ביחידות תאורה עליונות מסוג לד, מגן מפלסטיק שחור בולט לפגוש הקדמי בעוד זה האחורי זוכה לצמד תוספות דמוי פתחי אוורור. רכב המבחן הוסיף צבע צהוב לוהט עם מראות, חישוקים וספויילר אחורי ענק מושחרים, מה שמחצין את המראה החיצוני לרמה מסנוורת ממש.
למרות ההבטחה לשיפור באיכות החומרים עדיין מרבית הפלסטיקים קשיחים וזולים בעיקר בחלקו העליון של הדש בורד ובחיפויי הדלתות ותאורת הפנים מיושנת. גם המושבים לא ממש נוחים ותומכים, משענת יד בולטת בהיעדרה, תאי האכסון מועטים וגלגל ההגה אינו מתכוון למרחק ופוגע בתנוחת הנהיגה. אם זאת הישיבה גבוהה יחסית ומעניקה תצפית מתמדת על גבות עייני החרק בקצוות של מכסה המנוע, מזכיר את פורשה 911.

מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? יותר איבזור, יותר אופציות להתאמה אישית ויותר כסף. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? יותר איבזור, יותר אופציות להתאמה אישית ויותר כסף. צילום: ניר בן זקן

רוצה את העסקה הטובה ביותר למכונית של ניסאן?

מבחן רכב ניסאן קשקאי

כבעבר חלקה התחתון של הקונסולה המרכזית מכיל צג מידע וכפתורים בעלי תצוגה מתחלפת השולטים במערכות הניהול המכאניות או בבקרת האקלים, שנראה מצועצע ואינו אינטואיטיבי. מעליה התווסף מסך מגע כמתחייב בדור הסמארטפון אך הוא קטן מידי ואינו נוח לתפעול. בסיס הגלגלים הקצר בסגמנט (253 ס"מ) גורם לצפיפות במושב האחורי יותר מאשר המתחרים הישרים או במשפחתית ממוצעת. שטחי החלונות הקטנים מאחור לא מסייעים להפיג את התחושה וכך גם מרווח הראש שהוקרב על מזבח העיצוב. ידיות פתיחת הדלתות האחוריות שמוסלקות במסגרת השמשה עשויות להיות גבוהות מהישג ידם של ילדים. תא המטען לעומת זאת גדל משמעותית (ב-113 ליטר ל-354 בסך הכל) אך למרות זאת עדיין מדובר בנפח הטענה קטן ממרבית המתחרים.
השיפור העיקרי הוא בסעיף האבזור דרכו מנסה היבואן לייצר יתרון תחרותי. גרסת "אסנטה" הבסיסית (130 אלף שקלים) כוללת מערכת שמע עם שליטה מההגה, USB ובלוטות', בקרת שיוט, שמשות אחוריות כהות, חלון גג (בעל רשת שאינה אוטמת לחלוטין את חדירת קרני השמש הישראליות), חישוקים קלים בקוטר 17" ו-6 כריות אוויר. גרסת "טקנה" (135 אלף שקלים) כוללת בנוסף מסך מגע בגודל 5.8" עם מערכת מצלמות היקפית והעתקה של ספר הטלפונים בעברית, ריפודי עוד למושבים עם חימום לקדמיים, מפתח חכם, חיישני תאורה וגשם, מראות מתקפלות חשמלית ומערכת בטיחות מתקדמת המתריעה על סטייה מנתיב, עצמים בשטחים מתים והולכי רגל. רכב המבחן בגרסת "פרייבט דיזיין" הוסיף חישוקים קלים בקוטר 18" ואפשרות בחירה לצבע הגימורים החיצוניים והפנימיים בעבור 5,000 שקלים נוספים.

מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? בין מגדלי הג'וק הצהוב נראה סבבי. יעמוד בלי רגשות אשם ליד אודי S1 של מעצב השיער. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? בין מגדלי הג'וק הצהוב נראה סבבי. יעמוד בלי רגשות אשם ליד אודי S1 של מעצב השיער. צילום: ניר בן זקן

על הכביש
יחידת ההנעה נותרה ללא שינוי; 1.6 ליטר המפיק 117 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים רציפה. באירופה משווק הג'וק עם מנוע 1.2 טורבו המודרני (115 כ"ס בדומה לקשקאי החדש) אך הוא מוצע עם תיבה ידנית בלבד דבר שמונע את הגעתו ארצה בשלב זה. רצועת הכוח הצרה של המנוע מתקבלת בטורים גבוהים (16.1 קג"מ קג"מ ב-4,000 סל"ד) גורמת לתחושה עצלה, במיוחד אם בחרתם במצב "אקו" שהופך את תגובות המנוע לפלגמאטיות. גם שילוב ל"ספורט" (שמשום מה מצריך שילוב כפול; דרך בורר מצבי הנהיגה וכפתור על ידית ההילוכים) אינו מייצר דחף מספק ודורש רגל כבדה כדי לשמור על מהירות תלת ספרתית בעליות לירושלים. בשימוש נמרץ תיבת ההילוכים הרציפה מעצבנת באופן פעולתה כשהיא מציבה את המנוע על 6,000 סל"ד ורעש צורמני מתלווה לכך. בנהיגת שיוט לעומת זאת הבידוד טוב משמעותית המנוע שקט (2,250 סל"ד ב-110 קמ"ש) וכך גם רעשי דרך ורוח ממעטים לחדור לתא.

מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? בדרך לצימר יש רעשי כביש. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? בדרך לצימר יש רעשי כביש. צילום: ניר בן זקן

המיתילים עברו כיול מחדש ונוחות הנסיעה השתפרה לעומת הדגם הקודם. יחד עם זאת היא עדיין קופצנית מחלק מהמתחרים והג'וק לא חוסך את דעתו על האספלט הישראלי מישבני הנוסעים. גם הצמיגים הרחבים ונמוכי החתך של רכב המבחן (225/45R18) אינם מסייעים לכך, צמד גרסאות הבסיס בעלי צמיגים "בשרניים" יותר (215/55R17) מציעים נוחות נסיעה עדיפה.
כיול המיתלים שיפר את היכולת הדינמית אבל לא בצורה משביעה רצון. למרות צמיגי מישלין פיילוט ספורט 3 איכותיים והגה בעל שקל נכון, ההתנהגות לא צפויה ומאוזנת, לעיתים הוא נוטה לתת היגוי ולעיתים להיגוי יתר במגבלות האחיזה שמגיעות מוקדם מהצפוי. למרות שתיבת ההילוכים נטולה אפשרות להעברה ידנית, מצב L מספק בלימת מנוע אפקטבית בירידות.
לשטח לא ממש לקחנו אותו. מרווח הגחון (17.8 ס"מ) אומנם גדול משל טויוטה קורולה אבל החרק הזה ממש לא אוהב להתלכלך באבק. עם צמיגי כביש עדינים ומיתלים נוקשים מדובר בחוויה מתלתלת למדי. ליער בן שמן הוא ייקח אתכם ללא בעיה, אבל את זה תעשה גם כל משפחתית ממוצעת.
צריכת הדלק הייתה טובה למדי ובתנאי המבחן המאומצים עמדה על 12.4 ק"מ לליטר.

מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? גם רקסי אוהב את הג'וק - כל הדרך לווטרינר. צילום: ניר בן זקן
מבחן רכב ניסאן ג'וק 2015. האם העידכונים יספקו מול סגמנט צפוף ותחרותי? גם רקסי אוהב את הג'וק – כל הדרך לווטרינר. צילום: ניר בן זקן

סיכום
הג'וק החדש מציג שיפור במראה המודרני והמוחצן יותר, ברשימת האבזור העשירה ובמחיר שבין 130 ל-140 אלף שקלים המהווה ירידה של כ-5,000 עד 12,500 שקלים בהשוואה לדגם היוצא. הג'וק גם נהנה ממוניטין סחירות ואמינות טובים למדי. ויחד עם זאת הג'וק מתקשה בשאר הפרמטרים; תא הנוסעים שלו צפוף, הנסיעה קופצנית, הביצועים המנוע עצלים ואחיזת הכביש נמוכה בהשוואה למתחרים והפער משמעותי עוד יותר אל מול מכונית משפחתית מודרנית.
כמו בעבר גם היום הג'וק הוא בעיקר הצהרה אופנתית ובקטגוריה בה מדובר בפרמטר המרכזי והחשוב ביותר אין ספק כי הוא יקסום לרבים המוכנים להתפשר בנושא השימושיות. אבל לא בטוח שהיתרון המרכזי שלו חזק מספיק כיום כדי להחזיר אותו למרכז הבמה בהתחשב במגוון האלטרנטיביות.

Check Also

ניסאן והונדה שוקלים להכנס יחד תחת שמיכה חשמלית

תחרות יוצרת מצוינות. הלחץ שענקיות סין מפעילה על שוקי אסיה מדרבן את ניסאן והונדה לשתף פעולה כדי להוזיל את עלויות הפיתוח של רכב חשמלי ולחזור להיות תחרותיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 − 9 =